Isolatie steensmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:40

Isolatie steensmuur

Bericht door Dijk »

Dag allemaal,

Wij krijgen na de zomer de sleutel van ons huis en we zijn nu bezig met de voorbereidingen. Het betreft een boerderij uit het jaar 1912. Het betreft een steensmuur. De buitenkant is dermate karakteristiek dat we deze graag laten zoals die is. Dus als wij willen isoleren zijn we veroordeeld om dat aan de binnenzijde te doen. Ik heb ook een hoop zoekwerk verricht op het internet. Ik begrijp dat aan de binnenzijde wat risico's en nadelen met zich meebrengen. Eerlijkheidshalve zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben van plan om iemand te laten langskomen die onafhankelijk advies kan geven ( dit valt niet mee, aangezien het veelal commerciële partijen zijn). Voordat ik dat doe wil ik wat meer gevoel hierbij krijgen en wellicht de laatste inzichten mee nemen. Vandaar mijn topic.
We gaan een gedeelte aanbouwen dus als we eventueel willen isoleren is dit ook het moment. We hebben dus geen idee hoe de woning daadwerkelijk is. Ik zit dan ook steeds vaker met de gedachten om de muren te laten voor wat ze zijn en meer te focussen op isolatie van vloer en dak. Het gaat om het hoofdgebouw met daarin de woonkamer waarbij de gevel grotendeels gericht staat op het Noord oost en een klein gedeelte op zuid oost. En 2 slaapkamers op de bovenverdieping. Het huis wordt nu nog verwarmd met gaskachels. Wij zijn ook voornemens om deze te verwijderen en te door middel van een CV te verwarmen.

Welke overwegingen moet ik meenemen en wat zijn wellicht mogelijk alternatieven? Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

Bedankt!
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Isolatie steensmuur

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Zit in hetzelfde schuitje met een woonboerderij uit 1927. Ik heb de gevels van binnen geisoleerd door er kant en klare geïsoleerde Fermacellplaten tegenaan te lijmen met cementgebonden flexlijm. Enkele jaren eerder een zijgevel gedaan met gipsplaten die ook van isolatie waren voorzien. De Fermacell waren in een kleine maat, ca. 1m x 1.25m, het gips was ongeveer 1.20 x 2.60. De grotere platen waren moeilijk te lijmen omdat ze door spanning tussen isolatie en gips bol gingen staan. heb ik met latten naar de tegenoverliggende wand op spanning gezet en aangedrukt dat het vlak werd.
Nadeel vond ik dat er maar ongeveer 50 mm isolatiemateriaal PS schuim op zat. Ik moet nog enkele ruimtes doen, zal dan wellicht 10 of 12 cm isolatieplaten eerst verlijmen en vervolgens daarop dan weer het Fermacell. Het raapwerk op een voorgevel zat zo los dat ik eerst de muur weer vlak heb aan moeten rapen voordat ik met het lijmen van de isolatie kon beginnen.

De hele geleerden zullen wel weer beginnen te miepen over bouwfysica, dampremmende laag, inwendige condensatie. Ik heb er ook voor doorgeleerd en je moet er zeker even bij stilstaan. In de regel volstaat een goede voorstrijk, enkele lagen aangebracht voordat je bijv. een sierpleister of verf aanbrengt.
Bij normale woonruimtes die geventileerd worden gaat waterdamp liever door het open raam dan door de muur. Niet al te druk om maken, bij mij zit het al meer dan twintig jaar zonder narigheid.

Plekken die moeilijk aan te pakken zijn en moeilijkheden kunnen geven zijn balkkoppen die opgelegd zijn in de steens muur. Het best de balkkop tegen de isolatie afkitten om te voorkomen dat daar juist waterdamp naar toe trekt. Maar als dit al een zwakke plek was dan zijn ze na 100 jaar al afgerot en zit er al een reparatie (zoals bij ons het geval was).
Neggekanten, de dagkanten bij de ramen zijn ook moeilijk in dezelfde kwaliteit te isoleren. Een houten plank om de binnenkant af te timmeren heb je toch nodig, isoleert ook. Daar kan vaak nog wat schuim of een dunne laag isolatie achter of je moet het zoeken in bims of geblazen glasplaat dat als binnenbekleding gebruikt kan worden, dat lijm of schuim je dan vast.

Bij mij zit het al jaren en ik zou het zeker weer zo doen. Geen verlies aan ruimte door luchtspouw en voorzetwanden. Geen ongedierte dat achter die voorzetwand gaat zitten. Het isolatieschuim is vochtbestendig en vochtwerend, er slaat geen vocht door.
Gewoon zo doen, er is van alles voor te koop.

Groet Jos.
Dijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2019, 12:40

Re: Isolatie steensmuur

Bericht door Dijk »

Dank voor je reactie Jos. Het maakt het helaas niet makkelijker op haha!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie steensmuur

Bericht door JantjeV8 »

Zoals Jos het beschrijft juist wel. :lol:
Plaats reactie