buffervat als radiator?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joeri van marrewijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2019, 15:22

buffervat als radiator?

Bericht door joeri van marrewijk »

Hallo. Ik ben nieuw hier.
En totaal onervaren in zaken als houtvergassers en buffervaten en de rest van de dingen die komen kijken bij een cv installatie. Ik heb het tot nu toe altijd gedaan met een zelfgebouwde stenen accukachel, maar ja, kinderen worden groot en grote kinderen willen op hun eigen kamer zijn, dus die moeten nu ook warm.
Nu heb ik besloten tot een vergasser op natuurlijke trek (minder onderdelen die stuk kunnen gaan) en een buffervat van 1000 l.
Het buffervat komt binnen te staan, zodat de warmte die verloren gaat gewoon in mijn woning terecht komt.
De gedachte die daarop volgde was hem niet te isoleren, zodat het ding gelijk als radiator dient (die nooit uit kan....) in de betreffende ruimte.
Maar misschien is dat wel heel achterlijk gedacht...?
Iemand hier ervaring mee?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat als radiator?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb dat idee ook wel eens overwogen, maar dan een buffervat met lichte isolatie.
Want je stookt een buffervat nl. vrij eenvoudig naar 70 graden C.
Dan zal de uitstraling zoveel zijn dat het wel erg warm zal worden in de opstelruimte.

Ook al neem je een geïsoleerd buffervat, dan zal deze toch warmte verliezen.
Zelf heb ik 2x 1000 liter buffervat staan in een licht geïsoleerde ruimte die aan het huis is gebouwd. En daar is het in het stookseizoen altijd lekker warm. Die warmte komt van die geïsoleerde buffervaten. Want er is daar verder geen verwarming. Die ruimte is ongeveer 55m3.
Zou ik daar een ongeïsoleerd buffervat neerzetten, dan werd het een sauna.

Zou je daarom de temperatuur in je ongeïsoleerd buffervat laag willen houden, dan verlies je daarmee gelijk ook een groot gedeelte van je warmte-opslagcapaciteit.

Het is naar mijn ervaring dus geen goed idee om het buffervat als radiator te gebruiken.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buffervat als radiator?

Bericht door JantjeV8 »

Wat Albert zegt.
Uit je kachelkeuze maak ik op dat je wel voor low-tech bent. Maar overweeg dan toch een goed geisoleerd buffervat, met een uitgaande leiding naar een echte radiator, gevoed met een pompje en geschakeld met thermostaat. Nog steeds heel erg basic, warmte wanneer je wil en hoeveel je wil.
joeri van marrewijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2019, 15:22

Re: buffervat als radiator?

Bericht door joeri van marrewijk »

Bedankt beiden. Ja, ik ben wel een liefhebber van low-tech. Maar isolatie om een vat is gelukkig best low-tech ;-)
Ik ben niet zo thuis in de computer en elektro techniek en ik leef graag in een huis wat ik van onder tot boven begrijp en/of zelf kan repareren.
Vandaar de keuze voor de kachel op trek,bijna alles wat daar aan stuk kan, kan ik in principe zelf maken ter vervanging.
Ik denk dat ik eerst maar voor een goed geïsoleerd vat ga dan (het kan er altijd weer vanaf...).
Wat me verder nog opviel was het gigantische prijsverschil. Zelfs tussen vaten zonder warmtewisselaars of tapwater spiralen. Kan iemand daar iets zinnigs over vertellen? In mijn beleving is het net zo zinnig om een afgedankte gastank op te scharrelen bij de oud ijzerboer, die coaten van binnen, pijpje onderin, pijpje bovenaan....(isolatie eromheen...) Of zie ik daar wederom weer iets heel basaals over het hoofd?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: buffervat als radiator?

Bericht door Paul Joosten »

Het hangt er vanaf met welke drukken je wilt gaan werken. Standaard CV installaties zijn voorzien van overdrukventiel op 3 bar, je buffer en alle andere onderdelen moeten een factor meer aankunnen om voor alles veiligheid in acht te nemen. Werk je met een open expansievat en dus veel lagere druk (alleen de meters waterkolom in je systeem) dan hoeft zo'n vat eigenlijk alleen maar waterdicht te zijn. Een open systeem heeft minder veiligheden nodig en is dus meer low-tech.

Prijsverschillen zijn vooral kwestie van vraag en aanbod. In Duitsland wordt veel meer met dergelijke vaten ("Pufferspeicher") gewerkt en zijn de prijzen dus veel vriendelijker. Een beetje rondkijken loont beslist.

Hoe ver ben je al met het ontwerp? Misschien heb je wat aan het draadje over mijn installatie? Helaas zijn in het begin wat afbeeldingen verdwenen, verderop heb ik ze nog eens herplaatst. Mijn buffer staat ook binnen maar heeft toch wat isolatie (de bijgeleverde jas van 10 cm schuimrubber) zodat ik meer zelf de regie houd over wanneer de warmte weer vrij moet komen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: buffervat als radiator?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Joeri,

het coaten hoeft zelfs niet, zolang het water erin maar dood blijft, dus wel de nodige voorzieningen om zuurstof te elimineren. Gesloten systeem, correcte druk/expansievat, spirovent,...)

groet
Wouter
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: buffervat als radiator?

Bericht door Bossie »

Heb er ook wel eens over gedacht maar dan wel icm een systeem dat werkt met (relatief) lage temperatuur, mogelijk zonnecollectoren voor ruimteverwarming, gecombineerd met een gemetseld vat met droogstapelblokken oid.
Plaats reactie