Buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MartijnBouwman
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2019, 07:57

Buffervat

Bericht door MartijnBouwman »

Ik probeer voor mijn eigen situatie uit te denken hoe ik op termijn met minder energie mijn belangen kan behartigen. Ik heb nu nog veel zaken die ik kan veranderen ik woon in een tussenwoning uit de jaren 70 met nog weinig isolatie, kruipruimte isolatie heb ik van de zomer al gerealiseerd en ik heb op de BG al vloerverwarming. Ik zal dit jaar mijn CV moetten vervangen wegens aflopen huurcontract ketel. Hiervoor in de plaats zal een nieuwe cv komen. Maar ik wil wel al vast een plan maken om in de toekomst over te kunnen gaan op wat anders. Maar daarvoor moet eigenlijk eerst het huis beter op orde zijn. Ik wil eerst zorgen dat ik mijn verwarming op een lagere temperatuur kan gebruiken door boven ook vloer of wandverwarming aan te leggen. Verder wil ik mn huis beter isoleren. Daarna zou ik moetten kijken naar een andere warmtebron. Echter het probleem waar ik tegenaanloop is dat je eigenlijk dan een flink buffervat nodig hebt. Ik zou qua volume wel ruimte kunnen vinden in mn huis voor zo´n vat maar ik geloof nooit dat ik 1000kg op 1m2 vloeroppervlak kan plaatsen als ik zie hoe mijn BG vloer is gebouwd. Nu vroeg ik mij af of er alternatieven zijn voor zo´n conventioneel buffervat. Ik heb op internet gevonden dat er tanks zijn die je in de tuin kunt ingraven en een soort modulair systeem die je in je kruipruimte kunt opbouwen maar beide lijken een beetje gestrandde projectjes die niet leverbaar zijn.

Nou zou ik ook nog wel overwegen om als project zelf iets te bouwen, zeker als je het buiten in je tuin aanlegt en deels ingraaft onder vlonders o.i.d..

Mijn doel is als het ware om mijn huis een platform te maken dat geschikt is voor bijvoorbeeld zonnecollectoren en eventueel een pelletkachel of warmtepomp of tegen die tijd een alternatief voor beide
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Goeie plannen! 1e stapjes zijn gezet. Vraag jezelf ook af waarom je de bovenverdieping warm moet houden. Wordt daar geleefd?

Balklaag van de bg vloer zal toch ook wel op een of andere manier te ondersteunen zijn, soort funderingsplaatje storten onder kruipruimte, tussen constructie wat de balklaag ondersteund etc.
Of graaf het vat in je kruipruimte in.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Buffervat

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Vraag je vooral af waarvoor je zo'n groot buffervat zou willen gebruiken.
Is het wel echt nodig?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
MartijnBouwman
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2019, 07:57

Re: Buffervat

Bericht door MartijnBouwman »

Wij hebben hobbykamers op de bovenverdieping en zijn daar eigenlijk vaker te vinden dan beneden;-) we hebben nu zo'n Tado met zoneregeling voor de vloerverwarming en 1 thermosstaat voor de bovenverdieping. We kunnen de radiatoren boven niet uitzetten(komt ook niet uit met de capaciteit van de ketel i.c.m. de hydraulisch neutrale vloerverwarming) Maar we kunnen de vloerverwarming beneden nu wel uitzetten.

Het is ook wel lastig om beneden een goede plek te vinden zeker ook omdat er al vloerverwarming ligt en een deel van de kruipruimte niet toegankelijk is. Maar wat voor problemen kom je tegen als je een vat probeert in te graven? Het grondwaterpeil zit als ik moet gokken zo'n 80cm onder de grond dus als je te diep gaat dan krijg je wel een opwaartse druk. Normale buffervaten zijn met een isolatiemateriaal thermisch geisoleerd alleen als er waterdruk op zou komen dan is dat denk ik niet geschikt dus je hebt iets nodig met een PE schil eromheen. Ik zat zelf te denken dat je van een 1000L IBC container wel een 500L Buffervat met isolatie zou kunnen maken.

Maar of je zo'n buffervat zou echt kan begraven zou ik niet kunnen zeggen

Edit: @ Zwerius Kriegsman Als je bij Pelletkachels kijkt zie je dat ze toch wel circa 35-40L Buffervat per kw vermogen adviezeren. Ik probeer mij dusdanig in te lezen dat ik een plan kan maken om mijn huis future-proof te maken terwijl ik geen fouten tijdens huidige verbouwingen maak. Ik wil niet eerst muurverwarming plaatsen en dan 5 jaar later in diezelfde muren moetten frezen voor een leiding bij wijze van.

Ik wil in de toekomst in ieder geval zonnecollectoren en daar heb je anzich niet zo'n groot vat voor nodig
Plaats reactie