Chemische lucht bij stoken houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

4Anne
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2014, 22:45

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door 4Anne »

Dank allemaal voor jullie suggesties.
Ik heb inmiddels een aantal dingen uitgeprobeerd. Kachel heel goed stofvrij gemaakt.
Daarna een groot vierkant gemaakt van verschillende lagen aluminiumfolie met een U eruitgehaald aan een kant, dat om de pijp heen geschoven zodat ik het vanaf de bovenkant van de kachel om de bovenkant van de schouw heen kon gevouwen. Zo werd die bovenste rand inderdaad niet heet meer meer. Het waaide hard buiten en de trek was goed, de vlammen geel en weinig rook in de kachel.
Maar naar mate de kachel heter werd, kwam die lucht weer.
Conclusie, het ligt niet aan een kit oid of aan de schouw. Het komt van de kachel of een terugstroom van een of ander gas? We zitten nu weer met de buitendeur open.
Dus misschien toch de lak die maar blijft stinken, of het hout geeft zo'n rare lucht. We hebben de kachel in juni gekocht, zou die lak er zo lang overdoen, of misschien wel altijd zo blijven stinken? Ik heb al eens in een ander huis een andere houtkachel gehad en die rook weliswaar een beetje naar rook soms, maar nooit deze rare lucht.
Ik ben ook bang voor koolmonoxide, misschien maar een melder gaan kopen volgende week.
Heb navraag gedaan naar de keramische wol, het is inderdaad Superwool, dus dat kan het ook niet zijn.
Helaas dus geen oplossing vooralsnog.
Anne
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door gerard »

4Anne schreef:Ik ben ook bang voor koolmonoxide
@Anne,
Voor koolmonoxide hoef je je in dit geval ook beslist niet bang te maken, het is een zeer gevaarlijk zelfs dodelijk gas maar je ruikt het NIET!
Om de lak van je lijstje te kunnen schrappen, raad ik je aan het volgende te doen: Kachel met een elektrische verfbrander (schildersföhn) op hoogste stand (qua hitte) de gehele kachel föhnen. Een hittebestendige verf kan de temperatuur van ongeveer 400C die zo'n föhn produceert prima verdragen, en als de verf nog niet is uitgedampt/uitgehard dan doe je het op deze manier geforceerd.
groet,
Gerard
4Anne
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2014, 22:45

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door 4Anne »

Dank Gerard, dat is een goeie tip! Was zo blij met m'n kacheltje en wil het nog niet opgeven..!
Ik ga het uitproberen. Grt Anne
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Brit »

En waar is de donker gekleurde voorkant van de schouw nou van gemaakt? Als ik goed naar de foto kijk lijkt het of er een verkleuring is ontstaan aan het bovenste gedeelte van de linker zijkant. Die bekleding zal waarschijnlijk nooit zo heet zijn geworden met een openhaard of een oudere kachel.
Recycle de aluminiumfolie eens om de hete lucht niet meer in directe contact te laten komen met die schouwbekleding, dan kunnen we deze ook uitsluiten.

Een CO meter en een rookmelder zijn trouwens zowiezo een goed idee, zelfs als je alleen een CV hebt. Deze zullen waarschijnlijk niets aangeven bij deze chemische lucht, dus daarmee zul je op je eigen neus moeten vertrouwen om dit euvel te kunnen verhelpen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
4Anne
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2014, 22:45

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door 4Anne »

@Brit, dank voor je grondige inspectie! :) Maar die kant wordt niet heet, slechts beetje warm. Dat verschil in glans zat al in de steen, het is belgisch hardsteen en oud waarschijnlijk, op sommige plaatsen een beetje dof geworden. Ik kan ook ruiken dat het echt dicht bij de kachel het sterkst ruikt, dicht erop en ad bovenkant. Maar goed, alle hete lucht gaat naar boven. Ik hoop gewoon dat het geen terugstroom is. Veroorzaakt door een kouder en breder rookkanaal.
Maar goed, de lak heb ik nog niet uitgesloten. Ik ga dat alleen op een later moment doen, heb een hoestend kind hier. Kachel in de tuin zetten en hard gaan stoken is verleidelijk maar ik kan het niet maken om de hele buurt uit te roken. Ik zal met die verfbrander in de weer moeten. Ik ga eerst daarover nog de leverancier bellen. Heb ook gehoord dat je een luchtkwaliteitstest uit kan laten voeren, maar dat is prijzig. Las op een forum dat de uitkomst van zo'n test in dat betreffende geval niet best was. De lol is er wel een beetje vanaf nu... Dank iig lieve mensen, echt super om even van gedachte te wisselen en het heeft me zeker verder gebracht! Groeten, Anne
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Erikvr »

