Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door bertocello »

Ik stook de Atmos DC25 nu 10.000 uur (sinds 2015) het rendement is behoorlijk en ik heb geen klachten.
Het stoken zelf gaat vrijwel rookloos, soms voor enkele minuten een pluimpje rook bij het aanmaken maar zelfs dat is uitzonderlijk. Ook, niet doorvallende houtblokken, zorgen soms tijdelijk voor wat witte rook. Echter bij zuid-westelijke wind hebben mijn noord-oostelijke buren soms last van de typische houtvergasser geur. Niet echt veel maar ik hoor dat liever niet.
Nu is het mijn idee om alvorens de rookgas de schouw verlaat, hieraan, al dan niet geforceerd met een ventilator, zuivere buitenlucht toe te voegen. Kwestie van de rookgas te verdunnen. Op bijgevoegde schets zie je wat ik bedoel. Er kunnen in het gietbeton nog extra gaten voorzien worden om nog meer menging van lucht met rookgas te krijgen.Ik vind nergens op internet iemand die dit al ooit gedaan heeft, daarom mijn vraag. Kan dit werken?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bertocello op 08 mar 2020, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Ramon »

Ik vrees het ergste. Ik denk dat je je rookgas gaat tegenwerken. Het pijpje kan dan wel schuin omhoog staan, je gaat toch daar plaatselijk de druk verhogen, en dat zorgt voor tegendruk van je rookgas.

Als je het doet, moet je het in mijn beleving doen zoals een carburateur het doet. Met een venturi.
Dat is denk ik de enige manier, maar dat is denk ik niet eenvoudig te maken, plus je moet met compressordrukken (1 tot 8 bar) denk ik gaan werken.

Uitgelegd: je maakt dus een kleine versmalling in je rookgaskanaal, en zorgt in het midden voor een heel kleinpijpje met gaatje, wat in het verlengde van het rookgaskanaal blaast. Dit werkt 100%.

Ik ben bang dat het andere niet of niet goed werkt. Puur op gevoel, en eerdere ervaringen met soortgelijke projecten.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door LeaD »

En wat gaat het mengen met buitenlucht aan de geur veranderen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door bertocello »

Minder nadrukkelijk maken! Er komt evenveel rookgas uit de schouw maar als dat gemengd is, laat ons zeggen 1 op 2 dan is de geur toch ook minder. Of niet?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Ramon »

En wat gaat het mengen met buitenlucht aan de geur veranderen ?
Kwestie van de rookgas te verdunnen.
Als iemand een scheet laat, niet met je neus tussen de billen te zitten, maar op een paar meter afstand... :wink:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Albert van WdJ »

bertocello schreef: 08 mar 2020, 16:29 Kan dit werken?
Een letterlijke "end of pipe solution".
Je moet eigenlijk je vraag stellen aan het begin van het proces: Waardoor ontstaat die geur?
En kan ik daar wat mee.
Het is bekend dat bepaalde houtsoorten een sterkere verbrandingsgeur hebben dan andere.
Wilg geeft bijvoorbeeld best wel een sterke geur, zoals ook de meeste naaldboomsoorten.
Change, before you have to.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door bertocello »

Dat is nu net wat ik doe. Volgens mij is mijn stookgedrag wel ok, het hout is droog en de afgastemperatuur is, laat ons zeggen, gemiddeld 220°. Helemaal geurvrij zal niet kunnen al wil ik dat wel proberen. Vandaar dit onderwerp. Is er minder geur als de verbrandingstemperatuur lager is, bijvoorbeeld als je de laadruimte maar voor 65% vult? Zoals eerder aangehaald, ik kan mijn buffervat van 2500 liter over de volledige inhoud stoken van 25° naar 80° zonder dat er één rookpluimpje te zien is, ook niet bij het aanmaken. Maar dan moet ik er wel bij blijven staan en het stookproces volgen door elk kwartier de laaddeur op een kiertje te zetten om naar binnen te gluren en eventueel de houtblokken te herschikken.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Bossie »

Ga je hiermee niet de trek (negatief) beïnvloeden?
Als je last van geur hebt misschien rookgasafvoer wat verhogen, hoger laten uitkomen = neus verder van de scheet :wink:
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Boudewijn »

220 graden is echt veel te veel,hier is het 55 graden en de watertemperatuur ook.Met dit weer is het verbruik ongeveer 50 dm/3.ik stook 12 uur per etmaal.Het hele huis is 21 graden 1200 m3. Stook beuken en vurenblokjes door elkaar .Je kunt bij de schoorsteen staan,ook zo,n metaalachtig geurtje kan op afstand niet hinderlijk zijn.Mijn ketel brandt ook met zo,n vlam naar beneden.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door pelletpower »

Ik zit met hetzelfde, althans, deze situatie wil ik voorkomen. Daarvoor denk ik een koolstoffilter te plaatsen met extra drukgeregelde ventilator. Cv ketel is hi tech, dus waarom zou je houtkachel dat niet mogen zijn.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door pelletpower »

Overigens heb ik ook aan jouw oplossing zitten denken, maar ik wil geen troep in de lucht. Alles wat eruit kan blijven is mooi.
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Route66 »

pelletpower schreef: 09 mar 2020, 18:58 Overigens heb ik ook aan jouw oplossing zitten denken, maar ik wil geen troep in de lucht. Alles wat eruit kan blijven is mooi.
AfbeeldingEen mooi streven dat de norm zou moeten zijn.
En ik kan me heel goed voorstellen dat dit erg lastig is. Hout is een composiet. Kan ook nog (wat) hars bevatten die mogelijk in de installatie niet helemaal doet wat je zou willen. Daar heb je dan ook echt die stapsgewijze verbranding voor nodig.

Hier worden ook de filters genoemd bij pro installatie.
https://www.duurzame-energie-technieken.nl/biomassa/

En wat kom er naast CO2, water.. nog meer uit de schoorsteen en hoe meet je dat als niet-pro?
Het systeem kun je ook niet makkelijk temperen.... want anders mis je de hoge T in de laatste trap.....om iig zo goed mogelijk na te vebranden bij ca 1200ºC.

In de lokale krant las ik ca een half jaar geleden dat een bepaalde fabriek met lekkere geurtjes aan het experimenteren was om de rookgas overlast te maskeren.... Tja....
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door JantjeV8 »

Wilg ruikt zelfs helemaal niet onaangenaam, daarentegen zijn er wel houtsoorten die teerachtig ruiken, ondanks een goeie stookwijze.

De verbrandingskamer van een vergasser moet je juist niet openen, je onderbreekt dan het pyrolyse proces. Dus dat zou ook geen optie mogen zijn.

Een katalysator doet eigenlijk ook zoiets toch? Een koolstoffilter in de auto neutraliseert ook luchtjes en het werkt echt.

In ziekenhuizen worden keramische tegels in OK's tegen de wand geplakt die een titaandioxide (geloof ik) in de glazuur hebben meegebakken gekregen. Dat oxide doet onder invloed van licht, water en lucht ook de lucht neutraliseren, reinigen en co2 afbreken. Wellicht is er over dat titaandioxide wel iets te vinden.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door pelletpower »

Koolstoffilter heb ik eens voor een lasersnijder gemaakt. Standtijd viel niet tegen, snede was dan ook erg smal en materiaal houtfineer. Voorfilteren scheelt al, maar grootste probleem verwacht ik met condensatie. Geen idee wat de koolstofkorrels dan doen. Dit alles geeft weer zoveel tegendruk dat er weer een extra ventilator geplaatst moet worden. Lastige dingen allemaal, maar als er iemand gaat klagen, kun je het nooit meer goed doen. Beter voorkomen dan genezen dus.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Rookgas van houtvergasser mengen met buitenlucht.

Bericht door Pigion »

Wordt alleen gedaan om officiële metingen te verneuken. Zie sjoemel-software.
Pigion
Plaats reactie