Gasketel vervangen door... gasketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Ingir »

Na 20 jaar trouwe dienst (vrijwel geen storingen) van de Nefit HR-ketel wordt het tijd om eens rond te kijken voor vervanging. In die 20 jaar heb ik het huis goed geïsoleerd, luchtdichtheid verbeterd en overal LTV geplaatst waardoor onze woning geschikt is geworden voor verwarming met een warmtepomp. Overigens hebben we nooit al die maatregelen genomen voor het klimaat/milieu of verlaging energiekosten maar puur voor verhoging van het wooncomfort, die andere zaken zijn bijkomende voordelen.

Voor de opstelling van de buitenunit hebben we trouwens een perfecte opstelplaats die het mogelijk gemaakt restwarmte uit ventilatie te benutten en de buitenunit af te schermen zodat wij en de buren geen last hebben van de geluidsproductie. Toevallig stond vandaag een artikel in het AD dat minister Kajsa Langkous strenge normen wil stellen aan de geluidsproductie van buitenunits, lijkt mij wel terecht in het zeer dichtbevolkte NL.

Verder is aangekondigd dat men de gasprijs voor consumenten sneller wil laten stijgen dan de stroomprijs om zo het gebruik van warmtepompen te stimuleren en de overstap van gasketel naar warmtepomp te stimuleren. Ofwel alle lichten staan hier op groen voor overstap naar een warmtepomp...

En toch heb ik mijn bedenkingen... allereerst vermoed ik dat ook de stroomprijs komende jaren flink zal gaan stijgen als gevolg van het Energieakkoord en de klimaatwet. Zonnepanelen waren leuk met de salderingsregeling maar die wordt op termijn vervangen door variabele tarieven op basis van vraag en aanbod, met dank aan de slimme meter die dit mogelijk maakt. En dan heb je weinig aan het overschot aan zonnestroom in de zomer. Verder worden de kosten voor de energietransitie grotendeels via de energierekening afgewenteld op de eindgebruikers (energiebelasting, ODE, netbeheer)... wanneer warmtepompen en elektrische auto's gestimuleerd worden zal de vraag naar stroom sterk toenemen waardoor het verlies van rijksinkomsten uit energie gecompenseerd moeten door verhoging van de stroomprijs.

In NL begint energiearmoede, net als in Duitsland dat eerder begonnen is met de energietransitie, een probleem te worden aan de onderkant van de maatschappij. De minst draagkrachtige huishoudens beschikken niet over de middelen om hun woning energiezuinig te maken of te investeren in een warmtepomp zodat men genoodzaakt is te blijven verwarmen met gas. Verhoging van de gasprijs gaat dan ook vooral deze huishoudens treffen, zij zullen in de kou gaan zitten om de kosten laag te houden of zelfs worden afgesloten. Ik verwacht daarom dat de gasprijs niet extreem zal stijgen.

Door alle energiebesparende maatregelen is ons energieverbruik relatief laag, omgerekend zitten we op een warmteverlies van 36 kWh/m² per jaar waar de gemiddelde NL-woning tegen de 100 kWh/m²a verliest. Daardoor is ons gasverbruik zeer laag en doet een verhoging van de gasprijs nauwelijks pijn. Overstappen naar een warmtepomp zou wat besparen op vastrechtkosten voor gas maar dit voordeel weegt niet op tegen de veel hogere investeringskosten van de warmtepomp t.o.v. een nieuwe gasketel.

Kortom... ik twijfel en neig toch om de gasketel te vervangen door een nieuwe gasketel. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor de keuze alsnog op een warmtepomp kan vallen, dus graag jullie bijdrage aan een goede afweging.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door alefarendsen »

Ik had gister een kleine bijeenkomst met een man van Hoom, de landelijke energiecooperatie. We waren op bezoek bij een willekeurig huis in een rijtje, jaren 50. Winnaars waren hier isolatie van spouwmuur en vloer. Er hing een HR ketel van 15 jaar oud en dat bracht ons op het onderwerp van gas / warmtepomp, et cetera.

