hout verbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Omdat we onze hut redelijk geïsoleerd hebben en gebruik maken van zonnewarmte via een aanbouw serre z w en glaspui op het zuiden ,is het hout verbruik gedaald naar ong 8 kg per dag ,op zonnige dagen is de kachel uit ,doet de zon wat later mee stoken we de kachel 1 of 2 x per dag en maken de rest van de dag gebruik van de warmte opslag in de kachel ,bij mist ,regen of zon loze dagen ,brand de kachel de gehele dag en verbruikt dan die 8 kg .
Kleine speksteen met oven waar we menig maal ook onze warme hap in koken/ bakken ,verbruik gemeten over meerdere jaren .
Nu heb ik het idee om onze bijna 40 jaar oude elektra boiler te vervangen ,liefst door opwarming zon ,en bij of na verwarming .Deze week me wat verdiept in een badeoven 100 l met warmte wisselaar voor zonnecollector .doel is een besparing van 2800 kw op jaarbasis ,waarna dat verbruik daalt naar ong. 800 kw per jaar .
Bade oven is gestook met hout ,restwarmte verwarmt de ruimte nog een beetje ,klein beetje warmte is op erg koude dagen gewenst maar meestal is de warmte van de speksteen ruim voldoende .Wel is het wenselijk om de does/wc ruimte wat mee te verwarmen waardoor ook nog bespaard kan worden .
Mijn eerste idee is was het bouwen van een massa kachel ,op de scheiding van 2 verteken ,ingebouwde w w om de boiler mee te verwarmen retoer via vloer van de badruimte .
Maar nu vraag ik me af ,hoeveel meer hout gaan we dan verbruiken ,ik las al berichtjes van 19 kg per dag verbruik ,een kennis verstook in zijn massa kachel iets van 25 kg per dag ,dit zou voor mij niet haalbaar zijn ,daar onze houtopstand dit niet aan kan .
Bij een badeoven gaat het houtverbruik ook omhoog ,8 kw is deze boiler ,zou dus iets van 2,5 kg hout vragen .
Massa kachel in dezelfde geïsoleerde ruimte ,met een lagere af gas warmte zou in mijn beleving minder hout verbruiken .
Het mooist zou zijn een houtverbruik van 5 m3 per jaar ,dan komt nog de vraag wanneer we een massakachel kiezen ,welke de trage steens of de snelle enkelwandige .Deze zomer begin ik met de verbouw van de badruimte ,een kleine 2 e bell behoort tot de mogelijkheden .
Wie wil meedenken, ik kom er zelf niet uit .Let wel alles moet met een beperkt budget uitvoerbaar zijn .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: hout verbruik

Bericht door Lieve »

Ben al even aan het hopen, dat 1 van de knappe koppen hier, een idee zou hebben.
Wij dromen er ook van, een goedkope manier te vinden om water te verwarmen.
Wij hebben nu een zeer functionele rbb. Dus geen centrale verwarming.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Hier ook geen c v ,slecht 1 houtkachel op 80 m2 vloeroppervlakte .
Warm water is hier wel een pre ,vooral voor gebruik in de ruimte waar we voedsel bereiden .
We hebben nu een oude boiler 80 l ,die al 30 jaar dienst heeft gedaan in een andere woning ,hier draait hij ook al weer een jaar of 10 ,iedere avond zie ik de meter een aanloop nemen om de stroom te kunnen leveren die de boiler vraagt .
En eens zal het draadje breken en hebben we koud water .
Lieve ,hoeveel hout verbruiken jullie in de r b en hoe groot is de ruimte die je er mee verwarmt ,en wat is jullie warm water vraag .
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: hout verbruik

Bericht door Paide »

ik ben dan wel niet zo'n knappe kop, maar misschien helpt dit:

de 2800 kwh op jaarbasis die je nu voor warm water verbruikt, betekent zo'n 1400 kilo hout wanneer je rekening houdt met 4 kwh/kg en 50% rendement voor warm water. Dat is dan zo'n 4 kg per dag extra voor warm water.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van het simpele systeem op deze link: https://permaculturenews.org/2012/11/23 ... hot-water/ Een mooie stenen mantel in plaats van golfplaat en je zou het binnenshuis kunnen plaatsen, mits je een toegangsdeur maakt om af en toe de waterhoogte in de bak te controleren en bij te vullen.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: hout verbruik

Bericht door excelterror »

jwardenier,
j_wardenier,

90 % rendement
Max 80°C
Thermosifon
Kies Vermogen heatleak > vermogen collector
Standaard drukbeveiliging
jwardenier1.jpeg
jwardenier10.jpg
jwardenier8.jpg
jwardenier7.jpg
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Paide ,bedankt voor je reactie ,het houtverbruik met 50% rendement zal ongeveer uitkomen waar jij het over had ,het r b voorbeeld heb ik gelezen ,zal het nog moeten uitzoeken hoe dit eventueel toepasbaar is ,vooral in een combinatie met huisverwarming van de r b .
Wel uniek dit te doen op een snelkookpan principe ,waardoor het water snel warm is .
Excelteror Bedankt voor de tekeningen ,geeft al veel duidelijkheid op mijn vragen , het lijkt me dat met deze opstelling de warmtevraag van de woning badkamer en warm water opgelost kan worden .Een tijdje terug zag ik een soortgelijk voorbeeld met een r b ,later kreeg ik de verbruik k g en ,iets van 19 kg populier per dag ,Een kennis stookt in zijn fin oven ruim 25 kg per dag . Daar zit ook mijn pijnpunt ,mijn houtopstand kan dit niet leveren ,we verbruiken nu iets van 8 m3 per jaar.
Graag zou ik het verbruik nog wat minderen ,eventueel gelijk houden met een rb , wat naar mijn idee met een lagere af gas temperatuur moet kunnen
Tot nog toe hebben we dit seizoen iets van 3,5 m3 plus wat aanmaakhout verbruikt .
De huidige kachel is onze enige verwarming bron ,naast de Zonne warmte .
De r b zou in plaats van de huidige kachel moeten komen ,redelijk centraal in de woning .
De bad wc ruimte zit Lings boven de plek waar de massakachel gebouwd kan worden ,vandaar ook de eventuele 2 e bell .
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: hout verbruik

Bericht door excelterror »

jwardenier schreef: 01 mar 2019, 23:15De huidige kachel is onze enige verwarming bron
efficientie? 50 à 60% ???
jwardenier schreef: 01 mar 2019, 23:15we verbruiken nu iets van 8 m3 per jaar.


Massakachel= efficientie 90%
Massakachel 8m³ X 90% / 55%= 4,88m³ hout ruimteverwarming
+ SWW naar verbruik (80 liter( à 60°C) / dag)= 1.16*80*50= 4,64 kwh aan 90% rendement= 4,64/0,9= 5,15kwh ==> 1,3 kg hout/dag
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Zo dat telt dan zou ik met 6,5 m3 mooi in het verbruik zitten ,bedankt voor deze berekening .
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: hout verbruik

Bericht door excelterror »

Idd,

Maar ...

Nu:Badkamer Comfort LAAG
Na: Heat leak Radiator= hoger Comfort Badkamer ===> Extra Hout naargelang Comfortvraag Badkamer

Mantelcollector(enkele bell)+Heat LEeak RAD + Boiler = betere combi, want allen op zelfde temperatuurrange. + Veilig
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Zou je dat kunnen uitleggen ,ik ben nog niet thuis in deze .
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: hout verbruik

Bericht door excelterror »

Badkamer verwarmen kost meer energie dan koude badkamer. Dus meer hout.

Ik gok:
Nu 8m³ hout + Electriciteit Boiler
Na: 8 à 10 m3 hout, geen electriciteit Boiler en warmere badkamer
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Ja nu begrijp ik het ,we hebben nu een elektra kacheltje ,vraagt ook 1000 w per uur ,we gebruiken die dus wel wanneer het echt nodig is .
Gebruik maken van een 2 e bell zou misschien dan de oplossing zijn ,de warmtevraag is alleen in de morgen ,wat dan gelijk valt met de stooktijd .
Wanner de zon sterk genoeg is zal deze de warmtevraag kunnen opvangen door een passieve collector en dan de warme lucht naar de ruimte te laten stromen .
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: hout verbruik

Bericht door excelterror »

jwardenier schreef: 02 mar 2019, 00:32 Ja nu begrijp ik het ,we hebben nu een elektra kacheltje ,vraagt ook 1000 w per uur ,we gebruiken die dus wel wanneer het echt nodig is .
Gebruik maken van een 2 e bell zou misschien dan de oplossing zijn ,de warmtevraag is alleen in de morgen ,wat dan gelijk valt met de stooktijd .
Wanner de zon sterk genoeg is zal deze de warmtevraag kunnen opvangen door een passieve collector en dan de warme lucht naar de ruimte te laten stromen .
Massakachel = traag = 1stook/dag = 24u afgifte = weinig regelbaar
1 Bell = even traag als 2 Bell

Heat Leak Rad = ongeregelde Temperatuur Badkamer + Beveiliging SWW overtemperatuur
Tweede BEll= ongeregelde Temperatuur Badkamer + GEEN Beveiliging SWW overtemperatuur
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: hout verbruik

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor de uitleg ,dan wordt het dus een enkele Bell, erg veel ruimte heb ik ook niet in de bad ruimte ,het is nu totaal 6 m3 ,does en wastafel met naast de scheidingsmuur een w c ,het is een dakkapel ,eventueel kan deze nog uitgebouwd worden naar 10 m3 .
Lekker compact dus ,maar voldoet . Deze ruimte staat voor dit jaar gepland om opgeknapt te worden .Dak is lek en de tegels ook
De massakachel staat in jou voorbeeld getekend met een ronde bovenkant ,is dit noodzakelijk ,heb je een idee voor een mal om het werk tijdens de bouw te dragen ,lattenmall die te verwijderen is via de ruimte van de inbouw oven redelijk bovenaan de kachel ?of kan een verloren mal die er later uit gestookt wordt ?.
excelterror
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2019, 15:21

Re: hout verbruik

Bericht door excelterror »

KISS: rechte collectoren, koppelen met soldeerbare hoeken.
jwardenierA.jpg
jwardenierAA.jpg
jwardenierB.jpg
Alternatief:
jwardenierC.jpg
Vlakkeplaatcollectoren met defecte glasplaat kosten niets en zijn prima herbruikbaar als kachelwandcollector.
Ander goedkoop alternatief: Absorber Fin
jwardenier31.jpg
Plaats reactie