Nordic fie Fortuna cv haard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
martin1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2020, 22:16

Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door martin1978 »

Goedendag,

Ik ben nieuw op deze forum en zit eigenlijk met een vraag. Ik heb nu ongeveer een jaar een hout cv van Nordic fire. ben nog steeds aan het ontdekken welke houtsoort het best is voor het stoken en hoe ik het best te werk kan gaan met de primaire en secondaire luchtkleppen. ik verzamel eigenlijk alle hout wat ik kan krijgen en laat dit goed drogen. dit deed ik al voor dat ik de kachel had. ik heb veel eiken en beuken maar ook esdoorn en wilg en berk.

Maar nu kan ik ook een partij Dennenhout krijgen. Wat me opvalt is dat het hars aan de buitenkant zit en weinig binnenin het hout. klopt dit? of verbeeld ik dit nu? ook vraag ik me af als ik het hout wel kan stoken in een hout cv en hoe ik dan te werk moet gaan met de schuiven. In de boekjes van nordic fire staat dat je de secondaire luchtklep voor 3 kwart open moet hebben en de primaire gesloten als de kachel goed heet is. bij opstart beide vol open. wie heeft ervaring met dit? mijn bevindingen met vol open van beide bij een hete kachel is alsof er een tornado in de kachel zit. dan buldert deze het uit. maar als ik de primaire dicht zet gaat het veel beter maar slaan de vlammen nog richting de pijp en weet niet of dat de bedoeling is met risico op eventuele schoorsteenbrand.

Wie heeft nog tips? alvast bedankt
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door Orbiter »

Welkom hier,
Dennenhout is ook gewoon hout. De densiteit ervan is wat lager dan hardhout, bijgevolg heeft het een grotere oppervlakte voor eenzelfde capaciteit. Dit en het groter volume aan hars maakt dat het harder brandt, wel minder lang uiteraard. Temperatuurverschillen gaan sneller en de temperatuur zal bij dennenhout misschien ook wat hoger oplopen hierdoor. Bij veelvuldig gebruik kan dat voor de 'pisbakkenstaal' kachels wel eens een probleem zijn.

Een kachel of ketel van een gereputeerd merk mag daar geen last van hebben. Lees de handleiding eens na, je weet nooit. Moest er zo'n beperking in staan komt die ketel bij mij niet binnen.... Uit voorzorg kan je dat dennenhout ook altijd mengen met ander hout, dan zal het effect altijd wat minder zijn.

Ik heb er nooit op gelet of het hars meer aan de buitenkant zit of niet. Nu je het zegt lijkt het me wel zo inderdaad. Vooral aan de vertakkingen zit er meer hars. Maakt het wel wat uit waar het hars zit in de context van het te gebruiken als brandhout?

Als je weinig wilt vervuilen en het rendement hoog wilt houden dan moet het hout hard branden. Beter kort en hard dan lang en langzaam. Uiteraard moet de vrijgekomen energie wel kunnen verbruikt of opgeslaan worden anders is het op het moment zelf alleen leuk voor de vogeltjes die rond de schoorsteen vertoeven.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door JantjeV8 »

Alle houtsoorten stoken prima. Wat wel belangrijk is, is de afmeting van het hout. Zwaardere houtsoorten kloof ik kleiner dan de lichtere.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door Ramon »

Alle houtsoorten stoken prima.
Dat dacht ik ook. Totdat mijn vriend (waar ik bij was) een blok pokhout op het vuur gooide. Alsof ze in de kachel aan het asfalteren waren....

Nu weet ik niet of het slecht is, maar het zag er niet best uit. Er kwamen allemaal zwarte bellen op het blok, alsof het kookte.

Het was avond, en donker. Ik heb niet buiten gekeken wat er uit de schoorsteen kwam, maar heb wel een vermoeden...
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door Orbiter »

Pokhout komt dan wel van een boom, maar is het wel hout? Als ik de Wikipedia pagina erover lees heb ik zo mijn twijfels :lol: :mrgreen:
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door bertocello »

Zwart schuim op brandend hout had ik bij het stoken van (onbehandelde) vloerdelen van Bangkirai. Dat was afval van de slijtvaste vloer van opliggers voor wegtransport.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door Ramon »

Ik stook regelmatig bangkirai maar nooit problemen.
Wel met angelim vermelho, dat stinkt als de ....
Ik vind azobe en basrolocus verreweg de beste houtsoorten om te stoken, waarbij basrolocus fijn klieft, maar minder fijn zaagt en azobe andersom.
Mijn houtsoorten zijn:
Azobe, angelim, bankirai, basrolocus, bilinga, robinia

En af en toe:

Berken, beuken, eiken, kastanje, en wat licht hout om aan te maken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nordic fie Fortuna cv haard

Bericht door Ramon »

Ik heb het toch even opgezocht.

De latijnse naam voor pokhout is lignum vitae.

Zie video hieronder voor het bewijs:

https://m.youtube.com/watch?v=iSRBU-w551Y

Dit had mijn vriend dus met een blok van 30 cm lang, 10 bij 10 dik.

Kun je wel nagaan wat er gebeurd!

Is de vraag: zou het kwaad kunnen?
Plaats reactie