Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door alefarendsen »

Anja65 schreef: 29 jan 2020, 07:52 Dus mijn vraag is gebaseerd op een kleine (vinden wij) woning die iets extra geisoleerd gaat worden dan standaard, houtskelet en geen vloerverwarming. Wie heeft daar ervaring mee met elektrisch verwarmen?
Goed, ik zat nog even je vraag te herlezen en denk dat onze situatie hier in FR op veel punten overeenkomt met wat jij schetst.

Kijk eens naar mijn consumptie over januari. Het was een zachte maand en ik kijk al tegen 1500 kWh aan elektriciteitsverbruik aan en de maand is niet nog eens voorbij. Wij gaan geen jaren wonen in dit huis en we kunnen 300 euro per zachte wintermaand aan verwarmingdskosten wel even hebben, maar zou ik hier langer blijven, dan zou ik dat echt heel erg a-relaxed vinden en zeker eenmalig investeren in iets wat m'n maandelijkse kosten flink omlaag zou halen (waarschijnlijk een lucht/water warmtepomp).
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door Route66 »

alefarendsen schreef: 29 jan 2020, 08:27 Ik denk dat er in de toekomst nog veel meer mensen komen die argwaan hebben bij de energietransitie, op dit forum terecht komen en hulp willen, maar zich wellicht niet eerst zelf helemaal inlezen. Die moeten we gewoon helpen zou ik denken.
Ik denk dat je opmerkingen ook om te draaien zijn in goede adviezen:
  • Maak voor beide scenario's eens een berekening. Goed isoleren plus een grotere investering in een warmtepomp betekent X maandelijkse kosten aan kWh VERSUS goed isoleren plus een kleinere investering in elektrische verwarmen betekent Y kosten. Dat geeft inzicht.
  • Vraag je architect je te helpen bij die berekening, daar is hij ten slotte voor. En dat blijft niet bij een energie index of label zou ik denken.
Idd forums zijn er vooral om je op weg te helpen bij het inlezen/begrijpen om een betere gesprekspartner te zijn voor de architect.

Hij zou toch al heel snel dan een voorstel kunnen doen wat een te verwachten realistische opties.
En voor die opties moet je dan alle Q's, de warmte stromen doorrekenen icm alle kosten/afschrijving.
Daarbij is het ook nodig om een realistisch beeld te geven van het comfort door het jaar heen in het huis, heb je inderdaad in de zomer last de warmte of niet? Of kun je de radiotoren ook gebruiken als koeler voor de top-temperatuur reductie en tegen welke prijs , dus de warmte pomp omgekeerd gebruiken?

Deze persoon heeft een 42 jaar huis onder de loep en handen genomen.
https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/warmtepomp/
Ik mis in die vergelijking wel de CV vervangingskosten maar ook de lange termijn kosten voor de warmtepompen, want na 15 jaar is er pas een break even punt.
Dat is uiteraard weer anders dan bij een nieuw te bouwen huis. Maar wel aardig om te zien welke energie hij er in gestoken heeft... ;)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door alefarendsen »

Route66 schreef: 29 jan 2020, 09:19 Of kun je de radiotoren ook gebruiken als koeler voor de top-temperatuur reductie en tegen welke prijs , dus de warmte pomp omgekeerd gebruiken?
Ik heb de warmtepomp afgelopen zomer als experiment eens gebruikt om te koelen. Het energieverbruik viel me toch behoorlijk tegen, weet het niet precies meer, maar dat het me tegenviel, dat was wel duidelijk. Het werkte wel erg goed.
Route66 schreef: 29 jan 2020, 09:19 Deze persoon heeft een 42 jaar huis onder de loep en handen genomen.
https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/warmtepomp/
Ik mis in die vergelijking wel de CV vervangingskosten maar ook de lange termijn kosten voor de warmtepompen, want na 15 jaar is er pas een break even punt.
Dat is uiteraard weer anders dan bij een nieuw te bouwen huis. Maar wel aardig om te zien welke energie hij er in gestoken heeft... ;)
T.o.v. gas had ie bij mij nooit gewrkt (bodemwarmtepomp). Maar omdat het bij mij ging om propaan werkte het na een jaar of 8 al.
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door Route66 »

Propaan: Kijk daarom is het zo belangrijk om situationeel te kijken.
Netjes, 8 jaar een win-win situatie... zowel het milieu/de duurzaamheid als jouw portemonnee zijn er mee gebaat....

