Spangvik's sidewinder batch box rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Ik heb de Sidewinder bijna gereed voor een proefstook buiten. Alleen de floor channel moet er nog in. Ik heb het forum afgestruind of iemand de floorchannel helemaal in steen gemaakt heeft. Of de inlaat uitgeslepen in de chamotten steen en alleen een metalen uitvoer voor de poort. Zonder hele grote bezwaren wil ik daar mee aan de slag. En ik begrijp dat je wat minder makkelijk aanpassingen maakt indien de verbranding niet lekker gaat. Mijn idee is om eerst ook de uitvoer uit steen te maken. Het idee is dat deze niet wegbrandt.
Iemand ervaring of argumenten om het vooral niet te doen? Thnx.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door peterberg »

Hallo René, welkom op het forum.

Het horizontale deel van de floor channel uitslijpen in de steen kan heel goed, vooropgesteld dat die sleuf twee keer zo groot is als het verticale deel. Dat staande deel uit steen loopt altijd op een teleurstelling uit: ten eerste wordt het ding veel te groot en de lucht wordt er niet voldoende in opgewarmd. In een stalen channel wordt de temperatuur van de aangevoerde lucht veel hoger en tegelijkertijd wordt het ding daardoor niet zo heet dat het in korte tijd wegbrandt.

Dat wegbranden is overigens snelle corrosie, ook roestvrij staal gaat er aan onder die omstandigheden. Dat betekent dat je de floor channel opening tijdens de stook nooit moet afsluiten, dan wordt er namelijk niet meer gekoeld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Dank, dan ga ik me de teleurstelling besparen en experimenteren met een eenvoudig te vervangen en te vervaardigen uitvoer. Kleine vraag nog. Blaast een losstaande uitvoer met een vlakke poot om? Het lijkt me dat de gassen pas in de poort echt versnellen. Zo niet dan volstaat een borging van de uitoer wat plaats betreft i.p.v. een borging van het hele ding tegen harde wind.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door peterberg »

Spangvik schreef: 11 okt 2019, 17:06Kleine vraag nog. Blaast een losstaande uitvoer met een vlakke poot om? Het lijkt me dat de gassen pas in de poort echt versnellen. Zo niet dan volstaat een borging van de uitoer wat plaats betreft i.p.v. een borging van het hele ding tegen harde wind.
Misschien dat de verticale poot van de floor channel op zichzelf kan blijven staan. Ook dan moet-ie gefixeerd worden omdat de exacte plek belangrijk is. En het gaat niet alleen om de luchtstroom, het hout ligt er in de praktijk gewoon tegen aan. Elke keer als je gaat stoken moet je dus erg gaan opletten of het ding geen tikje heeft gekregen.

Veel eenvoudiger om die staande poot vast te lassen aan de horizontale buis. Die ligt in zijn sleuf op de bodem en gaat vervolgens nergens heen. Demonteren is uiterst eenvoudig: haal alle as uit de vuurkamer en licht de buis er uit. Geen bouten, klem voorzieningen of wat je nog meer kunt verzinnen. Dit werkt gegarandeerd, waarom zou je zo nodig iets anders moeten bedenken? Dat lijkt meer op een oplossing op zoek naar een probleem.

Wat ik de laatste tijd heb gedaan is eentje maken die helemaal bestaat uit één soort vierkant buis. Omdat de poot half zo groot moet zijn als het liggende deel kun je die laatste ook maken van twee buizen tegen elkaar. Helemaal gemaakt met behulp van een kleine haakse slijper en een 1 mm dik doorslijp schijfje plus een las apparaat.

Ik heb er een paar foto's van, ik zoek ze op.

Het schijnt dat het met een foto per bericht goed gaat.
buizen1.JPG
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door peterberg »

Hier zijn de foto's, het ging een paar keer verkeerd. Ik hoop dat ze nu wel overkomen.
Zoals ze tegen elkaar aan komen te liggen.
Bijlagen
buizen3.JPG
buizen2.JPG
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Super, en point taken.

Zodra ik een proefstook kan doen zal ik wat foto's delen.

Thnx!
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Zo de eerste proefstook zit er op. Het waren er meerdere. Om eerlijk te zijn leek de eerste nergens naar. Ik was even vergeten de schuine kanten in de stookkamer te plaatsen en had de kieren niet dicht gemaakt.

De tweede was direct een groot succes. De schuine kanten geplaatst en met grond een belangrijk deel luchtdicht gemaakt. Met Groningse grond/klei gaat dat overigens prima. Mijn vuurvaste stenen zijn bij mijn weten nog nooit zo warm geweest :D .

Ik zal proberen wat beelden toe te voegen. De floorchannel heb ik nagenoeg conform de aanwijzingen van Peter gemaakt. Het horizontale deel is zo goed als 2x het volume van het verticale deel alleen is deze vierkant ipv rechthoekig. Ik heb de specificaties aangehouden van de 100mm riser (basis 72mm). De vuurkamer is wat langer gemaakt en dat ga ik terugbrengen naar 300mm. Ik heb het idee dat door de lengte aan het einde van de stook (+/- 45 min) aan de voorkant van de vuurkamer (verst van de riser) niet alles verbrand en zorgt voor rook.
De lengte van de riser is 650mm geworden. Dat komt omdat ik graag werk met wat er is (had nog vuurvaste steen liggen) en dit leverde de minste verspilling op. Valt overigens binnen 8 tot 10 x de basis.

Nu Superwool bestellen. Ik wil de hele kern en riser gaan isoleren. Wat de proefstook wel leert is dat vuurstenen niet isoleren.

https://youtu.be/dtVVGlZr3iw
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door peterberg »

Spangvik schreef: 23 okt 2019, 17:46 Zo de eerste proefstook zit er op. Het waren er meerdere. Om eerlijk te zijn leek de eerste nergens naar. Ik was even vergeten de schuine kanten in de stookkamer te plaatsen en had de kieren niet dicht gemaakt.
De schuine kanten dragen wel wat bij aan het eind van de stook door de laatste stukken in het midden te concentreren. Er is een aspect waar dit ontwerp erg gevoelig voor is: lekken. Vandaar dat de eerste stook nergens op leek, als ook alle kieren in de riser dicht zijn dan wordt het pas echt leuk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Daar heb ik het volste vertrouwen in zeker nadat ik zag hoe de verbranding was nadat ik alles rondom de riser en vuurkamer tot zo'n 40 cm dicht had gemaakt. Probleem is dat de boel pas dicht is als ik de handel in elkaar gemetseld heb in de schuur. En dan wordt het lastig om nog even van bovenaf te kijken in de riser. Wat me eraan doet denken om een goede temperatuur meter te scoren....
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Hier nog een foto van hoe ik e.e.a. opgebouwd heb. Dit is de basis met floorchannel. Die heb ik niet helemaal in het midden staan. Wel is de ruimte om het verticale deel gelijk aan de breedte van de poort.
Spangvik_basis_72.JPG
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door peterberg »

Spangvik schreef: 23 okt 2019, 20:01 Hier nog een foto van hoe ik e.e.a. opgebouwd heb. Dit is de basis met floorchannel. Die heb ik niet helemaal in het midden staan. Wel is de ruimte om het verticale deel gelijk aan de breedte van de poort.
Mogelijk heb je dat niet zo begrepen, maar de verhoudingen zijn erg belangrijk. De positie van de poort dus ook, die is in jouw bouwsel verschoven naar volledig in de hoek van de vuurkamer. En de poort staat ook een stukje verdraaid, hij maakt geen hoek van 90 graden met de wand van de vuurkamer. Op de tekeningen is duidelijk zichtbaar dat verschoven en/of verdraaid niet het geval zou moeten zijn. De eerste die een volledige sidewinder heeft gebouwd is ook op die manier begonnen en de resultaten vielen tegen. Op mijn aanraden heeft hij de poort een stukje opgeschoven naar de voorzijde van de vuurkamer en dat maakte groot verschil. De gasstroom wordt afgebroken door de scherpe randen van de poort, zoals jij hem gaat bouwen heeft de linkerkant geen rand.

Zo te zien is het een 100 of 108 mm systeem, maar de riser lijkt me vrij klein. Dat blikje is toch geen literblik? Vuurvaste stenen zijn ongeveer 105 mm breed, dat blikje is een stuk kleiner dan de breedte van de steen.
Nog een punt van kritiek: de riser bevat op deze manier een hele berg massa. Was het niet beter geweest om in dit geval gewoon een vierkante riser te bouwen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

Dank, dat is goeie feedback.

Dat van die scherpe randen, of het gebrek eraan klopt. En dat ga ik aanpassen. Door het opschuiven van de riser gaat ie ook minder ruimte innemen en dat is niet al te ingewikkeld. Mijn stenen zijn bijna 115 x 230 x 60. De riser is precies 100 mm, alsook het blikje.

Dat is dus goed nieuws voor de riser echter niet voor de massa. Ik heb de aanwijzing gevolgd van batchrocket.eu wat betreft de constructie van de riser omdat de vortex eerder op gang zou komen (en het zag er wel cool uit :) ). Ik ga er even vanuit dat een dunnere wand sneller op temperatuur is en dus ook sneller zorgt voor een goede verbranding. Heb je een indicatie van een ideale dikte? Ik wil niet terug naar een vierkante riser maar kan prima de huidig constructie dunner maken door ook de buitenkant af te ronden zonder dat dit de stevigheid nadelig beïnvloedt.

Nog een vraag. Ik ga de batchrocket op een bestaande betonvloer bouwen. Is het raadzaam om de onderzijde te isoleren?

Groet, René
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

peterberg schreef: 23 okt 2019, 21:07 Nog een punt van kritiek: de riser bevat op deze manier een hele berg massa. Was het niet beter geweest om in dit geval gewoon een vierkante riser te bouwen?
Ik realiseer me nu dat je wellicht uitgegaan bent van de foto v.w.b. de riser wanddikte. De eerste laag stenen heb ik gemaakt van halve stenen en daarom steken deze zover uit, en ja dan zou het een hele zware riser worden. Voor de rest heb ik kleinere stukken gebruikt. Gemiddeld komt de dikte op 6 cm. Dat wijkt niet veel af van doorsnee chamotte steen van 5 cm als die gebruikt worden bij een vierkante riser. Dan heb je volgens mij ook hoeken van +/-7 cm (wortel 50) dik. Neemt niet weg dat er wellicht nog wat af kan....
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door maarten martens »

hey spangvik

leuk project, ik ga het volgen !

waarom heb je gekozen voor een sidewinder ?

inderdaad wat Peter schrijft, een vierkante riser zou het ook moeten doen,
maar ik heb bij mij toch nog driehoeken in de hoeken geplaatst,
lijkt de vorm toch weer wat minder op een vierkant.
kijk hier : http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=15

ivm betonvloer :
kan je wat meer uitleg geven,
is er een ruimte onder die vloer ? buiten ?
of is het volle grond ?

ik heb mijn geïsoleerde sokkel nog extra geïsoleerd met afvalstukken foamglas + een laag stampleem erop.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Spangvik
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2019, 11:19

Re: Spangvik's sidewinder batch box rocket

Bericht door Spangvik »

maarten martens schreef: 24 okt 2019, 21:16

waarom heb je gekozen voor een sidewinder ?


ivm betonvloer :
kan je wat meer uitleg geven,
is er een ruimte onder die vloer ? buiten ?
of is het volle grond ?

ik heb mijn geïsoleerde sokkel nog extra geïsoleerd met afvalstukken foamglas + een laag stampleem erop.
Jee jij hebt een mooi projectje achter de rug. Inspirerend!

Ik maak een vrij kleine BBR. basis 72mm (100mm riser). Hij komt in een niet al te grote (+/- 4mx7m) vrijstaande schuur grenzend aan een garage. Ik doe veel met houtbewerking en leerbewerking en wil graag warm werken en mijn gereedschap goed houden. De schuur heeft een stevige betonnen vloer direct op het zand/grond. Dus ik vroeg me af of ik de vuurkamer en riser direct op de beton kan bouwen met uiteraard eerst een laag vuurvaste stenen of dat het raadzaam is om de onderzijde te isoleren. Gaat de beton die temperaturen kunnen weerstaan of heb ik straks scheuren in de vloer?

De keuze is op een sidewinder gevallen aangezien ik zo min mogelijk werkruimte kwijt wil in de garage. Ik denk er over om de hoogte van de bell zo te kiezen dat ik de bovenkant ook kan gebruiken als uitloop blad voor de lintzaag. Daarnaast is het een prototype voor de bell die uiteindelijk in huis komt en in ons huis in Lapland. Dat worden ook sidewinders i.v.m. de ruimte. Na een jaar proefstoken in de schuur mag ik van de Freule ook in huis gaan hobbyen.

Aangezien het een prototype is ga ik serieus tijd besteden aan het zelf ervaren van wat werkt. Na de feedback van Peter de boel weer uit elkaar gehaald en ik hoop morgen weer te kunnen stoken met nieuwe resultaten.
Plaats reactie