Klimaatstaking

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Klimaatstaking

Bericht door Ingir »

Vandaag gaan studenten/leerlingen staken voor een beter klimaat. Er worden maar liefst 30.000 deelnemers op het Malieveld in de residentie verwacht. Hopelijk pakken ze allemaal de fiets of gaan ze lopen zoals de studenten van de Wageningen Univeristeit. Waarschijnlijk niet...

Regenpak meenemen is wel aanbevolen want het microklimaat in Den Haag is vanmiddag alles behalve droog en warm, de deelnemers worden getrakteerd op pittige regenbuien en mogelijk zelfs een klap onweer. Paraplu's worden daarom beter niet gebruikt.

https://klimaatstaking.nl/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Klimaatstaking

Bericht door Boudewijn »

Geef ze ook allemaal een papieren draagtas en een plamuurmes mee.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Klimaatstaking

Bericht door dormos »

Hopelijk pakken ze allemaal de fiets of gaan ze lopen zoals de studenten van de Wageningen Univeristeit. Waarschijnlijk niet...
Niet dus:
Op twitter klagen veel mensen dat de treinen naar Den Haag overvol zijn. Volgens de NS is "er geen treindienst opgewassen tegen duizenden klimaatstakers die tegelijk naar Den Haag willen".
Vooral met de trein dus. Ook niet goed zeker?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Klimaatstaking

Bericht door jwardenier »

Niets doen komt het klimaat beter ten goede ,zelfs als ze lopend gaan slijt het plastic van hun schoenen ,trein ,die loopt toch ook gewoon op kolen al staat de schoorsteen nu in noord Groningen .
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaatstaking

Bericht door Ingir »

De opkomst is alsnog tegengevallen met een magere 25.000 deelnemers in Den Haag. Het klimaat werkte ook niet mee, in plaats van een heerlijk zonovergoten nazomerdag was het precies zoals het moet zijn, een winderige en natte herfstdag. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaatstaking

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 27 sep 2019, 16:14
Op twitter klagen veel mensen dat de treinen naar Den Haag overvol zijn. Volgens de NS is "er geen treindienst opgewassen tegen duizenden klimaatstakers die tegelijk naar Den Haag willen".
Vooral met de trein dus. Ook niet goed zeker?
We hebben net kunnen lezen dat er zo'n 25.000 deelnemers in Den Haag waren waarvan dus "duizenden klimaatstakers" met de trein kwamen. Laten we zeggen 3.000-5.000 treinreizigers, dat betekent dat er nog een groep van minstens 20.000 lopend of fietsend naar de staking gekomen is. Dat vind ik best een mooie score.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Klimaatstaking

Bericht door Lieve »

En wat heeft het klimaat nu gewonnen?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Klimaatstaking

Bericht door Wouter Gillis »

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaatstaking

Bericht door Ingir »

Lieve schreef: 27 sep 2019, 20:31 En wat heeft het klimaat nu gewonnen?
Daar gaat het niet om... het was in de eerste plaats een scholierenstaking, dat had net zo goed kunnen gaan over zielige zeehondjes of koddige koeien, een scholierenstaking is niets anders dan een drogreden om niet naar school te hoeven gaan, het doel is dan van minder belang.

Verder vinden jongeren het heel belangrijk om deugpunten te verdienen. Zichtbaar zeggen dat je teugen klimaatverandering bent levert meer punten op dan geheel onzichtbaar géén vliegvakantie te boeken. Zo kun je op 27 september 2019 met een bord voor je kop lopen met de naar zichzelf verwijzende teksten als "How dare you"... en een maand later het vliegtuig naar Ibiza nemen en weer een maand later tientallen kilo's vuurwerk afsteken (in het donker).

Het klimaat doet er uiteindelijk weinig toe. Wordt het warmer dan zullen alarmisten zeggen dat zij gelijk hadden, koelt het af dan zul je horen dat het klimaatbeleid resultaat heeft gehad. Ofwel altijd prijs!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Negativiteit

Bericht door benthuis »

Ingir, ik kies deze plek te reageren maar had net zo goed en andere draad kunnen zijn. Mij schiet het cynisme dat je gebruikt vaak in het verkeerde keelgat. Ik zie niet in wat we bereiken met negativiteit.(overigens vraag ik me af wat het nut is van een klimaat staking... ook meer gericht op het niet dan het wel....)

Ik wil mezelf niet scharen onder de blijdedenkers en huppel hippies... Maar ik merk dat mij de negatieve en mopperende medemens steeds vaker demotiveert.

Vat deze reactie niet op als een zwaaiende vinger, maar meer als een oproep tot het doen en roepen van dingen die aanzetten tot verandering op een positieve manier!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Klimaatstaking

Bericht door dormos »

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Positiviteit

Bericht door Ingir »

benthuis schreef: 28 sep 2019, 11:18 Ingir, ik kies deze plek te reageren maar had net zo goed en andere draad kunnen zijn. Mij schiet het cynisme dat je gebruikt vaak in het verkeerde keelgat. Ik zie niet in wat we bereiken met negativiteit.(overigens vraag ik me af wat het nut is van een klimaat staking... ook meer gericht op het niet dan het wel....)

Ik wil mezelf niet scharen onder de blijdedenkers en huppel hippies... Maar ik merk dat mij de negatieve en mopperende medemens steeds vaker demotiveert.

Vat deze reactie niet op als een zwaaiende vinger, maar meer als een oproep tot het doen en roepen van dingen die aanzetten tot verandering op een positieve manier!
Ik zie dat anders, er zit veel negativiteit in de algemeen gangbare opvattingen over het klimaat die volgens mij niet terecht is. Dat het klimaat verandert heeft positieve en negatieve effecten maar in de MSM-berichtgeving worden helaas alleen de negatieve kanten belicht en uitvergroot. In mijn bijdragen benadruk ik juist de positieve kanten van klimaatverandering maar dit wordt meestal niet op prijs gesteld... het klimaatdebat is helaas gepolariseerd: je bent voor of tegen, tussenin is niet mogelijk. Toch voel ik mij het best precies in het midden, ik deel de bezorgdheid over de aantasting van ons milieu en het excessieve gebruik van fossiele brandstoffen, maar ben tegelijk ook positief over de effecten van de klimaatverandering op ons leven.

Ik kan me voorstellen dat mijn positiviteit als cynisme opgevat kan worden. Mijn bijdragen zijn echter, in tegenstelling tot die van het meubilair hier, nooit op de man gericht. Ik reageer dan ook nooit op reacties die op de persoon gericht zijn maar maak vandaag een uitzondering omdat je moderator bent.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaatstaking

Bericht door Pietje »

De aarde is in crisis. Niet alleen het klimaat is verziekt, de oceanen verzuurd en verplastict, landbouwgronden vergiftigd, werkelijk overal waar we om ons heen kijken zien we de bijprodukten van onze huidige manier van leven. Daar hoef je niemand voor te geloven, dat kan je gewoon zelf zien.

Staking of niet: zolang de mensheid niet massaal verantwoordelijkheid neemt, massaal andere keuzes gaat maken, gaat er niet genoeg veranderen. Greta spitst haar zorgen toe op het klimaat, anderen focussen op landbouwgif, plasticsoep, verzuring van de oceaan, stijging van de zeespiegel, stikstofdepositie, smog, bosbranden, ontbossing, nucleair afval, G5, insectensterfte, goh, het wordt zomaar een heel lijstje.

De makkelijkste oplossing is een oplossing die alle problemen oplost: meer terug naar de natuur (waar wij gewoon onderdeel van zijn...). Dus ofwel de mensheid gaat haar maatschappij volledig omvormen (anders wordt er steeds maar 1 puntje uit de lijst opgelost), ofwel de mensheid ondergaat een massa-extrinctie. Want ons huis staat in brand, ons nest is vervuild.

Dit is de situatie waar we voor staan. Dat de huidige maatschappij dit niet onderkent, wil niet zeggen dat het geen realiteit is. Kijk om je heen, stop met denken, en ga echt zien. En voel eens hoe de wereld er voor staat.
dierenmensen.jpg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaatstaking

Bericht door Ingir »

Pietje schreef: 28 sep 2019, 23:13 De makkelijkste oplossing is een oplossing die alle problemen oplost: meer terug naar de natuur (waar wij gewoon onderdeel van zijn...). Dus ofwel de mensheid gaat haar maatschappij volledig omvormen (anders wordt er steeds maar 1 puntje uit de lijst opgelost), ofwel de mensheid ondergaat een massa-extinctie. Want ons huis staat in brand, ons nest is vervuild.
Massa-extinctie lijkt mij niet een makkelijkste oplossing, eerder de meest gruwelijke oplossing: ziektes, honger, onderkoeling, vergiftiging zorgen doorgaans voor ondraaglijk lijden en een langzame dood... ik wens het niemand toe. Mijn vooruitzicht is eerder een wereld waarin we meer eerbied en zorg voor de aarde, natuur en milieu hebben en zo ook met een groeiende wereldbevolking voldoende voedsel en energie kunnen gebruiken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Klimaatstaking

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 28 sep 2019, 23:13 dierenmensen.jpg
Dit vind ik toch wel wat dooddoeners hoor. Kijk eens in een rattennest, of waar zwemt een nijlpaard in. Dit is belichten wat je wilt belichten, maar geen algemeen beeld.

Ja, we hebben een hoop puinzooi in de zee gedumpt, niet goed, ook niet zomaar goed te maken. En ja, ik koop m'n groentes niet in de cellofaan in de supermarkt, maar ga met een stoffen tas naar de groenteboer. Ik pak daar ook niet de Egyptische sperzieboontjes, maar de Hollandse. Doe m'n best om de puinhoop te beperken, maar wordt wel wat ongevoelig voor de dooddoeners. Net als die reclame op tv over de straathondjes .... Tranentrekkend, maar niet mijn probleem.
Plaats reactie