Brandhoekje voor dwarsliggers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Albert van WdJ »

Iemand die af en toe een eigen geluid laat horen is toch verfrissend?
Daarmee hoef ik het niet met hem eens te zijn.

Het wordt anders saai op het forum als iedereen dezelfde richting uit kijkt.
Dan krijg je een "herhaling van zetten".
En als iedereen hier hetzelfde moet denken, dan wordt dit een dwangmatig gebeuren.
Dat moeten we niet willen.

Ramon heeft absoluut prikkelende opmerkingen.
Maar misschien moeten we dat soort discussies in een andere afgesplitste draad voortzetten.
Want dit is de draad waar hout gestapeld moet worden.
Niet waar we forumleden afbranden.
Daar zouden we een speciaal brandhoekje voor moeten maken :mrgreen:
Maar misschien brand je daar dan zelf dan ook wel je vingers.
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door LeaD »

Dwarsliggers zorgen er ook voor dat de trein blijft rijden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar dwarsliggers krijg je niet begraven :?
Ramon schreef: 13 feb 2020, 18:56 Het gaat om je totale ecologische voetafdruk. En we zijn hier niet om elkaar af te zeiken, alleen om elkaar misschien bewust(er) te maken.
Maar waarom vat dat bij jou zelf dan niet? Dan begin je om je heen te slaan en naar anderen te wijzen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door WilfredT2 »

Ik denk dat ramon de vinger op de zere plek legt. De felle reacties bewijzen dat. Ik merk namelijk ook dat geld voor het overgrote deel de belangrijkste reden is voor houtstook. Ecologie niet.

Dat mag best gezegd worden vind ik. Dat houdt elkaar scherp. En wellicht komen we dan verder dan schijnheiligheid.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 15 feb 2020, 05:26 Dwarsliggers zorgen er ook voor dat de trein blijft rijden .
Als ze onder de rails liggen en zich stil houden wel, er bovenop dan ontspoort de trein. Daar lijkt het nu wel op. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door peterberg »

Albert van WdJ schreef: 14 feb 2020, 20:07Maar misschien moeten we dat soort discussies in een andere afgesplitste draad voortzetten.
Want dit is de draad waar hout gestapeld moet worden.
Niet waar we forumleden afbranden.
Daar zouden we een speciaal brandhoekje voor moeten maken :mrgreen:
Maar misschien brand je daar dan zelf dan ook wel je vingers.
Dat vind ik een goed voorstel. Wie heeft een idee voor een goeie titel?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Sandman79 »

peterberg schreef: 15 feb 2020, 10:02
LeaD schreef: 15 feb 2020, 05:26 Dwarsliggers zorgen er ook voor dat de trein blijft rijden .
Als ze onder de rails liggen en zich stil houden wel, er bovenop dan ontspoort de trein. Daar lijkt het nu wel op. :mrgreen:
Toen ik bij de spoorwegen werkte waren er 3 types dwarsliggers overigens. Houten exemplaren. Betonnen exemplaren. Een deel van het Personeel.
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 15 feb 2020, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 15 feb 2020, 08:33 Ja, maar dwarsliggers krijg je niet begraven :?
Ramon schreef: 13 feb 2020, 18:56 Het gaat om je totale ecologische voetafdruk. En we zijn hier niet om elkaar af te zeiken, alleen om elkaar misschien bewust(er) te maken.
Maar waarom vat dat bij jou zelf dan niet? Dan begin je om je heen te slaan en naar anderen te wijzen.
Het begon allemaal met deze opmerking:
Mijn ervaring is dat vlammen leuk zijn, maar minder warmte geven dan de gloeiende sintels.
Om die reden doe ik het hout 'zo groot mogelijk' in de kachel als die eenmaal goed brand. 
Toen heb ik hierop gereageerd:

Dat is niet waar, maar dat is wel soms/vaak de praktijk.

Toen kreeg ik kritiek dat ik mn buren vergaste. En dat ik niet mijn buren mag vergassen omdat hun 4x per jaar op vakantie gaan met het vliegtuig en met asobakken rijden.

Toen zei ik: je kan het ook omdraaien. (Wat ik overigens onzin vind, op 2 manieren)

Daarom heb ik ook gezegd: Zou een mooie boel worden als iedereen elkaar ging veroordelen.

Het gaat MIJ in heel deze zaak om 2 dingen:

1. Wie bepaald of ik vervuilender ben als een ander?
Ofwel, ik smoor af en toe, maar verbruik weinig hout, ga eigenlijk nooit op vakantie, heb zonnepanelen, windmolen (speel ongeveer quitte), hergebruik 70 m3 regenwater per jaar, rij weinig km's per jaar, woon dicht bij mn werk, enz (dit is niet om op te scheppen bedoeld!)