Was het een VR ketel geweest of was de ketel anderszins aan vervanging toe geweest, dan had de kerel van Hoom wederom een gasketel opgehangen. Zijn redenen hiervoor zijn niet dezelfde als die van jou. Hij dacht weldegelijk dat de gasprijs ging stijgen (de RvS heeft zojuist het gasbesluit van Wiebes vernietigd, het moet nog sneller terug naar 12 mld kuub, de relatie met Rusland is al niet te best, een beetje MH17 gedoe zal de gasprijs niet ten goede komen, verwachtte hij). Hij dacht ook dat de elektriciteitsprijs niet zo hard zou stijgen als jij voorspiegelt.

Desalniettemin zou hij ook gewoon weer een gasketel ophangen. Totdat er een duidelijk strategie is op wijk- of gemeenteniveau vond hij dat het prematuur is voor een huis in een willekeurige woonwijk. Die duidelijk is er nog lang niet en hij was ook van mening dat die duidelijk er sneller moet komen en dat de overheid op dit moment de burger niet stimuleert om sneller te handelen...

Nou ja, dat is dus wat hij riep gister.

gr.,
Alef
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door JantjeV8 »

Je conclusie komt wel op hetzelfde neer als waar Ingir mee afsluit: twijfel, welke koers moet je nu gaan varen.

Ooit zei Balkenende: Regeren is vooruit zien. Maar juist die regering zet geen heldere lange termijn visie uit, ze weten het zelf niet wat ze er mee aan moeten. Ze laten zich leiden door branche organisaties met winstoogmerk.

Ik sta er ook niks van te kijken dat er een energiebelasting op gas/stroom geheven gaat worden, waarvan de hoogte van je inkomen bepalend gaat worden o.i.d.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 04 jul 2019, 07:40 Ik sta er ook niks van te kijken dat er een energiebelasting op gas/stroom geheven gaat worden, waarvan de hoogte van je inkomen bepalend gaat worden o.i.d.
Hm. Zou ik het voor de verandering een keer goed doen! :fff Gebruik weinig, inkomen idem...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Ingir »

Nu is in ieder geval bekend dat de energiebelasting (EB) op gas wordt verhoogd met 4 eurocent/m³ in 2020 en vervolgens 6 jaar achtereen met 1 eurocent/m³ zodat we in 2030 € 0,10/m³ meer EB op gas betalen. Volgens het akkoord zouden de huishoudens dit geld weer terugkrijgen via verlaging van de EB op stroom maar het akkoord noemt geen bedragen... Op basis van een gemiddeld verbruik van 1500 m³ gas en 3500 kWh stroom zou de verhoging op aardgas-EB € 150 per jaar kosten (vanaf 2030) en daarmee de verlaging op stroom-EB ca. 4 eurocent/kWh.

Echter, de Opslag Duurzame Energie (ODE) waarmee de SDE+subsidie gefinancierd wordt gaat de komende jaren flink stijgen omdat de uitgaven voor SDE+ snel gaan stijgen. Bovendien zullen energiebesparende maatregelen van huiseigenaren (=minder opbrengst ODE) gecompenseerd worden door nog hogere ODE-tarieven... en verder wordt de belastingvermindering op stroom (heffingskorting) verlaagd.

