beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door TLS »

Hallo, ik overweeg een CV kachel op een 2000l buffer (waar ook andere bronnen op uit komen).

De buffer staat een verdiep lager dan de CV-kachel, dus thermosifon werkt niet veronderstel ik?

Zal een overdruk-ventiel ter hoogte van de kachel helpen? Als ik de het overdruk-ventiel aan de kachel lager instel dan het overdruk-ventiel aan de buffer, zal de druk in het systeem CV water blijven aanvoeren naar de CV-kachel tot de overdruk niet langer wordt gecreëerd -de kachel afgekoeld is-?

Alternatief: Zou het een goed idee zijn om twee normaal-gesloten elektrische afsluit-kleppen te plaatsen, één in de aanvoer, ééntje in de afvoer? Bij stroom-uitval gaan die ogenblikkelijk dicht, en ik laat een beperkte hoeveelheid stoom ontsnappen via een overdruk-ventiel op het (afgesloten) circuit van de CV-kachel?

bedankt!
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door JantjeV8 »

Hallo TLS, maak je borst maar nat, je gaat gegarandeerd hier een heleboel uitleg krijgen over 'drukloze' open expansie systemen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door TLS »

Dag JantjeV8, ik weet dat drukloos een mogelijkheid is. Maar nog een wisselaar tussen mijn buffervat op druk en extra pompen zie ik niet meteen zitten.

Kan het direct gekoppeld met mijn 2000l-vat, en veilig?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Albert van WdJ »

TLS schreef: 29 aug 2019, 23:32 Hallo, ik overweeg een CV kachel op een 2000l buffer (waar ook andere bronnen op uit komen)
Als je toch nog moet gaan aanschaffen, koop dan een kachel met koelspiraal op de waterleiding.
Overdrukventiel (officieel overstortventiel) heb je altijd nodig. Maar als die in werking gaat omdat je systeem gaat koken, gaat je kachel tenslotte ook kapot.

Mijn systeem is ook gesloten. Bijna elk stookseizoen gaat mijn koelspiraal wel eens in werking. Bijv. omdat ik teveel hout opleg, terwijl de buffer al vol is, of omdat ik opstart met veel teveel klein hout etc. Niet vaak, en niet lang maar het gebeurt wel.

Met een overstortventiel heb je grote kans dat er dan toch schade ontstaat in het systeem. Want je maakt een houtvuur op zo'n kritiek moment echt niet zomaar even uit.

Kies je voor een gesloten systeem, dan kan je eigenlijk niet zonder koelspiraal.
Kies je voor een open systeem, dan zou je zonder kunnen. Maar ik heb wel eens zo'n kachel zien koken in een open systeem. Geloof me, daar wordt je niet vrolijk van.
Change, before you have to.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Boudewijn »

Lees ik dat goed,heb je daar STOOM boven in die kachel
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Orbiter »

Stoom gaat tot 1600 keer meer volume innemen dan water. Dat effe 'beperkt' aflaten gaat niet onmiddellijk uw probleem oplossen + je wilt echt geen stoom hé.

Geen plaats voor een extra buffer naast de ketel?

Die automatische kleppen gebruiken om de stadswaterleiding + afvoer in het systeem bij te schakelen kan een optie zijn.

Ofwel een UPS dat het lang genoeg kan uithouden om het hout in uw ketel te laten opbranden. Dit + kamerthermostaat kortsluiten zodat verbruik van het huis maximaal wordt en dan misschien ook de ketel smoren.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Albert van WdJ »

Boudewijn schreef: 30 aug 2019, 22:52 Lees ik dat goed,heb je daar STOOM boven in die kachel
Wanneer je het over mijn systeem hebt, dan kan ik je zeggen dat ik nog nooit stoom heb gehad.
Een koelsysteem werkt via een koelleiding en separate voeler in het bovenste kachelwater. Het koelsysteem gaat in werking bij 96 graden C. (Je hebt minimaal 11 liter/minuut leidingwater nodig voor een goede koeling. Dat kan de waterleiding in je huis met gemak leveren.)
Mijn systeem draait op 1,5 bar. Voordat er dus wat begint te koken, zit je minimaal tegen de 120 graden C.

