Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Te laat, was vandaag laatste dag. Altijd registreer ik en wordt er niet gegaan. Dit jaar niet vooraf geregistreerd (dat is gratis) en moeten betalen. Wordt wel steeds groter.Naar mijn idee is de duurzaamheidsfactor wel een beetje zoek, maar het geeft wel een idee welke kant de maatschappij op gaat. Pellet en stukhout was voorgaande jaren nadrukkelijk aanwezig, nu was het zoeken. Nadruk op pv en slimme systemen. Ach, dat is toch welke kant het op gaat.

Vakbeurs energie in Brabanthallen.

Zoutwateraccu's van AIB zijn nog gewoon te koop, ik dacht dat ze failliet waren en dat het gewoon overtollige voorraad is die her en der aangeboden wordt. Prijs is me nog niet duidelijk. Komt wel, maar daar verwacht ik eigenlijk niets van. Naar schatting iets van 2000 euro/kwh. PowerRFB op basis van een of ander vanadium mengsel ligt rond de 1000 euro/kWh met een levensduur van 20 jaar en positieve restwaarde (itt Li-ion). Begint zeker wat te worden.

Het merk MG is na failliet overgenomen door een chinees en stond er nu met een auto van 30.000. Fossiel is fossiel. Waar de stroom vandaan moet komen is een goeie..... Te stoppen is het niet meer.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

De zoutwateraccu komt op een 6 a 700 euro /kWh. In principe moet dat in vijf jaar terug te verdienen zijn. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef: 10 okt 2019, 17:50 Prijskaartje aan opslag opwekking gaat zeker komen. Voor diegene die hun panelen al terugverdiend hebben geen probleem. Voor de twijfelaars een zure appel. Nou pretendeer ik niet dat we deze richting op moeten, zeker niet. Minderen is de enige reële oplossing. De kudde rammelt echter vol deze richting op. Go with the flow.
Voorlopig is opslag van eigen opwekking onrendabel, de accu's zijn te duur, gaan te kort mee en zorgen daarnaast voor een flinke milieubelasting. Ik verwacht daarom ook dat het gebruik van accu's belast gaat worden.

Daarom denk ik eerder dat het directe verbruik van zonnestroom een grote vlucht zal nemen of in ieder geval het vermijden van teruglevering aan het net omdat dit per saldo alleen geld gaat kosten. De opgewekte zonnestroom wordt daarbij stapsgewijs verdeeld over groepen verbruikers:
- allereerst gaat de stroom naar apparaten die vrijwel continu stroom nodig hebben (modem, koelkast/diepvriezer)
- overtollige stroom gaat vervolgens naar grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser)
- wanneer die apparaten klaar zijn gaat de overtollige stroom naar opwarming van sanitair warm water (SWW)
- wanneer het SWW voldoende opgewarmd is voor minstens 2 etmalen inclusief hotfill kan de overtollige stroom gebruikt worden voor het opladen van telefoons, elektrische fiets/auto
- wanneer alle genoemde accu's zijn opgeladen kan de overtollige stroom gebruikt worden voor het preventief koelen/verwarmen van de woning (voor buffering is een hoge bouwmassa ideaal)
- wanneer er dan nog zonnestroom overblijft is het aan te bevelen die stroom zelf af te fakkelen om teruglevering te voorkomen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door peterberg »

In ons geval is het in 2014 door miscommunicatie van netbeheerder Stedin gebeurd dat in ons nieuwe huis geen slimme meter werd geïnstalleerd. Bij de aanvraag voor stroom in huis werd er niet bij vermeld dat er ook een meter aangevraagd moest worden. Dus toen de mannen van Stedin voor de deur stonden (op goede vrijdag, omdat ze ons eerst 5 weken lang waren vergeten!) hadden ze geen meter voor ons bij zich. Die monteurs waren daar ook erg ongelukkig mee, het overkwam ze zo ongeveer dagelijks.

Toen ik naar de bouwstroom kast wees en zei dat ze dan die meter maar moesten gebruiken werd gezegd dat die op naam van de aannemer stond en om die reden niet voor mij gebruikt kon worden. Gelukkig voor ons stond die meter wél op mijn naam en de monteur kreeg na een telefoontje met het hoofdkantoor "speciale dispensatie" om die meter te plaatsen.