Kortom, gas én stroom worden duurder zodat er geen sprake is van een lagere energierekening door overstap van gasketel naar warmtepomp. Niet bepaald een stimulans om te investeren in een te dure warmtepomp.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Dutch John »

Mensen vragen mij soms ook wat de beste vervanging is. Er is geen eenduidige oplossing; wie de schoen past, trekke hem aan:
-stukhout: prima voor wie er toegang toe heeft en zijn buren niet lastig valt. Gezeur over fijnstof is wat het is: gezeur. De wereld is toch al verziekt.
-pellets: hoe duurzaam zijn Canadese of Russische omgemaaide bossen die naar hier verscheept worden?
-warmtepomp: kan voor een prima geïsoleerd huis. Maar duur en waar komt de stroom vandaan? In elk geval niet uit zonnepanelen.
-gas: passend in een wereld die wel duurzaam wil, maar het niet kan, omdat we teveel consumeren. Niet slechter dan de andere oplossingen.

Prijstechnisch zitten alle energievormen aan een touwtje. Stroom kan misschien goedkoop worden, alle bijkomende kosten zoals transportkosten, belastingen, de apparatuur zelf niet. Uiteindelijk gaat het economisch gedacht niet om de kWh prijs, maar om wat je per jaar kwijt bent.

De enige goede oplossing is minderen. En niet alleen wat betreft stoken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef: 04 jul 2019, 09:01 -stukhout: prima voor wie er toegang toe heeft en zijn buren niet lastig valt. Gezeur over fijnstof is wat het is: gezeur. De wereld is toch al verziekt.
-pellets: hoe duurzaam zijn Canadese of Russische omgemaaide bossen die naar hier verscheept worden?
-warmtepomp: kan voor een prima geïsoleerd huis. Maar duur en waar komt de stroom vandaan? In elk geval niet uit zonnepanelen.
-gas: passend in een wereld die wel duurzaam wil, maar het niet kan, omdat we teveel consumeren. Niet slechter dan de andere oplossingen.
Voor de warmtepompen geldt bovendien dat deze in het dichtbevolkte Nederland tot diverse problemen leidt:
- buiten-units van L/L- en L/W-wp's produceren veel lawaai waar de directe buren overlast van kunnen ondervinden... het plan van de minister om eisen te stellen aan de maximale geluidsbelasting op de erfgrens van 40 dB resulteert in extra kosten voor geluidsdempende omkasting en het bijbehorende rendementsverlies op een rendement dat sowieso al minimaal is.
- de beter renderende W/W-warmtepompen hebben een vergelijkbaar probleem maar dan ondergronds... de woningen staan doorgaans zo dicht op elkaar dat de grondbronnen in elkaars invloedsfeer komen waardoor het rendement alsnog onderuit gaat en zelfs onbruikbaar worden
- NL-woningen zijn door de slechte isolatie en luchtdichting überhaupt nauwelijks geschikt voor een warmtepomp... de warmtevraag is veel hoger dan de koelingsbehoefte waardoor grondbronnen in de zomer nauwelijks recupereren en te koud aan het nieuwe stookseizoen beginnen.

In mijn geval heb ik daar allemaal geen last van, woon in het buitengebied met genoeg ruimte om het huis om beide warmtepompen te kunnen toepassen. Wat me nu vooral tegenhoudt zijn de hoge kosten van de warmtepompen plus het feit dat de overheid geen duidelijkheid geeft over de ontwikkeling van gas- en stroomprijs voor de eindgebruikers. Ze stellen dat gas duurder wordt en stroom goedkoper maar daarmee bedoelt de overheid alleen de ontwikkeling van de energiebelasting. Ondertussen worden de kosten van netbeheer (stroom) opgejaagd door de aanleg van stopcontacten voor windmolens op zee en verzwaring van het hoogspanningsnetwerk om het toegenomen stroomverbruik te faciliteren. En zoals eerder vermeld gaat men de Opslag Duurzame Energie sneller opvoeren wanneer mensen energiebesparende maatregelen nemen... de ODE moet komende jaren toenemen bij afnemend energieverbruik.

Eigenlijk kan ik in woningbouw weinig situaties bedenken waar een warmtepomp zou kunnen excelleren. Wanneer je een woning energiezuiniger maakt is de verwarmingsbehoefte kleiner waardoor een peperdure warmtepomp financieel niet langer te verantwoorden is. Een nieuw passiefhuis heeft zo'n lage warmtevraag dat volstaan kan worden met een simpel elektrisch kacheltje of airco. Is de warmtevraag juist groter dan stijgen de kosten voor zowel de aanschaf van de warmtepomp als het stroomverbruik.

Omgekeerd, voor een een energiezuinige woning voldoet een gasketel nog altijd prima... de aanschafkosten zijn relatief laag (t.o.v. de warmtepomp) en het gasverbruik is dankzij de goede isolatie/luchtdichting sowieso laag zodat een hogere gasprijs weinig pijn doet. Ik denk dat de hoogte van het vastrecht voor de gasaansluiting een doorslaggevende rol gaat krijgen. Blijft deze ongeveer gelijk dan zit ik goed met gas, wordt het vastrecht echter flink opgevoerd dan overweeg ik over te stappen op verwarming met stroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Joepie »

Tja, wat wil je horen? Het lijkt alsof je je keuze al hebt gemaakt en dat je bevestiging zoekt van je eigen beeld. Duidelijk is dat je het bekijkt als een calculerende techneut, die wilt vasthouden aan wat hij kent. Dat soort techneuten riepen ook het hardst toen de trein werd geëlektrificeerd of we de kooltjes inruilden voor gas. History learns us that...

Argumenten die je noemt zijn ofwel niet op jou van toepassing (Energie-armoede? Interferende systemen in de bodem?) of ze liggen enkel in het straatje die leidt tot je eigen beeld (ik verwacht hogere kosten). Het zou best kunnen zijn dat de opslagen door de overheid op elektriciteit en gas anders liggen dan de overheid nu voorspiegelt. Maar is dat alle informatie uit je glazen bol? Er zijn denk ik meer factoren en die een rol spelen. Gas komt voor een stijgend deel uit Rusland. Hoe lekker stabiel is dat op de lange termijn? Nog niet zo lang geleden heeft Oostenrijk een maand (!) zonder gas gezeten omdat boekhouder Poetin in zijn maag zat met een onbetaalde factuur aan Oekraïne. Bovendien is de gasprijs op de korte termijn gekoppeld aan de olieprijs, kan dus echt alle kanten op. Groningers worden gecompenseerd voor schade die ze nu leiden als gevolg van 60 jaar gaswinning, en daar is geen spaarpotje voor. De burger betaalt linksom of rechtsom. Ook voor de dijkverhoging als we de Waddeneilanden een stukje verder naar beneden pompen. Netbeheerkosten worden collectief betaald, dus als deze kosten worden verdeeld over steeds minder woningen met een gasaansluiting, dan zullen die kosten ook gaan stijgen. Hoeveel? Zeg het maar.

Als ik jouw LTV-huis zou willen kopen, dan is een gasketel voor mij een waarde verlagend element. Net zo als een gedateerde badkamer of achterstallig schilderwerk. Zou er zomaar 5000 euro minder voor willen betalen omdat ik die achterhaalde zooi moet vervangen door iets toekomstbestendigs.
Laatst gewijzigd door Joepie op 05 jul 2019, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef: 04 jul 2019, 09:01 Gezeur over fijnstof is wat het is: gezeur. De wereld is toch al verziekt.
Eigenlijk geef je het ultieme argument om helemaal niets te doen. Fijnstof kan je namelijk vervangen door heel veel andere willekeurige termen, afhankelijk door welke bril je de wereld bekijkt. Bijvoorbeeld: Gezeur over consuminderen is wat het is: gezeur. De wereld is toch al verziekt.

En daarmee is de toekomst van onze wereld bezegeld.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door JantjeV8 »

Joepie schreef: 05 jul 2019, 00:07 Als ik jouw LTV-huis zou willen kopen, dan is een gasketel voor mij een waarde verlagend element.
Dat is het toch ook. Het is een technisch ding met beperkte levensduur, feitelijk schrijf je zo'n ding af. Dat geldt ook voor stukhoutketel, pelletkachel, warmtepomp etc.

