Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Arjan O »

Ik heb een attack 55kw staan met 6 meter buis, hij draait prima alleen met opstoken moet je rustig aan doen om niet de hele buurt blauw te zetten
Zodra hij op temperatuur (83-85 graden) is vul ik hem pas volledig en dan rookt hij vrijwel niet meer
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Arjan O schreef: 19 mar 2020, 08:27 Ik heb een attack 55kw staan met 6 meter buis, hij draait prima alleen met opstoken moet je rustig aan doen om niet de hele buurt blauw te zetten
Zodra hij op temperatuur (83-85 graden) is vul ik hem pas volledig en dan rookt hij vrijwel niet meer
Dus niet meteen een trekonderbreker er tussen bouwen? En eerst proberen zonder.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

ik ben nog een tekening aan het maken om e.e.a. definitief aan te sluiten. Nu loop ik nog tegen het volgende aan; Moet mijn retourwater uit mijn vloerverwarming/radiatoren (LT) nog aangesloten worden op mijn buffervat? of kan ik deze rechtstreeks aansluiten op de retour naar de vergasser toe?
aansluiten retour buffer.JPG
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door bertocello »

Maakt niet uit, volgens mij kan allebei.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door kockie »

Op je buffer aansluiten, anders moet alle retourwater via de ketel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 28 apr 2020, 20:25 Op je buffer aansluiten, anders moet alle retourwater via de ketel.
Ja idd. Niet op je ketel! Als je pech hebt, en je kachel is afgekoeld en je mengventiel zit dicht, kun je niet meer rondpompen...
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

dus op het laagste punt in de buffer de retour uit het systeem aansluiten. En op de aansluiting daarboven de retour naar de houtvergasser aansluiten?
Begrijp ik het zo goed :D ?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 29 apr 2020, 09:34 dus op het laagste punt in de buffer de retour uit het systeem aansluiten. En op de aansluiting daarboven de retour naar de houtvergasser aansluiten?
Begrijp ik het zo goed :D ?
Ik zou die twee aansluitingen omdraaien.
Want je retour uit je systeem is nooit helemaal koud.
En voor de efficiëntie van je houtvergassers is het handig als deze juist het koudste water uit je buffer krijgt om dat op te warmen.
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Ik zou ze allebei op de onderste zetten met een t stuk.

Als je buffer namelijk helemaal boven de 60 graden is, komt er misschien 40 graden terug, maar dat is op dat moment toch het koudste. Anders ga je 40 graden laten zakken door 60+ graden water.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 29 apr 2020, 10:59 Ik zou ze allebei op de onderste zetten met een t stuk.

Als je buffer namelijk helemaal boven de 60 graden is, komt er misschien 40 graden terug, maar dat is op dat moment toch het koudste. Anders ga je 40 graden laten zakken door 60+ graden water.
Krijg je dan geen rare stromingen als zowel de houtvergasser (pomp) loopt, en de systeempomp?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Nee. De pomp naar je verwarmingsysteem blaast koud water richting je buffervat OF als de kachel aanstaat gelijk naar je kachel. En die pomp zuigt uit je buffervat, of gelijk uit je retour van je verwarming.

Ook mijn warme bovenin zit op dezelfde. Het voordeel is, dat zodra de kachel warm water afgeeft, de systeempomp het gelijk kan pakken. En niet eerst een gedeelte van het buffervat hoeft te verwarmen.

Bij mij zit het zo al diverse jaren naar tevredenheid.

Je mag het zelf weten
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

dan ga ik het inderdaad met een t-stuk doen. Ik heb hiervan te weinig installatietechnische kennis, dus ik ga op jullie adviezen en ervaring af.
Trial en error voorkom ik het liefste.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

zo dus
buffer_warmtepomp_voorbeeld_d.jpg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Ramon »

Idd, zo dus. Dat gaat prima. Leuk die getallen erbij.

Misschien nog een tip: gebruik een mengventiel van je buffervat naar je verwarmingssysteem. Ik weet niet tot welke temperaturen jij je buffervat gaat verwarmen, maar 90 graden in je cv systeem is niet aan te raden...
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 30 apr 2020, 08:59 Idd, zo dus. Dat gaat prima. Leuk die getallen erbij.

Misschien nog een tip: gebruik een mengventiel van je buffervat naar je verwarmingssysteem. Ik weet niet tot welke temperaturen jij je buffervat gaat verwarmen, maar 90 graden in je cv systeem is niet aan te raden...
ja daar wilde ik een heimeier drieweg mengafsluiter voor gebruiken.
Plaats reactie