Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door remco d »

Krelis schreef: 31 mar 2020, 08:54
Graag wil ik verwijzen naar het nrc artikel welke ik hier eerder heb gekwoot. Teneur is thuisaccu. Vergoeding voor terugleveren gaat eindigen.
Kan de teneur wel zijn. De toekomst is het naar mijn mening niet. Of het moet de combi met een electrische auto zijn die je snachts als accu gebruikt voor je nachtlampje. Dit in combinatie met slimme apparaten als vriezers die draaien gaan als de zon schijnt lijkt mij de oplossing. Voor de tijden zonder zon en wind is een gascentrale de oplossing denk ik. Deze stroom mag wel zwaarder belast worden zodat mensen op die momenten bewust minder gebruiken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door kockie »

Krelis schreef: 31 mar 2020, 08:50
maar sta te kwijlen bij een simpelheid zoals bij Peterberg...
De wiki van Peter (Lange draad) maar goed bestuderen.
Ik ga mijn -verder prima- huis niet afbreken om een nieuwe, betere neer te zetten. De plek waar ik zit wil ik absoluut niet weg, iedereen die een keer bij mij op bezoek is geweest zal dat wel begrijpen :geek:

Dus dan blijft het bij denken over het verbeteren van de huidige woning. Heb ik 12 jaar geleden ook al gedaan, maar voortschrijdend inzicht hè.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Ingir »

remco d schreef: 31 mar 2020, 09:14 Kan de teneur wel zijn. De toekomst is het naar mijn mening niet. Of het moet de combi met een elektrische auto zijn die je 's nachts als accu gebruikt voor je nachtlampje. Dit in combinatie met slimme apparaten als vriezers die draaien gaan als de zon schijnt lijkt mij de oplossing. Voor de tijden zonder zon en wind is een gascentrale de oplossing denk ik. Deze stroom mag wel zwaarder belast worden zodat mensen op die momenten bewust minder gebruiken.
En dat is nu precies de bedoeling van de slimme meter die momenteel "gratis" wordt aangeboden aan alle huishoudens zodat straks een variabel stroomtarief gerekend kan worden dat afhankelijk is van vraag en aanbod. Zoals je zegt gaan de mensen daardoor bewuster hun PV-stroom gebruiken.

Met een thuisaccu kan overdag overtollige PV-stroom wordt gebufferd voor de avond/nacht. Op zich is daar weinig mis mee zolang de bewoners werkelijk bereid zijn energiezuinig te bouwen en te wonen waarbij de volgorde van de Trias Energetica wordt aangehouden. Te vaak wordt er wel verduurzaamd (= duurzaam opwekken van stroom/warmte) maar zonder energiezuinig te willen zijn of zelfs meer energie verbruikt wordt omdat het toch "gratis" is. Verduurzaming van de verspilling...

Een bekend voorbeeld is de zonneboiler waarmee warm water geproduceerd kan worden met zonnewarmte. In tegenstelling tot de low-tech passieve technieken van een passiefhuis gaat het hier om actieve (high-tech) technieken met pompen, sensoren, elektronische regeltechnieken en gebruik van stroom. Zodra deze zonneboiler gebruikt wordt om vaak en lang onder een water- en warmteverspillende regendouche te staan is er al geen sprake meer van verduurzaming.

Nadeel van actieve technieken is sowieso het extra energieverbruik, maar ook het gebruik van metalen (koper/staal/aluminium) die bij productie zeer veel energie vragen, het gebruik van milieubelastende materialen (zware metalen in accu's) en nieuwe afvalstromen.

Daarom liever geen warmtepomp of zonneboiler maar een kleine ventilatorkachel en elektrische boiler. Onderhoudsarme technieken die vele tientallen jaren meekunnen in tegenstelling tot de high-tech apparaten die duur zijn in aanschaf en gebruik/onderhoud, maar ook storingsgevoelig en een levensduur van hooguit 10-20 jaar.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

maar een kleine ventilatorkachel en elektrische boiler
Heb je voorbeelden of links?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Ingir »

Krelis schreef: 01 apr 2020, 00:05
maar een kleine ventilatorkachel en elektrische boiler
Heb je voorbeelden of links?
Voorbeeld van een passiefhuis 10 kWh/m²a, netto oppervlakte 120m² met 3 inwoners:
- SWW-verbruik (douchen om de dag, 5 minuten met waterbesparende douchekop, elektrische boiler 50 liter) 500 kWh per jaar waarvan 50% afgedekt kan worden met zonnepanelen
- verwarming 120x10= 1200 kWh per jaar met ventilatorkachel waarvan 10% afgedekt kan worden met zonnepanelen
- huishoudelijk stroomverbruik 2700 kWh per jaar waarvan 50% afgedekt kan worden met zonnepanelen.

