Gevelmonding houtkachel in de ban

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Paul Joosten »

Eindelijk komt er meer duidelijkheid over de eisen t.a.v. rookafvoer van op hout (en op pellets?) gestookte kachels.
Kort samengevat: geveldoorvoer verboden, alleen nog schoorstenen die tenminste een meter boven de nok van het dak uitsteken.

Meer info: https://www.installatie.nl/nieuws/gevel ... in-de-ban/
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door JantjeV8 »

Dat lees ik niet Paul, in elk geval staat die 'meter boven de nok' er niet bij, wel 'boven de nok' en 'in het vrije uitmondingsgebied'.
Een verhaal gaat zo een eigen leven leiden.
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Route66 »

JantjeV8 schreef: 30 jan 2020, 07:50wel 'boven de nok' en 'in het vrije uitmondingsgebied'.
Toen ik halverwege de jaren 80 naar de brandweer ging kreeg ik dit al op papier mee..... kan me niet herinneren of het een gemeente verordening was of een brandweer advies.
Een ding is minimaal zeker: Bij de brandweer wisten ze het toen al en aangezien die landelijk in overleg staan, lijkt me het voor de hand liggend dat dit toen al wijd verspreide kennis was...
Ik had zelf ook al een idee dat het zo zou zitten, omdat het puur logisch is omdat de vrije uitmonding het ontstaan van gevaarlijke situaties voorkomen kan, vooral bij weinig wind of wind uit de verkeerde richting.
Maar wij wilden het zeker weten om in het overleg met de buren met een open haard schoorsteenpijp een goed & correct verhaal te hebben.
We hebben de buren het verhaal neutraal voorgelegd dat hun pijp te laag zat met de uitmonding, halverwege een schuin dak en in no time hebben ze het op het door de brandweer geadviseerde vrije uitmondingsgebied hoogte gebracht.
Chapeau voor de buren en de brandweer voor de uitstekende voorlichting.

In dit document uit 1997... blijkt al dat zowel Bouwbesluit al gemeentelijke verordeningen er al op wijzen dat de uitmonding geen overlast of andere gevaar mag geven.
Zo gezocht: https://www.google.nl/search?q=het+vrij ... F2000&tbm=
https://www.klusidee.nl/pdf/haarden_vragen.PDF
58 veel gestelde vragen over open haarden en ... - Klusidee
PDF
1 jan. 1997 - maatregelen tegen uitmonding schoorsteen omwonenden stookverbod d
Ik vond de recente uitzending van Kassa of Radar dan ook schokkend en gênant voor de sector, als leek was ik in de jaren 80 al op de hoogte via officiële wegen en dan heb ik het over vrije uitmonding en nog niet eens over of het dan 1 meter moet zijn.

En ik vond deze nog:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 8-602.html uit 1998.
Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie Organisatie Jaargang en nummer Rubriek Datum ondertekening
27-10-1998 Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Staatsblad 1998, 602 AMvB 07-10-1998
Edit 30-1-2020 16:54 u:
Ter aanvulling: Een publicatie als deze in de Staatsblad betekent dat het echt een wet is. Heeft men, een deel van de sector, dan bewust de zaak in de sfeer van bij- of sfeerverwarming geplaatst en dat hun onwetende klanten heeft verteld waardoor die dus goedkoper uit waren en dat het met veel extra meters (dubbele) pijp de klant vanwege de veel hogere kosten was gaan lopen/afzag van de koop....?
/Edit

Als de open haard e.d. met hout oid gestookt wordt en het geen bij- of sfeerverwarming betreft... dan moest je zeker in 1998 al aan de wet voldoen van de vrije uitmonding en daar wordt ook al gewezen op die 1 meter. Wat ik recent op de TV zag leek sterk op een significante verwarming, de sfeer is mooi meegenomen, maar om mij heen hoor ik ook dat als je voor een redelijke prijs het hout kunt kopen je veel goedkoper uit bent qua energie voorziening. Dus dat lijkt op een hoofdzaak niet op een bijzaak.
Ik ben geen jurist oid maar obv dit snap ik wel dat de brandweer mij dit advies mee gegeven hebben. Ik kan me niet meer herinneren of er sprake was van die "1 meter".

