Wakker geworden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Wakker geworden?

Bericht door Dutch John »

De laatste maanden bespeur ik een verandering bij mensen om mij heen, maar ook bijvoorbeeld in de media. Alsof steeds meer mensen voelen dat er iets in de lucht hangt, zonder precies aan te kunnen geven wat. Maar altijd betreft het een onaangenaam gevoel over de toekomst. Zelf kamp ik hiermee al meer dan tien jaar, maar heb er voor mezelf enige rust in gevonden door mijn leven aan te passen. Enerzijds juich ik bewustwording toe bij anderen, maar al te vaak lijken mensen in een soort ontkenningsfase van rouw te verkeren, wat zich uit in verdriet en boosheid. Of zich vastklampen aan verworvenheden en hun gevoel wegrationaliseren door argumenten en hoop. Een soort ongefundeerd optimisme.

Mainstream media lijken meer dan ooit bepaald nieuws te negeren, ander nieuws te benadrukken waarbij objectiviteit ver lijkt te zoeken. (Betaalde?) trollen vieren hoogtijdagen op forums. Natuurlijk zijn er de usual suspects: klimaatverandering, de extreem droge en warme zomer, een alom verwachte nieuwe financiële crisis, maar zo is er altijd wel iets dat onzekerheid brengt. Waarom is het dit keer dan zo anders?

Meer mensen met gelijke ervaringen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wakker geworden?

Bericht door benthuis »

Ik herken dit... Heb helaas ook het idee dat men gevoed door "nieuws - dus vaak uitzonderingen" hun mening/gevoel op de excessen baseert. Daarmee lijkt de breedere onderstroom van dingen die niet ok zijn te worden vergeten/gebagatelliseerd.

Dat hier bewust op gespeeld wordt lijkt er soms (te) dik boven op te liggen. Waardoor ik nog minder vertrouwen heb op verbetering.

Is dit iets dat eerder ook zo liep? Het is voor mij voor t eerst dat ik bewust van een afstand probeer te kijken wat er zich afspeelt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wakker geworden?

Bericht door remco d »

Ik denk ook dat er binnen afzienbare tijd rare dingen gaan gebeuren. Op meerdere vlakken. Qua weer zoeken we meer extremen op, kijk maar naar de hitte afgelopen jaar. Ook qua systeem van geld, waar je nu als bank zijnde geld toe krijgt als je leent, kan niet logisch zijn. In mijn gedachten: geld kost niks dus is eigenlijk waardeloos....

Maar goed als je zo denkt hoe dan te handelen? Stel geld verliest zijn waarde dan gaat de staat bezit belasten, er moet immers wat binnen komen. Zit je dan met je grote afbetaalde huis. Kassa. Betalen mag je. Ik weet soms ook niet wat wijsheid is.

Kortom ik deel je gevoel, weet alleen niet wat ik ermee moet.

Mvg Remco
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wakker geworden?

Bericht door jwardenier »

Ik herken dit beeld totaal niet ,het lijkt of mensen om me heen denken dat de bomen tot in de hemel groeien , alles kan ,3 e auto, groter huis ,nieuwe keuken of een praktijk aan huis ,verbouwing mag wat kosten ,maar misschien bedoel je hier mee het ontkennen .
Boeren bedrijven praten alleen nog of stikstof reductie en onzekerheid door een overheid die geen aanpak weet dan alleen deze groep te pakken .
Maar praat ik met stedelingen dan is niets te dol .
Mijn levensstijl staat hier haaks op wat vaak tot veel onbegrip leid,sober ,zelfdoener en onafhankelijk is een onbegrip mijn werkzaamheden worden vaak vergeleken met een museum of braderie boer ,zou ik het willen is hier geld in te verdienen .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Paul Joosten »

Over welk controversieel onderwerp dan ook, het lijkt wel of de extremen steeds luidruchtiger worden en bepaalde politici maken daar even dankbaar als gewetenloos gebruik van voor eigen gewin. Het resultaat is een dialoog van doven, men staat niet meer open voor rationele argumenten, vooral wanneer die de eigen (onderbuik)mening tegenspreken. Heel menselijk allemaal maar m.i. zeer contraproductief.

