ltv vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

ltv vloerverwarming

Bericht door Hans_Rovers »

Ik heb thuis een combinatie van vloerverwarming en wandverwarming (wandverwarming in de slaapkamers, vloerverwarming beneden). Ik heb de ketel ingesteld op 45 graden (max temperatuur wandverwarming, geen menger) maar ik heb nu het probleem dat mijn vloerverwarming beneden niet goed warm word. Ik heb een verdeler van Robot (deze: http://www.warmwinkel.nl/vloerverwarmin ... --pomp-3-4) met de thermostaat hiervan op 50 graden (vol open). Deze verdeler mengt standaard het water vanaf de ketel met het retour water, en vanwege de lage temperatuur van de ketel wordt het water nu niet goed warm (28 graden aanvoer, 25 graden retour). Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik de verdeler vervangen voor de LTV variant (http://www.warmwinkel.nl/vloerverwarmin ... pomp379135), of zijn er nog andere oplossingen?

Bonusvraag: welke watertemperatuur mag ik maximaal in mijn wandverwarming stoppen? Ik lees 45 en 50 graden, ik durf nu niet hoger te gaan dan 45. Heeft iemand ervaring met hogere temperaturen?
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Paide »

Ja inderdaad. De flow vanuit je ketel naar je vloer is te laag doordat er veel retourwater wordt bijgemend.
LTV verdelers mengen geen retourwater bij, waardoor je meer energie in je vloer stopt.
Wandverwarming lijkt me niet bedoeld om zo heet te gaan, het is geen radiator... Ook hier is het idee om te zorgen voor een hoge flow en een deltaT van een paar graden.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Hans_Rovers »

Dus de conclusie is; nieuwe verdeler. OK helaas, ik zal het nog eens met de loodgieter overleggen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door LeaD »

En als de ketel wordt ingesteld op 55 graden of hoger , wat doet de verdeler dan ?
Vergeet de bovenstaande vraag, wegens de wandverwarming.

Heb je de aanvoer en retour temperatuur aan of nabij de wandverwarming al opgemeten ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Hans_Rovers »

Volgens de specs wil de verdeler minimaal 70 graden. Dan werkt het vloerverwarmingssysteem ook volgens mij (moet ik eigenlijk nog eens testen nu het kouder is), maar dan moet ik het wandverwarmingssyteem afkoppelen want dat kan die temperatuur niet aan.

Edit: temperaturen heb ik bij de wandverwarming nog niet opgemeten. Ik heb wel een ir meter klaarliggen om dit te gaan doen dus ik zal daar eens werk van maken. Ik denk dat je punt is dat ik de ketel zo moet instellen dat de daadwerkelijk gemeten aanvoertemperatuur 45 graden is?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door LeaD »

En je kan het debiet door de wandverwarming ook nog wat verkleinen (dit noemen ze dan hydraulisch inregelen) of indien mogelijk zet je er een thermostatisch kraan tussen.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Paide »

ik zou de wandverwarming aan de vloerverwarmingsverdeler toevoegen. Wandverwarming is ook LTV.

Als je geen traditionele radiatoren hebt en alles LTV is, kun je naar een simpele verdeler zonder pomp. Je gebruikt dan de pomp van de CV-ketel. Max temp van je CV verlaag je dan naar de LTV temperatuur van een graad of 35.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

De verdeler heeft een 3/4 aansluiting, is de leiding van de ketel naar de vloerverwarming wel uitgevoerd in 22 mm.
Kun je de pomp van je ketel niet wat hoger instellen.
Je zou toch een wat hogere temperatuur moeten kunnen halen als je daadwerkelijk met 45 graden aankomt bij de verdeler.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Hans_Rovers »

Ik heb afgelopen tijd de ketel ingesteld op 65 graden en de wandverwarming afgesloten. De temperatuur van de vloerverwarming gaat dan uiteraard omhoog en de temperatuurregeling lijkt beter te werken (niet zo gek).

Dit is geen oplossing omdat ik nu de wandverwarming niet kan gebruiken. Ik moet dus de verdeler van de vloerverwarming vervangen door eentje die geschikt is voor lage temperature. Nu twijfel is of dit eentje met of zonder pomp moet zijn. Ik heb ongeveer 80 m2 vloerverwarming op de verdeler aangesloten (8 groepen). Zal de pomp van de CV dit aan kunnen?

Ik heb de vraag ook gesteld aan de fabricant van de verdeler (robot):
Het is niet verstandig om wand en vloer verwarming te combineren met een
Pomploze verdeler. De weerstand van de leidingen is verschillend in de wand heeft u meer weerstand
als op de vloer.
Of weet u het aantal ltrs en de weesrtand per groep ?

Ik zou u willen adviseren om met een LTV te werken en zowel de wand als de vloer hier op te combineren.
En niet voor de goedkoopste oplossing te gaan.
Waarom is het verschil in weerstand een probleem? Dit kun je per groep toch regelen met de kraantjes op de groepen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Het blijft uiteindelijk 1 open hydraulisch geheel zo'n verdeler, en water zoekt de weg van de minste weerstand.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 30 okt 2018, 09:04 En je kan het debiet door de wandverwarming ook nog wat verkleinen (dit noemen ze dan hydraulisch inregelen) of indien mogelijk zet je er een thermostatisch kraan tussen.
In mijn beleving is dit de enige oplossing.

Als je vloerverwarming niet warm genoeg wordt en je wandverwarming wel, dan kun je een paar dingen doen.
Ik denk dat je geen nieuwe verdeler nodig hebt. Maar je moet gewoon zorgen dat er meer cv water bij je vloerverwarming komt en minder bij je wandverwarming. Heel simpel.
De meeste oplossingen zijn al genoemd:

Vloerverwarmingsverdeler thermostaat ertussen uit halen, alleen beveiliging laten zitten.
Aanvoerleiding groot genoeg? 22mm?
Pomp cv harder zetten.
Maar dit is de beste/belangrijkste:
Thermostaat tussen aanvoerleiding van wandverwarming plaatsen of knijpen met regelventiel. Begin met helemaal dicht, en dan een kwart slag open, naar je wand verwarming. Draai per dag kwart open tot optimale resultaat.

Dus gewoon een regelventiel of kogelkraan tussen de aanvoerleiding naar wandverwarming. Water kiest idd weg van de minste weerstand, en dat is bij jou door de wand. Een andere verdeler gaat niet helpen voorspel ik je.

Gewoon de aancoerleiding naar de wand knijpen op de een of andere manier.

Je heb m nu toch afgesloten? Dan ga je elke dag de kogelkraan een mm verder open zetten.
Marcn88
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2020, 15:21

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Marcn88 »

Als u volledig op ltv wil draaien zal de verdeler voor de vloer erwarming er 1 moeten zijn zonder pomp, het water wordt dan alleen door de cv ketel rond gepompt denk hierbij wel aan een maximaal beveiliging om de ketel uit te kunnen schakelen bij te heet aanvoerwater.
Zo draait het bij mij thuis ook 1 12 groeps verdeler voorde vvw en een 3 groeps voor de wandverwarming
Bijlagen
Screenshot_20200211-184027_Gallery.jpg
Plaats reactie