Dat anno 2019-2020 zulke situaties nog voorkomen is dus imho dus echt schokkend en zoals vermeld gênant voor de sector als een (vast klein) deel ervan installaties zo aanlegt. Zelfs al zou er geen wet zijn is het niet logisch om afvalgassen langs je muur omhoog "te laten kruipen", er is niet veel fantasie nodig om te verzinnen wat er gebeurt als er geen wind is....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door JantjeV8 »

Ik snap de cloe van uw verhaal niet helemaal, volgens mij bent u verbaast en verontwaardigt dat dit voorschrift nu nieuw lijkt, terwijl het allang bestond?

Ik denk dat het grootste punt is, dat bij een nieuwbouwvergunning zoiets door BoWoTo (en brandweer) getoetst wordt, maar dat in bestaande bouw iedereen bij de plaatselijke bouwmarkt een doorvoer kan halen en willekeurig door z'n huis naar buiten kan boren.
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Route66 »

Je kunt nog veel meer in de bouwmarkt kopen en niet volgens de wet toepassen.
Als dat het argument is van die mensen is dat een niet onderbouwd argument, immers in de wet staat dat iedereen de wet hoort te kennen dan wel zich moeite getroost om zich ervan op de hoogte stellen van de wet als met zoiets zelf uitvoert.
Als men het laat doen dan is het bedrijf verantwoordelijk dat zij voor u een installatie aanleggen volgende de geldende wet/normen.

Dat er in de bouwmarkt bijvoorbeeld nog geveldoorvoeren te koop zijn lijkt me logisch, want ook als je naar de vrije uitmondingshoogte streeft met extra pijplengtes, men zal eerst met een veilige geveldoorvoer naar buiten moeten. Het vervolg is iets dat volgens de wet dan uitgevoerd moet worden. Dus " willekeurig door z'n huis naar buiten kan boren" past niet bij de wetgeving.

Maar licht u het vooral nog toe waar ik de clou zou missen? Dat mensen doen wat u beschrijft wist ik natuurlijk al.

Het is goed dat meelezers/forumbijdragers een juiste voorstelling van zaken kunnen lezen en zich niet verleiden tot het vaak onbedoeld oneigenlijk/onwettelijk gebruik van zulke materialen.
Laatst gewijzigd door Route66 op 31 jan 2020, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door peterberg »

Route66 schreef: 30 jan 2020, 08:52 En ik vond deze nog:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 8-602.html uit 1998.
Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie Organisatie Jaargang en nummer Rubriek Datum ondertekening
27-10-1998 Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Staatsblad 1998, 602 AMvB 07-10-1998
Edit 30-1-2020 16:54 u:
Ter aanvulling: Een publicatie als deze in de Staatsblad betekent dat het echt een wet is.
Die hoogte van de uitmonding van één meter boven de nok van het dak kan ik nergens vinden. Als mijn (schoorsteen) installatie niet aan de wet voldoet dan wil ik dat graag weten. Dus heb ik het staatsblad dat hierboven wordt aangehaald doorgespit. De enige meter boven de nok die ik kan vinden gaat over het bereiden van voedsel en de afvoer van dampen daarvan in een bedrijfsmatige inrichting, paragraaf 1.4 lid 14.4 a. En verder nog in verband met parkeergarages, par 1.4, lid 14.4 b. Heb ik iets gemist of staat die regel van één meter in verband met hout stook installaties helemaal niet in deze Algemene Maatregel van Bestuur?

Paul, jij hebt die maat denk ik opgeworpen, kun jij aangeven waar je die vandaan hebt?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Paul Joosten »

Zo'n geveldoorvoer wordt vaak gebruikt voor gaskachels en CV-ketels, dan is daar niets mis mee. Sommige pelletkachelprutsers roepen dat de afvoergassen vergelijkbaar zouden zijn dus worden ze daarvoor soms ook toegepast. Met deze voorschriften komt daarin hopelijk verbetering.

Dat je iets oneigenlijk kunt gebruiken zie je overigens wel vaker. Het risico ligt bij de eigenaar, zaak dus om een betrouwbare installateur in te huren als je er zelf te weinig kijk op hebt.

Terug naar het begin: die meter boven de nok wordt inderdaad niet genoemd, meende die ooit wel ergens gelezen te hebben maar kan dat niet meer terugvinden. Houd je die hoogte wel aan dan weet je in ieder geval dat je goed zit.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Route66 »

peterberg schreef: 31 jan 2020, 09:55Paul, jij hebt die maat denk ik opgeworpen, kun jij aangeven waar je die vandaan hebt?
Inderdaad.
Ik heb vooral aangegeven dat het begrip voldoende uitmondingsgebied al heel lang bestaat en was zeer verrast over wat er op TV te zien was, wat totaal niet voldeed aan wat al heel lang wet was: Vrij uitmondingsgebied .
peterberg schreef: 31 jan 2020, 09:55 Die hoogte van de uitmonding van één meter boven de nok van het dak kan ik nergens vinden. Als mijn (schoorsteen) installatie niet aan de wet voldoet dan wil ik dat graag weten.
Ik schreef nog ... dat ik het dan nog niet eens over die ene meter had waar Paul het over had... want als je een ruim uitmondingsgebied hebt en niemand heeft overlast dan gaat er niemand met een meetlat naar boven of het nu 85, 90, 95, 100 of bijvoorbeeld 105 cm of nog hoger is. Maar ook kun je hier mee te kort schieten dat blijkt verderop in dit verhaaltje.
Dat je aan de wet wilt voldoen lijkt me logisch.

Ik ben vandaag vrij ivm een begrafenis voor mijn laatste tot voor zeer kort nog levende tante, zus van mijn vader en heb nog even verder gekeken, maar niet te lang.

Er zou nog even in de laatste publicatie van die wet gekeken moeten worden, misschien doe ik dat nog maar ik kwam veel sneller uit bij een schoorsteen fabrikant en dan zie je dat het toch wat complexer is.

De hoogte om het vrije uitmondingsgebied te behalen hangt nl oa af van de hellingshoek van het dak.

Vanaf pagina 17 begint het installatievoorschrift.
Bron: https://www.pahflex.nl/CAssets/CSkins/s ... folder.pdf

Grofweg zijn er minimaal 3 situaties:
  • een plat dak
  • een dak met een hellingshoek van <23º
  • een dak met een hellingshoek van >23º
Maar er zijn ook uitmondingsgebieden die TOTAAL verboden zijn imv de bebouwing er om heen, figuur 9 pagina 17 verboden gebied rookafvoer, (het eerste plaatje bevat een fout er staat 2x III en in het bovenste gedeelte moet dan een I zijn anders klopt de begeleidende tekst niet, want volgens de tekening is er geen gebied I waar het wel mag.... In die gebieden mag een uitmondingspijp van 1 meter dus niet! Komt nl niet in het vrije gebied uit!

Mbv dit document kan de eigen situatie nu beter bekeken worden.
Lees het hele verhaal, niet alleen pagina 17 of zo.

En nu zijn waarschijnlijk de officiële stukken ook eenvoudiger terug te vinden. Als ze in NEN voorschriften staan, vraag ze dan bij de leverancier, want on-line moet je daar vaak voor betalen. Het kan zijn dat de wet ook naar de NEN-voorschriften verwijst.

