hybride warmtepomp en atag q-solar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sprokkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2019, 10:19

hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Sprokkie »

Wij hebben nu al een jaar of 10 een Atag q-solar zonne warmte systeem.
10m² collectoren op het dak een 380 liter boiler gevuld met drinkwater.
De boiler heeft 3 spiralen een onder in die is verbonden met de collectoren, 1 in het midden die is verbonden met de radiatoren en de ketel. 1 boven in die is alleen verbonden met de ketel.
De bovenste spiraal houd het tapwater op 60 graden als de zon onvoldoende schijnt, in de praktijk komt het er op neer dat ik eind maart het verwarmen door de ketel uit zet en eind september weer aan, heel af en toe afhankelijk van de douche behoefte van onze dochters moet in die periode 1 a twee keer bij verwarmt worden.
De middelste spiraal, helpt de ketel de radiatoren te verwarmen ik merk in het voor en na seizoen dat eerst de radiatoren worden verwarmt door de warmte die n de boiler zit.

so far so good.

Nu wil ik mijn aardgas verbuik verminderen, we gebruiken zo'n beetje 1000 a 1100 m³ per jaar.
Een hybridesysteem dus gas en warmte pomp lijkt mij wel wat, ik hoef dan aan de installatie niet heel veel te veranderen, wat de warmte pomp aan temperatuur te kort komt wordt beijgestookt door de gas ketel.
Ik heb met Atag gebeld, de mevrouw aan de telefoon snapte het eerst niet en later zij ze dat het nog niet kon omdat de warmtepomp dan voorrang had op de zonnewarmte, ik kon het beste even wachten.

Heeft iemand op het forum ervaring met hybride warmtepomp/ gas systemen ?
Hoe kan ik een warmtepomp koppelen aan het systeem, ik las al iets over een open verdeler?
Hoe regel je dat bij een warmte vraag eerst de warmtepomp aan gaat en dan pas het gas ?

een afbeelding van het systeem vind je hier:
Afbeelding
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Paide »

Zo op het eerste gezicht zou ik de warmtepomp aansluiten via dezelfde spiraal als de zonneboiler.
Alle regelingen zo laten als ze zijn en de warmtepomp het vat laten opwarmen naar een vaste temperatuur op het moment dat de zonneboiler te weinig op gaat leveren. Hiermee kun je dan de verwarming voeden en de gasketel kan het bovenste deel van het water naverwarmen voor het sanitair warm water.
Sprokkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2019, 10:19

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Sprokkie »

Dat idee had ik zelf ook.
Ik heb dit ook doorgesproken met een warmtepomp leverancier, die vertelde dat de warmtepomp dat niet aan kan.
Die dingen vallen in storing als de water temperatuur te hoog wordt.
Op een zonnige dag als er al 50 graden water in de boiler zit kan de temp van de collector leiding makkelijk naar 70 graden gaan.
Warmte pompen schijnen dat niet fijn te vinden.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Paide »

Dat wil ik geloven. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar ik zou er twee t-stukjes op zetten en twee kleppen en dan manueel kiezen voor of de zonnecollector of de warmtepomp.
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Arjan O »

Beste manier voor zo'n systeem zal waarschijnlijk een hygiëneboiler nemen

Onderste spiraal van de boiler is voor de collector met bestaande besturing
Spiraal door de boiler heen is voor je warm water
Boiler zelf wordt als buffer voor je warmtepomp/cv system gebruikt
Simpel aan te sturen en op die manier heb ik al meerdere systemen aangesloten zonder problemen
Joeblack5
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2019, 18:01

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Joeblack5 »

Ik heb een vergelijkbaar systeem maar met vaccuum collectoren. Mijn tank is dubbelwandig 240 liter, dus geen spiralen. De binnentank is drinkwater en direct aangesloten op de zonne collector (drinkwater wordt door de zonnecollector gepompt) De buiten mantel is aangesloten op de vloerverwarming en daarnaast op een Sanden Co2 lucht naar water warmte pomp. Een tweede naverwarming electrische water tank van is aangesloten op dezelfde zonnecollectoren met een verdeel kraan.

Systeem werkt goed.

Maw kijk eens naar de sanden co2 voor jouw applicatie.

Groeten Johan
Sprokkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2019, 10:19

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Sprokkie »

We zijn inmiddels 2 jaar verder en ik heb nog steeds geen oplossing gevonden.
Heb met atag gebeld die verwijzen me naar een installateur, die weten het ook niet precies.
LG wist het eigenlijk ook niet.

Ik kan niet zomaar dingen gaan wijzigen, de hele zonneboiler regeling zit in de zelfde regeling als de cv ketel.
Heb wel een warmtepomp gevonden die 63 graden aan kan, de LG Therma V monoblock.
Die kan wellicht in combinatie met de onderste spiraal, en dan de cv ketel aansturen als het buiten te koud wordt (bivalent)
Ik vermoed dat er ook nog andere opties zijn. . . . .

iemand ?
Arend B
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2021, 19:56

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door Arend B »

Ik heb dezelfde Q solar, en dezelfde vraag, mijn vaste installateur en Q solar fan dacht dat het moest kunnen. Ik zal hem de vraag nogmaals stellen want bij de huidige gasprijzen vind ik het systeem in de winter niet optimaal. Je zou verwachten dat het systeem gewoon op het cv deel zou moeten kunnen werken. De gewone cv uitvoering van de Q (zonder Solar) kan namelijk wel communiceren met een hybride warmte pomp. Misschien moet iemand bij Atag een beetje aangemoedigd worden met programmeren. In principe zou het ideaal zijn: zonnewarmte als deze schijnt, warmte pomp wanneer deze in het optimum zit en gas als het echt vriest
mjans
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2022, 19:45

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door mjans »

Jullie hebben helemaal gelijk.
Wij hebben ook een Atag Q solar met eenzelfde 'probleem'. De ketel is gewoon niet rendabel in de winterperiode. Alleen de maanden december en januari in onze situatie zijn samen al goed voor 43% van ons totale jaarlijkse gasverbruik. Februari daar nog bij kom je al op 60%! Dat is jammer.

Ben ook aan het kijken voor een warmtepomp, echter is onze ketel 5 jaar oud en geven ze aan dat de gehele ketel vervangen moet worden zodat je van het gas af kunt. Is dat dan mileubewust? Toch ook niet?

Ikzelf zat te denken aan een soort van verwarmingselement (is er een mogelijkheid om deze in de voorraadboiler te plaatsen?) of een elektrische boiler erbij aan te sluiten om hiermee deze maanden op een slimme manier te 'overbruggen'. Jammer wel dat je zo moet omdenken, heb je een hybride ketel is het toch net niet goed genoeg en heb je ook geen mogelijkheid om eenvoudig deze uit te breiden cq nog meer hybride te hebben. Het is een prima ketel, maar dan is dit toch echt een gemiste kans vanuit Atag gezien.

Jullie sugesties:
Warmtepomp zou waarschijnlijk kunnen, maar deze zijn ook niet uiterest efficiënt als de buitentemperatuur richting het vriespunt gaat (dacht ik, wellicht is dit nu inmiddels verbeterd)? Daarnaast heb je dan een extra (buiten)unit als ook een ingewikkelde aansluiting te verzorgen.

De reactie van Arjan O op 29 oktober 2019 begrijp ik niet goed, Het klinkt te goed om waar te zijn. Het goed samen te laten functioneren lijkt me toch echt een grote uitdaging hierin.

Hopelijk komen er nog meerdere slimme ideeën die op een relatief eenvoudige manier uit te voeren zijn (het liefste met elektra vanwege aanwezige zonnepanelen) om hiermee de ketel nog beter te kunnen laten renderen.

Toch bedankt en ergens wel fijn dat er meerdere mensen hiermee zitten te worstelen.
sirtm
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:23

Re: hybride warmtepomp en atag q-solar

Bericht door sirtm »

Ik heb hetzelfde vraagstuk, zou graag een warmtepomp aan mn qsolar willen koppelen.
Heeft er al iemand iets werkends?
Plaats reactie