Totale stroomverbruik voor verwarmen, SWW, koken en ander huishoudelijk gebruik 500+1200+2700= 4400 kWh waarvan 1720 kWh afgedekt kan worden met zonnepanelen.

Ter vergelijking een gewoon 3 persoons huishouden:
- SWW (8 minuten, elke dag, gewone douche) 1350 kWh (150m³ gas)
- verwarming+koken 13500 kWh (1350 m³ gas)
- huishoudelijk stroomverbruik 3500 kWh

Totaal (equivalent) stroomverbruik 18350 kWh per jaar waarvan 1750 kWh afgedekt kan worden met zonnepanelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

verbruik is hier in de eengezinswoning bouwjaar 2011: 1600 kwh stroom en 800m3 gas.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Krelis,

dat is weinig, geef je nog wat info?
aantal mensen, isolatie, evt andere opwekkers (hout, zon), ...
bedankt
Groet
Wouter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

2 personen. Nu dus uitvlooien voor klein vrijstaand huis.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Keon schreef: 30 mar 2020, 22:02 Eenvoud siert... daar ben ik het mee eens.

Maar wat zou je dan voorstellen voor zij die net als Krelis off grid wensen te gaan?
en dampopen willen bouwen. We zijn er nog niet. Wel een bouwvergunning :D
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Wouter Gillis schreef: 06 apr 2020, 17:25 Dag Krelis,

dat is weinig, geef je nog wat info?
aantal mensen, isolatie, evt andere opwekkers (hout, zon), ...
bedankt
Groet
Wouter
bouwjaar 2011, middenwoning, 2 volwassenen, cv combiketel, kokenn op gas en instantpot, 2 ipads en glasvezel, geen lasapparatuur.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Gargouille »

Krelis schreef: 21 jul 2020, 09:47
en dampopen willen bouwen. We zijn er nog niet. Wel een bouwvergunning :D
Heb je al een ontwerp ?
G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Gargouille schreef: 22 jul 2020, 01:38
Krelis schreef: 21 jul 2020, 09:47
en dampopen willen bouwen. We zijn er nog niet. Wel een bouwvergunning :D
Heb je al een ontwerp ?
G
zeker, anders geen omgevingsvergunning.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Gargouille »

Is je wandsamenstelling (je dampopen opmerking) dan ook al niet vastgelegd ?

G
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door TLS »

ik probeer alles met high-tech op te lossen. Passief huis is een term in het leven geroepen door het beleid maar suggereert dat de woning geen energie zou nodig hebben en dat klopt uiteraard niet. Het is gebaseerd op greenwashing zoals hier eerder werd vermeld. Positief aspect is wel de aandacht voor isolatie en luchtdichtheid. De meeste moderne woningen zijn nu vrij energie-zuinig voor verwarming maar hebben bijna allemaal last van oververhitting. Momenteel is mijn warmtepomp mijn dikke vriend want vloerkoeling werkt vrij goed en ik kan de temperatuur <25°C houden.

De stroom die in de winter uit je stopkontact komt is meestal van zeer vervuilende fossiele of nucleaire oorspring. Greenwashing met certificaten uit ijsland of Noorwegen veranderen hier niets aan.

Daarom ga ik elektrisch offgrid met een platform dat mijn energie-behoefte voor wonen (VW,SWW,el) dekt met 65-70% zelf geproduceerde echte zonnestroom.
In de winter vul ik het tekort aan zonnestroom aan met stroom uit een micro-cogeneratie unit op aardgas. In de winter is er gewoon te weinig zon, ofwel kies je dan voor greenwashing en ben je 'af van het gas' ofwel probeer je te focussen op energie-zuinigheid met fossiele brandstof; en dan nog liefst een redelijk propere zoals aardgas. Binnen een jaar of 10/15 hebben we de superbatterij die seizoens-opslag toelaat en dan zijn we echt af van het gas, die tijd wil ik overbruggen met een micro-wkk.

Ik woon nog geen jaar in m'n woning maar volgens de simulaties zou ik zo'n 1200m³ gas verbruiken voor een totale behoefte van 5000kWh-el en 15000kWh-th te dekken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Waar te beginnen als je een passief huis wilt laten bouwen

Bericht door Krelis »

Gargouille schreef: 01 aug 2020, 01:04 Is je wandsamenstelling (je dampopen opmerking) dan ook al niet vastgelegd ?

G
ik ben zelfbouwer van ‘tiny house’. Gelijkwaardigheid zoals in het bouwbesluit wordt creatief ingevuld. De constructieberekeningen worden uiteraard nageleefd.
Plaats reactie