Horizontale aardverwarming in combinatie met Bergkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boshuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2019, 22:05

Horizontale aardverwarming in combinatie met Bergkachel

Bericht door Boshuis »

Net opgegeven voor mogelijk bouwweekend rocket kachel.
Door brand in mijn drents boerderijtje,heb ik nu een kans om een “nul energie “huis te bouwen .
Mijn idee is om te verwarmen met horizontale aardwarmte (zonnepanelen voor stroom) en dit te combineren met een Bergkachel.
Grond oppervlak groot genoeg voor leidingen.
Huis: vloerverwarming en ook deze leidingen in een of meerdere wanden aanleggen.Naar mijn idee meer confort en ook voor toekomstige warme zomers mogelijk koeling omdat de warmte meer hoger zit dan op de vloer.
Vloerverwarming gevoed door horizontale aardwarmtepomp.
Meer dan 40 jaar met jotul 118 vrijwel hele huis verwarmd.Berg kachel lijkt mij een veel beter alternatief om verantwoord hout te stoken.
Horiz.aardwarmte is bedoeld voor toekomstige bewoners en ook om niet altijd hout te hoeven stoken,lijkt mij een goede combinatie met Bergkachel.
Mijn huis heeft een oppevlak van11 bij 16 m. Zou een grote Bergkachel te groot zijn voor een optimaal geisoleerd huis?
Of zou je in een deel van de Bell de vloerverwarming kunnen integreren?Wat ik zo lees wordt dit meest afgeraden.
Kan iemand zijn ervaringen willen delen t.av. horiz aardverwarming?
Verder graag practisch advies over te gebruiken materiaal voor de Bergkachel.
Heb ervaring met mallen maken.Veel beton cement in goede conditie in voorraad.Zou dus ook de Bell van vuurvast beton kunnen maken.Wat is dan een goed formaat van de blokken,met name voor de wanddikte?
Verder zou ik de hele kachel willen stuccen met leem.Is het zo dat hoe dikker je de wand van de Bell maakt, hoe meer je de warmte opslaat en over langere tijd afgeeft?

Vr. groet,Bert.

Veel vragen over een min of meer “gedwongen” doch boeiend project.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Horizontale aardverwarming in combinatie met Bergkachel

Bericht door kockie »

Wil je een bergkachel maken, of een rocket-bell? De tekeningen voor de eerste zijn niet openbaar, heel veel ontwerpen voor de 2e in verschillende versies wel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Horizontale aardverwarming in combinatie met Bergkachel

Bericht door Paide »

bedoel je met horizontale aardwarmte dat je slangen in gaat graven op je erf?
Ik hoop dat je een goede schop hebt... Ik geloof dat 1 meter slang goed is voor 10W-15W verwarmingsvermogen bij zandgrond op 1,5m diepte. Als je een verwarmingsvermogen van 5kw wilt, kun je dus 500m slang in gaan graven.
Maar ik snap je idee om een alternatief te hebben zodat je niet altijd hoeft te stoken.

Waarom niet twee losse systemen? Een massakachel als je hout wilt stoken en een vloerverwarmingssysteem obv een warmtepomp of iets dergelijks voor als je niet wilt stoken? Maakt beide systemen een stuk eenvoudiger.
Boshuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2019, 22:05

Re: Horizontale aardverwarming in combinatie met Bergkachel

Bericht door Boshuis »

De bedoeling is om een rocketbell zelf te bouwen,gezien ook de grote hoeveelheid beschikbaar vuurvast cement.Ben nog bezig met nieuwe computor om de modellen te kunnen downloaden.
Inmiddels na verschillende installateurs te hebben geraadpleegd zie ik af van hor.aardwarmte en in overleg met mijn aannemer besloten om luchtwarmrtepomp te doen.
Ook lijkt het mij inderdaad beter om de beide verwarmings systemen gescheiden te houden.
Wat ik me nog afvraag,of er een optimale dikte is voor de wand van de bell?
Des te dikker ,des te langer de afgifte duur?Maar het zal ook langer duren voor er warmte afgifte plaatsvindt,hoewel als je regelmatig stookt ,is er continu warmte afgifte naar ik aanneem.
hoedan
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2019, 09:14

Re: Horizontale aardverwarming in combinatie met Bergkachel

Bericht door hoedan »

Goedendag Boshuis

Kijk eens op deze link : https://community.fritts.nl/conversatio ... an-het-gas ( hiervoor moet U wel even aanmelden om alles te kunnen zien denk ik )
Deze persoon heeft vrij recentelijk een aardwarmte instalatie aangelegd en er een uitgebreid verslag van geschreven.
Misschien wordt U hier wijzer van .
Succes Jan.
Plaats reactie