Kortom, die meter was wel digitaal maar dom. Binnen het jaar nadat het ding was geplaatst werd ons een slimme meter aangeboden vergezeld van de gebruikelijke smoezen. Die hebben we beleefd maar beslist geweigerd, er hing al een vrijwel nagelnieuwe digitale meter. Een keer per jaar worden de standen door onszelf doorgegeven en volgt binnen twee weken de afrekening. Tot nu toe krijgen we nog steeds geld terug terwijl we geen maandelijks voorschot bedrag betalen. De pv-installatie is enigszins overbemeten, voor het geval we terug moeten vallen op elektrische verwarming, vandaar.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door jwardenier »

Ik heb ook de toezegging in huis dat men binnenkort een slimme meter komt plaatsen ,dit tegen mijn zin ,ik wil er geen .
Wel een mooi verhaal en een leuke folder ,zo men het stelt ben je wel erg dom als je geen slimme meter neemt ,voordeel op voordeel
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

Al jij 'm niet wilt dan wordt 'ie niet geplaatst. Soms is 1 telefoontje genoeg om je uit de planning te halen en soms staan ze dan toch nog voor je deur met een meter.
Gewoon niet binnenlaten!

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Zojuist is er een consultatie gepubliceerd door de overheid over het wetsvoorstel het salderen geleidelijk af te schaffen en de bijbehorende verplichting om een meter te hebben die levering en teruglevering apart registreert. Je kunt er ook op reageren...

https://www.internetconsultatie.nl/omvormingsalderen

"Leuk" stukje uit de tekst:
Dit wetsvoorstel leidt ertoe dat kleinverbruikers die niet
beschikken over een meetinrichting die de afname en invoeding afzonderlijk kan
meten door hun netbeheerder tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2023 nogmaals een
slimme meter aangeboden zullen krijgen. Als een kleinverbruiker deze slimme meter
weigert, dan zal een niet op afstand uitleesbare meetinrichting die de afname en
invoeding afzonderlijk kan meten ter beschikking worden gesteld. Kleinverbruikers die
na 1 januari 2021 een meetinrichting aangeboden krijgen die aan de gestelde eisen
voldoet zijn verplicht deze te accepteren, waardoor iedereen uiterlijk op 1 januari 2023
over een meetinrichting zal beschikken die de afname en invoeding afzonderlijk kan
meten. In het geval van overtreding van deze verplichting kan de toezichthouder
handhavend optreden en een last onder dwangsom opleggen
.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door jwardenier »

Paul bedankt ,Dus dan krijgen we een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is ,Mijn grootste bezwaar aan een slimme meter is dat ik hem niet betrouwbaar vind en dat hij op afstand te besturen is ,hoe kan ik zien of het een slimme of domme meter is ,ik ken alleen de draaischijf meter .

Hans ,ik heb vandaag gebeld en hij is uit de planning gehaald ,kreeg te horen dat in 2021 dan geen nacht tarief meer mogelijk is ,heb dit nu nog wel om een boiler ,deze staat op het verlanglijstje om vervangen te worden .
Het begint wel een beetje te kriebelen met al deze dwingerij .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Op grond van privacy-overweging snap ik heel goed dat iemand niet wil dat de meter op afstand uitgelezen kan worden maar de rest???

Op grond waarvan vind je die meters onbetrouwbaar? Wat is slim of dom volgens jou? Een meter zonder APRS-module kan alleen lokaal uitgelezen worden. Wat valt er op afstand aan te besturen??? Ik begrijp je bezwaren even niet, misschien kan je die wat verduidelijken dan zijn ze wellicht met goede informatie te weerleggen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door jwardenier »

