Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pudding4brains
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2019, 13:45

Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door Pudding4brains »

Geacht forum,

na wat zoeken op internet kwam ik een paar keer op topics in dit forum terecht en er lijkt hier de nodige kennis aanwezig te zijn inzake werken met vuurvaste materialen. Mijn vraag gaat niet over een ecologisch optimale oven, maar over een ouderwetse openhaard in een klassieke zandstenen schouw. Ik hoop dat jullie desondanks misschien even mee willen denken en wat advies kunnen geven.

Constructie moet worden: Ouderwetse schouw op iets verhoogd plateau. Gemetselde onderbouw van baksteen en natuurstenen "sier"omranding met daarop een plateau dat iets (20cm) buiten de onderbouw uitsteekt. In de onderbouw centraal een uitsparing voor aslade en luchtkanalen voor toevoer van extra lucht uit kruipruimte (luchtvolume van de zaal is wat aan de kleine kant voor de geplande schouw). Daarop een zandstenen schouw naar 18e eeuws model. Ruimte binnen de schouw 50 circa 100cm breed en 60cm diep. Echte stookplaats daarbinnen iets van 50x40cm.

Gedacht is om het plateau van beton te maken, vooral ook vanwege de gewenste overhang over de onderbouw (onderbouw bxdxh circa 160x90x45cm, plateau circa 200x110x10(?)). De randen/overhang moeten zo sterk zijn dat een mens (of twee) erop kan gaan staan. Daarvoor komt in principe ordinair gewapend beton in aanmerking, maar dichter naar de stookplaats is dat misschien niet ideaal vanwege het uitzettend silicium en betonijzer.

Theoretisch zou ik de hele plaat/plateau van vuurvast beton kunnen gieten, maar dat is (a) duur en (b) betwijfel ik ernstig of de overhang dan sterk genoeg wordt (ik denk van niet dus). Wapening in vuurvast beton zou naar verluidt ook niet werken ... duzz...

Vragen:

- Hoe snel gaat "gewoon" beton (ongewapend) onder een stookplaats van een openhaard stuk? Het zou een vrij smalle rand zijn die onder het vuur steekt, want het leeuwendeel onder het vuur (op een stookrooster) is gat voor de aslade van circa 40x30cm.

- Is het een plan om rond het vuur het beton wat dunner te nemen en hier met vuurvaste baksteentjes een bodem overheen te lijmen? Of is dat te dun als bescherming voor het onderliggende beton?

- Is het mogelijk om ruim rond de stookplaats vuurvast beton te gieten en daaromheen over te gaan naar conventioneel gewapend beton voor de randen? Mogelijk grofweg tegelijk te gieten en op de overgang wat in elkaar te laten vloeien? Of is dat een heilloze weg die voorgeprogrammerd is op scheuren langs de overgang?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door Volgens Bartjes »

Ik denk dat de temperatuur van de bodem niet al te hoog zal worden en dat je alleen de toplaag van de stookplaats moet voorzien van een vuurvaste laag, wat je bouwt is te vergelijken met een pizzaoven. Je zou dan een dunne vuurvaste 20%~25% Al2O3 steen kunnen nemen met een dikte van 25~30 mm die je los op het beton legt. Wil je iets meer zekerheid dan zou je er nog een 64 mm dikke isolatiesteen onder kunnen leggen zodat het beton zeker niet te heet wordt. Gebruik verder niet al te lange stukken betonijzer maar meerdere kortere stukken zodat de totale lengte uitzetting van het betonijzer beperkt blijft.
Pudding4brains
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2019, 13:45

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door Pudding4brains »

Dank @ Volgens Bartjes :)

het leek mij ook dat het onder de stookplaats relatief mee zou moeten vallen, maar naar jouw idee dus ook wel een toplaag van brandvaster materiaal erin verzinnen. Bedankt voor de tip met de wat kortere wapening, dat klinkt logisch. Elders las ik iets over zigzag-wapening wat ook op kortere stukken in één richting neerkomt. Daar ga ik nog eens even op kauwen...

Iemand enig idee over een eventuele overgang van portland beton als onderlaag met een toplaag van vuurvast of chamotte mortel (met steentjes/tegeltjes erop). Bij zo'n constructie beter een uitsparing houden en later vullen of juist beter nat-in-nat meteen op elkaar doorwerken voor een betere onderlinge hechting?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door JantjeV8 »

Het is best gewaagd om hier op dit forum over een ouderwetse open haard te beginnen, je kunt weerstand verwachten.

