Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jorrit.Klp
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2019, 20:11

Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Jorrit.Klp »

Beste forumleden,

Graag hoor ik jullie advies aan omtrent het volgende probleem: Hoe gaan we verwarmen?

We zijn een jong stel en zijn momenteel bezig met de restauratie van een kleine woonboerderij (220m²). Deze woonboerderij was van mijn opa en stamt uit omstreeks 1900 en is zeer matig geïsoleerd. We gaan hem tijdens de restauratie flink isoleren en zijn inmiddels begonnen met het dak. Mijn opa heeft nooit gebruik gemaakt van verwarming, hij had twee houtkachels waarmee die vooral de benedenverdieping goed en wel wist te verwarmen. Nu is er ooit wel een gasleiding tot in het huis aangelegd (tot in de kelder) maar de gasmeter ontbreekt. Mocht ik een gasmeter willen plaatsen, dan zal de gasleiding tot in de meterkast verlegd moeten worden. Maar bij die ingreep voldoet de meterkast ook niet meer (binnen drie meter van een deur naar buiten) en zal deze in zijn geheel verplaats (zo’n 6 meter) moeten worden. Dat gaat een hoop geld kosten, bovendien wordt gas duurder (klimaatakkoord) en zijn we ons aan het verdiepen in alternatieve opties om ons huis te verwarmen.

Bijkomend is dat ik bouwkundige ben en mijn schoonvader installateur is, dus we kunnen zelf behoorlijk wat en hij zou de cv ketel vanaf de gasmeter zelf kunnen aanleggen dus die kosten kunnen we uitsparen. Tevens zijn we een jong stel met een beperkt budget. Dus wat is het verstandigst? Toch voor gas gaan en de meterkast verplaatsen (zon vijfduizend euro schat ik) of toch voor iets anders kiezen met het oog op de toekomst? Zoals:

- Warmtepomp
- Elektrische cv
- Pelletketel
- Of iets anders?

Een warmtepomp is een vrij dure oplossing waarvan ik een warmtepomp op lucht niet geheel vertrouw. Bij de doorberekening met een elektrische cv heb ik 100 zonnepanelen nodig, ook nog niet rendabel genoeg naar mijn mening.

De pelletketel kwam er als beste uit, maar heb daar geen ervaringen mee. Ik heb daarin gemiddelde prijs van de pellets meegenomen en alsnog zou je daar 600 in het jaar mee kunnen besparen als je het vergelijkt met gas. Maar hoe zit het met fijnstof in de toekomst? Zullen de pellets duurder worden? En kun je een pelletketel zelf instaleren? (scheelt een hoop kosten). Heb ook offertes binnen en de installatie van een pelletketel is zon 7500 a 9000 euro.

Kortom een hoop twijfel, vandaar dit berichtje en benieuwd naar jullie meningen. Ik zie het als een interessante casus :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Pietje »

Je zit hier op een ecologie-forum, dus verwacht antwoorden in de richting van een rocket stove, zonnecollector, buffervat, houtfornuis en andere low tech technieken die meestal alleen goed werken als je de hele dag op je eigen terrein aan het werk bent...

Dat ben je nu misschien nog niet, maar klimaat, milieu, olieafhankelijkheid en economie kunnen er zomaar voor zorgen dat je over een aantal jaren opeens wel de hele dag op je terrein bezig bent, of in elk geval in de directe omgeving. En het zou zomaar heel handig kunnen zijn als je daar vast op voorbereid bent. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door JantjeV8 »

ISOLEREN
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door benthuis »

Subsidie op CV ketel (stuk of pellet) loopt nog tot 31 december. Hoewel de uitkering om laag is nog steeds aanmerkelijk. 80kw ketel met grote buffer, putje winter 1 moment stoken per dag....