Of eea uit kan moet een architect uit rekenen of uit laten rekenen.
Ik heb een chemisch/fysische achtergrond en bij de thermodynamica werkcolleges aan de RUU kregen wel al in de jaren 80 warmtepomp sommen. Tja een koelkast is in principe ook een warmtepomp, het principe is al heel lang bekend.
De prijs was er toen hoog, maar aan het rekenmodel verandert in principe niks, de juiste Q's/ T's /bar's / volumes / constantes van wat je gebruikt, etc en de juiste integraal dan wel differentiaal vergelijkingen opstellen en dan "ben" je er simpel gesteld. Het concept goed in kaart brengen is het meeste werk en dat is hier ook met als leidraad "waar wil ik naar toe" en "welke wegen zijn er om dit te bereiken tegen welke prijs maar vooral ook hoe duurzaam".

We, ik ook, vonden het toen best heel interessant, maar ik zat toch meer aan de chemisch/fysische dan aan de technische kant, het was beslist geen rocket science, een stuk eenvoudiger dan de quantum mechanica die we kregen... ;)
Achteraf gezien was het energie pad wrs ook een hele mooie uitdaging geweest, maar dan had ik toch meer de pure natuurkunde kant moeten kiezen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door kockie »

Als ik nieuw zou bouwen, dan zou ik misschien ook wel kiezen voor elektrische verwarming, waarschijnlijk wel in combi met een rocket-bell, Maar..... ik zou het geld wat anderen in een warmtepomp steken eerder steken in bijzonder goede isolatie en vooral in goede afwerking hiervan. Dat is een eenmalige investering, met nauwelijks slijtage en onderhoud en mooier nog, het kost geen energie als het eenmaal zit. Trias energetica. De huidige bouwnormen zijn misschien best aardig, maar wat mij betreft nog steeds te ouderwets. Ik begrijp dat Peterberg zijn passief huis ook in de zomer zeer aangenaam kan houden. Zoals ze hier zeggen: "wat de kelt keert, keert ook de hetz" Wat de koude keert, keert ook de warmte. Bij slim ventileren is het dus in de zomer ook aangenaam te houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door pelletpower »

Vraagstelling is een beetje als: wat kost een auto?

Verder zou een warmtepomp met zonnepanelen heel goed kunnen.

Puur electrisch lijkt me niet wenselijk. Zowel financieel als energetisch, ecologisch even buiten beschouwing gelaten.
Simpel rekensommetje, 1 m3 gas heeft 8 kWhr energie. Rendement gascv condenserend 100%. Financieel gezien moet je dan 8 kWh voor een m3 gas kunnen kopen ipv 3. Dus 2,5 keer duurder dan gas. Een ander verhaal wordt t met een warmtepomp, dan zou t iets goedkoper kunnen worden zelfs.

Energetisch is t gewoon k@t en van de zotte dat mensen hierover nadenken. Om 2 kWh electriciteit op te wekken is een kuub gas nodig in een centrale. En dan hebben we eindelijk stroom ipv warmte en wat doen we dan? Opstoken als warmte!? Als we nu zo snel mogelijk met zijn allen naar de kl?ten willen, is dat de oplossing.

De enige echte oplossing is een tandje terug. Maar ja, das moeilijk. Ook voor mij. Ik probeer de dingen die ik doe toch wat milieuvriendelijker te doen.
Energietransitie en electrificatie snap ik ook niet zolang opwekking vooral fossiel blijft.
Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door Anja65 »

Voor opgesteld dat ik echt mijn best heb gedaan als leek me te verdiepen in warmtepompen en andere alternatieven voor gas. Maar waar ik tegen aan loop zowel hier als op andere plekken via internet is de verschillen in mening.

Mijn vraag is gebaseerd op ervaring.

Er staat teveel op internet in sorry dat ik het zeg een hoop technische poeha maar nooit eens voor een leek zoals ik in gewoon Jip en Janneke taal.

Onze architect is bezig met berekeningen en zal straks advies gaan geven. Maar voor de meeste architecten en anderen die hier mee te maken hebben is het ook een moeilijke materie met nog onvoldoende ervaring.

Ik begrijp uit de reacties dat een warmtepomp de goedkoopste investering zou kunnen zijn. Ik hou zelf al geen rekening met de salderingsregeling omdat deze toch verdwijnt.

Wat het milieu betreft dan zou ik het beste maar gewoon tien paar sokken aan moeten trekken, twee vesten, m'n eigen uitwerpselen na composteren verspreiden over de tuin, regenwater opvangen en daar m'n kleren met de hand mee gaan wassen etc etc.

Maar ik ben een verwende wereldburger die van comfort houdt en in 2020 leeft en niet van plan is terug te gaan naar de middeleeuwen.

Natuurlijk wil ik graag zo milieuvriendelijk leven en doe daar mijn uiterste best voor en ben me nog lang niet alles bewust.
Maar waarom ik van het gas af moet en heel veel bedrijven druk bezig zijn de wereld naar z'n klote te laten gaan daar heb ik behoorlijk de pest over in. Natuurlijk handelen bedrijven naar de keus die ik als mens maak. Maar daar gaat deze vraag niet over.

De vraag is ervaring en de meeste mensen hebben ervaring met een warmtepomp. Ik hoop op dit forum advies te krijgen wat ik ergens anders niet of nauwelijks kan vinden en zeker niet objectief omdat het vaak van een bedrijf of instalateur komt.

Mijn andere zorg is het onderhoud van het hele systeem van de warmtepomp. Mijn buurvrouw woont nu een maand in haar nieuwbouwwoning en haar warmtepomp met Nefit ketel heeft tot nu toe de hele maand storingen gegeven. De installateur heeft geen tijd om dit te repareren en kennelijk onvoldoende kennis om het probleem te verhelpen.
Idem met haar lekkage van de badcel.

Installateurs hebben het kennelijk zo druk dat er geen tijd is om bij problemen langs te komen om het op te lossen. Vind ik een grote zorg.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door remco d »

Anja,

Zuiver electrisch verwarmen is prima mogelijk en zoals je al denkt, redelijk storing ongevoelig.

Qua prijs kunnen we je niet helpen omdat we dan je warmtebehoefte moeten weten. Bij "een beetje meer isolatie dan standaard" ga er maar vanuit dat op stroom verwarmen duurder is dan via een warmtepomp.

Vieze smaak in je mond van hout: als jouw stroom dadelijk van een biomassa installatie komt dan kost dat 3x meer hout om je huis warm te houden dan wanneer je dat hout zelf in de kachel zou steken. Praten we nog niet over de fossiele energie die verbruikt is om het hout in de biomassa centrale te krijgen. Het grote probleem bij houtstook is dat iedereen het mag zonder kennis of kunde. Een goed gestookte, goede kachel geeft nagenoeg geen overlast.

Verder: zoek een aannemer die je vertrouwt. Bij ieder project worden kleine en grote fouten gemaakt en dat is niet erg. De waarde van een goede aannemer komt naar voren bij het oplossen van die fouten.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door benthuis »