Omdat het trekken aan dode paarden weinig zin heeft beperk ik me hoofdzakelijk tot het geven van voorbeelden en goedwillende mensen de gelegenheid te geven die met eigen ogen te komen aanschouwen. Druppels op een gloeiende plaat maar als enkeling moet je jezelf niet meer mogelijkheden toedichten dan je feitelijk hebt.

Voorbeeld: zie de link in mijn onderschrift.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wakker geworden?

Bericht door Dutch John »

remco d schreef: 20 okt 2019, 18:21 Kortom ik deel je gevoel, weet alleen niet wat ik ermee moet.
Heel veel kun er er (nog) niet mee. Alleen constateren dat er iets niet klopt, dit delen met anderen en erover praten. Verder nadenken hoe jezelf weerbaar te maken tegen de kwetsbaarheden van de moderne maatschappij. Plat gezegd: beheersing van alle acht vormen van kapitaal:
-financieel kapitaal
-levend kapitaal
-materieel kapitaal
-ervaringskapitaal
-intellectueel kapitaal
-spiritueel kapitaal
-sociaal kapitaal
-cultureel kapitaal

Een betere zelfredzaamheid dan het vermogen om de juiste 10 cijfers in te toetsen op je mobieltje op het moment dat het even lastig wordt.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ingir »

Al enige jaren geleden ben ik gestopt met het lezen van kranten en het volgen van journaals op tv/radio. Bij elk item vroeg ik me af of het ging om verslaglegging van gebeurtenissen of om een (eenzijdige) mening. Allereerst ontdekte ik dat er steeds meer mening-items werden gepubliceerd en daarna merkte ik ook dat de feiten niet objectief weergegeven worden... Je gaat dan informatie checken op internet om te concluderen dat je beter direct internet kunt gebruiken als nieuwsbron en de MSM links kunt laten liggen.

Het gevoel van zwaarmoedigheid of angst herken ik niet. Afgelopen 8 jaar heeft ons gezin/familie veel persoonlijke verliezen moeten verwerken door het overlijden van ouders en schoonouders waardoor we flink door een dal gegaan zijn... Daardoor is er een beter besef ontstaan voor dingen die werkelijk van belang zijn maar ook het besef dat alles verandert en dat je daar dan maar het beste van moet maken.

Ik ga me bijvoorbeeld niet druk maken over klimaatverandering want ik kan daar toch geen invloed op uitoefenen. Wat ik wél kan doen is zorgen dat wij zo min mogelijk last hebben van het krankzinnige overheidsbeleid m.b.t. klimaat en energie. Daarbij moet ik toegeven dat wij het geluk hebben dat we kennis en middelen hebben om de belastinggeile overheid op afstand te houden en zo redelijk onbezorgd kunnen leven. Omdat de meeste mensen die kennis niet hebben help ik zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving met het aanpassen van hun woning, soms met kleine maatregelen, soms met ingrijpende verbouwingen. Zo heb ik de hele familie al "gehad" en werk ik nu een grotere kring af van vrienden, kennissen, buren en plaatsgenoten.

Wel wakker geworden door de schokkende ervaring van het verlies van je dierbare ouders maar daardoor wellicht ook robuuster in het leven...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wakker geworden?

Bericht door JantjeV8 »

Ondertussen bovenstaande meermaals gelezen. Ik kreeg er een weemoedig gevoel bij, kon het niet goed plaatsen en dat is na een paar keer lezen ook niet veranderd.
Ik weiger om een depressieve activist te worden, ik weiger ook om als een mak schaap in het politieke gareel te blijven volgen. Ik blijf m'n eigen plan trekken, steeds een beetje meer onafhankelijkheid in ons leven inbouwen. M'n omgeving? Die zoeken het zelf maar uit, ik ga ze niet mijn visie opdringen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

https://decorrespondent.nl/10637/belast ... 5-ec40f7af

Dit is een beetje algemeen aan t worden. Meer dan wakker worden is het inderdaad niet. Vrijwillige bereidheid om ook daadwerkelijk iets te doen is minimaal.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wakker geworden?

