Stank in huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Eerste wijziging:
Dank voor het duidelijke antwoord, Willem.
Vanwege het riet kan ik nu niet bij de vonkenvanger komen. Heb ik echt rietstoeltjes of hoogwerker voor nodig.
Van afstand ziet de vonkenvanger er goed uit (net als normaal).

Iets meer over de plaats waar de stank naar buitenkomt.
Foto 1: de kier tussen deurkozijn en muur/gemetselde schoorsteen, waar de lucht vandaan komt.
Foto 2: positie kozijn en deur met de gemetselde schoorsteen er achter
Foto 3: positie gemetselde schoorsteen tov deurkozijn

Kan het zijn dat de rvs pijp zo heet was dat het kozijn is gaan schroeien?

Op zolder (2m hoger) is niks te zien aan het gemetselde deel.

Op 10 juni komt een monteur vd leverancier kachel en rookkanaal langs om een oordeel te vellen.

Ik weet het ook even niet meer.

Gr Broekhoest
Bijlagen
Foto 1
Foto 1
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stank in huis

Bericht door JantjeV8 »

Gewoon een overpeinzing:
Ik denk dat als de schoorsteen binnen een stoflaagje heeft, zal het nog moeilijk zijn om een lekkage te vinden. Aan de buitenkant van de buis zou dat makkelijker zijn, immers zouden daar roetsporen te vinden moeten zijn die er niet horen te zitten, maar dat is feitelijk onbereikbaar.
Zou het makkelijker/zekerder zijn om een dop op de schoorsteen te leggen, en vanaf onderaf de zaak vacuum trekken? Vervolgens met zo'n zelfde cameraatje die omgekeerde luchtstroom zien te vinden?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stank in huis

Bericht door dormos »

Is de ruimte tussen de flexibele pijp en de oorspronkelijke schoorsteen opgevuld met bv vermiculiet, of kan het zijn dat daar iets in gevallen is?
Zou bv bij de dakdoorvoer gebeurd kunnen zijn. Riet?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Ik ben volop aan het mee denken met je, lullig voor jou maar een leerobject voor een ander (ons).
Ik heb nog enige ideeën maar eerst even een vraag; wat is de maat van de bestaande originele
schoorsteen en de diameter van de flex. pijp. Bij enige ruimte hoeft het evt. lek niet te zitten waar jij
het ruik, kan net zo goed 3 meter verder zitten.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Wederom dank voor het meedenken.
Bij installatie van de 150 mm dubbelwandige rvs pijp is de ruimte tussen schoorsteen en pijp niet afgevuld met vermiculiet. Achteraf was dit natuurlijk veel beter geweest.
Tijdens installatie gaf men aan dat het maar net lukte om de buis door de schoorsteen te trekkken. Exacte afmeting schoorsteen weet ik verder niet. Wat waren gangbare afmetingen in de jaren ‘70? 17.5x17.5 cm of 20x20?
Met een wattenstaafje heb ik een roetlaagje op het deurkozijn waargenomen, schroeien/smeulen van dat kozijn verklaart waarschijnlijk de stank. Zou het kunnen dat de buis iets is gaan schuiven in de schoorsteen en wat dichter bij het kozijn gekomen is?
Als het wel een lek is in de buis, wat is dan het gevolg? Plaatsen van compleet nieuwe buis?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stank in huis

Bericht door JantjeV8 »

Hoe komt een kozijn aan het schroeien? Ligt het in de schoorsteen?
:idea: Ligt er een een balklaag van plafond of zoldervloer op in de gemetselde schoorsteen? De kop van zo'n balk zou tegen de rvs buis kunnen liggen dan. Zou wel raar zijn als dat kanaal voorheen zonder buis werkte, maar toch. Er is wel vaker raar gebouwd.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Ik ga het helemaal snappen, dubbelwandig Ø150 is Ø200 uitwendig, oude bestaande schoorsteen
20x20 (200x200) gaat dus net wel / net niet. Als er een speciebaard zit gaat het dus niet, alleen
met brute kracht of een beetje geweld lukt het wel met gevolg dat je ribbelbuis uit elkaar trekt,
althans, flink beschadigd, als ie beschadigd is kan ie nog wel in elkaar zitten maar door de hitte
rekken en krimpen komt ie toch los van elkaar.
Eigenlijk heb je twee lekken, de oude bestaande en de dubbele flex.
Mijn idee om er HELEMAAL zeker van te zijn is het volgende maar je moet wel het dak op;
Leen of huur twee persstoppen die passen in de 150 buis en met aandraaien goed vast klemmen,
één voor boven op het dak, de ander beneden in de buis (kachel weg halen) waar een kogelkraan(tje)
+ buitendraad of slang nippel opzit. https://www.ipco.nl/afpersen-persstoppen/cat/69
Verder heb je nodig een rookstaaf en klein compressortje, de rookstaaf steek je aan (kleur kiezen
naar eigen wens) flink laten roken in de pijp en dan de persstop er in en aandraaien.
De rookstaaf zou je ook in de pijp kunnen laten rustend op de persstop. https://www.lekkagekleurstof.nl/
Compressorslang aansluiten op de persstop en de kogelkraan langzaam wat open zetten.
Een tweede persoon laat je de verdiepingen afgaan en als je brul hoor zet je de kraan dicht je ga
kijken waar de rook uit komt, misschien komt er op een andere plek ook wel rook uit de oude
schoorsteen.
Nu weet je ZEKER dat de flex lek is en de installateur die langs zou komen heeft een probleem.
Je kan hem dit idee voorleggen, misschien dat 'hij' het doet.
Ik stel voor, als het lek is om de hele boel eruit te halen en vaste meter stukken enkel wandig te
plaatsen, je kan dan kiezen bij een 20x20 schoorsteen tussen 150 en 180 pijp en afvullen met een iso
produkt.
Als het bij mij zou zijn zou ik het op deze manier doen, mocht je het niks vinden moeten we verder denken.
Misschien bedenkt er iemand wel een aanpassing.
Laatst gewijzigd door willem op 10 mei 2020, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Stank in huis

Bericht door Orbiter »

willem schreef: 10 mei 2020, 00:02 afvullen met een iso produkt.
Bedoel je vermiculiet?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stank in huis

Bericht door JantjeV8 »

willem schreef: 10 mei 2020, 00:02 Ik ga het helemaal snappen, dubbelwandig Ø150 is Ø200 uitwendig,
Dubbelwandige flex buis heeft geen wanddikte van 25mm, hooguit een mm of 4. Meer is dat echt niet. Wel in geval van die vaste geisoleerde dubbelwandige buizen, flex toch echt niet.

Wat wel belangrijk is bij die flex, is de rookrichting. Dat zou verkeerd kunnen gaan. Als een fels-ribbel verkeerd om zit en wat beschadigd raakt, schiet de rook er tussendoor in plaats van netjes er langsheen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Orbiter schreef: 10 mei 2020, 09:22
willem schreef: 10 mei 2020, 00:02 afvullen met een iso produkt.
Bedoel je vermiculiet?
b.v. ja , dit heb je ook met mortel, perlite zou ook kunnen.
Eén buur heeft het met perlite laten doen maar stoken nooit, een andere buur door een
schoorsteenveger met vermiculiet en stoken alleen in het weekend.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Je hebt gelijk Jan, was even te snel of afwezig, het ene merk 3mm het andere merk 4mm.
De rook of installatie richting verschilt ook weer van merk tot merk, waar het wel is vereist
staan er stikkers op met pijl aanduiding, en bij andere merken is het niet van toepassing.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Nogmaals dank voor alle reacties.
Heb zojuist bezoek gehad van een monteur van de kachelzaak (zal geen namen noemen). Schat hem in als een kundig iemand en geen rouwdouwer om het zo eens te noemen,
Heeft de vrijstaande kachel voor het rookkanaal weggehaald en vond creosoot afkomstig vanuit de gemetselde schoorsteen.
De stanklucht die nog waar te nemen is vlakbij de kier in het kozijn herkende hij meteen als creosootlucht.
Dus oorzaak feitelijk creosoot wat losgekomen is uit de gemetselde schoorsteen door een warme dubbelwandige flex. Stank (en geen rook) wat naar buiten komt op plekken waar metselwerk van mindere kwaliteit is. Blijf het bijzonder vinden dat we dit nu pas merken na 7 jr stoken op deze manier.
Voorstel: afkitten kieren bij het kozijn en afstorten rookkanaal met vermiculiet.

Benieuwd naar jullie reacties.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stank in huis

Bericht door JantjeV8 »

Kan me er wel iets bij voorstellen. Die rvs buis wordt loei heet. Door die met vermiculiet te omstorten ontstaat er enigszins isolatie tussen de rvs buis en de gemetselde wand. Dan warmt die creosoot ook niet meer op.
Ik dacht eigenlijk dat dat omstorten eigenlijk altijd gebeurde als je een rvs buis er in trekt.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Stank in huis

Bericht door Orbiter »

Mogelijkheid is dat een deel van het creosoot na zoveel jaar heeft los gelaten, dat komt nu tegen de buis of minstens veel dichter, en daar is het heet genoeg dat ie gaat roken en stinken.

Dubbelwandig flexbuis heeft geen isolatie. Enfin, toch niet de versies die ik kon zien. Doel van die tweede wand is om het intern gladder te maken.
Isolatie van die buis met vermiculiet of gelijkaardig is meestal alleen nodig bij kachels met zeer goed rendement. Uitlaatgassen hebben bij zo'n kachels een zodanig lage temperatuur dat ze eerder afgekoeld zijn dan dat ze boven uit de schoorsteen geraken.

In tegenstelling met Jantje denk ik niet dat isoleren met vermiculiet zo vaak voorkomt. Het is eerder een recent fenomeen van het laatste aantal jaar dat er komt omdat de niet geïnformeerde burger nu pas bewust wordt dat kachels met hoog rendement nodig zijn ipv van die ondingen van 'vroeger'.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Merkwaardig maar wel geloofwaardig. Wat Orbiter zegt dat het stuk(je) creosoot 7 jaar geleden al een tik kreeg daar het met moeite ging wat je al schreef, heeft los gelaten en naar beneden is gevallen.
Blijf nog met een paar vragen zitten:
Waarschijnlijk is de oude schoorsteen niet of slecht schoongemaakt voordat de flex erin ging?????
Als er geen bochten is de bestaande zitten zoals je schreef, waarom is er dan voor flex gekozen en niet
voor 1 meter stukken?????
De installateur gaf aan dat het maar "net" lukte om de flex er door te krijgen, ik heb hier thuis een deksel van 155mm, dubw. 150mm flex is max 158mm uitwendig, als ik een vierkant teken om het deksel blijven er maar 4 kleine hoeken over om iso omheen te brengen, op 4 punten blijft de flex de oude schoorsteen raken,
' het lukte maar net '. In dit geval moet 'men' toch het dak op voor het aanbrengen.
Je schreef ook dat je roet had gevonden met een wattenstaafje, als creosoot heet wordt komt er toch geen roet vanaf, creosoot is keihard en glazig dus een heel andere struktuur, je zou dan eerder denken aan
een luchtstroming tussen buitenkant flex en binnenkant oude schoorsteen??????
Als 'men' toch gaat isoleren, overweeg dan om alles eruit te trekken en vaste meter stukken plaatsen,
blijft er ook meer ruimte over voor de iso korrels rondom de pijp.
Plaats reactie