uitstoot rocket batch box

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

20190503_132249.png
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door kockie »

Is dit een generatio spontanea? Ontstaat de N2 uit het niets?

Ik denk dat hier af en toe (al dan niet bewust) langs elkaar heen gepraat wordt. Verschil tussen wat er staat en wat er bedoeld wordt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door dormos »

NOx (stikstofoxiden): de zuurstof die gebruikt wordt voor de verbranding komt uit de omgevingslucht. De lucht bevat ook stikstof (N2) en bij hoge temperaturen (zoals in een verbrandingsmotor) reageert die stikstof met zuurstof in de lucht en vormt het NOx.

Plaatje lijkt dus niet helemaal te kloppen. O2 links is niet alleen zuurstof maar lucht met stikstof er in.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Paul Joosten »

De vergelijking is duidelijk fout. N zou links moeten staan en NOx rechts.

Stikstofoxiden is een groep stoffen die bestaan uit een stikstofatoom en één of meerdere zuurstofatomen. Deze groep wordt aangeduid met de verzamel formule NOx. De meest voorkomende stikstofoxiden zijn NO en NO2.
Stikstofoxiden ontstaan door verbranding van fossiele brandstoffen in verkeer en industrie. Ze worden gevormd als stikstof uit lucht en uit brandstoffen reageert met zuurstof tijdens de verbranding. Wanneer stikstofoxiden worden uitgestoten reageren deze met zonlicht in de atmosfeer, waardoor fotochemische verontreinigingen ontstaan. Dit zijn secundaire verontreinigingen die een aantal milieuproblemen veroorzaken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Tim »

Ramon,

Wat versta jij onder emissie?
In termen van verbranding heeft men het dan meestal over de uitstoot van schadelijke stoffen. Niet over de normale verbrandingsproducten als water en kooldioxide.

http://www.whatischemistry.unina.it/en/burn.html

Als jij dat ook emissie noemt, dan klopt je redenering dat 1 hoeveelheid brandstof, 1 hoeveelheid emissie oplevert.

Maar dan moet je ook de aangevoerde buitenlucht meenemen, en de as. Een deel van die lucht kan veel emissie opleveren (NOx verhaal), zonder dat het direct uit het hout komt.
Ramon schreef:Er staat: EN er is minder emissie. Niet: daardoor is er minder emissie
En er is minder emissie, omdat er veel minder onverbrande gassen de pijp verlaten.
Je hebt na de komma niet gelezen en ik bedoeld daar uiteraard brandbare gassen.

Dus als er meer emissie is van CO2 en H2O en minder emissie van schadelijke stoffen, is er meer hout omgezet in reactiewarmte. Dus is er meer warmtebenutting mogelijk en minder vervuiling veroorzaakt.

En reactiewarmte is wel degelijk een onderdeel van scheikunde, alleen staat het vaak niet in zo'n formule van elementen.
https://wetenschap.infonu.nl/scheikunde ... ening.html

Ik heb misschien een opening voor een meting. Zal een kijken.

Tim
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

@kockie

Die n hoort er idd niet. Ik heb zomaar wat van internet geplukt als voorbeeld voor een chemische formule van houtverbranding.
Dus als er meer emissie is van CO2 en H2O en minder emissie van schadelijke stoffen, is er meer hout omgezet in reactiewarmte. Dus is er meer warmtebenutting mogelijk en minder vervuiling veroorzaakt. 
Hier ben ik het helemaal mee eens. De warmtebenutting is veel beter. De emissie van co2 stijgt, emissie "schadelijke" stoffen daalt.

Emissie blijft dus gelijk. Samenstelling veranderd.

Maar wat is schadelijk? Sinds wanneer is co2 niet schadelijk meer? Vroeger misschien, maar tegenwoordig?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Tim »

Ramon,

CO2 uit houtstook is kortcyclisch ipv errrg lang zoals uit fossiele bronnen.

Of het schadelijk is, dat weet ik niet. Daar zijn de professoren het nog niet altijd over eens.

Ik zie het niet meer zo als een probleem. Er zal wat veranderen, maar er ontstaat ecologisch wel iets nieuws.