Bericht door Paul Joosten »

Allemachtig, wat een verhaal @pelletpower. Grootste uitdaging en verschil tussen toen en nu is de overtuiging van de regering, van Europa en alle grote industriële landen. Een klimaat-analogie van Pearl Harbor zou misschien helpen maar wat zou dat moeten zijn?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wakker geworden?

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef: 20 okt 2019, 10:31 De laatste maanden bespeur ik een verandering bij mensen om mij heen, maar ook bijvoorbeeld in de media. Alsof steeds meer mensen voelen dat er iets in de lucht hangt, zonder precies aan te kunnen geven wat. Maar altijd betreft het een onaangenaam gevoel over de toekomst.
Wat mij vooral opvalt is dat zaken niet benoemd worden die wel benoemd zouden moeten worden. De media en overheden sluiten de ogen voor zaken die niet in hun straatje passen maar ondertussen wordt dit door burgers in volle hevigheid ervaren.

Gelukkig zijn er nog media die wel politiek incorrecte zaken durven te benoemen, uiteraard alleen op internet. https://tpo.nl/2019/10/22/tpo-podcast-1 ... t-brussen/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wakker geworden?

Bericht door pelletpower »

Da s nou weer jammer Ingir , site is doorspekt van reclame en daarmee eigenlijk niet meer geloofwaardig. Boodschap komt niet over als niet alle cookies toegestaan zijn. Voordeel van de correspondent is dat dit duidelijk toegelicht wordt waarom geen reclame gewenst is.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Wikipedia:
ThePostOnline (TPO), voorheen DeJaap, is een Nederlandse nieuws- en opiniewebsite van rechtse signatuur.
De NCTV meldde in een rapport dat in berichten en/of reacties op ThePostOnline xenofobe retoriek gebezigd wordt en sympathie voor bepaalde denkbeelden en standpunten van alt-right en Erkenbrand.
In plaats van media die incorrecte zaken durven te benoemen is het wat mij betreft eerder incorrecte media die zaken durft te benoemen, maar ieder het zijne natuurlijk.

Groet,

Hans
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wakker geworden?

Bericht door dormos »

Omdat het trekken aan dode paarden weinig zin heeft beperk ik me hoofdzakelijk tot het geven van voorbeelden en goedwillende mensen de gelegenheid te geven die met eigen ogen te komen aanschouwen. Druppels op een gloeiende plaat maar als enkeling moet je jezelf niet meer mogelijkheden toedichten dan je feitelijk hebt.
Kan me hier helemaal in vinden. In mijn direct omegeving meerdere mensen op het gebied van PV geadviseerd en geholpen met het leggen van de panelen. Verder ben ik sinds 3 jaar als vrijwilliger "wooncoach" bij een stichting die in opdracht van de gemeente zogenaamde keukentafelgesprekken voert bij mensen thuis om ze te adviseren op het gebied van energiebesparing, isolatie, van het gas af e.d.
Sinds een paar maanden draai ik mee in een groep die wil proberen een Tiny House project van de grond te krijgen. Het gaat de goede kant op en het zou wel eens kunnen dat er een terrein komt in het dorp waar ik woon. Insteek wordt zoveel mogelijk off grid met een voedselbos en mede gericht op educatie en voorlichting.

Ik ben van nature niet erg optimistisch ingesteld, en ik denk niet dat dit soort acties het tij gaan keren. Voor mij voelt het in ieder geval beter dan meedraaien in de rat-race naar steeds maar meer, en als anderen daardoor geinspireerd worden dan is dat alleen maar mooi.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wakker geworden?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef: 20 okt 2019, 10:31Waarom is het dit keer dan zo anders? Meer mensen met gelijke ervaringen?
Het komt wat zichtbaarder dichterbij allemaal. Ik denk dat dat het is.

Maar ik maak me er niet druk meer om. De wal keert het schip, goed of slecht.

Tim
Plaats reactie