Waterstof doorbraak?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat is natuurlijk op zich prima, maar dan is onze Staat de regie over ons wel kwijt denk ik. Zou nu natuurlijk ook kunnen. Elektrisch voor de deur bij de baas opladen, 's-avonds thuis leeg trekken. Een handige knutselaar zal er wel iets mee kunnen denk ik.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef: 28 feb 2019, 06:51En op zich is er voor mij niets mis met een technofix, maar dan wel een deftige, niet schadelijke, een echte fix dus en geen oplapmiddel.
Mee eens, en omdat de eroei hiervan te laag is om onze energieslurpende levensstandaard vol te kunnen blijven houden, gaat het geen technofix worden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Sandman79 »

nogal pretentieus om dit op voorhand te kunnen poneren, imho.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Ramon »

Elektriciteit in waterstof omzetten, en vica versa, is schoon. Zeer schoon. Nu nog de energie verduurzamen.

Waterstof is DE (duurzame/groene) oplossing voor energie opslag. Het is geen garantie, dat het duurzaam "gewonnen" is.

Als je de steenkool of aardgascentrale de stroom laat produceren, om waterstofgas uit water te winnen, om het vervolgens te comprimeren/afkoelen tot het vloeibaar wordt, het dan te vervoeren naar de pomp (7 van in nederland!) via een diesel gestookte vrachtwagen...
En dan claimt dat het 100% co2 vrij is.... Sla je de plank wel aardig mis.


Maar als je het op deze manier (zonnepanelen of windenergie) opwekt...

Ga ik er toch echt in geloven....

Pas een proefrit in een waterstofauto gmaakt... DE TOEKOMST. 100% zeker
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: 01 mar 2019, 20:04
Sandman79 schreef: 28 feb 2019, 06:51En op zich is er voor mij niets mis met een technofix, maar dan wel een deftige, niet schadelijke, een echte fix dus en geen oplapmiddel.
Mee eens, en omdat de eroei hiervan te laag is om onze energieslurpende levensstandaard vol te kunnen blijven houden, gaat het geen technofix worden...
Ben geneigd het hiermee eens te zijn, maar vraag me wel af wat de EROEI is. Kan Excel Terror even in de lucht komen?

Afbeelding
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door excelterror »

"While PEC cells hold the promise of lower cost, lower environmental impact and less complexity, at the moment reality is arguing against this
technology, which is still facing many technical difficulties.
Will PEC cells become the next nuclear fusion? Or will they soon overcome their limitations and become the next big renewable technology? We should hope ..... "

source: https://pdfs.semanticscholar.org/881b/a ... 47b06e.pdf
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Dutch John »

Complexe technologie vraagt om een energievorm met hoge EROEI, anders kan deze niet bestaan. Voeg daarbij nog de minimale EROEI die de moderne, eveneens complexe, maatschappij vraagt en het antwoord ligt er: we moeten kiezen. Complexe en kostbare technologie om uiteindelijk een maatschappij overeind te houden, die alleen nog maar bezig kan zijn met de eerste levensbehoeftes, lijkt mij niet de oplossing. Dat is in de lijn van: waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Soms moet je onderkennen dat er geen alomvattende oplossing is. Alleen maar een uitkomst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door excelterror »

Wetenschappers met hoop- en geloofsargumenten zijn aan het panikeren of aan het fondsenwerven. Of beide.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door jwardenier »

Ik weet wel een mooie oplossing
nubische geit en ploegen 008.JPG
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door excelterror »

Knap John, twee methaanpanelen al werkend, incl warmteproduktie, energieopslag en kinetische omzeting.
Misschien ook fondsen werven voor de verdere R&D.
Nog wat flashy verpakken en bijvoorbeeld er eentje met een raket de ruimte inzenden, dat schijnt erg aan de vooruitgang en het vertrouwen van de goegemeente bij te dragen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door kockie »

@Excelterror,

Nu heb je me onder tafel, zeker na het de ruimte inschieten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar misschien moeten we dat eens met een katapult proberen.

Wel een erg mooie foto zo John!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door excelterror »

Met wetenschap lacht men niet.

Het breaking news van de KUL spreekt over een record van 250 liter waterstof /per dag.
Wellicht op een erg zonnige dag dus.
250 liter aan atmosferische druk is 0,4Nm³/dag
De energie-inhoud waterstof= 10,8 MJ/Nm³
Op een topdag levert een H2-paneel dus (10,8 * 0,4=) 4,32MJ

De eerste generatie methaanpanelen, waarvan hieronder een foto, produceerden per jaar 125kg methaan.
Dus op een gemiddelde (zelfs ongeacht zonnig, dan wel zeer bewolkt weer) leverden zij (125/365=) 0,342 kg methaan.
De energie-inhoud van Methaan =50MJ/kg
Op een gemiddelde (maar evengoed slechte dag) leverden de eerste generatie methaanpanelen dus (0,342 * 50=) 17,12MJ

Met andere woorden de methaanpanelen zijn op een gemiddelde dag al (17,12/4,32)= 3,9 X efficiënter dan de waterstofpanelen op hun topdagen.
Reken dus maar al snel 10 à 20 keer efficiënter voor de vele bewolkte dagen ...

De eerste generatie panelen waren echter niet geschikt om op het dak te monteren.
Niet dun genoeg , niet esthetisch, moeilijk te stabiliseren.

Met de tweede generatie worden her en der al betere resultaten geboekt. Zoals je ziet kan jwardenier ze in een veldopstelling (mits enige controle) al stabiliseren met de nodige tuigmiddelen en grondpennen aan de ondergrond.
Ook op het dak zijn al eerste proeven succesvol verlopen (toch een pré voor een doorbraak bij het grote publiek)

Met de rendement-cijfers van de methaanpanelen spreekt het voor zich dat ik vooral hoop en geloof heb in deze laatste.

Eerste generatie methaanpanelen (4 à 20 keer efficienter dan de H2-panelen van de KUL):
jw0.jpg
Tweede generatie methaanpanelen met wisselend succes in dakopstelling:
jw1.JPG
jw1.JPG (6.59 KiB) 2937 keer bekeken
jw2.jpg
jw3.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Pietje »

excelterror schreef: 03 mar 2019, 19:58... en bijvoorbeeld er eentje met een raket de ruimte inzenden, dat schijnt erg aan de vooruitgang en het vertrouwen van de goegemeente bij te dragen.
:lol: :lol: Spijker op de kop!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door dormos »

Werken die methaan panelen ook op zonnneenergie dan? Ik dacht dat daar een hoop voer in moest, verbouwd op landbouwgrond waar ook voedsel voor mensen kan groeien?

Het door Excelterror aangehaalde ondezoek dateert van 2014. Het zou zo maar kunnen dat 5 jaar onderzoek aan een universtiteit enige vooruitgang heeft opgeleverd.

Ik zie hier een hoop aannames, maar weet iemand ook wat de EROEI is? Misschien is die wel heel hoog?

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, de methaan wordt grotendeels de lucht in geblazen, de waterstof wordt opgevangen en kun je iets mee.

Nu is het wel zo, de methaanpanelen kun je in geval van hongersnood altijd nog aanspreken, de waterstofpanelen hebben dat voordeel niet.
Plaats reactie