Stalen buffer diy

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Stalen buffer diy

Bericht door maarten martens »

ook voor de koude is een oplossing : http://www.innerfire.nl
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Ja, hebben we ook een keer gedaan. Heel aparte ervaring. Volgens cursusleider zou t verslavend werken. Echt niet. Gisteren toch mooi even overgeslagen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Stalen buffer diy

Bericht door GTV6 »

Ondertussen toch wel vol?
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

En weer leeg. Vanmorgen werd ik buiten de werkplaats al verwelkomd door een plasje. Net op tijd, een 300 liter was er al uitgelopen. Ach, de werkplaatsvloer is weer schoon zullen we maar zeggen. Heb er nog wel een paar filmpjes van. De vraag is nu, buffer kopen of nog eens proberen. Ik neig naar dat laatste. Het lek gaan , wijt ik aan een samenloop van omstandigheden. Slechte kit en slecht gekit. De volgende wordt met gewone ms polymeer afgekit. Naast de bouten, draagt de kit wezenlijk bij aan de sterkte. De kit die nu gebruikt is, was er gewoon af te krabben. Moet niet kunnen. Vast is vast. De ribben waren mooi geplaatst. Het uitbuiken was mooi verdeeld. Deze komen wel terug. De panelen gaan standaard panelen worden die we in ons dagelijks werk gebruiken (morgen weer aan de gang dus geen tijd voor iets anders). Dat heeft als voordeel dat ze allen kanten 90 gr gezet zijn. In de hoeken een speciaal hoekprofiel, dat lukt deze week nog wel. Vol in de kit moet een boutafstand van 20 cm dan wel kunnen. Nieuwe bodem die de zaak goed bij elkaar houdt en rondom afgesteund op een frame. Buffer wordt dan ook gelijk kleiner, 1,5 m3. Dat moet ook wel voldoende zijn en de belasting wordt gelijk een stuk minder. Dat is tenminste hoe ik er nu insta, morgen is weer een nieuwe dag.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Tim »

Pellet,

De gekitte tanks moesten bij ons 2 weken uitharden. Boven de 5°C.

Groet,
Tim
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Ramon »

Jammer...

Ik vraag me wel af: als hij nu al lekt, hoe zal het dan na 100x warm en koud worden zijn...? Dan gaat het ook nog eens enorm werken...
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Thx Tim. Deze had ook een aantal dagen voor de kachel gestaan.

Idd Ramon. Ontwerp staat me aan. Daarom nog een keer serieus proberen. Deze was hatsaflats klaar.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door JantjeV8 »

Je bent door gegaan met bouwen terwijl je wist dat de kit zo los te krabben was. Mijn ervaring met ms-polymeer op sendzimir verzinkt staal is dat het er niet af te krijgen is. Wel goed ontvetten.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Stalen buffer diy

Bericht door WilfredT2 »

Ik haak wat laat aan, maar vind het een leuk project. Ik zie de voordelen van een vierkante buffer zeker als het gaat om plaatsen, verloren ruimtes, en isoleren.

De krachten die erop komen zijn groot, maar moet oplossbaar zijn.

Wat ik niet zo goed snap, is dat je niet gaat lassen. Ik heb gelezen dat je de lucht niet lekker vind, maar het kitten laat je ook doen door iemand anders. Dan kan je het lassen toch ook laten doen?

Het idee is namelijk heel leuk maar de slagingskansen worden klein, omdat je het naar mijn idee nodeloos complex maakt door niet te gaan lassen. Dat vind ik best jammer.

Ik zie dat je alles in Fusion maakt. zorg dat je de boel netjes opslaat, dan kan je zo een tweede maken en een derde en die op marktplaats zetten. kan je er nog wat aan overhouden ook :-)
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Wilfred, dankje. Business is t niet. Puur hobby. Schoenmaker blijf bij je leest. Tekenen doe ik in Ironcad, die triball is top. Fusion is ook niet normaal wat daar kan, echter kun je niet met een bibliotheek werken. Dat is voor mij wel een voorwaarde.
Kitten is gedaan door mijn zoontje. Hem iets waterdicht laten lassen is een slecht plan. Laat staan verzinkte plaat ivm gezondheid. Blanke plaat hebben we niet.
Jantje, indrrdaad tegen beter weten in. Het stond al in elkaar, afvullen is dan kleine moeite. Wel een tegenvaller van die hytack. Mijn ervaringen zijn ook goed van de poly op sendzimir. De betere kit zou het dan ook beter moeten doen, niet dus. Siliconen valt er zo af. Nu ga ik de ms polymeer van Berner proberen. Ik heb het idee dat die nog wat beter is. En dan zelf kitten en schroeven. Moet lukken. Zeker met een ribbelbuis erin kan de buffer bij ontladen beter zijn gelaagdheid houden. Ook een reden om t nog een keer te proberen.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Kleine update, wkk is weg, pelletkachel 20 kW voor in de plaats. In no time naar max temp, die platenwisselaar naar het huis of de thermosiphon is de beperkende factor,,, Eens zien hoe ik dat ga bepalen. Morgen eens een foto maken van de nieuwe opzet. Ook al was de buffer mislukt/lek, het is toch leuk om zo te doen. En naar mijn idee moet het kunnen... Wordt vervolgd.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Nou, waarom gaan dingen nu niet eens gewoon ok? Lastige materie, of de wisselaar heeft geeft teveel weerstand, of de hoogte is te gering waardoor geen flow op gang komt. Is nog niet zo simpel verdorie. Met pomp is dan simpeler...Warmtewisselaar is 115 kW, opp 0,64 m2 en aansluitingen duims. Toch niet de minste dacht is zo. Opvoerhoogte is een 2 meter. Is dat misschien te weinig? Vragen, vragen.

Als er nog iemand een lekke buffer nodig heeft? Gratis afhalen anders worden het binnenkort 2 oud ijzer bakken.

Zelfs foto is lastig. Even nieuw pdfje schieten.
Bijlagen
Pellet nog een keer klein.jpg
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Nou, das gelukt. Bovenin open expansievaatje voordat het de ww ingaat. Warmte stijgt goed op, koude leiding koelt ook goed af, echter flow is minimaal. In no time is de ketel op temperatuur, en gaat terugmoduleren en slaat uiteindelijk af. Erg duidelijk dat ie zijn warmte niet kwijt kan. Ipv pelletkachel moet hier een vergasser komen staan. Dat gaat dus niet goedkomen. Pomp is geen probleem, maar net als die gekitte buffer kan ik dit slecht verteren. Nu wil ik weten waarom niet, en zolang dat niet duidelijk is zal het zo moeten. Waarom? Gewoon omdat het kan (zou moeten kunnen).
Wat denken jullie? Te geringe hoogte of ww is restrictie?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Ramon »

Doe je het zonder pomp?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Ramon »

Oja ik zie het nu. Nee, helaas. Misschien ben ik te pessimistisch. Maar ik denk dat het zonder pomp niet gaat lukken. Waarom wil je geen pomp gebruiken?
Plaats reactie