Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

Hallo forum,

Sinds enkele jaren hebben we een regenwatersysteem in ons boerderijtje. Hier heb ik al eerder over gepost. Het lage dak 'dwong' mij destijds om alles te laten vallen in kiezelbedden en vanuit een ondergrondse tank de boel te pompen naar de toiletten, de wasmachine en de buitenkraan. Werkt allemaal prima. So far so good.

Nu heb ik inmiddels een schuur gebouwd, daarin wil ik ook een regenwatersysteem voor toilet (en buitenkraan). Heb een IBC-vat van 600 liter. Ook hier zijn de dakgoten weer laag. Maar nu wil ik niet nóg een pomp, maar het water op zwaartekracht naar het toilet laten lopen. De waterdruk zal erg laag zijn. De (onderkant) regenpijp kom op slechts 1m70 de schuur binnen. Het vat plaats ik daar dus onder. Dat betekent dat - rekening houdend met een noodoverloop - dat het hoogste waterpeil slechts 1m50 zal kunnen zijn. De onderuitlaat is dan op 65 cm. de waterdruk zal dus miniem zijn: 10m verval = 1 bar, dus bij volledig gevuld vat heb ik max 0,1 bar ofzo. Een normale leiding en vlotter in de stortbak is dus geen optie. Maar ... daar heb ik iets op bedacht, denk ik ...

1) Ik monteer een zo dik mogelijke buis (50mm) van uitlaat IBC-vat naar een zelfgebouwde stortbak. Volgens de Wet van de Communicerende Vaten zal de stortbak altijd vollopen, indien het waterpeil in het vat hoog genoeg is. Ik ga morgen een proefopstelling maken om tevkijken of dat een beetje snel gaat.
2) ik maak zelf een lagedrukvlotter met een lege fles. ZIE TEKENING.
- Het water stroomt de stortbak in (blauwe pijlen);
- De fles zet ik gevangen in een kooitje (groene streepjes), want anders gaat-ie zwemmen ;-p
- De fles krijgt onderin misschien een ballast (moet ik nog uitvinden hoeveel)
- Als het waterpeil stijgt, zal de fles tegen de inlaatbuis drukken en de toevoer afsluiten. Rubbertjes ertussen blabla ...

Tenminste, dit is de theorie. Zal verslag uitbrengen of het lukt of niet.
Of heeft iemand een beter idee of aanvullingen??

Groet!
Bauke Brouwer
image.jpeg
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Dutch John »

Afdichting zal de grootste uitdaging blijken. Het is nogal een ring die afgedicht moet worden en de drukkracht van de fles is niet erg groot. En water heeft niets te doen en tijd genoeg om dat kleine lekje te vinden.....

Hier loopt de stortbak vol met een verval van ongeveer een meter. Werkt al jaren prima.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Is dat allemaal wel nodig? Waarom werkt een normale vlotter niet? De werking van de vlotter heeft toch niets met waterdruk te maken? Ben je bang voor de veerdruk op het kraantje?

En mocht dat niet lukken, waarom niet gewoon een kogelkraan aan het einde van die 50mm, en even de kraan open om de toilet te spoelen? Dus helemaal zonder stortbak.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

@John Welke leidinggrootte gebruik jij? En gebruik je een normale vlotter?
@ Jantje Zonder stortbak ben ik bang dat de flush niet sterk genoeg is ...?
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door dormos »

Als je stortbak leeg is daan staat een gewone vlotter toch gewoon 100% open? Zelfs met een lage druk vult je stortbak toch gewoon?
De vlotter in een stortbak is zo berekend dat deze genoeg kracht uitoefent om bij sluiten leidingdruk tegen te houden. Hogere druk kan dus een probleem opleveren, lage druk niet.

Groet,

Hans
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

@ Hans Ja snap ik, maar ik vermoed dat bij zeer lage druk (bij een bijna lege tank 0,02 bar ofzo) het een uur duurt voor de stortbak gevuld is. Vandaar mijn keuze voor 50mm buis. Jantje zei dat gewoon een kogelkraan zou kunnen, maar dan voorspel ik ook een te langzame stroming. Die drol moet uiteindelijk wél wegspoelen, natuurlijk ...
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door JantjeV8 »

We hadden dat met een kogelkraan ooit in een oud werkplaatsje. Water uit een buitenbassin, geen pomp, dus weinig druk. Het werkte wel, maar helemaal fantastisch was dat niet.

