Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Stan1979 schreef: 12 jan 2020, 00:15 Thermosifon heeft inderdaad koude en warmte nodig.
Warmte gaat omhoog en koude omlaag.

Maar hoe kan warmte vanuit de boiler op een verdieping naar beneden komen?

Als de kachel warmer is dan de boiler gaat warmte omhoog, met of zonder pomp.
Komt de temperatuur gelijk moet de pomp stoppen en als de kachel dan afkoelt dat deze lager is dan het vat zal er nooit warmte naar beneden komen.
Dus blijft er alleen over dat de pomp blijft draaien op een of andere manier.

Ik heb vandaag nog even getest en in de aan en afvoer van de solargroep zit een keerklep.
Dus ook hier zonder pomp, geen flow lijkt mij.

Dit dacht ik dus ook zo.

Nu de pompgroep van d kachel wel blijft draaien weet ik niet waar dit hem inzit.

De solar of die een keerklep heeft weet ik niet. Alleen wel dat als je de pompgroep hebt links rode kant toch op 2 meter van de pompgroep langzaam opwarmt als het buffer warmer wordt.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ik vraag mij af of ik bij de besturing misschien beter de temp van de pompgroep van de houtkachel ruimer moet maken.

Denk dat het nu 5gr temp verschil is.
Dus als de houtkachel 5 gr warmer is gaat de pomp draaien.

Zal ik dat moeten verruimen naar bijv 10°?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Thermosifon heeft inderdaad koude en warmte nodig.
Warmte gaat omhoog en koude omlaag.

Maar hoe kan warmte vanuit de boiler op een verdieping naar beneden komen?

Als de kachel warmer is dan de boiler gaat warmte omhoog, met of zonder pomp.
Komt de temperatuur gelijk moet de pomp stoppen en als de kachel dan afkoelt dat deze lager is dan het vat zal er nooit warmte naar beneden komen.
Dus blijft er alleen over dat de pomp blijft draaien op een of andere manier.
Jou visie.

Mijn ervaring is, dat als de leidingen afgekoeld zijn, de kachel en het buffervat nog warm zijn. De pomp al gestopt is. Koud leidingwater zakt onderin de kachel en duwt het warme leiding water omhoog richting de buffer. Zo breng je een natuurlijke thermosifon op gang. Jij kan zeggen dat het niet zo gaat. Ik weet uit ervaring (en met mij heel veel andere forumleden, dat het wel zo is) Een simpel keerklepje (ook als hij in de goede richting staat, dus in de richting waarin de thermosifon gaat) al ervoor zorgt dat die stroming stopt. Omdat het maar "relatief" heel langzaam gaat.
Je geeft aan de sensor onder in het vat te doen. Dit doe ik juist bewust niet omdat dan de houtkachel in mijn ogen mn buffer afkoelt .

Want beneden in het buffer is het water kouder dan bovenin. (Als beneden 60 is en boven 75graden) Als ik mn sensor dan beneden heb en we gaan even uit met de houtkachel een verschil 5 gr zal de pomp gaan draaien op 55graden. Het mengventiel laat hem tot 60 graden intern draaien en zal dan van onder het buffer water gaan bijmengen en boven in het buffer weer terug stoppen.

Dan komt er dus 60gr water in mn buffer terwijl het daar al 75gr is.

Doe ik de sensor bovenin zal hij pas gaan draaien bij 75gr en zal die naar mijn idee naar beneden geheel gevuld worden met +75gr.

Of zie ik iets verkeerd?
Ja. Maar het is jou keuze. En die respecteer ik.

Je hebt voor een heel klein beetje gelijk. Stel dat heel je buffer 75 is en de onderste paar liter 55, dan zou ik het ook niet doen, om verstoring te voorkomen.

Maar stel nu dat 3/4 op 75 graden is, en de onderkant op 30? Zeker de moeite waard om die 1/4 nog even op 60 te brengen.

Maar wat ik al zeg: jou keuze.

Je moet niet vergeten dat het water wat er met 60 boven in komt, het 75 graden water bovenin gelijk afkoelt naar 60 graden. Dat water zakt "erdoor" naar zijn plekje onderin. Tuurlijk brengt het enige verstoring met zich mee. Maar nogmaals: Ik zou voor de andere optie gaan.

