Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Joeblack5
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2019, 18:01

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Joeblack5 »

Hallo Ruud. New dat hoopte versus hoop is een verschrijving die veroorzaakt worst door amerikaanse spelchecker in mijn mobile telefoon. Gepland om bij Jaime zaterdag ochtend langs the komen.

Micro engine ... Lijkt een spinoff van de free piston stirling die in Akron Ohio gepioneerd is. Dat concept is her en der gebruikt in wkk for huizen ...

Heb elf een aantal van die concepten die omgedraait als koelkasr werken...trouwens took toegepast koelunit in boten onder tropicool.

Welke onderdelen heb je nog nodig voor her micromo programma?

Johan
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Johan, je hebt een Persoonlijk Bericht. (Heb het maar even voluit geschreven zodat je niet denkt dat PB staat voor ProBleem. :D )

Wat er nodig is voor de Micromon ga ik straks schrijven.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Inmiddels het display tot volle tevredenheid helder gekregen!

Dan de software. Het is gelukt om de Micromon software op te sporen en te installeren. Na installatie werkt het demoprogramma en dat is hoopgevend voor de rest van het Micromon (MM) project.
Dan blijft er nog een lastig stuk over. De laptop aan de WG ‘knopen’.

Dat gaat als volgt;
Op het moederbord van de WG zit een RJ45 aansluiting. Dat zou een RS485 signaal geven. Dit signaal moet worden omgezet naar RS232, de seriële poort van de computer. Mijn laptop heeft alleen USB aansluitingen.
Kort gezegd;
- CAT5 kabel met RJ45 stekker.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]
- RS485/RS232 convertor.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]
[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]
- USB van convertor naar laptop.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]

Van de CAT5 kabel de draadjes Blauw, Blauw-Wit en Bruin gebruiken.
D+ is RJ pin 4 =Blauw =Tx
D- is RJ pin 5 =Blauw-Wit =Rx
Ground is RJ pin 8 =Bruin =Gnd

Ik schrijf het hier wel zo gemakkelijk maar ik heb alles wel tien keer gecontroleerd alvorens de boel aan te sluiten uit angst iets in de elektronica kapot te maken.
Eerst de demo.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]
Dan het spannende moment. Laptop aan WG. MM starten. Dan komt er een balk in beeld waarop te zien is dat er geen aansluiting is. De demo kan wel worden gestart.

Dan de WG aan de accu’s. De WG komt in de Standby.
Er verandert niets op het scherm van de laptop……
Ach. Hij staat nog in de ‘demo’. Weg die demo. Ja, hij doet het! Je ziet dat het kleurenblokje linksboven gaat draaien. Althans de kleuren gaan draaien en er verschijnen getallen.
[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]
Even met de muis geprobeerd of de WG gestart kan worden Jaaa! Zelfs de gloeispiraal komt in actie op het beeldscherm. Vlug weer afgezet. Geweldig.
Op de foto van de MM terwijl de WG in Standby staat is niets te zien op de display. Dat is jammer, want in werkelijkheid wordt ook daar alles weergegeven wat op de echte display te zien is. Zo stond er tijdens het moment van de foto ‘Standby’ op het scherm. Later na de korte start verscheen ook alle informatie die op het echte display te zien is. Kortom een heel leuk speeltje.
Speeltje? Jazeker.
ALLE data is ook via de display van de WG te vinden alleen krijg je bij de MM alles naast elkaar.
Laatst gewijzigd door Ruuth op 28 nov 2019, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Nu moet ik gaan zoeken welke data ik echt van belang vind voor de goede werking.
Zo denk ik aan;
FID current microA moet tussen 0 en 10 zijn. Hoe hoger hoe beter.
O2 value tussen 200 en 2500 AFR.
O2 Ave error tussen 2 en 400. Hoe lager hoe beter.
Enz.
Het mooiste zou zijn als ook de stikstofdruk werd vermeld.

Maar eerst de definitieve aansluiting op de WG.
Voor het plaatsen van de USB aansluiting wordt de convertor in het front van de WG gemaakt. Dan kan het deksel op de WG blijven wanneer de MM wordt gebruikt.
Zo’n WG omkasting is heel mooi opgebouwd; tussen meerdere lagen met glasvezel versterkt kunststof zit ook nog zacht dempingsmateriaal. Alleen al die omkasting is een kunststukje op zich. Dan begrijp je ook steeds meer waar die hoge prijs vandaan kwam.

