zonnebloemolie als kettingzaagolie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Albert van WdJ »

Ik zaag regelmatig boven en naast watergangen.
Zoals bij wilgen knotten, maar ook onderhoud aan sloottalud.
Met gewone kettingzaagolie maak je dan een waar kleurenfestijn op het wateroppervlakte.
Biologische kettingzaagolie is vervelend spul. Het verharst vrij snel en je moet dan ook altijd op het einde van het werk de zaag even laten lopen op minerale kettingzaagolie. Anders kan de boel hopeloos vast komen te zitten.

Ik zaag echter al meerdere jaren in deze gevallen met zonnebloemolie. Niet een gebruikte olie, maar verse nieuwe olie.
Ik zie niet meer slijtage aan ketting of zaagblad dan bij minerale kettingzaagolie.
De zaag wegzetten zonder 'naspoelen' met minerale kettingzaagolie is niet nodig. Er komt niets vast te zitten als ik binnen enkele weken weer ga zagen.
Zonnebloemolie verharst blijkbaar niet snel, dit in tegenstelling tot koolzaadolie.
Ik laat de zonnebloemolie echter niet zitten buiten het zaagseizoen. Dan laat ik de tank leeglopen en vul deze met een weinig minerale olie. Vervolgens laat ik de zaag even lopen/werken.

Thuis in de tuin gebruik ik bij afkort-werkzaamheden een elektrische kettingzaag die altijd op zonnebloemolie gesmeerd wordt.
Het idee dat je elk jaar een hoeveelheid minerale olie in je tuin verstuift vind ik niet zo'n geslaagd idee.

Ik verwacht dat de zonnebloemolie geen enkele serieuze vervuiling geeft in de natuur (en in de watergangen). Volgens mij wordt het vrij snel afgebroken.
Daarbij is zonnebloemolie in ieder geval ook een heel goedkoop alternatief voor minerale of biologische kettingzaagolie.

Ik vroeg me af of er meer alternatieven bekend zijn als kettingzaagolie die ook minder/niet belastend zijn voor de natuur.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Paul Joosten »

Interessant idee, zowel voor milieu als de knip. Ik ben benieuwd of er meer mensen al ervaring mee hebben?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Ramon »

Geen ervaring, wel een idee om te proberen! Ik zaag ook best veel, en soms ook voor "lastige" klanten, zoals dunea (waterwingebied)

Je zegt dat je na het zaagseizoen de zonnebloemolie vervangt door minerale oliën, en hem dan even laat draaien.

Is dit puur op gevoel, of heeft het in het verleden voor trammelant gezorgd?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 23 apr 2020, 22:09 Je zegt dat je na het zaagseizoen de zonnebloemolie vervangt door minerale oliën, en hem dan even laat draaien.

Is dit puur op gevoel, of heeft het in het verleden voor trammelant gezorgd?
Nee, geen trammelant met verharsen oid. Maar vorige winter wel een keer een ketting en zaagblad schoon moeten maken vanwege bio-olie.
Eén keertje vind ik wel genoeg. Dat is een vervelend karweitje.

Zonnebloemolie kan ook wel verharsen. Dat zie je vaak in frituurpannen waar die olie in gebruikt wordt.
Stel dat je een kettingzaag langere tijd wegzet nadat deze warm is geworden door zagen van droog hout, dan zou je mogelijk toch problemen kunnen krijgen. Maar misschien ook niet. Want in m'n elektrische kettingzaag laat ik hem gewoon zitten. Ik doe het uit voorzorg.

Wat ik trouwens 's winters wel eens doe, is een paar procent verdunning in de zonnebloemolie toevoegen. Meestal in de vorm van een beetje benzine.
Dat is dan weer niet zo milieuvriendelijk. Maar als het met de olie vrijkomt, verdampt het toch vrij snel. En je voorkomt dat door de dikte van de olie (vanwege de winterkou) de ketting niet voldoende gesmeerd wordt. Maar als je de fles olie 'warm' houdt, is het eigenlijk niet nodig.
Change, before you have to.
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Tom op eigen houtje »

Als boomverzorger gebruik ik in mij tophandel al jaren koolzaadolie naar volle tevredenheid
Ernaast doe ik ook nog wat kettingzaag carven met 2 elektra zagen ook die krijgen enkel koolzaadolie
De zwaardere zagen met langet blad lopen niet zo goed op de koolzaadolie
Ik ga zeker volgende keer eens zonnebloemolie proberen
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door 1980 »

Hier word ook koolzaadolie gebruikt (sinds kort)
Voorheen bio kettingzaagolie

Iemand al kunnen testen of zonnebloem olie beter is?
En rauwe lijnolie zou dat ook nog een optie zijn?

Ook schijnt de oliedamp die van minerale olie afkomt zeer slecht voor je te zijn
Dit terwijl je zaagt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Ramon »

Hoezo? Het verbrandt toch niet? Of rookt het zaagblad bij jou? Dan moet je toch eens vijlen.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door 1980 »

Roken doet die niet.
Zorg goed voor het materiaal,
En dus altijd een zeer scherpe ketting.

Oliedamp krijg je ook door het rondslingeren van zeer fijne olie deeltjes door de ketting
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Ramon »

Oliedamp krijg je ook door het rondslingeren van zeer fijne olie deeltjes door de ketting
Bedoel je niet de damp van de olie van de tweetakt benzine? In de andere tank dus? Die "half" verbrandt?

Waar jij het over hebt, heb ik nog nooit gehoord of gelezen of gemerkt.
Wil
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2021, 23:23

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Wil »

Ik doe hetzelfde met mijn kettingzaag - veel goedkope, je kan je oude olie opmaken uit de keuken, volgens mij kan t ook met arachide olie of zelfs olijf olie. als t maar smeert. en schoonmaken moet je toch ook doen met bio-olie of gewone olie
die bio olie is krankzinnig duur..... niet nodig.
zaag niet te heet laten lopen en af en toe controleren of t goed gaat zeker in t begin
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Albert van WdJ »

Afgelopen weken heb ik 4 kuub eiken/beukenhout gezaagd in de tuin.
Elektrische zaag volledig gesmeerd met oude zonnebloemolie. Geen brandplekken op het zaagblad, ik zie ook geen (extra) slijtage.
Vervolgens kan ik ook het vrijkomende zaagsel met een gerust hart als strooiselbodem gebruiken bij de Japanse kwartels.
Alles puur natuurlijke materialen.

Koolzaadolie zal ik nooit gebruiken. Die olie gebruikt men ook in olieverven. Dat is een drogende olie. Wanneer je daar een zaagblad mee gaat smeren, gaat dat waarschijnlijk prima. Maar hem ermee wegzetten is een drama. De olie zal drogen en vervolgens zit je ketting vastgelijmd aan je zaagblad en aandrijfwiel. Dan heb je minstens thinner nodig om dat allemaal weer netjes los en schoon te krijgen.
Koolzaadolie zit ook wel in de biologische kettingolie. Waarom ze dat doen is me een raadsel. Mogelijk smeert het nog beter. Maar ik vind zonnebloemolie ook prima gaan. Al jaren.
Change, before you have to.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door 1980 »

@Ramon
Nee bedoel wat ik zei


@Wil
Of de olie aankomt word regelmatig gecontroleerd

Blijkt na 8m3 nog super te zijn

@Albert
Wil hier de spaanders in detuin verwerken
En wil zowiezo geen giftige olie knoeien/opsnuiven

Lijkt dat je lijnzaadolie bedoelt inplaats van koolzaadolie
Tbv verf?

Vond op meerdere fora dat ook sommige beroeps zagers
Koolzaadolie gebruiken
En al voor meerdere jaren
Dit zonder problemen
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door Albert van WdJ »

1980 schreef: 12 jan 2021, 22:16 Lijkt dat je lijnzaadolie bedoelt inplaats van koolzaadolie
Tbv verf?
Yep, je hebt gelijk.
Sorry, Ik verwar de twee oliesoorten. Lijnzaadolie moet je niet gebruiken.
Koolzaadolie kan wel, en doet het ook prima. Maar droogt tenslotte ook.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door benthuis »

Koolzaad voor olie wordt hier lokaal verbouwd en geperst. Er is een hitte bestendige variant. Qua prijs niet interessant, maar dat geldt ook voor m'n brood van lokale granen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: zonnebloemolie als kettingzaagolie

Bericht door 1980 »

Koolzaadolie is ook niet goedkoper dan zaagolie

Maar wel beter voor de natuur
Plaats reactie