Dus niet de buffervoeler "helemaal" onderin stoppen. Maar op 1/4 van de onderkant.

Bij mij gaat dat dus niet. Ik MOET de voeler bovenin stoppen. Omdat de voeler bij mij ook gebruikt wordt om te "ontladen". Als ik hem onderin zou stoppen, en de onderste kwart zou 30 graden of minder zijn, zou hij stoppen met het vat te ontladen, omdat hij dan denkt dat hij leeg is.
Regeling van ATTACK zelf.

Daarom heb ik een draaibare potentiometer tussen mijn temperatuursensor gezet om hem heel goed te kunnen afstellen. Als de temperatuursensor in mijn buffervat een paar graden te laag aangeeft (en mijn kachel is uitgebrand) blijft hij denken: De kachel is warmer dan het buffervat, de pomp moet blijven draaien! Zo wordt heel mijn buffervat leeggepompt met warmte (ook tot mengventiel temperatuur!)

Als mijn temperatuursensor van mijn buffervat een paar graden te hoog aangeeft, en de kachel brandt volop, en hij vult de buffer tot aan de sensor, zegt de sensor: Het vat is warmer als de kachel, de kachel moet eerst een paar graden warmer worden, dan gaat de pomp pas weer aan. Met als gevolg dat de pomp gaat pendelen, en de kachel, en uiteindelijk zelfs in zn noodkoeling gaat. Dus ik MOET hem heel secuur afstellen (met dank aan ATTACK)

Vraag niet hoe ik dit weet. Dit is niet uit een boekje.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Dan nog een vraag over de pompgroep van de houtkachel.

Wat is beter de pomp snel te laten draaien of langzaam? En wat is hier de onderbouwing van.

Ik heb beide geprobeerd en met snel draaien lijkt het erop dat het buffer daadwerkelijk sneller in temp verhoogd dan op lage temp.

Alleen weet ik niet hoe het zit met het leegtrekken wat hij nu steeds doet. Nu hen ik de pomp steeds vrij hoog staan. Ik zal eens proberen als de pomp laag staat vanavond hoe het dan gaat met wel of niet leegtrekken.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ramon schreef: 12 jan 2020, 14:14
Thermosifon heeft inderdaad koude en warmte nodig.


Maar stel nu dat 3/4 op 75 graden is, en de onderkant op 30? Zeker de moeite waard om die 1/4 nog even op 60 te brengen.

Maar wat ik al zeg: jou keuze.

Je moet niet vergeten dat het water wat er met 60 boven in komt, het 75 graden water bovenin gelijk afkoelt naar 60 graden. Dat water zakt "erdoor" naar zijn plekje onderin. Tuurlijk brengt het enige verstoring met zich mee. Maar nogmaals: Ik zou voor de andere optie gaan.

Dus niet de buffervoeler "helemaal" onderin stoppen. Maar op 1/4 van de onderkant.

Bij mij gaat dat dus niet. Ik MOET de voeler bovenin stoppen. Omdat de voeler bij mij ook gebruikt wordt om te "ontladen". Als ik hem onderin zou stoppen, en de onderste kwart zou 30 graden of minder zijn, zou hij stoppen met het vat te ontladen, omdat hij dan denkt dat hij leeg is.
Regeling van ATTACK zelf.

Daarom heb ik een draaibare potentiometer tussen mijn temperatuursensor gezet om hem heel goed te kunnen afstellen. Als de temperatuursensor in mijn buffervat een paar graden te laag aangeeft (en mijn kachel is uitgebrand) blijft hij denken: De kachel is warmer dan het buffervat, de pomp moet blijven draaien! Zo wordt heel mijn buffervat leeggepompt met warmte (ook tot mengventiel temperatuur!)

Als mijn temperatuursensor van mijn buffervat een paar graden te hoog aangeeft, en de kachel brandt volop, en hij vult de buffer tot aan de sensor, zegt de sensor: Het vat is warmer als de kachel, de kachel moet eerst een paar graden warmer worden, dan gaat de pomp pas weer aan. Met als gevolg dat de pomp gaat pendelen, en de kachel, en uiteindelijk zelfs in zn noodkoeling gaat. Dus ik MOET hem heel secuur afstellen (met dank aan ATTACK)

Vraag niet hoe ik dit weet. Dit is niet uit een boekje.