Feitelijk is het ook raar dat we op een huis zelf niet afschrijven.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door JantjeV8 »

Joepie schreef: 05 jul 2019, 00:07 omdat ik die achterhaalde zooi moet vervangen door iets toekomstbestendigs.
En wat zou dat dan kunnen zijn?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Dutch John »

Joepie schreef: 05 jul 2019, 00:21 Bijvoorbeeld: Gezeur over consuminderen is wat het is: gezeur. De wereld is toch al verziekt.
Ik heb lang geloofd dat we de mensheid, zoals die nu bestaat, te redden was. Maar ik geloof inderdaad dat ons lot bezegeld is. Feit blijft dat ik zelf m'n ecologische voetafdruk blijf verlagen. Echter de hoop veel medestanders te vinden is ijdel gebleken. Kennelijk is het helemaal niet sexy als je van 600 euro per maand kunt leven.

Metaforisch: 0p gebied van consumptie zijn we in veel opzichten obese geworden. En net als dikzakken het zoeken in high tech energiearm voedsel (maar wel veel), in plaats van simpelweg minder te vreten, zo is de maatschappij allerlei EROEI technisch onzinnige oplossingen aan het zoeken, in plaats van simpelweg minder te gaan consumeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef: 05 jul 2019, 08:46
Joepie schreef: 05 jul 2019, 00:07 omdat ik die achterhaalde zooi moet vervangen door iets toekomstbestendigs.
En wat zou dat dan kunnen zijn?
Met het gegeven verlies van 36 kWh per vierkante meter zou in mijn optiek de beste oplossing zijn; een L/L warmtepomp, een zonneboiler en zonnepaneeltjes. Gasaansluiting weg.

Ja, in de zomer heeft de zonneboiler overcapaciteit. En ja, in de koudste wintermaanden zal je warmtepomp niet altijd kunnen draaien op je eigen zonnestroom. So what?

Bovenstaande is alleen niet de oplossing met de laagste aanschaf. Maar economische keuzes zijn ook niet altijd de beste. Ik mag graag refereren aan grote hoeveelheid jaren 70 en 80 woningen in ons land die zijn gebouwd met geen of nauwelijks isolatie. Want isolatie, dan kon echt niet uit tegen de gasprijs van toen. Wat hebben we een grote hoeveelheid kapitaal vernietigd in de afgelopen jaren. En de eigenaren van nu zijn geconfronteerd met suboptimale en dure oplossingen. Dank je techneuten van toen. (Proest).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door fireblade »

Ik zou die ketel gewoon weer vervangen door een gasketel, omdat er in de energietransitie nog zoveel onduidelijkheden zijn wat waar en hoe en tegen welke prijs, dat je nu misschien kiest voor een oplossing die over een paar jaar in jouw situatie misschien geheel achterhaald blijkt, qua kosten en subsidies en de ontwikkeling van de techniek. Ten aanzien van de subsidies is het helemaal een puinhoop, de overheid roept en doet maar wat zonder ergens enig inzicht in te hebben, vandaag is het dit, morgen weer dat, bv subsidies op pelletkachels eerst wel, en nu niet meer omdat ze toch weer meer uitstoten dan gedacht, aanschafsubsidie elektrische auto eerst 6000 euro, nu toch weer niet, kijk eens naar de regelgevingen voor isolatiesubsidies wat daar allemaal mee aangerommeld is in de afgelopen jaren, terwijl dit de beste oplossing is, wat je niet aan warmte verliest hoef je ook niet op te wekken. En het Nederlandse aardgas zal op termijn wel eindig zijn denk ik, en anders gaat er wel buitenlands gas door de leidingen, of waterstof. En eer het zover is is de ketel die je nu nieuw koopt weer een aardig eind versleten. En wat ze nu willen, zoveel mogelijk elektrisch gaat ook niet, dat kan het net niet aan en eer dat dat aangepast is......Kortom nog veel onduidelijkheden en onzekerheden.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Ingir »

Joepie schreef: 05 jul 2019, 10:09 Met het gegeven verlies van 36 kWh per vierkante meter zou in mijn optiek de beste oplossing zijn; een L/L warmtepomp, een zonneboiler en zonnepaneeltjes. Gasaansluiting weg.
Tot op vandaag worden nieuwbouwwoningen opgeleverd die onvoldoende toegerust zijn voor de dure energie van komende decennia. De isolatienormen zijn slechts matig opgevoerd en de luchtdichting is nog net zo slecht als 10 jaar geleden. Een nieuwbouwwoning is daarom bij oplevering al hopeloos verouderd... Mijn 40 jaar oude woning heb ik inmiddels wel zo goed mogelijk geïsoleerd om het gasverbruik flink te kunnen verlagen. Het eerste jaar dat we de woning betrokken gebruikten we 3x zoveel gas als wat we nu nodig hebben.

Als ik voor een warmtepomp zou kiezen dan zou dat geen L/L-wp worden maar een L/W-wp omdat de hele woning is voorzien van LTV. Zonneboiler heb ik al en zonnepanelen gaan er binnenkort komen. Het enige dat mij tegenhoudt is de hoge aanschafprijs van de warmtepomp, ik heb er vaak genoeg aan gerekend om te kijken waar het omslagpunt ligt maar dat ligt steevast buiten de economische levensduur van de warmtepomp. Zoals gezegd kan dit veranderen door een structurele verlaging van de stroomprijs en verhoging van de gasprijs maar zoals de zaken er nu voor staan is het zeer onwaarschijnlijk dat stroom goedkoper gaat worden, de integrale stroomprijs zal gaan stijgen door snel toenemende kosten voor ODE en netwerk. Vandaar ook dat ik een deel van mijn stroomverbruik ga afdekken met zonnepanelen, namelijk het deel dat ik met zonnepanelen kan opwekken en direct gebruiken, met wat moeite denk ik 40-50% van mijn jaarverbruik te kunnen afdekken.

Voor verwarming is de combinatie warmtepomp en zonnepanelen niet gunstig, in de winter brengen de panelen nauwelijks iets op en na afschaffing van de salderingsregeling kun je niet langer overtollige zomerstroom gratis inwisselen voor dure netstroom in de winter. De combinatie werkt overigens wel perfect voor koeling maar onze koelingsbehoefte is minimaal. In de winter zal de warmtepomp dus voornamelijk op dure netstroom moeten draaien. En met het toenemen van het aantal warmtepompen en E-auto's zal de vraag in de winter zorgen voor een hogere stroomprijs die via de slimme meter afgerekend kan worden (variabele tarieven).

Een hogere gasprijs schrikt mij voorlopig niet af tenzij het gas echt veel duurder gaat worden dan stroom. Maar aangezien met name financieel minder draagkrachtige huishoudens hierdoor in grote problemen komen is mijn verwachting dat gasprijs niet veel duurder dan de stroomprijs gaat worden en zodoende de terugverdientijd van de warmtepomp nauwelijks verbetert. Met een woning die al helemaal geschikt is voor een warmtepomp is het ook geen probleem om rustig af te wachten, ik kan immers elk moment alsnog besluiten over te stappen naar een warmtepomp wanneer de gasprijs beduidend hoger gaat worden. Het verlies op de investering van de gasketel valt mee omdat de aanschafprijs relatief laag is.

Ik ga dus achterover leunen en rustig afwachten hoe de consumentenprijzen voor energie zich komende jaren gaan ontwikkelen, hoe de afschaffing van de salderingsregeling gaat uitpakken, hoe de prijzen van warmtepompen evolueren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie