Gas vs Pellet vs snipperketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door jdw »

Hallo allen,

Binnenkort wil ik gaan beginnen met de verbouw van mijn boerderij. We hebben op dit moment een CV Ketel en daarmee verwarm ik het woongedeelte. We gaan het woongedeelte uitbreiden met 100 m^2. De huidige cv ketel zal dit er uitstekend bij kunnen verwarmen aangezien ik in het recente verleden ontzettend veel geïsoleerd heb.

Maar.....eigenlijk wil ik van het gas af en ben aan het rekenen geslagen met een pelletketel en een snipperketel met een hygiëneboiler. Hoewel het nadeel van een snipperketel is dat er een grote hoeveelheid snippers aanwezig moet zijn om de boerderij te verwarmen is deze opslagruimte geen probleem. De ketel zal in een zeecontainer achter het huis gezet worden en deze is te vullen met een tractor met voorlader.

De nieuwste ketels zijn te krijgen met fijnstof afscheiders, dit staat ook zeker op mijn wensen/eisenlijst. Ik kom op onderstaande berekening maar vraag me af of dit klopt. De terugverdientijd is niet zozeer een issue als wel de rest van de doorberekening.

Vallen de hoeveelheden pellets en snippers nog lager uit door het toepassen van een Hygieneboiler bijvoorbeeld?
Om mij heen hoor ik nogal wat verhalen van mensen die geld besparen door over te stappen op verwarming dmv pellets, maar zolang de pelletprijs ergens rond de 30 ct/kg ligt zie ik dat nog niet zo hard gebeuren..

PS:Doordat de boerderij groot is en een groot aantal kamer heeft die ik allen verwarmd wil hebben (studerende kinderen) is een mass heater helaas geen optie. Het systeem moet zo zijn dat ik twee week op wintersport kan zonder dat ik iemand hoeft te vragen om de boel dooi te houden tijdens mijn afwezigheid.
gas, pellet, snipper.xlsx
(11.02 KiB) 157 keer gedownload
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door CvP »

Ik heb je berekening niet bekeken maar heb ecologisch gezien wel een voorkeur voor snippers.
Pellets ondergaan minimaal 1 extra bewerking (persen) en dat kost behoorlijk wat energie.
Als je pech hebt komen ze ook nog eens van Canadese oerbossen. Dus naast natuurschade ook nog eens vervuilend transport over de oceaan.
Houtsnippers uit de omgeving (of uit eigen bos!) Hebben dan duidelijk de voorkeur.
Een hygieneboiler an sich zal de installatie niet zuiniger maken.
Wel als je hier wat zonnecollectoren aan hangt.
Hou je ons op de hoogte?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door jdw »

Jazeker, ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Zijn er mensen hier op het forum die een snipperketel gebruiken? Ben benieuwd naar hun ervaringen.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door fireblade »

Ik heb er ook over zitten denken, maar zie er toch maar vanaf, omdat je dan op een andere manier afhankelijk wordt van derden wb de pellets, wat gaat de prijs doen in de toekomst als de vraag hoger wordt, en aangezien de subsidie ineens is komen te vervallen omdat die ketels toch meer uitstoten dan eerst aangenomen werd zou het ook zomaar kunnen dat er ineens een extra belasting op pellets geheven gaat worden. Er zal toch nog gedurende 10-tallen jaren aardgas nodig zijn, waar het dan ook vandaan komt. Hoe zouden dan al die enorme kantoorgebouwen en galerijflats met collectieve cv installaties verwarmd moeten worden? Waarschijnlijk woon je ook ergens in een buitengebied, waar vooralsnog geen collectieve oplossingen voorhanden zijn. Zelfs de capaciteit van het elektriciteitsnet is ver onder de maat. Dus zolang het aardgas nog betaalbaar/beschikbaar is zou ik dat maar aanhouden. Vorig jaar zijn bij ons in het buitengebied nog op grote schaal de gasleidingen vervangen.....De techniek staat ook niet stil, en misschien is er over een paar jaar wel een oplossing voorhanden.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door JantjeV8 »

Zoek ff op NCK, die heeft een mooie installatie.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door JW te R »

Ik heb de spreadsheet ook even bekeken, en ik vermoed dat je aannames m.b.t. snippers niet helemaal kloppen.
Snippers leveren per kg ongeveer even veel warmte als pellets. Omdat pellets zijn geperst gaan er echter veel meer kg in een m3.
1 m3 snippers is ongeveer 350 kg en levert ca. 1575 kWh warmte, wat overeenkomt met 178 m3 gas.
Met het aangegeven gasverbruik zou je aan 13 m3 snippers genoeg moeten hebben. Die snippers kosten voor zover ik weet wel meer dan €8 per m3. Hangt een beetje af van de vraag in welke hoeveelheden je het bestelt.
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door jdw »

Dank jullie wel, ik zal de snippers nog eens nader onderzoeken en indien nodig de berekening aanpassen.

NCK had ik nog niet van gehoord, neem ik ook direct mee in mijn zoektocht. Iemand ervaring hier met dat merk?

Zodra ik eruit ben kom ik terug.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door pelletpower »

NCK is een best merk. Onverslijtbaar en blijft t jaren doen. Geen rare fratsen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 17 jul 2019, 07:03 Geen rare fratsen.
Hier kan ik wel een boekje over open doen....
Maar wel een merk waar je op kunt bouwen en dat doet wat het belooft en een beetje meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door pelletpower »

We zijn toch geen reclame aan t maken Kockie?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door kockie »

Voor NCK mag je best reclame maken, die wordt daar niet anders van.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door jdw »

NCK kan ik niet veel info over vinden, kan iemand me via PB even op de goede weg helpen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door kockie »

NCK is de "naam" van iemand hier op het forum. Hij heeft een snipperketel met nageschakelde, zelfgebouwde condensor. Zie ook mijn bovenstaande post.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door pelletpower »

Dat is al weer een tijdje terug dat we wat van hem gehoord hebben.

Mooie installatie heeft ie staan voor hout uit eigen tuin.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gas vs Pellet vs snipperketel

Bericht door jwardenier »

Zeker al weer een tijd geleden ,hij zou voor mij een ring lassen van de gehakt molen ,er zal iets scheef gegaan zijn ,heb een paar x per p b contact proberen te zoeken omdat ik de gehakt molen moest gebruiken om een andere forumer weer te helpen ,te vergeefs helaas ,ook zou ik hun [nck]helpen met het beleren v h paard ,maar hier over hebben we tevens geen afspraak kunnen maken .
NCK mocht je dit lezen ,ik weet dat je druk bent en ik had geen haast met de ring ,dus geen kwade gezichten ,kan gebeuren .
Ik heb zijn installatie eens mogen bekijken ,en ik was erg onder de indruk .
Gehakkeld hout gaat hier via een loonwerker naar een centrale ,daar wordt echt wel meer dan 8 euro per m3 voor betaald ,de loonwerker rekent een uur tarief trekker, hakselaar plus man uren .
Eigen gehakkeld hout gaat ook energie in zitten ,de lak kan dan wel eens duurder worden dan de brief .
Plaats reactie