isoleren onder rieten kap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

isoleren onder rieten kap

Bericht door Hans_Rovers »

Ik woon in een langgevelboerderij uit 1897. Deze heeft een kap met het onderste deel pannen en het bovenste deel riet. Onder de rieten kap zit de zolder die eigenlijk alleen als opslag wordt gebruikt. Ik wil de kap extra gaan isoleren. Ik lees dat isoleren onder het riet niet zonder risico is. Nu heb ik het idee om de vloer van de zolder te gaan isoleren. Is dit verstandig?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door remco d »

Ik denk dat dit wel verstandig is ja. Lees je goed in voordat je begint, zeker als het een houten vloer en constructie is. Mijn eerste ingeving zou zijn gewoon bovenop je huidige vloer een nieuwe vloer leggen van isolatie platen. Welk soort isolatie het best is, is niet mijn terrein. Daar weten anderen weer meer van. Denk vooral ook aan de deur bij de trap omhoog.

Mvg Remco
joeri van marrewijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2019, 15:22

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door joeri van marrewijk »

Ik zou hoe dan ook voor het isoleren van de zoldervloer gaan, en dan inderdaad vanaf de kant waar je hem als vloer beschouwd. Wat je wil vermijden is dat je het douwpunt in het hout plaatst, dus eroverheen is altijd verstandiger. Maar dat is dus ook precies de reden waarom je eigenlijk niet onder een rietkap moet isoleren. Het douwpunt wordt dan verplaatst naar binnen de rietlaag. Hierdoor wordt de rietkap zowel van buiten als van binnenuit aangetast. Enige goede alternatief zou een zeer goed sluitend dampdicht membraan onder de rietkap zijn, maar ja, waar moet al dat leefvocht dan heen...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door ritsaert snijder »

Hans,
Het is een traditionele open rieten kap? Onder een traditionele kap is het zeer riskant. Of je op de vloer een laag isolatie kan aanbrengen is afhankelijk van de vloer. Je moet inderdaad een gesloten laag kunnen maken.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door Ingir »

Dampdichte folie over de vloer en daarop isolatie plaatsen. Neem een stevige isolatieplaat dan kun je daarover nog een beloopbare vloer leggen met een dampopen beplating.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door Hans_Rovers »

Bedankt voor de reacties.
Ik was van plan om een rachelwerk op de vloer te maken voor 10cm dik steenwol, met daarop vloerplaten, maar misschien zijn er makkelijkere/goedkopere opties?

Ik weet nog niet hoe ik de aansluiting op de randen ga maken. Het plafond is afgewerkt met gipsplaten met daarachter het riet (geen isolatie dus). Is het voldoende als ik de folie en isolatie tot de gipsplaten maak? Is natuurlijk wel het makkelijkst...
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door remco d »

Je dampdichte laag zou ideaal gezien moeten aansluiten aan de binnenkant van je (spouw)muurisolatie. Als langs de kanten warme lucht van beneden via een kierende gipsplaat naar boven kan stromen (lees ik het dan goed?) Dan kan het misgaan. Foto's helpen wellicht. Als het een oude boerderij is, zou het ook geen luxe zijn een bouwkundige te raadplegen. Het kan namelijk verkeerd uitpakken dat isoleren. Gas besparen maar over een paar jaar rotte balken moet je natuurlijk ook niet willen.

Mvg Remco
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door Hans_Rovers »

Ik heb een tekening gemaakt van de situatie. Ik ben duidelijk geen bouwkundige, dus ik hoop dat het duidelijk is. Het gaat dus om de zoldervloer. Daarop wil ik de isolatie aanbrengen. Nu is mijn vraag hoe ik de folie/isolatie op de randen af moet werken. De isolatie die in de verdieping eronder zit (dus deels onder het riet, ik schat ongeveer een meter lengte) is maar zo'n 4-5 cm dik en wil ik op termijn ook vervangen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Afbeelding
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door tobsie »

Ik heb hetzelfde gedaan onder mijn traditioneel gedekte rieten kap. Mijn opbouw ziet er als volgt uit van binnen naar buiten: gipsplaten luchtdicht afgestuced, isovlas dekens tussen de vericale balken daarna de luchtlaag tussen het riet en tenslotte het riet.

Voor mij een prima oplossing en het klimaat is echt enorm vooruit gegaan. Het vocht kan namelijk gewoon naar de open zolder, want daar kijk ik gewoon op het riet. Via ventilatie gaat het daar wel weer naar buiten.

Ik heb bewust geen dampdichte folie gekozen en juist voor dampopen bouwen dat steeds meer open naar buiten is opgebouwd. Isovlas raadde me zelf ik deze manier van isoleren aan.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door Hans_Rovers »

Bedankt voor je reactie, maar het is me niet helemaal duidelijk. Waar zit de isolatie die je beschrijft? Op zolder kijk je gewoon naar het riet, waar heb je dan de isolatie geplaatst?
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: isoleren onder rieten kap

Bericht door tobsie »

Hans_Rovers schreef: 23 nov 2019, 22:17 Bedankt voor je reactie, maar het is me niet helemaal duidelijk. Waar zit de isolatie die je beschrijft? Op zolder kijk je gewoon naar het riet, waar heb je dan de isolatie geplaatst?
Schuine kanten zoals beschreven. Ik heb vervolgens de zoldervloer van onder geisoleerd op dezelfde manier als de schuine kant.
Plaats reactie