Als de koeling aanslaat, daalt het kachelwater in 20 á 30 seconden tijd naar 80-85 graden C.
Het is een hele efficiënte beveiliging.
Meeste kachels hebben ook een temperatuur gestuurde luchtklep. Hoe heter het water in de kachel wordt, hoe meer de luchtklep gaat afknijpen. De luchtklep reageert bij mij echter veel trager dan het koelsysteem.
Daardoor heb ik incidenteel wel eens dat het koelsysteem ingrijpt, hoewel de kachel dan nog ver af is van het punt dat er water geloosd gaat worden via de overstort. Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door TLS »

Als je toch nog moet gaan aanschaffen, koop dan een kachel met koelspiraal op de waterleiding.
Overdrukventiel (officieel overstortventiel) heb je altijd nodig. Maar als die in werking gaat omdat je systeem gaat koken, gaat je kachel tenslotte ook kapot.
Waarom gaat de kachel kapot? De druk kan weg, al het water verdampt, en tenslotte een lege warmtewisselaar kan toch een paar honderd graden aan want die is gewoon van gietijzer?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door TLS »

Misschien een beetje héél creatief: maar moest ik een thermische beveiliging hebben die z'n water (<95°C) loost in het rookgas-kanaal; dan zal het vuur wel uitgaan zeker? :mrgreen:
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Albert van WdJ »

TLS schreef: 02 sep 2019, 21:48 Waarom gaat de kachel kapot? De druk kan weg, al het water verdampt, en tenslotte een lege warmtewisselaar kan toch een paar honderd graden aan want die is gewoon van gietijzer?
Het warmtewisselsysteem is gemaakt voor 100 graden C. Niet voor hogere temperaturen.
Een warmtewisselaar is in het algemeen niet van gietijzer. Die zijn gemaakt van gelast plaatstaal.
Fabrikanten geven meestal ook een waarschuwing dat de kachel nooit gebruikt mag worden zonder water in het systeem.
Gebeurt/Doe je dat toch dan vervalt daarmee ook alle garantie.

Een gietijzeren warmtewisselaar kom je wel tegen in sommige kolengestookte cv-ketels die ook met hout gestookt mogen worden. Die zijn opgebouwd door diverse elementen aan elkaar te monteren, o.a. met kit en draadeinden (zelfde idee als een ledenradiator), Die moet al helemaal niet droogkoken, want dan verbrandt de kit en is de kachel lek.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door TLS »

Ik heb ondertussen de installatie-instructies van de CV-kachel ontvangen, de fabrikant wil dat er een warmtewisselaar wordt gebruikt, dus geen directe koppeling met het centrale CV-systeem. Maximale toegelaten druk is ook slechts twee bar in de kachel wisselaar, beetje nipt voor directe koppeling. En er zit een koper-spiraal voor noodkoeling met leidingwater, dat direct wordt bediend dmv thermostatische klep.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Albert van WdJ »

Dat ontwerp klinkt goed.
Ik heb een Verner die ook niet hoger mag dan 2 bar.
Ik heb daar dan ook een overstortventiel van 2bar op staan, maar hij staat wel gekoppeld met mijn huidige gas-cv.

Het kan ook zijn dat de fabrikant geen koppeling wil met een open cv-systeem, zoals bijv. in Engeland veel voorkomt. Dan krijg je ook meer zuurstof in je systeem. Door een wisselaar te gebruiken voorkom je dat zuurstofrijker water in de hout-cv komt.
Even checken dus waarom die eis van warmtewisselaar gesteld wordt.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door TLS »

een directe koppeling met een open systeem wordt ook toegelaten, maar ik zie het niet direct gebeuren met een stalen 2000l buffervat; ik wil morsdood water. Bedankt iedereen voor de feedback
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
norbert
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2011, 17:46

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door norbert »

Ik heb een boilerbeveiliging bij 90 graden in de uitgaande leiding. Als die klep open gaat gooit ie heet water er uit, de automatische vulinrichting laat koud leidingwater in zodat de boel snel gekoeld is :-)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beveiligen CV kachel bij stroom-uitval

Bericht door Albert van WdJ »

Zo'n automatische vulleiding zal waarschijnlijk prima werken, maar je voert in een warm systeem zuurstofrijk water aan.
Daar zou ik niet blij mee zijn.
Een koelleiding die in het warme water van de ketel zit werkt zeer goed, en je ketelwater blijft zuurstofloos bij een noodkoeling.

De automatische vulinrichting moet wel voldoende waterduk krijgen uit de waterleiding.
Terwijl een koelleiding eigenlijk niets anders is dan een kraan vol open zetten die rechtstreeks op het riool loost. En die werkt ook nog als de waterleidingdruk heel laag is. Want er is geen tegendruk.
Change, before you have to.
Plaats reactie