water van bad naar toilet?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mamaG
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2010, 22:06

water van bad naar toilet?

Bericht door mamaG »

beste forum leden,
wie kan zijn licht laten schijnen over de mogelijkheden mijn badwater te gebruiken voor het doorspoelen van het toilet?
Mijn badkamer staat precies boven het toilet beneden, en de kinderen gaan bijna elke dag in bad. zou het niet mogelik zijn een waterreservoir aan te leggen waar het badwater in wegloopt en waar ik daarna de wc beneden mee kan doorspoelen? of krijg je dan problemen met aangekoekte vuil en zeepresten in die tank. het zou met een verlaagd plafond of achter de stortbak netjes weg te werken kunnen zijn, en hoeft dus eigenlijk alleen de stortbak vergroot te worden, aangesloten op het bad, en een soort overloop systeem.
haalbaar? hoe?

groetjes, Gerda
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: water van bad naar toilet?

Bericht door max.enschede »

Hoi,

Aan kant-en-klaar systemen ken ik alleen het Ecoplay toestel: http://www.ecoplay.nl/ en als je op youtube zoekt naar ecoplay vindt je nog enkele filmpjes met info/reklame.
Ik heb geen idee hoe het met verkrijgbaarheid zit en of er inmiddels soortgelijke systemen op de markt zijn.

Probleem van badwater is dat je het niet lang kunt bewaren, anders zou je simpel tussen de bad-afvoer een tankje kunnen opnemen wat bijvult als het bad leegloopt. Dat zou je wel kunnen doen als je er voor zorgt dat het tankje elke 24 uur geleegd wordt, bijv. leeg laten lopen voor je het bad vol laat lopen. Dat vereist dan wel discipline.

groetjes Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: water van bad naar toilet?

Bericht door Paide »

Hallo Gerda,

Kijk eens naar een douche warmtewisselaar. Deze gebruikt het water dat wegloopt om het nieuwe douchewater op te warmen. Je benut zo de warmte in het water wat anders het riool inloopt. Niet nuttig voor het bad, maar des te meer voor douchen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: water van bad naar toilet?

Bericht door Pigion »

Bawater gaat stinken als het in een reservoir wordt opgeslagen.
Bad- en waswater zijn goed voor de tuin. We hebben 10 j. op Curacao gewoond en daar ging het waswater altijd naar de tuin. Palmen en lemoenboom waren daar danbaar voor.
Pigion
Plaats reactie