Ik zou na opgedane ervaring met CV kachel gaan voor een massakachel met efficiënte verbranding. In combinatie met isolatie en compartimentering. Niet de hele hut op sambal stoken, maar selectief. Scheelt tijd en moeite... Brandhout komt niet aanwaaien, maar als het je het in een efficiënt toestel verbrand is het een mooie optie.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Paul Joosten »

Dag Jorrit,

Leuke onderneming en een uitgelezen kans om het direct ecologisch aan te pakken. Gelukkig geef je zelf al aan dat je eerst heel goed gaat isoleren. Dat is inderdaad de beste strategie! Gas is, zeker als er zulke idiote kosten mee gemoeid zijn, echt geen goede oplossing dus het korte antwoord op je vraag is een volmondig nee.

Woonboerderijen staan over het algemeen niet in een dicht bebouwde omgeving dus is stoken op biomassa zeker het overwegen waard. Wanneer je voldoende handig bent is DHZ-installatie waarschijnlijk goed mogelijk. Een pelletketel is een van de mogelijkheden maar kijk zeker ook even naar de diverse mogelijkheden om stukshout of houtrestjes te stoken. Je gebruiksprofiel is daarbij een belangrijke factor, alsmede de beschikbaarheid van hout in de omgeving. Ben je bijna altijd thuis en zie je er niet tegenop om regelmatig een blok hout in een kachel of fornuis te gooien dan is mijn oplossing het overwegen waard (houtgestookt fornuis via buffervat op CV-installatie aangesloten). Er zijn ook (semi-)automatische oplossingen op bijvoorbeeld houtsnippers en zaagsel, houtvergassers, massakachels... Wanneer je voor een biomassa oplossing kiest kijk dan wel heel goed naar de kwaliteit, rendement en uitstoot specificaties zodat je niet in de problemen gaat komen wanneer de eisen voor fijnstof uitstoot omhoog zouden gaan. Het is beslist mogelijk om 'schoon' te stoken als je de regelen der kunst verstaat en toepast. Er zijn voldoende ervaren stokers op het forum die je daarbij desgevraagd gaarne van advies willen dienen. Wanneer je isolatie goed op orde is en je de boerderij goed compartimenteert is elektrisch verwarmen (via warmtepomp al of niet lokaal aangevuld met infraroodpanelen) ook wel mogelijk, zeker als je een passende hoeveelheid zonnepanelen kwijt kunt.

Je schrijft niet in welk deel van het land je woont. Mocht dat niet te ver hiervandaan zijn ben je op afspraak van harte welkom om eens te komen kijken hoe ik mijn huis uit 1905 eigenhandig geheel van gas af en energie-plus heb gemaakt, zie de link in mijn ondertekening.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Ramon »

Wanneer je voldoende handig bent is DHZ-installatie waarschijnlijk goed mogelijk.
Installatie wel, voor een gedegen plan zou ik toch een deskundige inschakelen.

Tis net als met een dakkapel zetten. Je kan het zelf, maar vakmensen doen het veel vlugger en hebben al met elk bijltje gehakt. Komen niet voor verrassingen te staan.

Vb:

Ik ben bij mensen geweest met zonnecollectoren en houtvergasser. De houtvergasser heeft een buffer nodig van 2000l, de zonnecollectoren bijv 500l. Ga je toch voor een 2000l vat met zonneboiler spiraal, wordt je water 95% van de tijd in de zomer niet warm genoeg voor sanitaire begrippen. Naverwarmen dus. Zonde. Kortom, over alles moet nagedacht worden. Alle opties moeten besproken worden en meegenomen worden in een plan. Anders moet je overal door schade en schande achterkomen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 04 dec 2019, 13:20 Anders moet je overal door schade en schande achter komen.
Goed verbouwen doe je in 3x.
Eerste keer doe je heel veel fout of had het anders gemoeten.
Tweede keer denk je dat je het goed doet, en doe je nog (nieuwe) dingen fout.
Derde keer ben je wijs door schade en schande en gaat het meestal prima.
Change, before you have to.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door remco d »

Dat is de oude wijsheid. Door de komst van internet zou het toch bijna in 2x moeten kunnen. Variabele factor is dat je steeds andere dingen "goed" vindt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Ramon »

Bijna in 2x

Is nog steeds in 3x :lol:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 04 dec 2019, 22:09 Bijna in 2x

Is nog steeds in 3x :lol:
Of juist nog net in 1x
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door jdw »

Hallo Jorrit,

Ik ben ook al een tijdje bezig te kijken hoe ik mijn boerderij van het gas af kan krijgen. Het begint met isolatie, eerst flink isoleren maar ook zeker de ventilatie mogelijkheden niet vergeten.

