Installatie houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

jgroot schreef: 02 mar 2020, 13:05 - Verder had ik in mijn eerste post nog de vraag gesteld of er misschien iemand straks wil helpen met de inbedrijfstelling van de Houtvergasser. Helaas heb ik daar nog geen reacties op mogen ontvangen. Is dit belangrijk of is dat allemaal niet zo spannend als dat ik denk?
Dat is inderdaad niet ingewikkeld, wel spannend denk ik. Niet omdat er iets stevig mis zal gaan, maar omdat dan blijkt of alles wel werkt zoals je bedacht en gemonteerd hebt.

Als je je systeem gevuld en goed ontlucht hebt, en alles is tenslotte lekdicht dan kun je gaan opstoken.
Zeker de instructie van de ketelfabrikant opvolgen, maar ook een niet grote hoeveelheid hout verstoken de eerste keer! In feite is het al genoeg wanneer je met een kleine hoeveelheid de ketel op werktemperatuur krijgt zodat je kan zien of de ketel alles doet wat hij moet doen. En of je thermostatische mengklep goed werkt.
Vervolgens test je de noodvoorziening (noodkoeling). Daar heb je een klein vuur voor nodig dat je eventueel ook handmatig kan doven met bijv. zand. Je trekt vervolgens simpel de stekker eruit en laat de keteltemperatuur zover oplopen totdat de noodkoeling zal aanslaan. (als je ketel een mechanisch bediende luchtklep heeft, zet je die tijdelijk even handmatig open).
Zelf test ik trouwens mijn noodkoeling liever dmv een pannetje water op een campingbrander. In dat pannetje water doe ik de los gehaald sensor van de ketel. Thermometer in het water en dan zie je vanzelf bij welke temp en of de noodkoeling aanslaat.

Werkt dat allemaal naar behoren dan kan je met wat meer hout beginnen met het verder opstoken van het systeem.
Als je geen automatische ontluchters hebt, moet je de eerste stookbeurten zeer frequent de ontluchtingspunten nalopen.
Maar automatische ontluchters zijn echter veel handiger. En kosten niet echt veel.
Change, before you have to.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door hein uut mooi drente »

Friwa kun je zelf maken met onderdelen uit een afgedankte cv ketel
Bespaart aanzienlijk in de euros, ziet er alleen niet zo gelikt uit.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

bedankt weer voor de tips.
Nog een vraag m.b.t. de rookkanaal. Mijn nok van de garage zit op 4.70 meter Veel ketels vragen een minimale afstand van 6 of 7 meter.
Moet ik dan de buis bovendaks dan nog 1.3 meter of 2.3 meter verlengen? Of is dat ook op een andere manier op te lossen?
Is een trekonderbreker aan te bevelen?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Als je houtvergasser een eigen rookgasventilator heeft, maakt het niet veel uit.
Die hoogte van 6-7 m wordt vooral aangegeven om de ketel zachtjes brandend te houden als de max. temperatuur is bereikt.
En de rookgasventilator stil staat.
Maar mijn ervaring is dat met een lagere schoorsteen de ketel ook zachtjes blijft branden/gloeien.
Change, before you have to.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door guus »

Als een trekonderbreker aanbevolen wordt door de fabrikant zou ik hem installeren.

Toen we hier pas de houtvergasser hadden kreeg ik bij wat wind de ketel niet stabiel branden.
Ik heb de schoorsteen heel wat verhoogd en andere kappen gebruikt voor meer trek , niets hielp.
Toen we een trekonderbreker geïnstalleerd hadden kwam ik er achter dat er te veel trek was als het een beetje waait gaat de klep al open.
En een bijkomend voordeel de ketel is zuiniger geworden.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Ik denk dat ik toch voor een Attack houtvergasser ga. Heeft iemand nog ervaring met de "extra" rookgasventilator?
Want dit ga ik niet halen in mijn schuurtje. Bij rond 160 mm geeft de handleiding zelfs 12 meter aan.

Heeft er iemand een Attack staan waar ik eens zou mogen kijken? Omgeving Eindhoven?
SLX schoorsteen.JPG
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb een Attack 35dpx gestookt op een ronde schoorsteen 150mm doorsnee.
Totale hoogte 5,5 m boven maaiveld.
Ging prima.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door kockie »

De mijne (ik geloof een 55 kW) staat op een 200 mm schoorsteen van een meter of 5-6 denk ik. Onderste gedeelte is van geisoleerde blokken, bovenste gedeelte dubbelwandig. Ik woon in de achterhoek
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door guus »

Ik woon in de buurt van Eindhoven maar ik heb geen Attack.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

Heb nog een vraag met het zetten van de buffers in serie. Als ik nu in de zomer warmwater wil, moet ik dan altijd allebei de buffers helemaal stoken?
Of wordt alleen de 1e buffer met warmwatervat eerst helemaal opgewarmd voordat de 2e buffer wordt geladen?

En wat heeft de voorkeur; een buffer met sanitairspiraal, of een tank in tank constrcutie (voordeliger)?

Ik heb voorlopig geen mogelijkheden voor een zonneboiler.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door dormos »

Als je de buffers in serie plaatst dan zullen twee naast elkaar geplaatste buffers zich gedragen alsof ze op elkaar zouden staan.
Je warmt dus 1 buffer eerst op van boven naar beneden en pas daarna de andere buffer van boven naar beneden.
Je kunt er dus voor kiezen om in de zomer maar 1 vat op temperatuur te houden, de ander blijft dan gewoon koud.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Ik heb gekozen voor aparte boiler dan kan je zomers of indien nodig met elektrisch element bij verwarmen.
Met een tank in tank wordt dit erg veel (hele buffer ) verwarmen met stroom.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

Over de extra rookgasventilator,ik heb binnen de ruimte gelaten om deze indien nodig als nog te plaatsen.
Dus eerst zonder geprobeerd en gaat prim,.afvoer binnen rond 150mm totale hoogte vanaf kachel 7.50 m
7 meter dubbelwandig 50cm enkel boven de vergasser.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door jgroot »

diamond schreef: 12 mar 2020, 19:02 Over de extra rookgasventilator,ik heb binnen de ruimte gelaten om deze indien nodig als nog te plaatsen.
Dus eerst zonder geprobeerd en gaat prim,.afvoer binnen rond 150mm totale hoogte vanaf kachel 7.50 m
7 meter dubbelwandig 50cm enkel boven de vergasser.
heb je wel een trekonderbreker gemonteerd?
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Installatie houtvergasser

Bericht door diamond »

jgroot schreef: 13 mar 2020, 11:27
diamond schreef: 12 mar 2020, 19:02 Over de extra rookgasventilator,ik heb binnen de ruimte gelaten om deze indien nodig als nog te plaatsen.
Dus eerst zonder geprobeerd en gaat prim,.afvoer binnen rond 150mm totale hoogte vanaf kachel 7.50 m
7 meter dubbelwandig 50cm enkel boven de vergasser.
heb je wel een trekonderbreker gemonteerd?
Nee hoor, de vergasser(Attack 55kw) staat wel in de schuur en de pijp gaat door platdak
Plaats reactie