Ik heb begrepen dat ze op afstand uit te lezen zijn maar dat men ze ook kan uitschakelen ,als je b v niet betaald of als je te veel stroom terug levert terwijl er een overschot is .
Dan heb ik wel eens gehoord dat anderen ook jou gegevens kunnen uitlezen ,code zou makkelijk te kraken zijn .
En wat ik er dan niet aan vertrouw is het gratis ,waarom heeft men dit bedacht ,wat wil men er mee .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

jwardenier schreef: 30 okt 2019, 09:43 Ik heb begrepen dat ze op afstand uit te lezen zijn maar dat men ze ook kan uitschakelen ,als je b v niet betaald of als je te veel stroom terug levert terwijl er een overschot is .
Dan heb ik wel eens gehoord dat anderen ook jou gegevens kunnen uitlezen ,code zou makkelijk te kraken zijn .
En wat ik er dan niet aan vertrouw is het gratis ,waarom heeft men dit bedacht ,wat wil men er mee .
Gratis? Nee, wel kosteloos wanneer je gebruik maakt van het eenmalig aanbod. Doe je dat niet en wil je later alsnog betaal je wel degelijk. De netbeheerder investeert om op termijn o.a. de kosten van de meteropnemer uit te sparen. Lijkt me op zich al voldoende reden voor het gratis aanbieden? Ook krijgen ze hiermee een veel beter inzicht in welke delen van het net overbelast dreigen te raken, daarop kan gericht onderhoud gepland worden.

Data uitlezen kan niet op afstand; wel wordt de data via de APRS-module elk kwartier naar de landelijke database gestuurd tenzij je daarvoor geen toestemming hebt gegeven. De toegang tot de database is misschien wel te kraken maar dat staat los van het hebben van een slimme meter of niet.

Die database heeft ook voor de gebruiker voordelen, hiermee kan je bijvoorbeeld via slimmemeterportal.nl (maar ook pas nadat die via een m.i. redelijk waterdichte wijze van toestemming verlenen toegang heeft gekregen tot jouw gegevens in die landelijke database) je verbruik heel mooi in de gaten houden. Daarmee kan je goed het effect zien van veranderingen die je in je huis aanbrengt. Op termijn wordt het ook mogelijk om zelf(!) 'slim' verbruikers in je huis aan en uit te schakelen met deze gegevens. Dat gebeurt dan met een energiemanager (bv. Toon) en niet door de netbeheerder!

Afsluiten bij wanbetaling kon altijd al en daar zou ook niemand bezwaar tegen mogen hebben lijkt me? Niet de netbeheerder maar je eigen omvormers schakelen zichzelf uit wanneer de netspanning a.g.v. teveel opwekking boven een bepaalde drempelwaarde uitkomt. Ook terecht want die netspanning onbeheerst op laten lopen brengt veel schade toe aan iedereen op hetzelfde verdeelstation.

Wat blijft er nog over van je bezwaren?

@Dormos: onbetrouwbare meters zijn er in alle soorten en maten, ook bij de oudere draaispoelmeters. Dat is op zich geen argument om alle slimme meters categorisch af te wijzen. Natuurlijk moeten onbetrouwbare types wel vervangen worden en dat gebeurt ook wel, zonder kosten voor de gebruiker.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door jwardenier »

Paul bedank voor de informatie ,ik heb afgezegd en daar blijf ik bij .
Met het verbruik wat ik nu heb weet ik waar de stroom heengaat ,boiler 2800 kw per jaar ,voor het overige gebruik ik nog 1000 kw .
Boiler wordt vervangen ,zo hou ik dus een laag verbruik over ,zou mooi af te deken zijn met z panelen met thuisaccu met het net als back-up
Hier moet ik me nog in verdiepen ,kijken wat mogelijk is .

Dormos , er blijken dus wel degelijk klachten te zijn gelukkig kun je hem nog weigeren .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

jwardenier schreef: 30 okt 2019, 11:57 Paul bedank voor de informatie ,ik heb afgezegd en daar blijf ik bij .
De wet denkt daar anders over:
Kleinverbruikers die
na 1 januari 2021 een meetinrichting aangeboden krijgen die aan de gestelde eisen
voldoet zijn verplicht deze te accepteren, waardoor iedereen uiterlijk op 1 januari 2023
over een meetinrichting zal beschikken die de afname en invoeding afzonderlijk kan
meten. In het geval van overtreding van deze verplichting kan de toezichthouder
handhavend optreden en een last onder dwangsom opleggen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie