vloerverwarming koelen met grondwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door GTV6 »

Het kan wel wat wetenschappelijker, geen probleem dit zijn getallen uit de praktijk.
WTH heeft rekenmodellen heb t even opgezocht https://www.wth.nl/support-en-downloads ... berekening
Hier kun je jouw vloerverwarming invoeren als verwarming en zie je wat het qua koeling kan doen.
Jouw bron en wisselaar zijn beide ruimschoots overbemeten. Je zal flink moeten smoren.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

GTV6,

Had het al eerder gezien maar wist niet hoe ik het een en ander moest zien/begrijpen.

Hoe lager de terugvoer-temperatuur van het koelende water hoe meer aan Watts er afgegeven wordt aan de ruimte, dus hoe beter er gekoeld wordt. logisch.
Jij concludeert al dat de buiswisselaar(koeler in dit geval) het makkelijk kan gaan doen en zelfs overgedemensioneerd is. Ik ben niet van plan hem te gaan knijpen want dat grondwater wordt direct gebruikt voor bevloeiing en besproeiing van de tuin. Op dat moment heeft nl de tuin dat water ook nodig. Aangezien dat al jaren gebeurd wilde ik dat watergebruik met dit meer-rendement uitbreiden.
Zou ik dat met een warmtepomp willen koelen dan krijg ik beslist niet meer rendement. De aanschafkosten van dit apparaat en de stroomkosten zullen niet een weinig maar véél meer zijn dan die 1000watt per uur aan electra wat de grondpomp verbruikt.
koelingsBerekening.jpg
Al met al concludeer ik dat ik makkelijk die 18c. doorvoer als retourwater moet kunnen halen -na wisseling middels die buiskoeler- moet kunnen halen met het grondwater.
Bij die temperatuur doorvoer volgt er een opname van warmte van rond de 30W per m2.
Als ik de berekening dan goed bekijk is dan een temperatuur daling van 26 naar 21 grC makkelijk te halen.

Het totaal zal ongeveer 100m2 (Bijna alle ruimtes gaan koelen zoals jullie al zeiden) is dus 3000 watt aan warmte "wegslurpen".
Warmte die via de wisselaar weer afgegeven wordt aan het grondwater. Grondwater wat eigenlijk altijd al veel te koud was voor besproeiing. ook dat zou dan opgelost zijn.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, zo komen we ergens. Leerzaam. Alleen niet te vroeg juichen, het schema geeft aan de vloertemp, dat is nog altijd niet je ruimtetemp. Of lees of begrijp ik het verkeerd?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door GTV6 »

Het koelvermogen per m2 is afhankelijk van de ruimtetemperatuur, inderdaad als je 27 graden binnentemperatuur wil hebben, heb je 30W. Maar ik ging uit van een 25 graden.
Je zegt de flow (van de grondwaterpomp) niet te willen knijpen, maar je zal toch iets moeten regelen, de flow zal afhankelijk moeten zijn van het opgenomen vermogen van je vloer en dit is geen constante.
Als je niks regelt wordt de temperatuur naar de vloer uiteindelijk die 11 graden bij geringe belasting.
Alleen de wisselaar is nog een onbekende factor, 40 kW zal wel bij een delta t van 20 graden zijn. Er horen echter temperaturen bij primair en secundair en de flow primair en secundair.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Dag Jantje,
Inderdaad toch flink opgeschoten.

Ik lees "ruimtetemperatuur" wat je wenst te koelen.
Vervolgens vul je daaronder de aannames in van aanvoertemperatuur en van de retourtemperatuur.
Zo kun je de ruimtetemperatuur hoeger invoeren en de opname van de warmte zal dan navenant hoger worden.

Ik ben ervan uitgegaan dat ik ruim overgedemensioneerd ben met mijn 40Kw koeler.
Op die manier denk ik het vloerverwarmings (in dit geval vloerverwarmingskoelings-) water goed koel te kunnen houden en zelfs misschien nog wel lager uit kan komen met de retourtemperatuur.
Zeker alstie een dagje achter elkaar draait zoals door jullie geadviseerd is..
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Je zegt de flow (van de grondwaterpomp) niet te willen knijpen,
Niet nodig toch? dit stroomt voordurend door de buiskoeler.
de flow zal afhankelijk moeten zijn van het opgenomen vermogen van je vloer
Dit wordt geregeld door een temperatuur-mengventiel ga ik van uit.
Hoe precies moet ik nog even uitzoeken.
Ik ga ervan uit dat er koel-mengventielen bestaan die de op een minimale temperatuur (18c. )in te stellen zijn en automatisch koud water bijmengen als de temperatuur boven de ca 19 grc. komt.
Dus bijmengen op de tegenovergestelde manier als bij verwarming met een zogenaamde "Maximaalbeveiligingsthermostaat" maar nu dus met een Minimaalbeveiligingsthermostaat".
Daar zal iets voor moeten zijn. immers de warmtepompen die zowel koelen als verwarmen moeten het toch ook regelen?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door GTV6 »

Oke je snapt het, met een dergelijk ventiel wordt geknepen en komt het niet onder 18 graden.
Was ik even vergeten, maar die ontvochtiger die je hebt heeft vast geen luchtslang naar buiten?
Dan beter niet gebruiken, want gaat alleen opwarmen.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door jn82 »

Warmtepompen werken met een vocht/dauwpuntsensor op de aanvoerleiding. Hiermee zou je de pomp kunnen schakelen. Als je een metalen vloerverwarmingsverdeler hebt zou je die sensor op de aanvoerkant kunnen plaatsen en de aanvoerleiding isoleren. Dan zou je in theorie geen last moeten hebben van condensvocht.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Jn82

Dank voor je bijdrage.

Je noemt een stalen verdeler. Dat heb ik niet zie bijgaande foto.

De verdeler heeft 10 aangesloten groepen die verdeeld zijn over de 5 ruimtes van ca 135 m2 van de woning.
Verdeler.jpg
(Dit is de beste foto die ik er nog van kon vinden. Alles zit achter een flinke laag isolatie inmiddels)

Alles wordt aangestuurd middels 5 ruimte thermostaten Uponor en een regelmodule. Alles ook "met een klik"om te zetten op koelen voor wat betreft de thermostaten.
Voor de aanvoer van koelwater hebben ze me ergens 2 aansluitingen gemaakt waar ik aanvoer en retour naar de verdeler direct op aan kan sluiten.
Het lijkt me dat daar alleen maar een "koude-thermostaatventiel" tussen hoef te zetten om te zorgen dat het aan te voeren water beslist niet beneden de 18 gr c. komt.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Warmtepompen werken met een vocht/dauwpuntsensor op de aanvoerleiding.
bedoel je dit?: https://www.installatievakwinkel.nl/reh ... 0380164867


Ik zou hem op de koperen toevoerleiding kunnen zetten die ik aan ga brengen van koeler naar de vloerverdeler lijkt me.
Heb even gegooled maar zie ze alleen maar terug in de persluchtwereld.
Zou hem ook in! de koperen aanvoerleiding kunnen zetten mits het een ding is met een thermostatische knop, maar of die er zijn?
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door jn82 »

https://www.ink-bird.com/products-humid ... hc230.html . Dit is misschien wel wat. Ik weet alleen niet of dit gaat werken als je de sensor op de leiding monteert. Ik heb me er zelf nog niet echt in verdiept. Die sensor zou dan op het messing deel naast het rode kunsstof kunnen en je kunt de vochtigheid en temperatuur instellen. Maar nogmaals, ik heb me er zelf nog niet in verdiept en ik weet niet of het gaat werken...
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Oke, dat is tenminste en redelijk alternatief qua prijs.
Eigenlijk zijn het aanlegthermostaatjes met ook koelfunctie; Hier nog één: https://www.thermostatenshop.nl/193-2he ... 51943.html
Even verder "verdiepen"nog in mogelijkheden. toch even zien of er iets is met een thermostatische knop en of dat iets is.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door jn82 »

Ik begrijp het volgens mij niet helemaal. Als er condensvocht ontstaat of de vloer is kouder dan 18 graden en de pomp(en) stopt, dan heb je toch geen thermostaatknop nodig?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Klopt helemaal.
-of je stopt de stroming met het stilzetten van de pomp wanneer dat onder de 15 graden komt.....
-maar beter lijkt me dat het water steeds voorgemengd is in de verdeler en een thermostatische kraan zoveel koud water toelaat dat er een constante temperatuur is in de verdeler van 18 grC. Of vergis ik mij misschien?
het lijkt me dat die pomp dan steeds aan en uit slaat vanwege het veel te koude water wat zich dan steeds opdringt. Dat kan in het ergste geval met 10 graden de menger in komen. gevolg...direct stoppen van de pomp. het lijkt mij beter dat er zovéél koud water bij komt dat er in de menger een constante temperatuur heerst van 18 gr c.
De thermostaten in de kamers beslissen dan vervolgens of het water toegelaten wordt in de vloerverwarmings - in dit geval vloerkoelings- buizen van de desbetreffende ruimtes.
Even op zoek dus nog naar een dergelijke thermostatische menger die je niet instelt op een maximum maar op een minimum temperatuur.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vloerverwarming koelen met grondwater

Bericht door Atlas »

Heb nog even verder gezocht en kwam via een vertegenwoordiger van Caleffi aan de goede benaming.
Het heet een "Koelventiel" Honywel schijnt ze als thermostatische knop te verkopen.
Al googlend kwam ik het volgende tegen:
Koelventiel in installatie.jpg
Beschrijving:Het gescheiden systeem 4-pijps 5,5 Kvs is geschikt voor installaties waarbij verwarming en koeling
plaatsvindt met behulp van twee separate bronnen (warm en koud). De warmtebron wordt direct op de
verdeler aangesloten en de koudebron loopt via de wisselaar. Door toepassing van de juiste regeling
worden de primaire motoren aangestuurd en kan er verwarmd of gekoeld worden. Dankzij een
thermostaatkop op zowel de aanvoer verwarming als de aanvoer koeling kunnen de juiste
watertemperaturen ingesteld worden


In de installatie zit naar ik zo kan zien een maximaal thermostaatventiel en tevens een minimaal thermostaatventiel.
Hierdoor is de temperatuur altijd instelbaar tussen zeg maar 35 en 18 grC.

Ik denk het gevonden te hebben; hier maar eens even mee stoeien.
Plaats reactie