Maar wil je dan echt niet van het open-haard principe af, probeer dan in elk geval iets te bouwen waarbij je niet op een open rooster boven een asbak stookt. Zoek naar een oplossing waarbij je direct op de bodem stookt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door kockie »

De ecologie is ver te zoeken. Ik zou 'm dichtmetselen.... met leem dan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door jwardenier »

Je kan de schouw wat veder naar voren zetten en zo ontstaat een pracht ruimte om een r b in te bouwen de mantel boven de schouw gebruik je voor de bell ,om te genieten van een mooi vlammenspel gebruik je een stookdeur met ruit .
Ik zag eens bij Tigelaar een zandstenen schouw verwerkt in een finoven, gebouwd met leemblokken ,de plek waar de open haard zou zijn was gebruikt voor de vuurkamer met een grote panorama deur ,zo heb je goed gebruikt gemaakt van de schouw en ben je niet genoodzaakt om met een mand op de schoorsteen te zitten om de houtblokken weer op te vangen .
Dus sluit ik me graag aan bij de mening van Kokkie ,dicht metselen ,met leem
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door remco d »

Kalksteen kan redelijk wat warmte hebben. Kunst is de steen egaal te verhitten. Stel de steen komt op één plek in aanraking met heet staal (kacheldeur oud) dan gaat het mis. Is de schouw van kalksteen of echt van zandsteen? Vaak zie je bij die oude delen verbindingen van ijzerdraad en nageltjes. Dit geeft, in tegenstelling tot beton wat ruimte om te werken. Probeer het geheel dus niet zo sterk en stevig mogelijk te maken, maar zoveel mogelijk los te stapelen.

Het onderliggende plateau zou ik in natuursteen uit laten voeren. 2-3 cm dik in verstek verlijmd met epoxy lijm is die 20 cm oversteek geen probleem om er met een paar man op te zitten. Ik maak ze iedere maand wel een keer. Zo'n zware betonplaat is overkill.

Wil je het toch massief dan is gewoon een dikke plaat hardsteen ook nog een optie maar die gaat wel over de 500 kilo. Kosten zullen niet veel verschillen tussen verlijmd en massief bij 8-10 cm hoog. Uiteraard wel duurder dan beton

Mvg Remco
Pudding4brains
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2019, 13:45

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door Pudding4brains »

Sorry voor de late reactie - ik was even een paar dagen afwezig.

Zoals uit m'n introductie doorklonk realiseer ik me natuurlijk dat dit qua "stoken" op een ecologieforum niks te zoeken heeft, waarvoor bij voorbaat al excuus :wink: Het geheel heeft meer een ornamentale/decoratieve functie in een klassiek ingericht zaaltje, maar er zal zo nu en dan, ook vooral "decoratief" wel eens een vuurtje gestookt worden en dan moet het wel heel blijven naturlijk. Verder is er gewoon centrale verwarming.

Ik zal de voorstellen voor de invulling van de schouw nog eens meenemen en kijken hoe dit in het geheel op te nemen zou zijn, maar uitgangspunt is wel dat het er als een klassieke schouw met stookplaats ut moet blijven zien, dus deuren gaat'm niet worden denk ik.

Dank voor de aanvullende ideeën over de onderbouw - dat lijmen met natuursteen ga ik wat beter bekijken, want ik heb ook nog wat platen liggen. Misschien is daar een mooie mix/mozaïek van te fabrieken.

Dank aan allen voor de ideetjes en opmerkingen!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Onderbouwplateau voor open haard - materiaalkeuze?

Bericht door Orbiter »

Zorg in ieder geval dat die schouw helemaal dicht te maken is wanneer er geen houtvuur is. Zo niet gaat de trek in die schouw heel veel energie uit de ruimte onttrekken en dan stookt de CV ook voor niks.

Nu zijn er prachtige haarden te vinden die een veel beter rendement hebben, ook al zijn dat nog verre van rocket toestanden. En ze zijn nog veiliger ook, er spat wel eens een stukje hout weg en een kind komt er ook minder eenvoudig bij. Ook veel minder last bij het aansteken en omgekeerde trek in het begin.
Plaats reactie