Maar nogmaals, voor een stortbak met vlotter maakt de waterdruk op de leiding niets uit, volgens mij.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

... of toch maar een vlottersysteem? ZIE TEKENING.
Door het moment van de kracht meer druk tegen de buis (opm van DJ).
image.jpeg
Beetje lekkage kan geen kwaad, er komt een overloopje in.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Als je het perse zo wil maken, zou je dan niet een (50mm) keerklep gebruiken om de vlotter aan/van te maken. Dan heb je in elk geval een passende doorlaat, en een passende klep en zitting.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Dutch John »

Bauke schreef: 09 aug 2019, 09:49 @John Welke leidinggrootte gebruik jij? En gebruik je een normale vlotter?
Normale 15 mm leiding en de standaard Geberit inbouwstortbak met originele vlotter. Doorstroomopening in de vlotter is maar een paar mm groot. Wel de niveau-instelling op maximaal gezet, omdat de vlotter minder tegendruk heeft in vergelijking met normale waterdruk en daardoor eerder afsluit. Het vult traag: duurt 5 minuten voordat de stortbak gevuld is. Bij een feestje niet aan te bevelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Tim »

Hey,

Hij de Wildkamp heb je vlotters voor drinkbakken voor dieren. Die zijn wat groter. Wellicht is dat wat. Kost wel euries.

Misschien je 2e optie met een grote rubber dop uit een laboraorium die echt IN de buis gaat. Buis goed afronden.

labstuff.nl

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door jwardenier »

De drinkwater vlotters die Tim aangaf zijn geschikt ,ibc vat komt volledig leeg ,mits het water schoon is .
Ook de lage druk vlotters uit de varkens sector zijn geschikt ,echter wel hoe voller de ibc hoe sneller het water stroomt .
Mijn broer heeft ibc vaten met drinkbakje er aan ,vaten gevuld met oppervlakte ,regen of grondwater water , de koeien drinken de bak tot op een 50 l na volledig leeg ,aftapkraantje om laatste vuil water weg te laten lopen is wel gewenst .
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

Geweldige tips hier, bedankt.
De tip van een terugslagklep onderzoek ik nu, want die zijn meestal gemaakt voor hoge(re) druk. Er is zo'n ding te koop voor 50mm-buis, dus ik bel die club zometeen.
Dat drinkbakkenvlotterverhaal ken ik. Onderzoek ik ook even. Desnoods koop ik er één, want als het niet goed werkt kan ik die nog altijd gebruiken voor de varkens of de schapen :D
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

Zojuist gebeld met terugslagkleppenclub. Helaas, ze werken op pompdruk. Zonder veer kan ook, maar dan moet er tegendruk zijn en die heb ik dan dus niet. Ik onderzoek ff verder ...
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Lagedrukvlotter voor regenwatersysteem

Bericht door Bauke »

Originele plan iets veranderd. Dit is een proefopstelling, maar het lijkt erop dat het werkt :D

Bijgaand filmpje kon ik hier niet plaatsen - onderstaande tekst op FB (Bauke Brouwer) gezet, voor de liefhebbers: zie daar mijn knutselzege ...

In de schuur maak ik ook weer een regenwatersysteem, voor het toilet. In huis werkt alles op een pomp, in de schuur werkt het op zwaartekracht. Probleem: een gewone vlotter is te klein voor de minieme waterdruk - duurt 10 minuten voordat de stortbak vol is. Dan maar zelf een lagedrukvlotter gemaakt (ø 50mm). Met een lege pet-fles, stukje trespa, rubberen stop en een leeg lijmflaconnetje aan het knutselen gegaan. Zojuist een proefopstelling gemaakt en ... HIJ DOET 'T !!!! 💪🏼😄👍🏼

Groet!
Bauke
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Plaats reactie