Ik pak het als volgt aan:
- Ik heb al zonnepanelen liggen die meer opleveren dan mijn jaarverbruik, per jaar zit ik ong 1000 kWh in de plus, de panelen heb ik via een subsidie gekocht. De overcapaciteit gaat nu nog terug het net in en in de toekomst in een accu of iets dergelijks.

- ik wil zonnecollectoren gaan plaatsen ( https://www.123-kaminofen.de/Nederlands ... n-tapwater )voor warmwater in de zomer en in de overgangsperioden in herfst en voorjaar wil ik daar ook de verwarming gedeeltelijk uithalen.

- in de koude perioden ga ik het buffervat gaan verwarmen met een houtvergasser ( https://luuma-energy.de/luvano-wasserfu ... kaminofen/ )

- als back-up blijf ik mijn cv ketel houden, deze verwacht ik alleen nog te hoeven gebruiken als we een week met wintersport zijn of in perioden dat we om wat voor reden dan ook de houtvergasser niet kunnen gebruiken. Op termijn gaat de cv ketel er helemaal uit en wil ik deze gaan vervangen door een pellet cv ketel met een grote buffer voorraad pellets, zodat ik niet afhankelijk ben van anderen tijdens mijn afwezigheid in koude perioden.

Volgens mij moet een soortelijke installatie in jouw situatie ook prima gaan werken, denk wel om het buffervat, deze zal bij een pelletcv ketel waarschijnlijk wel iets groter gedimensioneerd moeten worden.

Succes! en lees graag hoe je het uiteindelijk aan gaat pakken.
Jarno
Schieperke
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2019, 09:25
Locatie: Grubbenvorst
Contacteer:

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Schieperke »

Beetje late reactie, maar goed;

We hebben ons boerderijtje uit 1835 zonder gas heerlijk comfortabel gemaakt. We hebben een flinke rocketstove met een warmtewisselaar van 70 meter koper gekoppeld aan een buffervat van 800 liter, waarvan we douchen en andere ruimten verwarmen. Isolatie hebben we van binnen uit gedaan met 20 cm dikke kalkhennepblokken, het dak is volledig geïsoleerd met rc4 piepschuim dakplaten. Vloerverwarming ligt ook op isolatie.
Wat installatie betreft deel ik je mening: laat creatieve experts dat deel verzorgen. Het heeft ook geen zin om een eco adviseur de technische installatie te laten bedenken en vervolgens de installateur met alle losse eindjes en gemaakte keuzen te laten dealen. Beter een open minded inventieve installateur.
Afgelopen winter kwamen we met 10 kuub gestapeld hout door, moet dadelijk wel wat hout bijhalen. We vullen onze warmtebehoefte nog niet helemaal in (nog niet alle ruimten zijn verbouwd), dus zal nog wel iets toenemen. In de zomer vallen we terug op elektrische spiraal in bovenste deel van buffervat, 1 keer in de week minimaal heter dan 65 graden, voor de rest naar behoefte. Daar kan later eventueel nog iets met zonnepanelen op aangesloten worden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben helemaal geen voorstander van het versneld loslaten van gas, maar in dit soort gevallen lijkt het me niet raadzaam om voor gas te kiezen. Ik heb zelf ook een klein oud boerderijtje.

* uiterst voorzichtig isoleren
* warmtepomp (kies voor kwaliteit), beste rendement met lage temperatuur systeem
* lage temperatuur - vloer en muurverwarming, muurverwarming kan heel goed helpen om de kwetsbare delen in je isolatie droog te houden
* centraal geplaatste massakachel (in de ochtend en in de avond gestookt). Mits je goed aan hout kan komen en de ruimte hebt.
groet!

Ritsaert
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijstaande boerderij verwarmen: gas aanleggen of niet?

Bericht door Krelis »

hoe is het nu afgelopen?
Plaats reactie