floorchannel voor de riserpoort in de vuurkamer van een RMH

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Verhulstje
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:24

floorchannel voor de riserpoort in de vuurkamer van een RMH

Bericht door Verhulstje »

Zou het een goed idee zijn om voor de heatriserpoort een VV plaat met opening naar de poort te plaatsen, waarbij de opening afgeschuind is van breed naar smal (= breedte van de poort) om het verticale deel van de floorchannel in te kunnen plaatsen zonder de luchtstroom naar de poort te hinderen en toch te vermijden dat hout dat stuk van de floorchannel kan raken?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: floorchannel voor de riserpoort in de vuurkamer van een RMH

Bericht door peterberg »

Hallo Verhulstje, welkom op het ecologie forum.

In het kort: je bent niet de eerste die met dit idee komt. Het is al eerder geprobeerd en het werkt gewoon helemaal niet.

Het langere verhaal: die scherpe 90º kanten van de poort horen er te zijn, anders ontstaat de dubbele vortex maar gedeeltelijk of helemaal niet. Met als gevolg dat de benodige sterke menging met verse lucht niet plaatsvindt en het ding gaat roken als de spreekwoordelijke ketter.

Dit fenomeen heb ik jaren geleden kunnen voorleggen aan Larry Winiarski, de bedenker van de rocket cook stove. Na een uur of wat discussiëren en mogelijkheden opsommen kwamen we tot de conclusie dat die scherpe kanten de zijkanten van de stroom door de poort afremden. Naast die hoofdstroom ontstaat tegen de platte zijkant van de poort veel kleine turbulentie die tevens zorgt voor een versmalling van de snel bewegende stroom gassen en vlammen.

Alle video's die van bovenaf in de riser kijken laten dat ook zien, de snel bewegende stroom is een heel stuk smaller dan de breedte van de poort. Dat betekent ook meteen dat de diepte van de poort een factor is die de werking van het geheel bepaalt. Een dun plaatje als achterwand werkt niet en 10 cm dik of meer ook niet. Dus is de tolerantie waarbinnen alles blijft werken gelukkig nog wel vrij groot.

Overigens is het niet nodig om benauwd te zijn over hout dat de floor channel zal raken. Vooropgesteld dat die is gemaakt zoals aanbevolen gebeurt er niets mee als er hout tegenaan ligt. In mijn eigen situatie doe ik dat voortdurend en er is geen negatief effect te meten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Verhulstje
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:24

Re: floorchannel voor de riserpoort in de vuurkamer van een RMH

Bericht door Verhulstje »

Hartelijk dank, Peter,
ik ben er gelukkig nog niet aan begonnen en zal het dus ook niet moeilijker maken dan het al is.
Ik ben van plan de heatriser te metselen in keramische isolatiestenen om zo snel mogelijk hoge temperatuur te bekomen in de riser. Dan is de diepte van de poort 6 cm. Goed idee?
Binnen enkele weken beginnen mijn kameraad (in zijn living!) en ik eraan, op hoop van zegen.
Plaats reactie