vloerverwarming koelen met grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door prensel »

Zou je inplaats van de buiswarmtewisselaar niet beter een plaatwarmtewisselaar kunnen gebruiken die hebben volgens mij een beter rendement ?
Eventeeel een oude melkkoeler als platenkoeler, die kun je vaak ook nog makkelijk uit elkaar schroeven en reinigen.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Dag Prensel,

Jouw suggestie heb ik overwogen maar niet gedaan om rede van het erge roesthoudende grondwater hier.
Zelfs de bladeren kleuren nog bruin bij het sproeien en er komt een filmlaag op het water in een emmer te staan, waar trouwens dan de bodem niet meer te zien is. Op de groente bevloei ik daarom en sproei ik daar niet.
Een platenwisselaar heeft te kleine doorgangen en zit naar mijn indruk te snel verstopt, vandaar deze buiskoeler die een in- en uitgang heeft van 1 duim.
Ook deze zal wel een keer schoongemaakt moeten worden maar volgens de mensen hier op dit forum zou ik hem zelfs moeten knijpen vanwege het grote koelvermogen.
Knijpen doe ik hem niet maar het lijkt me dat ik wel een flink aantal jaren krijg voordat hij verstopt zal raken.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door prensel »

Roest krijg je toch alleen als je er lucht bij laat ?
Volgens mij is de 'waterkant' van zon melkkoeler juist bedoeld voor grondwater aangezien de meeste veeboeren dat zelf oppompen.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Roest krijg je toch alleen als je er lucht bij laat ?
Ja, ik denk dat je daarin gelijk hebt. Echter ik zie in het buiswerk hier van mijn sproeiers soms toch aanslag; je kunt het er op een gegeven moment uitkloppen. Mijn buurman had zo'n druppelslang met van die gaatjes voor bevloeing; is hem ook dicht gaan zitten.
Voor wat betreft die platenwisselaars voor melkkoeling: Daar ben ik eerlijk gezegd niet bekend mee. ik was uitgegaan van een gewone platenwisselaar maar jou opmerking lezend zitten daar grotere/andere kanalen in?
grondwater aangezien de meeste veeboeren dat zelf oppompen
Doen ze inderdaad maar velen hebben een ontijzeringsinstallatie.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door prensel »

Zon melkkoeler is bedoelt om warme melk van 35graden terug te brengen naar 20 graden voordat het de koeltank in gaat.
Dat koelen doen ze dan met grondwater van zeg 12 graden.

Dus op zich zou zon melkkoel systeem veel beter kunnen passen kwa temperaturen met een huis afkoelen van 35 -> 20 graden (extreem) dan de doorsnee warmtewisselaars die uitgaan van temperaturen boven de 60+ graden.

Ik heb zon ding nog nooit goed bekeken maar vanuit de theorie denk ik dat zoiets wel zou moeten werken ?
Robbert69
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2023, 10:01

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Robbert69 »

hallo Atlas,

Ik heb met belangstelling je experiment gelezen. Ik ga zelf na de zomer beginnen met de verbouwing van een oud boerderijtje van 1900. Deze moeten we volledig strippen dus ik heb nu alle mogelijkheden om hier iets mee te doen.
Zou ik bij jou eens mogen kijken hoe jij het opgelost hebt?

Bij voorbaat dank.
Robbert
Atlas schreef: 23 dec 2018, 16:39 lekker koel.........20180803_204109j.jpg

Alhoewel....ik had er iets meer van verwacht. Het twee keer omzetten en de temperaturen laten wisselen is niet bevorderlijk. Uiteindelijk bracht het elke avond in een paar uur tijd toch nog steeds de temperatuur tot 21 graden terug. En dat dan wel in heel ons huis met slaapkamers en al wat een ruimte is van 10x10m. Vooral lekker op geslapen........

Wat ik ervan geleerd heb?
-Er valt heel veel meer rendement uit te halen met een permanente opstelling zodat de deuren gesloten kunnen blijven.
-Buizenwisselaar werkt goed en heeft capaciteit genoeg maar het moet rechtstreekser en dichter bij de (vloerverwarming-) bron. Dat zal meer en waarschijnlijk voldoende rendement geven.
-Ik monteer hem in de buurt van mijn vloerverwarmingsunit en sluit hem er daar komend voorjaar bij op aan.
-De buizenwisselaar krijgt een permanente aansluiting op de grondwaterpomp waarbij ik ervoor zorg dat ik kan kiezen; oftewel grondwater rechtstreeks de tuin in ofwel grondwater als koeling voor de woning en dan alsnog de tuin in voor het sproeien.

Allen gegroet,
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Dag Robert 69,

Het is eigenlijk bij hetgeen je gelezen hebt gebleven.

Na zonnepanelen bijplaatsen en "Gratis" zonnestroom hebben we een airco splitunit gekocht.
Zomers koelen en in het voor en najaar op de kille avonden de koude "eruit jagen".

groet,
Atlas
Plaats reactie