Anja65 schreef: 29 jan 2020, 14:32 Onze architect is bezig met berekeningen en zal straks advies gaan geven. Maar voor de meeste architecten en anderen die hier mee te maken hebben is het ook een moeilijke materie met nog onvoldoende ervaring.
Zou er in de basis niet genoeg informatie aanwezig zijn? Over isoleren en de energetisch gevolgen over de duur van het gebruik is genoeg kennis zou ik zeggen.
Anja65 schreef: 29 jan 2020, 14:32 Wat het milieu betreft dan zou ik het beste maar gewoon tien paar sokken aan moeten trekken, twee vesten, m'n eigen uitwerpselen na composteren verspreiden over de tuin, regenwater opvangen en daar m'n kleren met de hand mee gaan wassen etc etc.
Je trekt m vrij ver door, maar noemt niet eens van die ingewikkelde zaken... 10 paar sokken is wat veel, maar nadenken over de vraag of je hele huis van top tot teen 21 graden moet zijn kan een hele hoop schelen, wateropvang is bij nieuwbouw een redelijk haalbaar iets... Met de hand wassen gaat mij ook nog iets te ver momenteel, welk kan het geen kwaad na te denken over de gevolgen van alle ingewikkelde techniek... Kostprijs van het draaien van een electrisch droogtrommel bijvoorbeeld.Van het geld dat ik uitgeef aan een machine elke 6 jaar, plus de kosten van de electriciteit kan ik misschien wel een dag thuisblijven elke week... wasje ophangen, wasje vouwen en de rest van de dag is van mij! Ik weet het, makkelijk gezegd, maar de optelsom van een aantal van deze kunnen je echt wat brengen.

Wat betreft de middeleeuwen... ook dit lijkt me vrij ver doorgevoerd. Het behoud van comfort lijkt me prima realiseerbaar. Als we massaal de schuld bij de ander in de schoenen schuiven konden we wel eens met een schok in de middeleeuwen terecht komen! Milieu komt dichtbij als je onder NAP woont en er een migratie op gang komt van mensen die elders niet meer kunnen wonen.
Anja65 schreef: 29 jan 2020, 14:32 Natuurlijk wil ik graag zo milieuvriendelijk leven en doe daar mijn uiterste best voor en ben me nog lang niet alles bewust.
Dat begrijp ik, anders deed je niet zo veel moeite om een en ander uit te zoeken. Maar ik denk dat je de grootste klap kunt maken door nu goed na te denken... Een technisch ingewikkelde oplossing zoals je zelf ook schetst, legt het denk ik altijd af tegen de eenvoudige oplossingen (en neit gebruiken) Dit geld ook voor houtstoken, waar een aantal hier nu eenmaal mee bezig zijn. De uiteindelijk doodeenvoudige kachels die hier ontwikkeld zijn, hebben een zeer fatsoenlijke impact denk ik. En nee, echt niet voor iedereen de oplossing.

Graag wil ik je wel vragen respect te tonen voor de aanwezigen op een forum als deze. Ik staar in een andere navel dan elke andere hier...
Soms is de toon belangrijker dan de boodschap , dat schoot mij wat in het verkeerde keelgat. Maar mijn reactie was een van het zelfde kaliber. Excuus.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door LeaD »

Een wasje van 5kg op 40°C draaien met een 20 jaar oude tweedehandse Miele verbruikt +/- 1kWh of zo een 12 cent en aangesloten op regenwater .
Met een 10 jaar oude Siemens (= AEG of Bosch ) net hetzelfde .
Hoe duur kan een wasje zijn ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door Route66 »

Het grote geld gaat in de huisverwarming zitten, niet in dit soort wasjes normaliter.
Verwarmen op stroom kost nu eenmaal 2.5-3x zoveel als op gas.
Dus de architect moet aangeven wat de kosten zijn van het isoleren om iig per saldo onder aan de streep iig maximaal de zelfde stookkosten te hebben, lager is uiteraard altijd beter.
Als dat door hem/haar met een natte vinger gebeurt.... dan krijg jij later de rekening en of je dan de architect aansprakelijk kunt/wilt stellen.... wel dan kun je beter nu er meer energie in steken in een beter (isolatie)plan.....dan die kosten terug zien te krijgen van de architect...
Anja65
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2019, 12:58

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door Anja65 »

Allereerst mijn excuses terecht ben ik op mijn vingers getikt.
Mijn boosheid en frustratie moest er even uit.

Onze overheid wil dat ik van het gas af ga en verder zoek ik het zelf maar uit hoe ik ga verwarmen. Omdat ik geen deskundige ben en mijn partner ook niet zoeken wij op internet naar informatie. Daar staat van alles maar vaak van bedrijven en installateurs die voor eigen parochie spreken. Mijn vraag is gesteld aan mensen die ervaring hebben.

Ook reacties op dit forum zijn niet allemaal even leuk maar goed dit terzijde.

De boosheid en frustratie zitten hem in het feit dat ik graag zo duurzaam mogelijk wat binnen ons budget past wil bouwen. Als je dan aan de andere kant ziet dat onze zelfde overheid kiest voor biomassa centrales dan wordt ik dus boos. Ik vind het verschrikkelijk dat er in Nederland en andere delen van de wereld bossen worden gekapt voor zwaar gesubsidieerde biomassa centrales. Naar mijn mening is houtstoken niet meer van deze tijd al zullen veel forumleden daar anders over denken.

Verder ben ik mij bewust dat een huis bouwen zeer milieu-onvriendelijk is. Daar ben ik wel van geschrokken. Maar wij willen graag kleiner wonen en onze huidige is te groot en ook met aanpassingen niet kleiner te maken. Verder krijg je niet vaak de kans je eigen huis te ontwerpen.

Ook vind ik het vreemd dat voor zover ik weer nieuwbouwwijken standaard gescheiden rioolsystemen hebben. Maar waarom worden nieuwbouwwijken niet standaar opgeleverd met een systeem waar ik mijn toilet met regenwater door kan spoelen of mijn was mee kan draaien? Nu moet ik investeren in een systeem en van alles uitzoeken hoe ik dat kan doen.

Kortom ik ben op allerlei gebieden bezig om te kijken hoe wij binnen ons budget zo duurzaam mogelijk kunnen bouwen.

Het is duidelijk gezien de reacties dat het advies is om niet volledig elektrisch te gaan verwarmen.

Wij kunnen zo goed mogelijk gaan isoleren waardoor de vraag voor warmte zo klein mogelijk te houden zou kunnen zijn.

Samen met de architect bekijken we de mogelijkheden en zullen dan een beslissing nemen.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Kennelijk is het voor meerdere mensen een problematische zoektocht want als ik het goed begrepen heb is er morgenavond op tv een uitzending hoe je nou je huis kunt verwarmen als je van het gas af moet.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door alefarendsen »

Gelukkig is de kou een klein beetje uit de lucht, en in je post spreekt iets wat ik heel erg herken: frustratie.

Frustratie enerzijds omdat niemand het antwoord heeft op jouw vraag, niemand je bijvalt bij de oplossing waarmee jij denkt dat je goed doet en anderzijds omdat de overheid ook niet bepaald hulp biedt en wel wil dat je van het gas af wil.

Dit forum gaat over ecologie. Hoe passen de dingen die wij in het dagelijkse leven willen zo goed mogelijk binnen de ecologische limieten van de planeet.

Er zijn grofweg 2 richtingen die mensen kiezen hier: eentje die gebaseerd is op onafhankelijkheid, zelfredzaamheid, super-simpele en vaak zo passief mogelijke techniek. Qua verwarming is dit waar houtstook vaak om de hoek komt kijken. Houtstook in geoptimaliseerde kachels die weinig uitstoot veroorzaken. Houtstook in vaak minder dichtbevolkte gebieden en in een aantal gevallen met hout van eigen aanplant op eigen grond.

De andere richting is er eentje die gebaseerd op complexere technologie, centraler opgewekte / gewonnen en hernieuwbare energievormen. Hier komen zonnepanelen bij kijken, warmtepompen of direct elektrische verwarming, elektrische auto's, elektrische fietsen.

Op veel vlakken staan deze 2 richtingen haaks op elkaar. Ze sluiten elkaar niet uit. Er is geen one-size-fits-all. Maar dat daargelaten, zijn er ook vlakken die deze 2 richtingen met elkaar delen.

Een concrete gemene deler is isolatie. Als ik nog eens een nieuw huis ga bouwen (en dat zou best kunnen gaan gebeuren in de toekomst) ga ik voor het absoluut maximale aan isolatie. Elke euro bestaat aan isolatie, verdient zich tig keer terug.

