1fase en 3fasen systeem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Marten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2020, 20:52

1fase en 3fasen systeem

Bericht door Marten »

Op dit moment heb ik een normale 1 fase (230v) stroom aansluiting op het net. Omdat ik sporadisch graag 3 fasen (400v) zou willen kunnen gebruiken, de volgende vraag:
Is het technisch mogelijk om op een of andere manier een 3 fasen grote zonnepanelen installatie aan te laten sluiten op mijn normale installatie? En dat ik dan 1 aansluiting van 400v naar mijn schuur kan leggen en gebruiken?
Ik ga ervan uit dat ik die 400v alleen tijdens zonuren kan gebruiken, maar dat is geen probleem voor mij.

Ik ben benieuwd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door pelletpower »

Marten , welkom. Definieer groot! Je netaansluiting is circa 3500 W, en je wilt een grote set aansluiten?
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door sjoerdb »

Dit lijkt mij zonder veel verder zoeken, maar wel met technische kennis achtergrond, onmogelijk..... gaat het om een drie fase motor of drie fase verwarming of ja wat voor apparaat gaat het om eigenlijk?
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Orbiter »

Kort antwoord: neen, dat gaat niet zomaar.
Maar er zijn misschien mogelijkheden om jouw probleem op te lossen, vandaar de vraag, Wat wil je precies in die schuur aansluiten en hoe zwaar is dat ding elektrisch gezien.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door prensel »

sjoerdb schreef: 27 mei 2020, 22:09 Dit lijkt mij zonder veel verder zoeken, maar wel met technische kennis achtergrond, onmogelijk..... gaat het om een drie fase motor of drie fase verwarming of ja wat voor apparaat gaat het om eigenlijk?
Onmogelijk is het zeker niet, denk bijvoorbeeld een aan 'island' of autonome 3-fase opstelling.
Als je een batterijset als tussenopslag gebruikt dan kun je met een bijv Victron 3-fase inverter uit die batterij prima 3-fase maken.
Evt terugleveren vanuit de batterij naar je 1-fase aansluiting kan ook weer met een aparte inverter.
Je bestaande 1-fase zonnepanelen omvormer komt dan op de uitgaande kant van de laatste inverter. Je batterijset wordt dan gevoed vanuit de zonnepanelen of de netaansluiting of je nieuwe 3-fase zonneinstallatie op de 3-fase inverter en je batterij wordt opgeladen.

Dus technisch zeker niet onmogelijk, of het financieel uitkan is maar de vraag (maar dat laatste was niet je vraag)
Laatst gewijzigd door prensel op 28 mei 2020, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door prensel »

pelletpower schreef: 27 mei 2020, 22:06 Marten , welkom. Definieer groot! Je netaansluiting is circa 3500 W, en je wilt een grote set aansluiten?
Ik gok zomaar dat zijn 1-fase netaansluiting 25A, 35 of 40A afgezekerd is dus dat is wel meer dan 3500W....
230*25= 5750W
230*35= 8050W
230*40= 9200W
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door remco d »

Ik heb een 5kw omvormer op 1 fase, groter dan dat is 3fase vereist. Afhankelijk van de ligging kun je hier 6-7 kwp aan panelen aan knopen.
Marten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2020, 20:52

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Marten »

Alvast bedankt voor de reacties.

De net aansluiting die ik nu heb is 25A
Mijn doel is om een zonnepanelen pakket aan te laten sluiten om mijn stroomrekening naar €0,00 te krijgen.
Ik verwacht met ongeveer 18 panelen van 340w dit te kunnen bereiken.

De vraag voor de 3 fasen aansluiting is om bijvoorbeeld een lasapparaat of een medium groote draaibank op te kunnen laten draaien. Ik gebruik dit niet echt vaak, dus alleen tijdens zonuren is geen probleem.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Orbiter »

Voor de draaibank kan je een VFD gebruiken, ook frequentieomvormer of frequentieregelaar genoemd. Je kan er eentje kopen die de 'gewone' 1-fase netfrequentie omzet naar 3-fasen. Maar dit werkt enkel voor motoren, en uiteraard ga je beperkt zijn in het vermogen tot die aansluiting van jou (1x25A). Het goed nieuws is dat zo'n ding de aanloopstroom redelijk beperkt en dat je zodoende ook een relatief grote motor kan laten draaien zonder dat de zekeringen uitspringen bij het opstarten.

Voor een 3-fase lasapparaat zie ik niet direct een oplossing zonder een zeer dure weg in te slaan. Beter een 1fase 200A MIG of TIG aanschaffen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Paul Joosten »

Gewone consumentenaansluitingen zijn doorgaans 3 x 25A of 1 x 35A. Kijk nog eens goed naar je meterkast, doorgaans staat er op of bij de meter wel wat aangegeven. Ook kan je in je energiecontract zien wat voor aansluiting je hebt. Wat voor meter heb je en hoeveel groepen? Plaats desnoods even een goede foto. Hier vind je er meer informatie over: https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... achtstroom

Grote kans dat je groepen over de verschillende fasen zijn aangesloten, dat is bij een 3 x 25 A aansluiting heel gebruikelijk. Per fase heb je inderdaad 230V tussen fase en nul maar met een krachtgroep op alle drie aangesloten geeft die tussen de fasen 380V zonder dat je aansluiting verzwaard hoeft te worden. Je kunt dan achter de meter een krachtgroep bij laten plaatsen maar laat dat wel doen door iemand met verstand van zaken. Mocht je nog een oude 1 x 40 A aansluiting hebben kan je de netbeheerder vragen die te veranderen naar 3 x 25 A. Dat zal mogelijk wel kosten met zich meebrengen maar je vastrecht zal doorgaans niet veranderen.
Laatst gewijzigd door Paul Joosten op 29 mei 2020, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door dormos »

18*340WP = 5500 kWh op jaarbasis uitgaande van panelen op het zuiden.
Dat is best een pittig verbruik. Weet natuurlijk niet waar het aan op gaat, maar als je je verbruik kan reduceren dan hoef je minder panelen neer te legggen en een minder zware omvormer te plaatsen. Ecologie en zo....
Laatst gewijzigd door dormos op 29 mei 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Paide »

Woon je in Nederland? Je aansluiting aan laten passen naar 3x25A (krachtstroom dus) hoeft helemaal niet duur te zijn. Hangt af van wat er al in je straat ligt en wat voor kabel er naar je meterkast ligt. Ook je maandbedrag verandert niet. Gewoon even een offerte opvragen bij je netbeheerder. Hoogstwaarschijnlijk veel goedkoper dan het gebruik van frequentieregelaar of andere lokale techniek.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door fireblade »

dat hebben wij jaren geleden al eens aangevraagd, met een grootscheepse verbouwing. Er is toen iemand van de netbeheerder langs geweest , die in eerste instantie zei dat er vaste tarieven voor waren. Maar toen ineens nam het gesprek een andere wending, de bestaande meterkast zou 50 cm te ver van de voordeur verwijderd zitten, en dan ging je praten over meterverplaatsing, waarvoor heel andere tarieven gelden, er zou een kabel van 300 mtr vervangen moeten worden, kortom een prijzige aangelegenheid, wat we dus niet gedaan hebben. Het is ook de allereerste elektra aansluiting in het huis, 110 jaar oud (huis), heb er geen idee van wanneer dat er elektra aangelegd is...Maar als de kabel stuk ging kon alles blijven zitten waar het zat en was het vervangen gratis en kregen we ook meteen een 3 fase kabel. Daar wachten we dus op....En recht op sanering is er ook niet meer.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door prensel »

Ok ik dacht dat je een TECHNISCHE vraag had maar nu gaat het voornamelijk over hoeveel geld iets wel of niet kost...
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: 1fase en 3fasen systeem

Bericht door Orbiter »

@Prensel, ik denk dat je reageert op het bericht van fireblade, maar de OP heeft hier de naam marten. Tenzij dat 2 accounts van dezelfde persoon zijn.
Plaats reactie