Samengevat: Het is veel genuanceerder dan het lijkt, het is dus situationeel en dat lijkt me ook logisch en daar heeft de wetgever agv voorkomende situaties, de wet loopt soms een beetje achter.., zich op gebaseerd.

Edit
@Paul
Terug naar het begin: die meter boven de nok wordt inderdaad niet genoemd, meende die ooit wel ergens gelezen te hebben maar kan dat niet meer terugvinden. Houd je die hoogte wel aan dan weet je in ieder geval dat je goed zit.
Dat geldt dus alleen in bepaalde situaties niet alle. Zie verder mijn verhaal
/Edit

Ik heb nu even een andere taak waar ik me aan ga wijden... succes ermee.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door JantjeV8 »

Route66 schreef: 31 jan 2020, 09:52 Maar licht u het vooral nog toe waar ik de clou zou missen?
Ik schreef niet dat u de cloe miste, ik kreeg het zelf niet gevonden. IK begreep uw verhaal niet. Zegt niets over gelijk of ongelijk, waar of niet waar. Uw verhaal kwam wat wilt over op mij. Een verhaal over een tv programma wat ik zeer waarschijnlijk niet gezien heb. Daarna een conclusie over wat er allemaal niet zou deugen. Maar als je dat programma niet gezien hebt, las het wat lastig weg. Daarna trachtte ik uw verhaal in 2 zinnen samen te voegen. Ik weet niet of dat gelukt is, maar doet er eigenlijk ook niet toe.

Als iedereen geacht wordt 'de wet' te kennen zouden rechtzaken niet zolang duren, en die lui hebben er voor geleerd.

Je kunt je ook afvragen of die vermeende wet niet veel te lastig is, zeker als er van wordt geacht dat iedere ingezetene hem moet kennen. Het lastige is dat er mensen geboren worden die 8jes scoren, maar ook 4tjes. Probeer iedereen het wetboek maar aan te leren.
Route66 schreef: 31 jan 2020, 10:37Vanaf pagina 17 begint het installatievoorschrift.
(het eerste plaatje bevat een fout er staat 2x III en in het bovenste gedeelte moet dan een I zijn anders klopt de begeleidende tekst niet,
Dus zelfs de vakbekwame installateur krijgt de wet niet goed in z'n foldertje over genomen. Of de plaatjes kloppen wel, maar de tekst niet, zeg het maar.

Begrijp me niet verkeerd. De rook bij de buren naar binnen spuwen kan niet de bedoeling zijn. Maar dat gez**k over 'de wet' slaat ook nergens op. Als je fiets gejat wordt komen de wetshandhavers ook niet opdagen. Allemaal met wetjes gaan lopen zwaaien lost problemen niet op, het drijft mensen enkel verder uit elkaar, het maakt het leven veel te ingewikkeld en is voer voor profiteurs.
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Route66 »

Bedankt voor uw heldere mening, misschien komen er nog andere bijdragen en anders is mijn bedrage nog nuttig voor het archief voor wie het er op na wil slaan.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Sandman79 »

Wat is er uberhaupt mis aan een geveldoorvoer? Mits de kachelpijp hoog genoeg wordt uitgevoerd?
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Gevelmonding houtkachel in de ban

Bericht door Route66 »

De woorden geveldoorvoer en geveluitmonding worden soms helaas door elkaar gehaald/gebruikt en dat schept vermoedelijk de verwarring.

Een geveldoorvoer is niet verboden want hoe moet je anders de juiste schoorsteen pijp naar de wettelijke hoogte voor die situatie brengen/gaan plaatsen.
De geveldoorvoer zelf moet ook aan de wettelijke eisen voldoen.

De geveluitmonding is imho een algemeen begrip en die monding moet ook op de wettelijke hoogte voor die situatie geplaatst worden.
Als die ver boven het dak uitkomt dan klinkt dat woord misschien een beetje typisch, kan de sector een beter woord verzinnen die ook in de wet komt?
Plaats reactie