Er zijn vast meer gemene delers. Wat mij betreft is een andere gemene deler een vrij fundamentele en dat is waar de frustratie die ik proef vandaan komt zou ik zeggen.
De boosheid en frustratie zitten hem in het feit dat ik graag zo duurzaam mogelijk wat binnen ons budget past wil bouwen.
Ik ben in de afgelopen 11 jaar dat ik met die onderwerp bezig ben tot de conclusie gekomen dat zowel de richting van de houtstook, als de richting van de warmtepomp, zowel de richting van de simpele techniek, als die van de hi-tech spullen als zonnepanelen mij gaat brengen waar ik naar op zoek ben: leven binnen de ecologische limieten die de planeet ons oplegt.

Die wasmachine zoals ik die ken en gebruik past niet binnen de ecologische limieten van de planeet. Mijn huis op 18,5 graden stoken zoals we dat nu doen, of dat nou met hout of elektra is, past ook niet binnen de ecologische limieten van de planeet.

Wat wel 95% tot 100% past binnen die limieten, dat ga ik niet meer meemaken. En dat is frustrerend, verd*md frustrerend.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door alefarendsen »

Met dat achter de rug, nog even terug op jouw situatie. Ik ken de situatie niet genoeg, dus kan je geen advies geven.

Ik kan alleen m'n eigen lessen delen:
  • Elke minuut die ik besteed aan zelf de materie begrijpen helpt me de architect te meer challengen
  • Elke architect heeft z'n stokpaardjes en zijn keuzes zijn niet (altijd) op objectieve afwegingen gebaseerd. Architecten hebben meningen en die veranderen in mijn ervaring niet zo snel door de tijd heen
  • Isolatie, isolatie, isolatie. Elke euro die je in isolatie stopt betaalt zich meteen terug. Alles wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken
  • Simpele techniek die je zelf kan onderhouden heeft ook mijn voorkeur
Als ik een keer iets van scratch zou bouwen, zou ik
  • een zo klein mogelijk deel van m'n huis verwarmen
  • zo veel mogelijk isolatie toepassen, zoals kockie zegt
  • zo veel mogelijk van de zon gebruik maken
  • heel lang en goed nadenken over hoe ik de boel genoeg zou ventileren zonder actieve mechanische ventilatie toe te hoeven passen
  • misschien wel (net zoals kockie zegt) elektrisch verwarmen, als het niet te veel zou worden en
  • als backup in het te verwarmen deel een houtkachel neerzetten
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwbouwwoning volledig elektrisch verwarmen

Bericht door Ramon »

Ik vind het verschrikkelijk dat er in Nederland en andere delen van de wereld bossen worden gekapt voor zwaar gesubsidieerde biomassa centrales. Naar mijn mening is houtstoken niet meer van deze tijd al zullen veel forumleden daar anders over denken.
Je moet niet alles geloven wat er wordt gezegd/geschreven.

Veel, heel veel mensen, waaronder ik ook, stoken hout, van dode of zieke bomen. Of va bomen die weggehaald worden om andere bomen meer licht te geven. Niks mis mee. In mijn beleving de beste oplossing. Zolang je maar niet weghaalt zonder terug te planten.

Jouw hout voor je huis hoort daar misschien wel bij! Of je salontafel.

Nu zul je zeggen: er is niet genoeg hout voor iedereen.

We moeten terug naar vroeger. Iedereen een houtkacheltje, allemaal er rondom, voor wat licht en warmte. Met zn 10en in een huis van 150 m3. Lekker warm, lekker gezellig. Geen telefoon. Graven met de schop. Licht van een kaars.

Niet een huis van 300 m3 24/7 op 21 graden houden.

Gas is niet de oplossing, elektriciteit ook niet. Diesel niet, warmtepomp niet.

De een bouwt, de ander vliegt, of stookt, of rijd in een dikke bak...

Het maakt niet uit waar je je aan schuldig maakt. We moeten met zn allen consuminderen. Dat is de oplossing.
Plaats reactie