Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door pelletpower »

Klopt. Wel leuk om te zien wat je aan t klooien bent.

Phillips heeft zijn tanden er ook ooit ingezet. En lang als een pitbull vastgehouden. Is nooit wat geworden. Gewoon om technische redenen.
Maar doe je best.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door JantjeV8 »

Ja, waarom niet delen.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Aanvankelijk dacht ik met het delen van mijn ervaringen iets toe te kunnen voegen. Dat is bij nader inzien maar de vraag, want wie zit er nog te wachten op nieuws uit het dinotijdperk. Cru gezegd? Mogelijk, maar alhoewel het Sterlingprincipe wat mij betreft zeker niet is afgeschreven, is het nog maar de vraag wie geïnteresseerd is in de wederwaardigheden met een Whispergen installatie.
Daarnaast hoopte ik om een geestverwant te vinden in @Ruudms. Hij is immers ook bezig (of al klaar) met de installatie van zijn Whispergen aan boord van een schip. Heb een aantal keren geprobeerd om hem via PB's te benaderen, maar zonder succes.

Misschien is het goed om te beginnen met mijn achtergrond m.b.t. deze Whispergen.
@Schuitemaker heeft mij deze Whispergen gegund. Een apparaat waar ik heel vroeger al verlekkerd naar had gekeken, maar de aanschafprijs was onoverkomelijk.
Waarom verlekkerd.
Puur vanwege het technisch concept. Geen uitlaatherrie, een mooi totaalrendement en bovenal (ja, ik blijf supporter van hetgeen waar ik achter sta) het feit dat men de theorie van Carnot zo mooi in praktijk heeft gebracht.
Schreef ik niet dat Schuitemaker het apparaat aan mij gegund heeft? Daar hoort dan ook bij dat ik mij verplicht voel om de voortgang aan hem duidelijk te maken. Dat kan op velerlei manieren, maar door het op deze manier te doen kunnen nog meer, desgewenst, er hun voordeel mee doen.

Dit is voorlopig de eerste aanzet.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door pelletpower »

Zoals ik al eerder aangaf: keep us posted! Het zou mooi zijn als je hem aan de gang kreeg.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Het verhaal van de Whispergen kan in drie hoofdstukken worden verdeeld;
1.Aanschaf, transport en voorlopige opslag, 2.Proefdraaien en wanneer alles goed functioneert, deel 3.Installatie.

Daaraan voorafgaand wil ik eerst uiteenzetten welk doel ik hoop te bereiken met deze Whispergen.
Het is de bedoeling de Whispergen aan boord te installeren. Het schip wordt (heel veel) recreatief gebruikt met een voorkeur voor vrij liggen. D.w.z. geen havenvoorzieningen.

Energie wordt geleverd door de hoofdmotor met dynamo, een accubank van 2x12V 230Ah in serie, propaan en twee zonnepanelen waarvan ik de capaciteit even niet meer weet.
Er wordt op gas gekookt en de koelkast draait eveneens op gas.
Om medische redenen een koelbox die op -10C moet staan. Koelbox draait op 24V.
Met licht bewolkt weer kunnen we dankzij de zonnepanelen de accu’s op peil houden. Met meer bewolking is na enige dagen het feest met de accu’s op.
Overwegingen;
Meer zonnepanelen en/of een windmolen wil ik niet.

Waarom een Whispergen. Het principe heeft mij altijd gefascineerd en nu ik voor een heel redelijke prijs de kans krijg om zo’n apparaat (hopelijk!) te installeren, zie ik dat als een mooie uitdaging.

Hier wil ik het bij laten om geen discussies te krijgen over hoe het anders/beter zou kunnen. Gun mij die tic en laten we kijken hoe het verder loopt.

Voor ik verder ga rijst de vraag of ik wel zo’n lang verhaal mag plaatsen en of het wel past in de geest van het forum.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Blijfhopen »

Vooral zo doorgaan !
Ik heb er geen verstand van, maar vind het een uiterst interessant onderwerp.
Fijn dat je de tijd neemt om ons te informeren. En dat terwijl je het al druk genoeg zult hebben. :D
Sterkte ermee.
Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Alvorens op de techniek in te gaan volgt een schema ter verduidelijking.

[img]https://live.staticflickr.com/65535/490 ... _k.jpg[img]
[img]https://live.staticflickr.com/65535/490 ... _z.jpg[img]

Het lukt me niet om deze foto's direct te plaatsen.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Dank je Gerard! Wat betreft de tijd, ach die heb ik wel als ik maar niet wordt ingehaald door de man met de zeis. :D (Ben al 75)
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Dan eerst verder met het door mij genoemde Hoofdstuk1, Aanschaf, transport en voorlopige opslag.
Gelukkig had Schuitmaker samen met zijn buurman de WG (Whispergen) al aan dek staan! Dat scheelt een slok op een borrel. Dan over de kade en in de auto. Staande vervoeren was niet mogelijk, dan maar liggend op een heel pakket kussens. Thuis aangekomen met behulp van weer een buurman (wat ben je toch zonder goede buren) de WG de garage in. Dus niet aan boord gebracht, want er is geen zekerheid dat het apparaat nog werkt. De stikstof moet zeker bijgevuld worden, zo kreeg ik te horen.
In de garage met behulp van het handboek het apparaat met al zijn aansluitingen rustig bekeken.
Het plan is dus Proefdraaien, maar hoe doe je dat.
Welke ingrediënten heb je daar minimaal voor nodig;
Elektrisch;
 twee in serie geplaatste accu’s (15)
 een shunt 500A 50mV (11)
 bedieningspaneel en (23)
 alle daartussen liggende bekabeling

Primair circuit d.w.z. het gesloten koelvloeistofcircuit
 vloeistofpomp (5)
 expansievat (4)
 alle tussenliggende slangen

Secundair circuit
 vloeistofpomp (9)
 slangen
De beide vloeistofpompen worden via aansluitingen op de WG van stroom voorzien evenals het brandstofpompje

Brandstof
 tankje gemaakt van leeg oliebusje, inh. 1 ltr. Daarop een slangpilaartje gemaakt. (17)
 filter vernieuwd. Een aantal nieuwe filters was meegeleverd. (Dankjewel Schuitmaker) (18)
 pompje (19)

Drinkwateraansluiting
 deze aansluiting staat niet in de schets. Het gaat om een drinkwateraansluiting waardoor van tijd tot tijd een minimale hoeveelheid water wordt gespoten op de warmtewisselaar van de uitlaatgassen. Volgens mij een vorm van “roetblazen”. Heb een aansluiting gemaakt met een Gardenakoppeling.
Dan lijkt alles zo’n beetje aanwezig voor het proefdraaien. Behalve de stikstof. Waar vind je een bedrijf dat bij jou eventjes een minimale hoeveelheid stikstof onder een druk van 24 bar komt leveren. Sjouwen met de WG is nauwelijks een optie. Airco’s onderhouden door garagebedrijven werken met een lagere druk.
Gelukkig iemand gevonden die een keer op een zaterdag met de spullen van zijn bedrijf de boel op druk wil komen zetten. Afwachten dus.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

In de tussentijd ben ik mij wat meer bezig gaan houden met stikstof.

Benodigdheden; Stikstoffles, reduceerventiel, vulslang met SAE 1/4 aansluiting.

Wachten is niet mijn sterkste kant...
Maar kopen is vrijwel niet te doen;
Een cilinder kost grofweg tussen de 150 en 200 euro.
Een reduceer die tot 30bar gaat komt ook in die regio en voor een vulslang wordt ook geen weggeefprijs gevraagd.

Al met al;
Ik ga maar weer in de wachtstand.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door GTV6 »

Stikstof hoeft echt geen struikelblok te zijn. Een fles kun je huren.
Bijna iedere garage heeft wel een cilinder, ook ieder koelbedrijf heeft wel een cilinder, dat moet toch lukken in je eigen woonplaats iemand te vinden die dat er even instopt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door pelletpower »

van Fikkie stoken had ik begrepen dat die een regelmatig terugkerend probleem is. Om de haverklap stikstof weg.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

GTV6 schreef: 10 nov 2019, 10:44 Stikstof hoeft echt geen struikelblok te zijn. Een fles kun je huren.
Bijna iedere garage heeft wel een cilinder, ook ieder koelbedrijf heeft wel een cilinder, dat moet toch lukken in je eigen woonplaats iemand te vinden die dat er even instopt.
Toch wel hoor. Garages hebben voor de airco's reduceerventielen die hooguit tot 15 bar gaan. De Whispergen vraagt 24 bar.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

pelletpower schreef: 10 nov 2019, 19:06 van Fikkie stoken had ik begrepen dat die een regelmatig terugkerend probleem is. Om de haverklap stikstof weg.
Is Fikkie stoken een alias die ook op dit forum zit? Omdat hij/zij kennelijk een Whispergen heeft zou ik graag in contact komen.
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Het proefdraaien zal in de badkamer plaats vinden. Waarom de badkamer. Omdat het gevulde bad gezien kan worden als het buitenboordwater voor de koeling (secundair circuit). Als de WG het doet, dan moet hij toch wel een tijdje draaien voordat het badwater te heet wordt om als koeling te dienen. Niet berekend, maar gevoelsmatig. Verder is er vlakbij een aansluiting om de drinkwaterslang op aan te sluiten.
Het primaire circuit wordt heel kort. Zonder verdere warmteafgifte waardoor alle warmte via de warmtewisselaar (8) naar het badwater moet worden gedumpt.
De uitlaatgassen laat ik maar even vrij lopen, met de afzuiginstallatie van de badkamer op maximum.
Omdat de badkamer als proefstation wordt gekozen is het geen optie om alles geleidelijk op te bouwen. We kunnen wel douchen, dat is het punt niet, maar je wilt de installatie niet te lang blootstellen aan een omgeving met hoge luchtvochtigheid. Daarnaast is het fijn om de badkamer te mogen gebruiken van SWMBO en dat wil ik wel zo houden.
Alle ingrediënten zijn aanwezig en zodra de beste man met de stikstof komt zal de opbouw plaats vinden.
Tot die tijd moet ik dus geduld hebben.
Plaats reactie