waterzijdig inregelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

waterzijdig inregelen

Bericht door mark »

Hoi,

Patick schreef er al over. Ik wist niet ven het bestaan af tot Fetze mij hier op verleden week op wees. Ik wil dit graag gaan gebruiken en zijn er mensen die tips of ervaring in hebben. Zodat ik voor en achter dezelfde warmte heb in de woonkamer. De radiator voor is veel sneller warm dan de radiator achter en de badkamer.

mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Mark,

Ik heb thermostickers besteld bij Bries. Dit is een eenvoudige methode om waterzijdig in te regelen en het is me gelukt. Ik ben er tussen de 300 en 400 m3 gas op voorruit gegaan. Ik heb het voorlopig nog met het knijpen van de radiatorkranen uitgevoerd, maar in moderne installaties ziet een voetventiel wat geknepen kan worden. Het gaat er iig om een goed temperatuurverschil tussen de aanvoer en retourleiding te bewerkstelligen (het water mag dus niet te warm teruggaan, dit verminderd het verbrandingsrendement). In elke radiatorkraan zit ook een stelschroef. Als ik een tijdje met de Tigchelkachel werk ga ik die methode uitvoeren (omdat er dan een deel van het huis met de CV verwarmd zal worden moet ik alles weer opnieuw doen). Je kunt een radiatorkraan met deze stelschroef een bepaald doorstroomvolume geven en dit staat dan vast. Ik heb het nu met streepjes op de kraan gedaan en dat is natuurlijk minder handig. Kortom: 3 manieren, handmatig, stelschroef in de kraan, stelschroef in de voetklep (schijnbaar het beste, maar niet overal aanwezig). Volgens mij werkt het niet met thermostaatkranen want die doen iets heel anders. Behalve dat je veel gas bespaart is het comfort ook groter. Stickertjes kosten ? 22,50, met gebruiksaanwijzing. Lijkt of is veel, maar zo terugverdiend. Het probleem met te verschillende temperaturen ben je als het goed is kwijt omdat het water natuurlijk de weg van de minste weerstand volgt (en een cv-pomp draagt daar nog eens extra aan bij). Zie ook: http://www.brieswaterenenergie.nl/hoofd ... deinum.PDF
Overigens begrijp nog altijd niet dat inregelen tot de standaard acties bij aaneg van een CV hoort. Overigens heb ik bij installateurs nagevraagd, maar de kleinere weten van niets, de grotere kennen het wel, maar hebben de meetapparatuur niet eens!!

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patrick,

Bedankt voor je informatie. Ik heb nu door het hele huis thermostaat kranen dus moet ik voetventielen gaan kopen. De stickers ga ik zo bestellen. Dat is een stuk makelijker meten. Er zijn zelfs bedrijven die alleen maar aan waterzijdig regelen doen. http://www.waterzijdiginregelen.nl/
Dus daar ligt een markt open. En er is ook een boekje te koop. http://www.isso.nl/producten/isso-winke ... licatie/2/

Familie van mij heeft een installatiebebrijf. Dus maar gebeld waarom dat het niet gedaan wordt. Omdat het volgens hem wel wat tot veel meer tijd dus geld kost. Ligt natuurlijk ook aan de grootte van het gebouw. Deze kosten worden natuurlijk meegenomen in de offerte. Dan vinden klanten hem te duur en gaan naar een ander. Want wat de buurman niet heeft waarom moet ik dat wel hebben wordt vaak gezegd zonder werkt het
ook.
Moet algemeen bekender worden en dan willen mensen het wel.
Dat is zijn mening en ervaring op dit gebied.

mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Mark,

Er zijn er meerdere: kijk ook eens op http://www.cvtuning.nl. Wat ik vergat te melden: je kunt wel wat meer ruis in je systeem krijgen, doordat je gaat knijpen ?n je mag niet te ver knijpen want dat is weer slecht voor je pomp. Staat iig in het "boekje'' van Bries.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:...Als ik een tijdje met de Tigchelkachel werk ga ik die methode uitvoeren (omdat er dan een deel van het huis met de CV verwarmd zal worden moet ik alles weer opnieuw doen)...
Patrick,

Volgens wat ik van dat inregelen begrijp, moet je de radiatoren niet opnieuw afregelen. De waterzijdige afregeling is volgens mij ??nmalig (voor een welbepaalde configuratie). De afregeling maakt dat er optimaal warm water doorheen iedere radiator stroomt, zodat iedere radiator niet alleen gelijktijdig opwarmt maar ook voorkomen wordt dat te warm retourwater in de cv-ketel komt. Eens die afregeling gebeurd is, staat, volgens mij, het systeem "waterzijdig" blijvend op punt.

Het enige wat je, volgens mij, wel moet doen, is thermostatische kranen plaatsen op de radiatoren in de ruimte waar de kachel komt. Daardoor wordt, in functie van de temperatuur in die kamer, de waterstroom doorheen de betreffende radiatoren geregeld, zodat ze de juiste hoeveelheid warmte invullen. De thermostaat mag natuurlijk ook niet in de door de kachel verwarmde kamer geplaatst staan.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk,

In principe is dit wel waar dat eenmaal ingeregeld de zaak gelaten moet worden zoals die is, maar ik ga na het plaatsen vd kachel ook de thermostaat of dubbel uitvoeren of elders hangen (anders krijgt de rest van ons gelijkvloerse huis geen warmte). Als de radiatoren in de woonkamer in het vervolg dicht gaan heeft dit natuurlijk toch weer gevolgen voor de rest van het systeem. Mogelijk zijn de gevolgen inderdaad gering, maar dat ga ik over een tijdje eens uitzoeken (als het stookseizoen weer begint). In principe is dat inregelen toch eigenlijk best eenvoudig, je moet wat geduld hebben. Installateurs zouden consumenten en bedrijven moeten wijzen op de mogelijkheid en voordelen van het inregelen, waardoor de meerkosten snel vergeten zijn. Dat geldt in het bijzonder voor grotere gebouwen.