[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]

[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]

[img]https://live.staticflickr.com/65535/491 ... k.jpg/[img]
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Omdat alles naar behoren functioneert is het ‘laboratorium’ ontmanteld en gaat de WG voorlopig naar de garage
In het voorjaar meet ik de stikstofdruk en aan de hand daarvan wordt bepaald of inbouw haalbaar is. Denk het wel! Met de gegevens die ik nu heb ben ik positief gestemd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door pelletpower »

Mooi man, het kan dus wel!
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Zeker kan het, maar je bent van zoveel factoren afhankelijk. Kijk eens naar Remeha, aanvankelijk gesteund en gesubsidieerd door onze overheid. Er is zoals iedereen begrijpt een periode waarin je na investeringen de productie zodanig moet zien te krijgen dat er rendement wordt gemaakt. Logisch. Maar voor de Haagse Kneusjes is dat te moeilijk. Eerst subsidiëren ze het initiatief maar geven het niet de kans om tot wasdom te komen waarna ze hun handen er van af trekken. Voor mij een vorm van abortus. Illegaal zelfs.
Hans bluebaron
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2019, 17:34

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Hans bluebaron »

Hallo, volgende week ga ik en whispergen ophalen om te plaatsen op mijn boot. Ook deze heeft een poos stilgestaan, en ik zal hem dus eerst nog aan het werken moeten krijgen. Alle tips zijn welkom op dit forum of Hans @bluebaron.be.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Hallo Hans, welkom. Inbouw tips kan ik je (nog) niet geven. Het inbouwen staat bij mij gepland in het voorjaar.
Wat ik je wel wil vragen is om jouw bevindingen, zeg maar de voortgang, hier te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan en mogelijk hebben anderen daar weer profijt van. Daarnaast ben ik, en waarschijnlijk anderen ook, nieuwsgierig naar de geschiedenis van je Whispergen. Komt hij ook uit een boot? enz.

In ieder geval wens ik je veel succes met het project.
henza
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door henza »

Schuitmaker schreef: 24 mar 2019, 11:24 Is er nog iemand bezig met stirling engines (warmte-electra productie)?

Wij hebben aan boord van ons een schip een Whispergen verwarming/generator. Af en toe moet ik er wat aan sleutelen, maar sinds 2011 worden ze al niet gemaakt. Reserveonderdelen zijn steeds moeilijker te krijgen.

Ik twijfel een beetje of ik door blijf gaan met het (echt prachtige apparaat, met stirling engine) of hem eruit ga gooien. Zijn er anderen nog bezig met het apparaat? Om kennis en ervaring uit te wisselen?
Hallo Whispergen liefhebbers,
In mijn garage heb ik al ruim 4 jaar twee whispergen PPS24-ACLG-5 staan, hiervan zit er nog eentje nieuw in verpakking en de andere is alleen in een testopstelling getest. Mijn voornemen voor 2020 is, om deze warmtekrachtkoppelingsapparaat in werking te krijgen, op dit forum hoop ik tips te ontvangen om dit voor elkaar te krijgen.
Groet, Hennie
Bezitter van twee nog ongebruikte Whispergen PPS24-ACLG-5
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Hallo Hennie, Welkom! Het wordt nog druk op dit forum. Hennie, ik neem aan dat je in België woont? Daar worden de Sterling WKKen gesubsidieerd als ik het goed heb begrepen.
Eigenlijk best jammer dat de installatie al vier jaar op zich laat wachten. De investering is gedaan en dan zou ik zeggen; zo snel mogelijk aan het terugverdienen beginnen, dus installeren.

Voor zover de kennis hier op dit forum aanwezig is zal je ongetwijfeld advies krijgen. Kom maar met vragen.
Mvg Ruud
Stor
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2020, 11:02

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Stor »

Hallo Ruuth,

Ik kom dit forum vandaag toevallig tegen en heb je bevindingen van de WhisperGen met belangstelling gelezen. In het bijzonder je bijvullen met stikstof en de koppeling aan de computer om e.e.a. uit te lezen.
Ik heb hier nog een gebruikte PPS16-24 staan met het doel deze eventueel in te gaan bouwen in mijn schip maar zou hem voor inbouw ook nog graag in een testopstelling willen laten draaien / fine tunen.
Indien er nog gegadigden zijn op dit forum is ie echter eventueel ook te koop voor een redelijke prijs. Het betreft dus een 24 volts uitvoering inclusief bedieningspaneel!
Succes met inbouwen dit voorjaar! In welk deel van Nederland(?) ligt je schip en woon je?
Ik weet overigens ook nog een "nieuwe" ongebruikte 12 volts versie (PPS 16-12) te staan die al enige tijd staat te wachten voor gebruik in een (varende) waterwoning / Tiny house. Een off grid woning dus met zonnepanelen en WhisperGen als (bij)verwarming en s'winters voor extra elektra opbrengst.

MVG,
Stor
henza
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020, 16:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door henza »

Ruuth schreef: 03 jan 2020, 10:00 Hallo Hennie, Welkom! Het wordt nog druk op dit forum. Hennie, ik neem aan dat je in België woont? Daar worden de Sterling WKKen gesubsidieerd als ik het goed heb begrepen.
Eigenlijk best jammer dat de installatie al vier jaar op zich laat wachten. De investering is gedaan en dan zou ik zeggen; zo snel mogelijk aan het terugverdienen beginnen, dus installeren.

Voor zover de kennis hier op dit forum aanwezig is zal je ongetwijfeld advies krijgen. Kom maar met vragen.
Mvg Ruud
Hallo Ruuth,
Ik woon in zuid Nederland dus niet ver van Belgie, voor onderzoek hadden we deze installaties aangeschaft helaas is het niet verder gekomen dan plannen maken, nu ik met pensioen ben hoop ik er meer tijd aan te kunnen spenderen, mijn eerste taak was om mijn huis zover als mogelijk energie neutraal te maken met behulp van zonnepanelen, hiervoor heb ik mijn verwarming installatie omgebouwd naar deels gas/elektra. Nu is het plan om mijn garage hobbyruimte met behulp van een Whispergens te verwarmen en teven elektra op te wekken, in het voorjaar wil ik hiermee starten.
Bezitter van twee nog ongebruikte Whispergen PPS24-ACLG-5
RobvanHees
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2020, 22:27

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door RobvanHees »

Beste Henza ,als je de whispergen gaat gebruiken om je schuur te verwarmen dan is het het beste om gewoon ringverwarming te gebruiken en geen lucht verwarming want de whispergen heeft tijd nodig voor in en uit schakelen en dat merk je heel erg met luchtverwarming,en met water ofwel ringverwarming heb je wat buffer voordat het afkoeld,en stroom terug leveren gaat heel goed je kan 650 wat per uur terugleveren met een omvormer van alie expres, en voor het opstellen en afregelen van de wg moet je even naar internet en googlen op whispergen parts en dan Off-Grid Energy aanklikken ,daar vind je alle informatie en oplossingen die zich voor kunnen doen succes.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Hallo Stor,

Het inbouwen zie ik ook best nog wel tegenop. Alleen al de aansluitingen:
1. Het primaire circuit van de WG. In principe kan je dat rond laten lopen van uit naar in. Met expansievat. Met pomp. Omdat ik in eerste instantie nog niet van plan ben om de warmte te benutten Laat ik dat even zo. Ik weet het, zo benut je een belangrijk deel van de opbrengst niet. Door er meteen een warmtewisselaar in te bouwen heb je twee voordelen. A. Het circuit hoeft niet meer open, koelvloeistof kan er in blijven. B. Eventuele vervuiling door radiatoren enz. blijft buiten de WG.
2. Het secundaire circuit met tweemaal een huiddoorvoer voor in en uit. Plus filter en pomp.
3. Drinkwateraansluiting voor het injecteren bij de warmtewisselaar van de uitlaatgassen.
4. Uitlaatgassen leiding.
5. Brandstofleiding.
6. Condensafvoer.

En dan nog de nodige elektrische aansluitingen. De afstandbediening.

Verder is de machinekamerhoogte net iets te krap. De machine kan wel staan, de kap eraf wordt lastiger. Moet dus ook een deel van de plafondisolatie demontabel maken.....enz.

Komt tijd komt raad.

Mocht je toch besluiten om hem niet in te bouwen, is het misschien een optie om een prijsindicatie hier te schrijven voor de PPS16-24. Vraag je niets, weet je niets.
Voor de PPS 16-12 zal ook wel belangstelling zijn als het project met de waterwoning niet door gaat.
Plaats reactie