Ik snap het half denk ik 😁😂

JE wilt idd de onderkant van het buffer ook opwarmen als die 30° is. Maar dat wil je to h nooit doen met minder temp als 75° als de bovenkant 75°Is. Want daar komt het water vanuit de kachel binnen.

Onderin trekt hij het eruit. Bovenin komt het weer terug erin.

De rest snap ik niet geheel wat je schrijft 🙄 zo ver ben ik er nog niet mee. Ik weet wel dat mijn noodstoort in de kachel 2 jaar geleden 1 x heeft gewerkt sinds dien niet meer. Hij doet het nog wel.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Dan de druk in het buffer er nog wat mee te maken hebben. Zie net dat hij op 65° 1,5bar heeft

en het groene stukje in de meter is 2tot 3 bar.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Maar dat wil je to h nooit doen met minder temp als 75° als de bovenkant 75°Is.
Jij niet, ik wel.
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Ramon schreef: 12 jan 2020, 15:02
Maar dat wil je to h nooit doen met minder temp als 75° als de bovenkant 75°Is.
Jij niet, ik wel.


Nou ja de zaak waar ik het gekocht heb zei dat je dat niet Moet willen omdat je dan afkoelt.

Maar uit je reactie begrijp ik dat dit niet klopt? Kun je dat uitleggen. Wellicht is dat dan ook beter hier 😀
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Dat is HEEL simpel uit te leggen. HEEL simpel.

Als je ingaande temperatuur boven in het vat, warmer is dan je uitgaande onderin het vat, ben je je vat aan het opwarmen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

En ik snap heus wel wat die zaak bedoelt...

Je moet niet voor 50 liter onderin die 5 graden kouder is dan je kachel, je gelaagdheid gaan verstoren. Dat is wat ik al eerder zei. Maar nogmaals: ik zeg gewoon door verwarmen.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Orbiter »

Heb hier nog niet alles gelezen hierboven. Sorry indien het al geschreven werd:

Volgens de tekeningen zitten er nergens terugslagkleppen in het zonneboiler circuit. Of misschien zit er één in de pompgroep? Indien niet, dan lijkt me dat de reden waarom de vogeltjes op de zonnecollector het 's nachts ook lekker warm hebben. Indien er wel een terugslagklep op zit zou het kunnen dat die 2 sondes die aan het buffervat hangen omgekeerd aangesloten werden.

Wat het aanslaan van de CV-pomp betreft: Hoe wordt die aangestuurd, door de CV vermoed ik (en hoop ik)? Lijkt in ieder geval zelfde probleem alleen moet er nu een terugslagklep komen op de CV leidingen naar de boiler.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door LeaD »

@Orbitter , terugslagkleppen werken goed , heb er soms 2 na elkaar zitten , maar na verloop van tijd gaan ze vervuilen (aanslag ) en werken dan voor geen meter meer . Soms keren zelfs de stromingszin om en wordt het helemaal vervelend .

De voorgestelde opstelling met houtcv beneden , aangesloten als oplaadboiler , en een zonnecollector met onderaan een spiraal in de boiler is zowat de ideale opstelling . Dit moet kunnen zonder kleppen .

Met een volledig opgeladen buffer heeft de zonnecollector geen enkel zin meer , zorgt zelfs voor afkoeling .

Zelf heb ik eveneens 600L boiler uit vier compartimenten in cascade , hiervan wordt 350 L uitsluitend met de zonnecollector (24 vacuumbuizen) voorverwarmd, nu in de winter is dit van 12°C naar +/- 20°C . Met een volle dag zon wordt dat max 25°C tot 30° uitzonderlijk . Dit is een winst van ongeveer 3,5 kWh (of toch 42 cent elektrisch ! wow ) , voor mijn kachel die theoretisch maar 3,5 kW waterzijdig is , betekent dit toch al gauw een uur vollen bak branden en in de praktijk wel 3 uur .

