DVHN Debat over de houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

DVHN Debat over de houtkachel

Bericht door Paul Joosten »

Dagblad van het Noorden schreef:Op 30 november 2019 kondigde het RIVM voor het eerst in de geschiedenis een landelijk Stookalert af. Een dringend verzoek om de houtkachelstook achterwege te laten wegens de slechte luchtkwaliteit. Per 1 januari gelden er voor de verkoop van houtkachels sowieso strengere normen op het gebied van rendement en fijnstofuitstoot. Op dezelfde datum verviel de subsidie op de aanschaf van houtpelletkachels.

De houtkachel staat voor veel mensen voor ouderwetse gezelligheid, maar tal van omwonenden denken daar anders over. Daar hoeven ze niet eens longproblemen voor te hebben. De houtkachel schaart zich daarmee in het rijtje van vuurwerk en Zwarte Piet, ‘weer iets wat niet meer mag’. De term houtstookschaamte is al gemunt. Het Longfonds roert zich, maar natuurlijk is er weerwerk van de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK), dat rept van een oergevoel dat niet verloren mag gaan.

Dit alles heeft al geleid tot een Convenant Groen Stoken, maar er zijn gemeenteraden waar de roep om een verbod klinkt. Is zo’n vergaande stap met name in stedelijke gebieden onvermijdelijk of moeten we er ‘samen uitkomen’? En hoe slecht zijn de kachels echt voor het milieu in relatie tot andere vervuilers?

Praat mee tijdens het Dagblad van het Noorden debat over de houtkachel.

Datum: maandag 10 februari

Tijd: 19.30 - 21.30

Locatie: Poolshoogte, Boswachter Meelkerlaan 5, Odoorn

Kom op tijd, vol=vol
[Bron: https://www.facebook.com/events/2352907251477755]

Nog meer info in uitgebreid artikel: https://www.dvhn.nl/groningen/DvhN-Deba ... 19389.html
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: DVHN Debat over de houtkachel

Bericht door Pigion »

Was helaas verhinderd door bemoeienis met fly-over over verkeers-plein Gieten (N33 / N34) . Sturen nu aan op een verschoven Fly-over.
Terug naar stoken. De massakachel met 2 registers wordt omgebouwd. Registers worden terug-gebracht naar 1 kleine om houtverbruik te verminderen. Het lichaam trekt het allemaal niet meer en bovendien verkoopt Staats Bosbeheer geen hout meer aan particulieren. Warmtepomp doet zijn intrede en achter in de TV / hobby vleugel een kleine pelletkachel.
Ik heb overigens geen klachten van buren of omwonenden door de uitstekende verbranding. Ook de uitstoot van fijnstof ligt met 28 ppm onder de max limiet van 40 PPM.
Hoe ligt dat bij jou Paul?
Pigion
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: DVHN Debat over de houtkachel

Bericht door Paul Joosten »

Ook hier geen klachten, hoewel ik bij gelegenheid hier wel expliciet naar vraag, maar ik heb gelukkig heel fijne buren. Uitstoot hier nooit gemeten, zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Het maakt denk ik ook wel wat uit wanneer je meet, net aan het begin van een stookbeurt, wanneer de kachel volop brandt of tegen het eind. Hoe bepaal je daar een maximale en gemiddelde waarde uit?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: DVHN Debat over de houtkachel

Bericht door Pigion »

De massakachel, FinOven van Tigchelaar verbrandt bij zeer hoge temperatuur 900 C. Dat kan ook omdat de verbrandingskamer en expansie-ruimte van "vuurvast beton" zijn. De Metingen van fijnstof zijn naar ik meen door TNO gedaan, is een rapport van. Met een gewone kachel is het heel moeilijk dit te bereiken. Een fijnstoffilter (electrostatisch) is dan de oplossing en zal verplicht worden. Alleen goede CO cijfers (volledige verbranding) is niet meer genoeg. Veel houtvergassers worden reeds verkocht met electrostatische fijnstof filters. Het is een kwstie van tijd dat de groene brigade dat ook verplicht stelt voor bestaande kachels. Ca 10 jaar geleden zag zag ik zo'n achter-geschakeld apparaat bij een kachelboer.
Wil je in de toekomst hout blijven stoken, dan zal je eraan moeten. Prijs weet ik niet meer, meen iets van € 1500,- Wordt het stoken weer een stuk duurder door.
Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: DVHN Debat over de houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef: 11 mar 2020, 08:43 Wil je in de toekomst hout blijven stoken, dan zal je eraan moeten. Prijs weet ik niet meer, meen iets van € 1500,- Wordt het stoken weer een stuk duurder door.
Ik ga er dan ook maar van uit dat dit soort apparaten goedkoper wordt, wanneer de vraag ineens toeneemt.
Ik zelf zou weinig problemen hebben met de installatie van zo'n elektrostatisch filter.
Als ik daarmee hout kan blijven stoken en ik vervuil minder qua fijnstof. Dat geeft ook wel weer een positief ecologisch gevoel.

Maar hoe gaan we dat doen met die tienduizenden bbq's, tuinkachels en vuurkorven? :fff
Change, before you have to.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: DVHN Debat over de houtkachel

Bericht door Broekhoest »

Ik ben een houtstoker in kop van Drenthe op de as Groningen-Assen.
Check regelmatig wat er uit de schoorsteen komt (visueel en geen rookgasanalyse). Bij opstart wat rook, daarna minimaal. Ook mijn buren en buurtgenoten gevraagd naar hun mening. Geen rook- of geuroverlast. Een buurman iets verderop stookt echter de ouderwetse openhaard, dit is een heel ander verhaal.
Mocht het haalbaar zijn om te gaan handhaven op kwaliteit kachel, dan de grootste stap in afname vd overlast.
Overigens ook voorstander voor invoering fijnstof filter.
Tuinkachels, bbq’s etc maken het allemaal nog complexer.
Plaats reactie