Ik denk ook dat als je de kachel naar voren uit de schouw haalt hij zijn warmte beter kwijt kan en niet meer zo heet zal worden. Dan is de stank wrs ook weg. :geek:
groet,
Erik
Caroline86
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2015, 19:59

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Caroline86 »

Hallo Anne,

Ik wou graag weten of je intussen al een oplossing hebt gevonden voor dit probleem? Wij zitten namelijk met hetzelfde probleem!
Groetjes
Caroline
microlina
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2015, 13:27

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door microlina »

Hallo Anne,

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben gevonden. Wij hebben hetzelfde probleem, hetzij met een inbouw houtkachel.
De wol is het niet. Wij hebben die volledig vervangen, want doorstoken met die chemische lucht leek ons ook niet gezond, maar het hielp niets. Ook wij hebben een kalk (zand) stenen schouw. We zijn ook bang dat het daar aan ligt. we hebben de kachel al eruit gehad en heel lang buiten gestookt. Toen geen vieze lucht.
Hebben jullie de oplossing gevonden? Dan zouden jullie ons enorm helpen als jullie ons kunnen vertellen wat het is..
Alvast bedankt!
Caroline
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door WernerDeJong »

Hallo allemaal.

bertocello gaf al het juiste antwoord.

De zwarte verf om de dikwandige buis en buitenkant van de kachel is het probleem. Niemand zegt dit van tevoren, maar met "een beetje" zoeken kom je erachter. De verf moet inbranden en geeft een walm. Het hardingsproces van de kachelverf gebeurd pas op een bepaald aantal graden (ik denk tussen de 200 - 300 graden) als je daaronder blijft is er geen proces en geen geur.

Vaak geven fabrikanten aan dat de lucht na een paar keer (lees 3) heet stoken minder moet worden. Echter is mijn ervaring dat dit niet het geval is en mijn schoonvader meldde zelfs dat zijn kachelbuis nog altijd deze geur geeft (heel erg licht) als hij te hard stookt. Nu stookt hij altijd al erg hard en heb het zelf niet geroken, dus dat valt wel mee.

Advies wat ik vond is: ga na de aanbevolen aantal rustig stoken, hard hard stoken en zet alles tegen elkaar open. Hou de kachel op een hoge temperatuur voor minstens 45 minuten, daarna kan je normaal gaan stoken / de boel laten afkoelen. Herhaal dit een paar keer.

Ik heb nu 3x hard gestookt en de 3x keer was het een beetje minder maar nog altijd erg hinderlijk. (Als je goed aar de buis kijkt, dan kan je zelfs het uitwasemen van de verf zien gebeuren)

Succes!
coppens
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2019, 19:57

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door coppens »

Wij hebben een inbouwcassette van Flam en hebben ook geurhinder sinds 1 jaar. chemische geur, je krijgt er hoofdpijn van. de cassette is 18 jaar oud.
is dit de geur van roetaanslag ? mvg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je een kachel warmer stookt dan anders, krijg je die geur weer.
Ook de eerste keer opstoken in het seizoen geeft vaak even die geur.
Meestal betreft het de verf van de kachel of van de schoorsteenpijp. Soms het stof wat neergedaald is op liggende delen.

Het is zeker geen fijne lucht, en wat meestal helpt is een keer goed stoken met gelijktijdig stevig ventileren van de ruimte.
Change, before you have to.
jeroenfiller
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2021, 16:34

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door jeroenfiller »

4Anne schreef: 08 dec 2014, 16:57 @Brit, dank voor je grondige inspectie! :) Maar die kant wordt niet heet, slechts beetje warm. Dat verschil in glans zat al in de steen, het is belgisch hardsteen en oud waarschijnlijk, op sommige plaatsen een beetje dof geworden. Ik kan ook ruiken dat het echt dicht bij de kachel het sterkst ruikt, dicht erop en ad bovenkant. Maar goed, alle hete lucht gaat naar boven. Ik hoop gewoon dat het geen terugstroom is. Veroorzaakt door een kouder en breder rookkanaal.
Maar goed, de lak heb ik nog niet uitgesloten. Ik ga dat alleen op een later moment doen, heb een hoestend kind hier. Kachel in de tuin zetten en hard gaan stoken is verleidelijk maar ik kan het niet maken om de hele buurt uit te roken. Ik zal met die verfbrander in de weer moeten. Ik ga eerst daarover nog de leverancier bellen. Heb ook gehoord dat je een luchtkwaliteitstest uit kan laten voeren, maar dat is prijzig. Las op een forum dat de uitkomst van zo'n test in dat betreffende geval niet best was. De lol is er wel een beetje vanaf nu... Dank iig lieve mensen, echt super om even van gedachte te wisselen en het heeft me zeker verder gebracht! Groeten, Anne
Is er al meer bekend over de oplossing van dit probleem? Ik heb namelijk ook precies hetzelfde. Zit graag bij een knisperend haardvuurtje, maar voor ons is de lol er allang vanaf. Hoop dus te horen hoe het nu is!! (en hopelijk dus opgelost).
Ronny&carine
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2022, 08:52

Re: Chemische lucht bij stoken houtkachel

Bericht door Ronny&carine »

Goeie morgen,
ik heb een tijdje met hetzelfde probleem gezeten. Maar intussen ook opgelost!

Ik had een houtkachel van Dovre gekocht bij een leverancier. Ik had ook een enkelwandige haakse buis bijbesteld als rookkanaal om op de kachel te monteren. Deze buis was een eigen fabricaat van de kachelleverancier, gekleurd in hetzelfde kachelgrijs van de Dovre. Ook een dure spuitbus van hetzelfde kachelgrijs werd meegegeven om eventuele retouches uit te voeren na de installatie.

Ik monteer de kachel samen met de buis. Er is een ietwat kleurverschil tussen de Dovre en de kachelbuis en bijkomend heb ik ook wat zichtbare montage verschillen aan de overgang. Als gevolg retoucheer ik met de spuitbus de overgang van de kachel naar de buis en ook de bovenkant van de kachel ietwat, de buis, enz...

Fier met mijn nieuwe kachel, laat ik deze voor de eerste keer branden met alle deuren van het huis open. De kachel geeft de eerste keer en olie-rook af door de fabricage... dat was te verwachten. Maar bij de volgende keren, was er een andere geur; Meer een chemisch, irritante geur met hoofdpijn tot gevolg. Dit was vooral het geval, wanneer de kachel op hogere temperaturen kwam... maar waarom heb je anders een kachel...

Ik heb van alles geprobeerd;
- contact opgenomen met verschillende kachel-firmas (zij wisten te vertellen dat het normaal is dat een kachel wat ruikt... Ja, dat weet ik ook, het mijn 3 kachel :roll: )
- Forums ;-)
- De kachel héél warm opgestookt (om de verf 'in te bakken' volgens forums), dat binnen in huis met de chemische stank tot gevolg
- De kachel extreem warm, en lang ogstookt buiten, met de buis er op. eenmaal terug binnen, zelfde probleem...
- Proberen de hoge temperaturen te vermijden maar dan had ik niet voldoende trek in de schouw en zelf ook niet warm...
- uiteindelijk heb ik de kachel bijna 2 jaar niet gebruikt...

Ik had een vermoeden dat de geur meer van de buis kwam dan van de kachel zelf (vastgesteld toen ik de kachel buiten had gezet).
Drastische beslissing;
- De Buis weggenomen en de achteraansluiting van de kachel gebruikt (gelukkig levert Dovre een afsluitstuk voor de bovenkant mee :D)
- De Bovenkant van de kachel ietwat opgeschuurd zodat de spuitbusverf weg was (is nu ietwat anders van kleur)

Probleem opgelost! Geen irritante chemische geuren meer, enkel nog die van een houtkachel in huis!

Conclussie; Een kachel van een goed merkt, zal niet ruiken naar chemische brol! (enkel de eerste paar keren wanneer je de olie-laag afbrandt) De kachel stinkt 'chemisch' door alle stukken die spuitbusverf gezien hebben!

Veel succes! Ronny
Plaats reactie