Woonboerderij bouwjaar 1910 Verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Woonboerderij bouwjaar 1910 Verwarmen

Bericht door rob21tq »

Beste forumleden.

Ik heb een vraag met betrekking tot het verwarmen van een Langgevelboerderij, bouwjaar 1910. ( LxB 27x11 meter)

Wij willen gaan wonen op de gehele begane grond ( lxb 27x11 meter) en hier alles voorzien van vloerverwarming. Eventueel enkel een radiator op de badkamer, 1 of 2.
De gehele boerderij wordt van binnenuit verbouwd en ook alles van binnenuit geïsoleerd, dus dak, muren en vloer (buitenom isoleren gaat niet)

Ik wil onze woonboerderij gaan verwarmen en voorzien van warm water doormiddel van een combinatie van het volgende.

- houtvergasser en pelletketel, los of gecombineerd. Houtvergasser komt er sowieso (heb voldoende hout) pelletketel zou voor backup zijn, of voor automatisch verwarmen voor als er even niemand thuis is.
- Kleinere hout cv voor in de woonkamer (verner 13/10.2)
- Heatpipes of vlakkeplaat collector
- 1 Groot buffervat met spiraal, of 1 kleiner buffervat met spiraal en 1 groter zonder spiraal, of 1 groot buffervat zonder spiraal in combinatie met boiler.
- Zonneboiler of friswaterstation (friwa maak ik zelf)

Eerste idee:
Verwarmers aansluiten op 1 grote buffer met spiraal. Op de spiraal komen dan de heatpipes of vlakke plaat collector.

Tweede idee.
Verwarmers aansluiten of 1 grote buffer zonder spiraal en 1 kleinere buffer met spiraal. Op de spiraal komen dan de heatpipes of vlakke plaat collector.

Derde idee.
Verwarmers aansluiten op 1 grote buffer zonder spiraal en op een boiler met 2 spiralen waarvoor 1tje voor de heatpipes vlakkeplaat collector

Ik persoonlijk vindt het eerste idee voor mij het meest interessante, omdat ik dan maar 1 buffer heb waar ik alles kan aansluiten en van hieruit alles kan sturen.

Mijn vragen hierbij:

- hoe grote buffer moet ik kiezen
- Hoeveel vermogen zou de houtvergasser of pelletketel moeten hebben? Ongeveer 300m2 vloer opp.
- Als de heatpipes de spiraal verwarmen welke onderin de grote buffer zitten. Stijgt deze warmte dan vanzelf naar de top van de buffer? Wordt dit water warm genoeg voor friwa en cv?
Of is het toch beter om met meerdere kleinere buffers te werken?

Er zullen vast nog meer vragen komen van mijn kant en natuurlijk van mede forumleden. Maar dit is even het begin.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Woonboerderij bouwjaar 1910 Verwarmen

Bericht door benthuis »

Oemf. Klinkt als heeeeel veel techniek.
Is dat niet eenvoudiger te maken?

Je bent .issxhien vrij van de gasleverancier... Maar niet vrij van de techniek goden...

Voortschrijdend inzicht heeft mij geleerd dat het eenvoudiger moet (hier ook hout cv en boiler). Ik zou er er niet weer aan beginnen....

Succes met de zoektocht!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Woonboerderij bouwjaar 1910 Verwarmen

Bericht door alefarendsen »

Poeh, én een houtvergasser én een pelletketel én een kleine hout CV én heatpipes / vlakke plaat om 300m2 te verwarmen?

Ik ben bang dat ik het niet anders dan eens kan zijn met Ben. Kan het niet simpeler?

Ik had in mijn vorige boerderij (1865, houtskelet, 250m2 waarvan 100m2 naar 20 graden verwarmd middels een bodemgebonden warmtepomp en SWW van apr-okt met een vlakke plaat) ook veel techniek en dat werkte prima, maar ik werd er toch zenuwachtig van bij tijd en wijle.

Ik zou in een volgende plek altijd een low-tech optie inbouwen als backup, als het niet mogelijk is om de low-tech oplossing de primaire manier van verwarmen te laten zijn. Ik zou naast los van gas misschien nog wel eerder los van elektra willen kunnen qua verwarming. Dus houtkachel, thermosifon indien mogelijk, ...

Daarnaast, is er een mogelijkheid om je requirements wat te laten zakken? 300m2 klinkt me als een grote ruimte. Met hoeveel mensen ben je? Als je die allemaal naar 20 graden wil hebben heb je een behoorlijk installatie nodig ben ik bang.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Woonboerderij bouwjaar 1910 Verwarmen

Bericht door rob21tq »

De pelletketel is nog niet zeker. Hier wacht ik sowiezo nog even mee. Deze zou alleen als backup kunnen dienen omdat deze dan automatische aan kan slaan en vanzelf kan vullen.

Heel hightech is het niet hoor.
De houtvergasser en collectoren kunnen de buffer verwarmen.

Houtvergasser is voor in de winter. En de collectoren voor tussenseizoen en voor warm water in de zomer.

De thermostaat om de warmte in de ruimtes te regelen hoeft alleen maar de vloerverwarmingspomp en eventueel een klep te sturen.

Ik had in mijn oude huis ook gewon een buffer met hout cv en vloerverwarming.

De hout cv werkte gewoon met een pompje en mix ventiel met temperatuur voeler.

Ik had hier bijna nergens geen regelingen etc. Werkte perfect.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Woonboerderij bouwjaar 1910 Verwarmen

Bericht door alefarendsen »

rob21tq schreef: 27 apr 2020, 22:43 Heel hightech is het niet hoor.
De houtvergasser en collectoren kunnen de buffer verwarmen.
Prima, ieder z'n ding zullen we maar zeggen :D.

Even door naar je vragen. Ik had een 500l buffer vat met 2 spiralen voor SWW. Eentje (bovenin) aangesloten op de WP, de ander (onder) op de vlakke plaat. Ik merkte dat er toch wel behoorlijk wat warmte onderin bleef hangen, waardoor het seizoen waarin ik 100% met de vlakke plaat af kon wel wat korter werd. Dat effect zal neem ik aan bij een grotere buffer wel groter worden.

Qua grootte van de buffer voor verwarming, daar durf ik weinig over te zeggen. Ik had 500l staan, maar die stond op een warmtepomp die prima een paar keer per dag een half uurtje aan mocht staan. Dat is met een vergasser wellicht anders, waardoor je vast een veel grotere buffer wil.

Qua vermogen van je vergasser, dat lijkt me lastig op zichzelf te bepalen als je alleen je te verwarmen oppervlak geeft. Niveau isolatie, gewenste temperatuur, et cetera, ...
Plaats reactie