@Polykoi , als test , je zou eens de cv-pomp volledig kunnen afschakelen, zelfs tijdens de houtstook en zien of je met thermosifon de buffer warm krijgt . Dit kan alleen als er geen kunststof in uw leidingen is verwerkt ! ( en ik denk van niet omdat je tot 75° opwarmt ) . Mocht je dit doen , doe dit a.u.b. gecontroleerd , en wees bewust van de gevaren . Het is eveneens een test of je veiligheden werken naar behoren en hou een emmer zand in de buurt om de kachel te blussen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

LeaD schreef: 12 jan 2020, 19:49 @Orbitter , terugslagkleppen werken goed , heb er soms 2 na elkaar zitten , maar na verloop van tijd gaan ze vervuilen (aanslag ) en werken dan voor geen meter meer . Soms keren zelfs de stromingszin om en wordt het helemaal vervelend .

De voorgestelde opstelling met houtcv beneden , aangesloten als oplaadboiler , en een zonnecollector met onderaan een spiraal in de boiler is zowat de ideale opstelling . Dit moet kunnen zonder kleppen .

Met een volledig opgeladen buffer heeft de zonnecollector geen enkel zin meer , zorgt zelfs voor afkoeling .

Zelf heb ik eveneens 600L boiler uit vier compartimenten in cascade , hiervan wordt 350 L uitsluitend met de zonnecollector (24 vacuumbuizen) voorverwarmd, nu in de winter is dit van 12°C naar +/- 20°C . Met een volle dag zon wordt dat max 25°C tot 30° uitzonderlijk . Dit is een winst van ongeveer 3,5 kWh (of toch 42 cent elektrisch ! wow ) , voor mijn kachel die theoretisch maar 3,5 kW waterzijdig is , betekent dit toch al gauw een uur vollen bak branden en in de praktijk wel 3 uur .

@Polykoi , als test , je zou eens de cv-pomp volledig kunnen afschakelen, zelfs tijdens de houtstook en zien of je met thermosifon de buffer warm krijgt . Dit kan alleen als er geen kunststof in uw leidingen is verwerkt ! ( en ik denk van niet omdat je tot 75° opwarmt ) . Mocht je dit doen , doe dit a.u.b. gecontroleerd , en wees bewust van de gevaren . Het is eveneens een test of je veiligheden werken naar behoren en hou een emmer zand in de buurt om de kachel te blussen .

Dit heb ik in het begin wel eens geprobeerd om idd te kijken of de safe werkt. Want hij is snel 100°

Zal dat nog eens proberen en dan kijken of de leidingen warm worden. Ik denk van niet aangezien er een reductie ventiel van 60° tussen zit.

Ik laat het weten bedankt voor de tip
polykoi
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2020, 08:18

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door polykoi »

Iedereen heel erg bedabkt voor het meedenken 😀😀😀
Waardeer ik echt enorm.

Nu even wat cijfers wat ik vandaag geprobeerd heb.

Ik heb in de middag de kachel gestookt en weer laten uit gaan en toen gekeken wat er gebeurde.

Eerste waarde is sensor onderin doet verder niks
Tweede waarde is de schakel sensor boven in het buffer
Derde waarde is temp sensor in de houtkachel.
Alles in graden 😁

Om 10 uur (de avond voor slapen gaan pomp stekker eruit getrokken
54.6/54.4/34
14:44uur 65.2/65.5/72 toen was de kachel uitgebrand
15:01uur 65.0/65.3/71.6
15:10uur 64.7/65.2/67.7
toen pompstekker maar weer eruit getrokken
Nu 21:10uur 63.3/63.5/37.4

Pomp stekker er weer in gedaan en pomp slaat niet aan.

Het lijkt er dus op dat op 1 of andere manier als je de stekker er niet uit trekt de pomp blijft draaien en het geheel naar beneden trekt langzaam.

Want zet je de pomp uit en je wacht tot hij flink afgekoeld os doet hij niks meer.

Kan iemand hier iets mee? Ik ben hard aan het denken😅
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat koelt mega af door eigen systeem :(!

Bericht door Ramon »

Om 15.10, stond de pomp toen nog aan? Die zou op dat tijdstip wel uit moeten zijn/gaan. Anders moet je de instellingen eens aanpassen.
Plaats reactie