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door peterberg »

Ramon schreef: 03 mei 2019, 22:53De emissie van co2 stijgt, emissie "schadelijke" stoffen daalt.
Emissie blijft dus gelijk. Samenstelling veranderd.
We gaan vooruit.
Als het uitgangspunt is: "alles wat uit de schoorsteen komt is emissie" dan blijft het volume gelijk.
Als er meer van de brandstof reageert met zuurstof verandert de samenstelling van de totale emissie.

Met het uitgangspunt: alles wat niet gerangschikt wordt onder CO² en water is (al of niet vervuilende) emissie, dan neemt bij volledige verbranding de emissie af.

CO en rook in het algemeen is brandstof, als ze niet benut worden is het vervuilende emissie, het een sluit het ander niet uit.

Blijft staan dat "hoe meer er verbrandt, hoe meer emissie" vooralsnog een flinke slag in de lucht lijkt te zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

Blijft staan dat "hoe meer er verbrandt, hoe meer emissie" vooralsnog een flinke slag in de lucht lijkt te zijn.
Dat hangt ervanaf. Creosoot in de pijp en onverbrande kooltjes zorgen voor een verminderde emissie. Want als je 20 kg hout verstookt, en er blijft houtkool achter en een laagje teer, creosoot in de pijp, heb je verminderde uitstoot. Vaste stoffen (of datgene wat niet uit de schoorsteen komt) vallen niet onder emissie.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door peterberg »

Ramon schreef: 04 mei 2019, 16:47
Blijft staan dat "hoe meer er verbrandt, hoe meer emissie" vooralsnog een flinke slag in de lucht lijkt te zijn.
Dat hangt ervanaf. Creosoot in de pijp en onverbrande kooltjes zorgen voor een verminderde emissie. Want als je 20 kg hout verstookt, en er blijft houtkool achter en een laagje teer, creosoot in de pijp, heb je verminderde uitstoot. Vaste stoffen (of datgene wat niet uit de schoorsteen komt) vallen niet onder emissie.
Verminderde emissie, jazeker, heel goed mogelijk.
Vermeerderde emissie, zeker niet.
Nog steeds een slag in de lucht.
Er kan niet meer emissie komen dan er aan brandstof is in gegaan.
Alleen de samenstelling verandert.
Jouw definitie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Tim »

Ramon schreef:Dat hangt er vanaf. Creosoot in de pijp en onverbrande kooltjes zorgen voor een verminderde emissie. Want als je 20 kg hout verstookt, en er blijft houtkool achter en een laagje teer, creosoot in de pijp, heb je verminderde uitstoot. Vaste stoffen (of datgene wat niet uit de schoorsteen komt) vallen niet onder emissie.
Jaaaa, zo ken ik er nog wel een paar.

Deze gaat sowieso niet op, want die emissie producten die je noemt zijn inherent aan veel schadelijke emissie, ofwel een slechte stoker of kachel.

Ik stop nu met emissie definitie geneuzel. Volgens mij begrijpen we het wel.

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door peterberg »

Alle verontreinigende stoffen naar lucht, water en bodem vallen trouwens onder emissie.
Zie de definitie van de Nederlandse rijksoverheid. http://www.emissieregistratie.nl/erpubl ... er.nl.aspx
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door Ramon »

Alle verontreinigende stoffen naar lucht, water en bodem vallen trouwens onder emissie.
Ga je weer krijgen WAT de defenitie van verontreinigende stoffen zijn...

Bij de shell verkopen ze kooltjes (is dat verontreinigend?) lijkt mij brandstof...

En als je de creosoot uit je pijp, netjes naar een erkende verwerker brengt, valt het ook niet onder emissie.

Ik neem aan dat je al je electronische huishoudelijke apparaten ook niet onder emissie schaart. Die gooi je toch ook niet in de bodem, water of in de lucht?

Een gooi in de lucht...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door peterberg »

Ramon, het lijkt me nu wel genoeg.
Je wordt nu echt vervelend, ik haak af.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: uitstoot rocket batch box

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 04 mei 2019, 21:55 Ga je weer krijgen WAT de defenitie van verontreinigende stoffen zijn...
Nee, die was er al. Jij probeert hem te veranderen. Wat jij onder emissie probeert te scharen, heet volgens mij 'residu'.

Bij de een is olie een brandstof, bij de ander een grondstof. Het is emissie als het tot je afvalstroom behoort. Die verwerker ziet het als grondstof.
Plaats reactie