Groen dak - temperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
melrob81
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:43

Groen dak - temperatuur

Bericht door melrob81 »

Wij overwegen een groen dak aan te schaffen. We wonen in een split level woning met plat dak. De bovenste verdieping (kinderkamers) worden heel warm... nu hebben wij ons laten vertellen dat een groen dak zo'n 3 a 4 graden kan schelen. Zijn er hier mensen met ervaring met een groen dak boven (slaap)kamers? En zo ja, merk je daadwerkelijk temperatuurverschil?
Nog andere tips of dingen waar wij aan moeten denken? Alle ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Groen dak - temperatuur

Bericht door Ramon »

Ik heb er wel ietsje ervaring mee.
Allereerst: wat voor (kleur) dak heb je nu?
Ongeisoleerd zwart bitumen?
nu hebben wij ons laten vertellen dat een groen dak zo'n 3 a 4 graden kan schelen.
Ik denk dat het dak 20 graden koeler blijft.
Hoeveel je daar binnen van merkt... gerust 3 a 4 graden.
Heb je het goed geisoleerd? Dan ga ik het betweifelen.
Tuurlijk scheelt het. Maar ik denk dat goed isoleren beter is.

Wil je een goedkope oplossing? Koop wit zeildoek (als je een zwart dak hebt). Dat scheelt al enorm. Evt maak je het s ochtends en smiddags nat, door er een emmer water op te gooien. Kan geen groendak tegenop.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Groen dak - temperatuur

Bericht door Orbiter »

Dat zeil vanaf tussenseizoen dan ook weer weghalen want dan wil je die extra graden wel in huis.

Daarnaast: Dat wit zeil gaat met de tijd ook wel groen worden natuurlijk :twisted:
melrob81
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2019, 21:43

Re: Groen dak - temperatuur

Bericht door melrob81 »

Dank voor de reactie. Inderdaad een zwart bitumen dak. Weet niet of het geïsoleerd is eigenlijk...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Groen dak - temperatuur

Bericht door Joepie »

Plat dak?
PV in oost-west opstelling neerleggen.
Heeft een dempende werking op je daktemperatuur en je wekt er ook nog eens elk jaar een paar duizend kWh mee op.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Groen dak - temperatuur

Bericht door Paul Joosten »

Zoek mijn topic over het sedumdak op de schuur maar even op. Voorheen was het in de zomer onder het bitumendak om af te pikken zo heet, nu de sedum er op licht is het heel wat aangenamer. Dak is verder niet geïsoleerd, alleen in de hobby ruimte en die is nog beter van temperatuur.

Let wel even op het gewicht wat je toevoegt. Kan de constructie dat aan? Als je het zelf niet (goed) kunt beoordelen laat dan een constructeur het dak bekijken. Het groendak IN de slaapkamer helpt niet erg...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie