"De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

"De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door benthuis »

Vandaag deze man beluisterd tijdens een bijeenkomst over de toekomst van de nederlandse Boeren Landbouw.

De samenvatting en zijn onderzoek moet ik nog lezen, maar hij kon wel eens antwoorden hebben op heel veel vragen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door alefarendsen »

Het begint net weer lente te worden, dus tijd om het hele onderzoek te lezen is er voorlopig niet meer. Desalniettemin ben ik benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van z'n (voor ons voor de hand liggende) mogelijke scenario voor 2040. Dat scenario houdt voor hem het volgende in:

  • voedselproductie voor de eigen bevolking/zo weinig mogelijk export en import;
  • geen verwarmde kassen en geen intensieve veehouderij;
  • hergebruik van alle reststromen van organisch materiaal;
  • geen/heel weinig gebruik van fossiele brandstoffen;
  • kapitaal vervangen door arbeid: 470.000 extra arbeidsplaatsen.

Handig om zijn definitie van duurzaamheid ook even te lezen:

In dit proefschrift wordt onder duurzaamheid verstaan het produceren van goederen en
diensten met zo weinig mogelijk energie, grondstoffen en landgebruik en het veroorzaken van
zo weinig mogelijk negatieve effecten op de omgeving.

Duurzaamheid is hier bepaald op basis van de volgende parameters:

  • de energetische waarden van de output en de input van de landbouw;
  • het directe en indirecte landgebruik;
  • de directe en indirecte arbeid.

En dan nog even een quote van z'n conclusies en belangrijkste cijfers. Ze verrassen niet, blijven desalniettemin shocking!

De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn:
  • de duurzaamheid van de landbouw is van 1950 t/m 2015 sterk afgenomen en zal in de
    periode 2016 t/m 2040 moeten stijgen. Dit maakt een grote instroom van arbeid in de
    landbouw noodzakelijk (reruralisatie). Daarmee zal het beeld van de landbouw in
    2040 sterk afwijken van dat in 2015 en in sommige opzichten lijken op de landbouw
    in 1950;
  • het directe landgebruik is in de periode 1950 t/m 2015 met 495.000 ha (21%)
    afgenomen en het indirecte landgebruik is met 2,8 miljoen ha toegenomen;
  • de directe arbeid is in de periode 1950 t/m 2015 afgenomen met ruim 407.000 a.j.e. en
    de indirecte arbeid is toegenomen met ruim 102.000 a.j.e.;
  • tegenover een stijging van de energetische waarde van de input in GJ/ha met 619% in
    de periode 1950 t/m 2015, staat een relatief geringe verhoging van de output in GJ/ha
    met 12%;
  • de middelen die in de periode 1950 t/m 2015 zijn ingezet om de productie te verhogen
    staan niet in een redelijke verhouding tot de gerealiseerde opbrengstverhoging;
  • de huidige landbouw moet snel worden omgevormd tot een duurzame landbouw.

Zo, nu maar weer eens naar buiten.

gr.,
Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door Dutch John »

Klinkt prima. Zal wel een uitdaging worden, want als je de goedkope fossiele hefboom gaat vervangen door ouderwetse, relatief dure menskracht, dan krijg je een ander soort economie. Eentje die moeilijk tegen goedkopere import kan opboksen. Zoiets vraagt om impopulaire wetgeving en daarmee stevige politieke schoenen.

Afijn, hier klooien we al jaren op een energetisch arme manier van voedselteelt en -verwerking. Zeer vervullend, want het is automatisch ook biologisch en uitermate smaakvol, maar het kost wel erg veel tijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door alefarendsen »

maar het kost wel erg veel tijd
tsja, het houdt me van de straat; anders zou ik maar kattenkwaad uit gaan halen :lol:.

fijne zondag,
alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door benthuis »

Er zitten zeer bruikbare dingen in voor discussie. (Die ik liever uit de weg ga... )

Maar vind het wel een aardige lat om zaken langs te houden. Meino is er in Wageningen op afgestudeerd en zal er niet veel medestanders hebben....

Interessant vond ik dat elke discussie rondom zijn stellingen er al snel op uitkwamen dat landbouwgrond zo snel mogelijk ontwaard moet worden. Met huidige prijzen is amper arbeid op te schalen wil je economisch op redelijke schaal blijven werken. Dat zal ook nog wel een stempeltje worden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door jwardenier »

Wanneer er zo veel bedrijven blijven stoppen als nu ,kan het hard gaan met de ontwaarding ,niemand wil de grond dus kan het goedkoper worden .
Ik denk dat de beste man het goed gezien heeft ,of de oplossing zit in terug naar de jaren 50 betwijfel ik ,de alternatieve landbouw heeft ook niet stil gezeten ,er zijn ontwikkelingen als voedselbossen ,en perma cultuur landbouw ,waar weliswaar meer arbeid in gestoken moet worden ,maar waar het een symbiose met de natuur is .
Op kleine schaal heb ik wat resultaten kunnen boeken ,mijn grond is arme zandgrond die ook nog eens geen water vasthoud .
Terug komend probleem zijn de grassen in het bouwland ,hierdoor moet er jaarlijks een grondbewerking uitgevoerd worden ,opbrengsten zijn vergelijkbaar met traditionele landbouw zonder kunstmest .
Er zouden proefboerderijen opgezet moeten worden ,pas dan komen de verschillen ,problemen en oplossingen aan het licht .
Kleine schaal is leuk ,maar om een stad te voeden heb je een groter project nodig .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door benthuis »

Er zitten zeer bruikbare dingen in voor discussie. (Die ik liever uit de weg ga... )

Maar vind het wel een aardige lat om zaken langs te houden. Meino is er in Wageningen op afgestudeerd en zal er niet veel medestanders hebben....

Interessant vond ik dat elke discussie rondom zijn stellingen er al snel op uitkwamen dat landbouwgrond zo snel mogelijk ontwaard moet worden. Met huidige prijzen is amper arbeid op te schalen wil je economisch op redelijke schaal blijven werken. Dat zal nog wel een drempeltje worden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door pelletpower »

https://www.groeneboekenshop.nl/tuinier ... 40418.html

Of was daar een ander draadje voor? Klinkt een beetje als een inkomen op 3/4 hectare, alleen is het nu in Europa.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef: 24 mar 2019, 19:23... ,niemand wil de grond dus kan het goedkoper worden .
Bedrijven stoppen, en de grond wordt meteen toegevoegd aan grote bedrijven, mest-quota etc. Zolang de energieprijs zo laag is, zal de grondprijs hoog blijven. Zodra machinaal bewerken van grond minder aantrekkelijk wordt, is het hebben van veel grond niet meer zo interessant.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door jwardenier »

Die indruk krijg ik niet ,door de fosfaat regeling zijn er veel dieren afgevoerd en is er meer grond voor de mest beschikbaar ,mest kost tegenwoordig weer geld terwijl je eerder geld toe kreeg ,Door de fosfaat regeling zijn er veel 50 plus die gaan stoppen ,hier staan meerde bedrijven te koop en zijn er ook stukken losse grond te koop .Zelfs 1 mega bedrijf te koop,man is 70 plus en heeft geen opvolger
Tevens zijn de bedrijven nu zo groot dat erbij excessen een domino effect kan optreden waardoor grondontwaarding kan ontstaan .
Maar misschien zit ik wel te somberen .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door Dutch John »

De huidige waarde van landbouwgrond is bepaald door wat je er af kunt halen en heel scheef: erop kunt brengen.... De toekomstige waarde zal nog steeds bepaald worden door wat je eraf kunt halen, hetgeen op zijn beurt weer afhankelijk zal zijn van een deel natuurlijke vruchtbaarheid. Kleigrond heeft daar een licht voordeel, maar voor bijna alle landbouwgrond geldt dat het bodemleven jaren nodig gaat hebben voor herstel. Dus de grondprijzen gaan uiteindelijk naar beneden. Ach, als je nu een papieren miljonair bent, dan maakt die waardevermindering niets uit....

Nu vermoed ik dat tijdens een overgangsperiode de landbouwsector het langst zal kunnen teren op fossiele brandstoffen en kunstmest, omdat het een eerste levensbehoefte betreft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door jwardenier »

Wat moet je verbouwen dan ,prijs per h a 50 tot 70 d ,dus rente , woz en waterschapslasten plus bijkomende kosten om de grond teel klaar te leggen .
Blijkt hier ook weer de subsidie of inkomstensteun de bepalende factor te zijn ?
Gemiddeld bedrijf tussen de 100 en 150 d euro per jaar ,zouden 7 gezinnen ook mooi van kunnen klooien op de zelfde grond ,zo ik het bekijk is de landbouw sector overleden ,wordt alleen nog kunstmatig in leven gehouden .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door alefarendsen »

pelletpower schreef: 25 mar 2019, 19:13 https://www.groeneboekenshop.nl/tuinier ... 40418.html

Of was daar een ander draadje voor? Klinkt een beetje als een inkomen op 3/4 hectare, alleen is het nu in Europa.
Boekje besteld en nu in aan het lezen. Had achteraf gezien al eens eerder van hen gehoord. Leuk om te lezen in de weinige tijd die er in de aanloop naar de zomer is.

gr.,
Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door benthuis »

Dr komt binnenkort een uitgebreid werk van hen uit met praktische invulling tot op detail! Ik zou graag een paar daagjes meedraaien op hun boerderij

Voor mooie spullen nog ff deze:
https://makingsmallfarmswork.shop/

Is winkeltje van Richard Perkins, heeft ook veel mooie stukken op Youtube.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: "De Duurzaamheid van de Nederlandse landbouw 1950-2015-2040" van Meino Smit

Bericht door Tim »

jwardenier schreef: 28 mar 2019, 12:02 Wat moet je verbouwen dan ,prijs per h a 50 tot 70 d ,dus rente , woz en waterschapslasten plus bijkomende kosten om de grond teel klaar te leggen .
Blijkt hier ook weer de subsidie of inkomstensteun de bepalende factor te zijn?
In de polder is het al duurder dan 70k. En ze nemen het verlies op inkomsten van die grond over de winst op vrij land. Gemiddeld per Ha maak je nog steeds winst.
Dutch John schreef: 28 mar 2019, 08:16Ach, als je nu een papieren miljonair bent, dan maakt die waardevermindering niets uit....
Op geleend vermogen?

Tim
Plaats reactie