2. Ik snap dat je altijd kritisch naar jezelf moet blijven kijken. Waar kan ik beter/schoner met het milieu omgaan. Dat blijft prioriteit. Daar mag iedereen op geattendeerd worden. Zoals ik zei: hoe jij stookt, is niet de gunstigste manier, maar wel vaak de praktijk.

Ik ben vaak ook kritisch naar anderen toe, en kan echt wel wat hebben. Maar wat voor mij de moeilijkheid is, wie gaat wie voor vervuiler uitmaken?

Als je iemand voor vervuiler uitmaakt, moet je wel 100% zeker weten, dat jou ecologische footprint, minder diep in de aarde indrukt, dan die ander. DAT bedoel ik.

Ik ga niet naar mn buren toe om te zeggen dat ze vervuilend zijn. Ik kijk wel uit. Ik heb wel een vermoeden dat hun vervuilender/belastender voor het milieu zijn, als ik. Maar hun hebben ook (veel) meer geld als ik.

Die taak, (iemand voor vervuiler uitmaken) vind ik bij de overheid liggen.

Hun betalen meer wegenbelasting. Geeft dat hun recht om het milieu meer te belasten? Weet ik niet. Het is misschien oneerlijk, maar goed... Je gaat zulke dingen nooit rond krijgen. Ik voel me niet geroepen iemand als vervuiler te typeren...
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door remco d »

Je hebt een houtkachel, daarmee hou je het huis warm. Je kunt nu proberen om zo efficiënt mogelijk te stoken. Waarom zou je dit niet doen? Is je kachel van zo'n slechte kwaliteit dat als je goed stookt, vooral de mussen het warm hebben? Wil je met een gesmoorde kachel, de volgende dag het aanmaakblokje besparen?

Ik vraag me de reden af. Het is niet het vergelijk met de buren die een dikke auto hebben.... Vergelijk het met dat de buren het hele jaar met een lege skikoffer op het dak rondrijden om extra benzine op te maken. Waarom zou je?

Mvg Remco
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Ramon »

Je kunt nu proberen om zo efficiënt mogelijk te stoken. Waarom zou je dit niet doen? Is je kachel van zo'n slechte kwaliteit dat als je goed stookt, vooral de mussen het warm hebben? Wil je met een gesmoorde kachel, de volgende dag het aanmaakblokje besparen? 
Ik probeer zo efficiënt mogelijk te stoken, maar tegelijk ook zo efficiënt mogelijk met mn hout om te gaan.

Ik heb geen gas meer. Ik heb een houtkachel (houtvergasser) in de schuur met buffervat. Die stook ik altijd ongeremd. Maar mn houtkacheltje in de woonkamer, een la nordica speksteen kachel, met een vermogen van 6 kW, stook ik af en toe. Als je die gaat stoken in de vroege herfst of late lente, geeft dat teveel warmte af. Dan kun je ervoor kiezen om hem elk uur te stoken, en uit te laten gaan en 3 uur later weer op te starten, of hem een beetje te smoren, zodat ik niet de ramen open hoef te zetten.

Dat is voor mij de enige reden. Ik kan ook zeggen: ik stook hem helemaal niet meer, ik stook alleen mijn vergasser die een rendement van 90+% heeft, en de houtkachel met 81% niet meer. Maar sfeer is soms (bij mij althans) ook een geldige reden om te stoken. Het is ook mijn backup.

Ook merk ik, dat elke kilo hout die ik in mijn houtkachel stopt, in mijn woonkamer afgegeven wordt. Bij mijn vergasser, die in de schuur staat, verlies ik warmte door leidingtransport, afkoeling door tijd in mijn buffervat, stralings en convectiewarmte van houtketel, en afkoelingswarmte van ketel (500 kg staal en 100 kg water)

Dan vraag ik me af: wat is er beter?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Brandhoekje voor dwarsliggers

Bericht door Erikvr »

Sowieso is er warmte genoeg beschikbaar, het lijkt me meer een comfortvraag. In oude boerderijen werd/wordt in een ruimte vaak gestookt, de rest was koud. Je zou kunnen kiezen om alleen met de houtkachel het hoofdverblijf te verwarmen en de rest koeler te laten, bij deze zachte winters is dat goed te doen vind ikzelf. Veel mensen laten zich het liefst de hele winter bij een constante temperatuur in huis gaar sudderen maar ik vind af en toe kou geen probleem
groet,
Erik
Plaats reactie