Verwarmings-regieme na einde saldering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Als in 2023 de saldering wordt gestopt, kom ik in een situatie van goedkope stroom in de zomermaanden door mij zelf te maken middels PV op het dak. Verkopen aan het net brengt waarschijnlijk 0,0 op. Ik heb in die zoemermaanden weinig energie nodig, alleen sanitair warm water, een beetje het huishouden en pieken als de split unit airco aan het werk wordt gezet.
In de winter een ander plaatje. Ik heb stroom nodig voor de WP en PV cellen leveren niet genoeg overdag en in avond en nacht ben ik volledig aangewezen op het net. In de overgangstijd kan ik me net zelf bedruipen door overdag warmte te bufferen in de vloeren.
Voor de echte koude periode staat er nog de FinOven voor en mogelijk een aan te schaffen pelletkachel in de achterkamer. Ook moet er sanitair warmwater gemaakt worden, Om de pijn van de waarschijnlijk peperdure winterstroom te verzachten denk ik erover te gaan bufferen in Glauberzout in een 15.000 L bak, die op de markt is als regenwater-opvang. Wel een joekel, dia. 3.5 M x hoogte 2,5 M.
Tecnnisch hangen er ook nog wat vraag- en uitroeptekens. Glauberzout heeft de neiging zijn kristalwater af te stoten als het in vaste vorm is, Helaas weet ik er niet alle details van en hoe dat te voorkomen is. Ik richt mijn hoop nu dit forum.
Pigion
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Eigenaren van zonnepanelen mogen vanaf 2023 ieder jaar 9 procent minder salderen en daardoor pas in 2031 niet meer salderen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door kockie »

bron?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door kockie »

Dank u!
Het is mijn voornemen om het wettelijk minimum vast te stellen op 80% van het leveringstarief dat de kleinverbruiker heeft afgesproken met zijn/haar energieleverancier, exclusief belastingen.
Hmm, hieruit destilleer ik dat je dan dus 80% van de kale stroomprijs (6 cent of zo?) krijgt. Da's weinig aantrekkelijk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Wordt tijd voor een accupakket!!! Panelen hebben zich hier al terugverdiend, er is ruimte voor een accupakketje
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Beetje vergelijken kan dus wel lucratief zijn. Bij Powerpeers krijg ik al geruime tijd minimaal 11 cent/kWh, met een bonus van nog eens 4 cent op gebruik door mede-powerpeers die mijn panelen als een van hun favoriete bronnen hebben gekozen.

Daarin komt naar verwachting geen verandering, het verdienmodel van Powerpeers is gebaseerd op kleinschalige lokale opwekking. Ik zal dus wel proberen om mijn eigen verbruik zoveel mogelijk samen te laten vallen met mijn eigen productie maar voorlopig geen andere plannen uitvoeren om mijn productie op een andere manier te gaan verbranden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 18 apr 2020, 23:33 Wordt tijd voor een accupakket!!! Panelen hebben zich hier al terugverdiend, er is ruimte voor een accupakketje
Zoals Tennet ook al suggereert. #nrc
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Ha, vannacht is de verwarming nog aan geweest om wat bij te verwarmen. Net een wandeling gemaakt en voordat we vertrokken de tuindeuren naar de afgesloten serre opengezet. Bij terugkomst 26 gr in huis!!!!

Er zijn verschillende redenen waarom ik niet met een warmtepomp aan de gang ga:
1 koelmiddel is nog steeds erg milieu onvriendelijk
2 ding draait op elektriciteit en juist als het seizoen aanbreekt als je dat nodig hebt is het er niet. Dus ja, als je die patstelling wilt doorbreken heb je een probleem.

Juist om die reden heb ik Tim zijn wkk weer eens voor de dag gehaald. Als het stookseizoen begint, heb je hoogstwaarschijnlijk ook een tekort aan stroom.
Of een blok hout als je het koud heb, dat blijft de simpelste manier.

Verder ben ik voorzichtig aan het kijken voor een accupakket voor als de salderingsregeling ten einde komt, maar verder dan dag/nacht compensatie kom je dan niet. Wil je het seizoen overstijgen dan is dat nog een hele uitdaging.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Krelis »

Jij hebt een groot bestaand huis, ik 32M2 en verdieping van 16 Brutovloeropp. #BVO Wij gaan nieuw bouwen volgens permanent bouwbesluit.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Das altijd leuker en makkelijker, nieuwbouw.
Bouwen doe je drie keer, zeggen ze weleens. Succes.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Erg leuk de diverse reacties.
Draaien moderne WP niet met Propaan als medium? Is toch niet te vergelijken met de oude installaties met Freon.
Ik heb vanochtend een aanvraag uitgestuurd voor een offerte voor een 15.000 L en voor een 20.000 L opslagput. Voorlopig komt er regenwater in, op termijn hoop ik iets met Glauberzout te doen.
Het project wordt mede ingegeven om nog wat extra grond te oogsten voor een glooiing tegen een te metselen tuinmuur. Het perceel is an de weg 30 M, waarvan 20 M een tuinmuur krijgt. Om het allemaal een beetje body te geven is wat extra grond welkom. Van buiten is moeilijk en duur door PFAS. Ik onderschrijf de stelling dat hot stoken hartje winter met weinig zon, de beste manier is te overleven zonder je blauw te betalen aan opgelegde milieu-heffingen. Echter hout is hier niet meer zo gemakkelijk te krijgen als voorheen. Doelbewust is Staatsbosbeheer gestopt met verkoop aan particulieren. Ik zou ook afvalhout kunnen stoken, echter minder geschikt omdat de verbrandingslucht deels door het gestapelde hout moet kunnen. Bij sloophout wordt het al gauw te dicht.
Bij alle overwegingen heb ik ook nog steeds een pelletkachel in de achterkamer in gedachte. Eigenlijk pure luxe dat ik zoveelalternatieven heb.
Pigion
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door dormos »

Hmm, hieruit destilleer ik dat je dan dus 80% van de kale stroomprijs (6 cent of zo?) krijgt. Da's weinig aantrekkelijk.
Dat is uiteindelijk zo in 2031, tot die tijd wordt het te salderen deel langzaam afgebouwd. Je kunt dus nog steeds een fors deel salderen tot 2031 en de investering ruim terugverdienen.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nepanelen/

Nog even tijd dus om over opslag na te denken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Dat is dus NIET zo wanneer je maar de juiste energiemaatschappij kiest zoals ik hierboven al heb aangetoond. Ik verwacht dat gezien de grote belangstelling voor een betere prijs bij zonnepanelenbezitters er eerder meer dan minder maatschappijen een dergelijke gunstigere prijs zullen garanderen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Bossie »

Ga zelf voor een combinatie van (isoleren) biomeiler (toegang tot houtsnipper, strorijke paardenmest), gebruikte collectoren (ebay kleinanzeigen) en voor noodgevallen een houtkachel. Allemaal aangesloten op een 16m3 bufferput. Woning verwarmen met vloer en wandverwarming dus geen hoge temperaturen nodig. Verwacht de kachel eigenlijk bijna nooit nodig te hebben.
Voor mij keuze gemaakt op basis van wat ikzelf op korte termijn wel en niet kan (organiseren). Heb ook al eens naar paraffine gekeken voor in de buffer maar water is prima. Liever vandaag goed dan morgen perfect, ofzoiets;)
Zon-pv ga ik wel gebruiken voor verlichting, witgoed en sanitair ww.
Plaats reactie