Waterstof doorbraak?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 22 mar 2019, 11:25Zo zie ik dat ook. Die technofix uitbannen gaat niet lukken, al zouden sommigen nog zo graag willen. De 1e tractor verdubbelde het ploegwerk ten opzichte van het paard, de latere tractoren verveelvoudigden dat.
Leuk voorbeeld... Want doordat we paarden tegen de natuur in lieten werken (ploegen), hadden we behoefte aan nog meer tegen de natuur inwerken.
Als we stoppen met ploegen, en permacultuur / voedselbos gaan doen, hebben we het paard voor het ploegen niet meer nodig, en de trekkers (hoe sterk ook) ook niet meer.

Problemen kun je niet oplossen in het paradigma dat het probleem veroorzaakt heeft.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Paul Joosten »

Dan zit er maar één ding op en zal je de mensheid drastisch in aantal moeten laten afnemen. Lijkt me nog wel een uitdaging Pietje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door ready to burn »

Paul Joosten schreef: 23 mar 2019, 09:35 Dan zit er maar één ding op en zal je de mensheid drastisch in aantal moeten laten afnemen. Lijkt me nog wel een uitdaging Pietje.

Ikzelf denk dat er een relatie is tussen de hoeveelheid mensen op deze aardkloot en het gebruik van fossiele brandstoffen.

Afbeelding

Afbeelding


Het bereiken van Peakoil zal m.i. een zelfregulerend effect hebben, wat betreft de wereldbevolking


Afbeelding



Nog even ontopic: Waterstofhuis bestaand al een tijdje:


Gr. Maarten
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Pietje »

Paul Joosten schreef: 23 mar 2019, 09:35 Dan zit er maar één ding op en zal je de mensheid drastisch in aantal moeten laten afnemen. Lijkt me nog wel een uitdaging Pietje.
Ik vrees dat het vanzelf gaat. En dan nog: geen reden om door te blijven modderen zoals we nu doen.

Maar toch is het niet zo dat fossiele brandstoffen en kunstmest zorgen voor een hogere opbrengst per hectare, hoewel dat vaak gedacht wordt. Wat het wel doet is zorgen voor minder menselijke arbeid per hectare-reguliere-landbouw. Met als resultaat werkloosheid ;-) En het drastisch verhogen van de hoeveelheid benodigde energie per hoeveelheid geoogste energie.

Voedselbos snijdt aan twee kanten: hogere opbrengst als regulier met minder menselijke arbeid als regulier.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door excelterror »

Pietje schreef: 23 mar 2019, 21:00
Paul Joosten schreef: 23 mar 2019, 09:35 Dan zit er maar één ding op en zal je de mensheid drastisch in aantal moeten laten afnemen. Lijkt me nog wel een uitdaging Pietje.
Ik vrees dat het vanzelf gaat.
Ik vrees van niet. Die rechts populistische voorstelling van het probleem klopt namelijk niet.
Overbevolking is een reëel probleem, maar niet hetzelfde probleem als aan de grondslag van het peak-oil-probleem ligt, dat is namelijk overconsumptie.
En die overconsumptie doet (of deed) zich niet voor bij het arme deel van de wereldbevolking die nog steeds toeneemt, maar bij het rijke deel van de wereldbevolking dat eerder stabiliseert, zelfs afneemt. Hoewel de energieconsumptie daar blijft toenemen.
Van de gevolgen van het energieprobleem (klimaatverandering, vervuiling) is dat arme deel dus uitsluitend slachtoffer.
En toch wordt hier een potje 'blame the victim' opengetrokken ?

De voorstelling hierboven met de pizzakoerier is op het xenofobe af.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 22 mar 2019, 23:04 Als we stoppen met ploegen, en permacultuur / voedselbos gaan doen, hebben we het paard voor het ploegen niet meer nodig, en de trekkers (hoe sterk ook) ook niet meer.
Niet iedereen kan boer, tuinman of boswachter worden, laat staan zijn. Ik ben blij dat er ook mensen zijn die doktertje willen spelen, en mensen die dat weer aan anderen willen overdragen.

Geboortebeperking is een begrip wat ik kan begrijpen, maar dan wel gepredikt op de juiste plaats op de wereld. Daar waar de ellende het grootst is, is de geboorte idem: groots.

Nog belachelijker: Afgelopen week staat me een tv-fragment bij: Een blonde dame vertelde dat het goed was om de Co2 uitstoot te beperken door het toepassen van geboortebeperking. Ze had er zelf wel wat moeite mee :fff , haar vriendinnen hadden haar overtuigd dat ze een heel goede moeder zou zijn en ze wilde dus zelf nog wel aan de bak....

Onvoorstelbaar, wat heb je dan te zeggen, waar sta je voor. Het geeft je te denken dat geboortebeperking selectief ingezet zou moeten kunnen worden. :mrgreen:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door jwardenier »

Ik denk dat Jantje aangeeft waar het fout zit ,we denken een bepaalde richting uit ,zoals het nu is en vroeger was .
De aarde zou weer een paradijs moeten worden ,rondom ons voedsel bos ,en geteeld voedsel o a via permacultuur ,het zal een totale omslag worden .
Huisjes niet meer op rijtjes zoals we nu doen om de aansluitingen ,maar gebouwd op de zon .
Ons denken moet om ,geboorte beperking heeft negens te wereld een goede invloed gehad ,opleiding en ontwikkeling voor iedereen zou meer bijdragen ,maar zoals je zei ,de vrouw was blond ,toch . en iedereen denkt dan ?.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Precies, en als je dat hardop zegt, wordt je ook direct voor van alles uitgemaakt.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door ready to burn »

excelterror schreef: 23 mar 2019, 23:00 Ik vrees van niet. Die rechts populistische voorstelling van het probleem klopt namelijk niet.
Overbevolking is een reëel probleem, maar niet hetzelfde probleem als aan de grondslag van het peak-oil-probleem ligt, dat is namelijk overconsumptie.
En die overconsumptie doet (of deed) zich niet voor bij het arme deel van de wereldbevolking die nog steeds toeneemt, maar bij het rijke deel van de wereldbevolking dat eerder stabiliseert, zelfs afneemt. Hoewel de energieconsumptie daar blijft toenemen.
Van de gevolgen van het energieprobleem (klimaatverandering, vervuiling) is dat arme deel dus uitsluitend slachtoffer.
En toch wordt hier een potje 'blame the victim' opengetrokken ?
Tis jammer dat je hier de kern van de discussie mist. Het gaat hier niet over de problemen die ontstaan bij het gebruik van fossiele energie, maar over het opraken van fossiele energie.
En ja, daar ben ik zelf debet aan, maar zal er ook "slachtoffer" van zijn.
Ik woon hier midden in een stad, en bezit nog de middelen, nog de kennis om, zelf voedsel te verbouwen.
Ik ben voor mijn eten VOLLEDIG afhankelijk van derde, die met aardolie mijn voedsel verbouwen/transporten.

Met het opraken van aardolie, zal rijkdom worden geher- definieert. De arme van nu, zijn de "rijke" van de toekomst. Rijkdom zal worden afgemeten een de hoeveelheid voedsel die men tot zijn beschikking heeft, en niet meer de hoeveelheid spullen.
excelterror schreef: 23 mar 2019, 23:00 De voorstelling hierboven met de pizzakoerier is op het xenofobe af.
Sorry, je hebt gelijk. Na de Zwarte pieten discussie had ik beter moeten weten.
Afbeelding

Gr. Maarten
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door excelterror »

Ja dat was wel een doordenker: het probleem is niet het gebruik, maar het opraken !
Zo diep denk ik inderdaad doorgaans niet.

Hopelijk denkt Kockie op een dag ook eens diep na.

Tot dan!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door jwardenier »

Het gebruik is ook een probleem aan het worden ,kijkend naar de vervuiling ,ook in ons voedsel .
Ik wou het plaatje [zwartepiet ] niet aanhalen ,wat selectiever hier mee omgaan lijkt me wel op zijn plaats evenals de omgaansvormen .
Je moet er maar tegen kunnen als de hoop op ,wordt weg gerekend, Stadsmens of niet we zien toch allemaal deze bui wel aankomen ,de vraag is wat ga je er mee doen ,de oplossingen die nu komen zijn tot nog toe ,na mij de zondvloed
Exsel ,ik hoop dat je nog veel post ,ook wij zullen van mening verschillen ,maar ik leer graag van je .
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Ramon »

Zolang het onze portomonnee en gemakzucht niet teveel raakt, willen we wel.

Het probleem zit inderdaad in het consumeren.
We moeten niet ANDERS consumeren, maar consuminderen. Met zn allen. Onze eeuwige honger naar meer moet gestild worden.

Een mooi voorbeeld zijn de dieren in het wild. Eten precies genoeg wat ze nodig hebben. Ik ben nog nooit een obese zwaan tegengekomen. Of een vos in een co2 producerend karretje.

Pietje uit amsterdam, werkt in rotterdam.
Jantje uit rotterdam, werkt in amsterdam.
Misschien nog wel hetzelfde beroep.

Eigenlijk te gek voor woorden toch?!

Dat is gekomen door de komst van de auto.
Is de auto dan de boosdoener? Nee. Wij mensen kunnen niet omgaan met de welvaart.

Vergelijk het met een kind die een zak snoep krijgt.
Als het geen ouders zou hebben, is de zak zo leeg.

Zo moet de overheid voor ons zijn. Alleen pikken we dat niet, en stemmen we gauw op FvD
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Ramon »

Pietje heeft een bedrijf in dordrecht.
Klaasje heeft een bedrijf in sliedrecht.

De burgemeester van sliedrecht heeft beslist dat het zo niet meer kan. Hij zegt: we gaan alles meer belasten.

Rioolheffing wordt 150%
Benzine wordt 200%
Enz enz.

Wat gaat er gebeuren denken jullie?

Ik denk dat de burgemeester van Dordrecht denkt: dat gaan we ook doen!

Helaas... fout.

Klaasje gaat overwegen zijn bedrijf te verhuizen naar dordrecht, omdat dat fiscaal aantrekkelijker is.
Nee hij denkt op dat moment niet: we zijn het milieu om zeep aant helpen. Echt niet.

En dat gebeurt er nu op dit moment in Nederland.

Nederland moet aantrekkelijk blijven voor bedrijven.
Dus veel kortingen, geen co2 heffingen.

Het probleem zit niet bij de overheid. Het probleem zit bij ons.

Wij moeten bereid zijn om voor een duurzaam gemaakte stofzuiger/kleding/enz, uit een duurzaam land, 2x zoveel geld neer te leggen, dan voor precies hetzelfde uit china. Die net zo goed is.

Maar wie gaat er nu 2x zoveel betalen, voor 2 dingen die identiek zijn?

Wat interesseert mij het een biet of de stofzuiger met een walmende kolencentrale gemaakt is of met een schone waterkracht centrale?
De stofzuiger werkt NET zo goed!

Ik zal je vast verklappen: Dat gaat nooit never niemand doen. Toch zou dat de oplossing zijn.

Wat ga je dan krijgen?

Minder vaak iets nieuws, omdat alles duurder is.
Zuiniger met spullen, omdat het een rib uit je lijf is.

Geen geld meer over voor vakantie (onzin dingen)
Meer werken, dus productiever.
Minder vrije tijd. Minder tijd om uit te geven.

Enz enz.

We weten hoe het moet... Toch gaat het niet lukken.

Ik weet het zeker...
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door fireblade »

Pietje uit amsterdam, werkt in rotterdam.
Jantje uit rotterdam, werkt in amsterdam.
Misschien nog wel hetzelfde beroep.


Dit is in de bouw al 10-tallen jaren gaande, en dat wordt door de overheid in stand gehouden door de zeer gunstige regelingen op bezit en gebruik van auto's.
De werkgever betaalt geen btw, bpm, voordelig wegenbelasingtarief zeker als het een diesel betreft, als je als werknemer diezelfde auto privé wil gaan rijden komt er voor de berekening van de bijtelling ineens wel de btw en bpm bij, terwijl deze nooit zijn afgedragen. Schaf die regelingen af en zie hoe het autogebruik vermindert. Nu kost het bezit/gebruik van een auto nauwelijks iets.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door ready to burn »

Voordat ik als Rechtse Racist wordt weggezet, eerst even dit.

Ik ben laatst met een paar turken van de supermarkt om de hoek gaan zeevissen, omdat ik ze meegevraagd heb.
Met onze Poolse en Surinaamse buren hebben we goed contact, komen af en toe bij elkaar over de vloer, en wisselen heerlijke maaltijden uit.

Mijn (aangenomen) broertje was een neger. (Ja, dat heten 50 jaar geleden gewoon zo) Nu niet meer, tegenwoordig is hij een Afro-Nedelander of een medelander ofzo.( Dat vind ik dan weer een beladen termen.)
We hebben veel lol gehad en ik treiterde hem of en toe, en maakte grapjes om zijn bruine huidskleur en zijn kroeshaar, en hij op zijn beurt, treiterde mij om mijn rode peenhaar en sproetenkop.
Daar liggen de roots van mijn omgangsvormen met de medemens. Gewoon normaal doen tegen elkaar, als kind zijnde al.
Voor mij is een mens, gewoon een mens, ongeacht het kleurtje.

Dat plaatje met de pizzakoerier was gewoon grappig bedoeld, en heb niet stilgestaan dat mensen hier aanstoot aan zouden kunnen nemen.
De bruine huidskleur was mij dus ook in eerste instantie niet opgevallen.

Paul Haenen brengt het wat bot, maar ik ben het in grote lijnen wel met de strekking van zijn verhaal eens.
Voel je niet gekwetst, maar lacht er om, doe ik ook. :D



Dit rechtgezet hebbende, kunnen we hopelijk weer verder met deze discussie over aardolie, waterstof en overbevolking, en lossen we hier nu even samen alle wereldproblemen op...
Want ook ik waardeer de kennis die je hier op het forum inbrengt, al is het voor mij niet altijd even makkelijk te volgen, en ben ik het niet altijd met je eens.

Gr. Maarten
Plaats reactie