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patrick,

Met mijn oude cv ketel was het teveel werk maar met mijn nieuwe ben ik weersafhankelijk gaan stoken. Dit op advies van Fetze met een lage stooklijn. De kamerthermostaat kan hierdoor gewoon blijven hangen geeft alleen een ruimtetemperatuurcompensatie(mooi woord voor scrable :D ). Het voordeel is dat de temperatuur in de andere kamers goed te regelen als de tigchelkachel de huiskamer warm heeft gestookt. Door de lage cv water temperatuur instelling verwarmt de tigchelaar kachel ook makkelijk het cv water al snel. Nu houdt je alleen nog de cv pomp over, maar ja die kan niet uit maar wel op zijn laagste stand.

mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

De laatste bijdrage in deze draad is wel van een poosje geleden, maar ik reageer toch maar even omdat ik misschien wat kan toevoegen.

Het idee achter het inregelen van radiatoren is, dat er n??it meer dan het ontwerpdebiet over een bepaalde radiator loopt. Stel nu dat een installatie ontworpen is op 70/40 (70?C aanvoer, 40?C retour), dan moet het maximale debiet over die radiator (thermostaatkraan helemaal open) z? worden ingesteld dat er onder ontwerpcondities precies 40?C terug komt.

In de praktijk valt dat niet mee, want hoe kom je nou aan ontwerpcondities? Er zijn nogal wat storende factoren. Zo kun je alleen de weerstand van het betreffende radiatorcircuit be?nvloeden met voetventiel of de dubbel instelbare radiatorkraan (als je die hebt zou je geen voetventiel nodig moeten hebben). Dat gaat goed onder de veronderstelling dat het drukverschil over de installatie constant is. Maar omdat de pompkarakteristiek nooit een vlakke lijn is, zal het drukverschil afhankelijk zijn van het aantal radiatoren dat je hebt opengedraaid.

Bij stadswarmte wordt er daarom doorgaans ingeregeld op het maximale aantal liters per uur dat door de installateur voor een bepaalde radiator is uitgerekend. Je kunt die hoeveelheid (ongeveer) aflezen op de warmtemeter. Althans: dat zou zo moeten. In de praktijk wordt met deze verplichting door installateurs de hand gelicht, want tijd is geld.

Bij een standaard CV-installatie kun je nergens debieten aflezen en zul je dus wat anders moeten verzinnen. Ik zou dat doen door naar de retourtemperatuur te kijken. Die behoort met de thermostaatkranen helemaal open voor alle radiatoren ongeveer gelijk te zijn. Een retour die te heet wordt, moet worden geknepen. Aanpassen met kleine correcties tegelijkertijd en langdurig wachten, want er kunnen flinke looptijden in de installatie zitten.

Is het verschijnsel daarentegen dat ??n bepaalde radiator met theromostaatkraan vooral aan de bovenkant pisheet wordt, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand: de regeling is instabiel. Wat dan helpt, is de versterkingsfactor van het hele systeem terugdraaien. In de meeste gevallen kan dat alleen door de keteltemperatuur naar beneden te brengen. Dat kan weersafhankelijk, maar eventueel ook een beetje grof met de hand. Over het algemeen geldt: hoe lager hoe beter. Want hoe lager de keteltemperatuur, hoe hoger het rendement. Maar ook zul je (vooral in oude huizen) minder last hebben van leidingverliezen. In nieuwe woningen lopen de aansluitleidingen door de vloer en komt de warmte evengoed op de juiste plaats terecht.
Hans Smits
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2006, 11:14

Bericht door Hans Smits »

Zojuist deze berichten gelezen met name over de water inregel set van Bries. Aangezien ik in mijn huis vloerverwarming heb vraag ik me af of deze set wel bruikbaar is. Misschien dat iemand die de set gebruikt heeft hierover zijn / haar mening zou willen geven / delen.

Mvgr,
Hans
Leo Nijdam
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2006, 01:44
Locatie: Boer

Bericht door Leo Nijdam »

pdkl schreef:Ik heb thermostickers besteld bij Bries. Dit is een eenvoudige methode om waterzijdig in te regelen en het is me gelukt.
Patrick,

Op de site van Bries zag ik dat het pakketje bestaat uit het volgende

- een duidelijke handleiding die u stap voor stap wijst welke handelingen u moet verrichten;

- 1 temperatuur-indicatorsticker (thermostickers) met een bereik van 30 - 90 ?C.;

- 9 temperatuur-indicatorstickers (thermostickers) met een bereik van 30 - 60 ?C.;

- meetformulier;

Waar moeten de stickers precies wordt geplaatst? Aan de onderkant van de radiator of op de retourbuis? Waar dient die ?ne sticker (tot 90 ?C) voor?

Groet,

Leo
Plaats reactie