Beste jongetje van de klas?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Beste jongetje van de klas?

Bericht door Paul Joosten »

We hebben nog een lange weg te gaan...
Milieudoel 2020 Europa.png
Bron: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... -AP-EN.pdf
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door jwardenier »

Ik las gisteren een stukje dat N L het vieste jongetje van de klas is
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door SanderL »

Nederland in 2017 ongeveer 6% van de gross final energy consumption af te lezen in de grafiek, welke gross final energy consumption zou hier bedoeld worden? Ik snap niets van de grafiek! 6% van wat? Of is het de bedoeling dat de getallen lastig te interpreteren zijn?
Als iemand het wel snapt, dan laat ik mij graag voorlichten. :?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door dormos »

Lezen is ook een vak. als je op de link geklikt had had je dit kunnen vinden:
The denominator, the gross final energy consumption of all energy sources, covers
total energy delivered for energy purposes to final consumers as well as the transmission and distribution losses for electricity
and heat.
en:
Renewable energy sources cover solar thermal and photovoltaic energy, hydro (including tide, wave and ocean energy), wind,
geothermal energy and all forms of biomass (including biological waste and liquid biofuels). The contribution of renewable
energy from heat pumps is also covered for the Member States for which this information was reported. The renewable energy
delivered to final consumers (industry, transport, households, services including public services, agriculture, forestry and
fisheries) is the numerator of this indicator
Gewoon % duurzaam opgewekt van de totaal opgewekte energie inlcusief verliezen bij opwekken en transport. Wat is daar lastig aan?

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door pelletpower »

Als altijd verhelderend Dormos. Dankje.

Punt van twijfel zijn de warmtepompen. Bespaarde energie zou ook bijgeteld worden? Beetje raar lijkt me. Opwekken doen ze iig zeker niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door Paul Joosten »

De klimaatspijbelaars hebben groot gelijk. We moeten hoognodig aan de slag om ons onevenredig grote aandeel in de uitstoot van CO2 te verkleinen en de overheid doet daar nog lang niet genoeg aan. Korte termijn politieke 'winst' is kennelijk belangrijker dan het redden van de wereld...

Warmtepompen hebben ten onrechte het imago dè oplossing te zijn. We moeten veel meer naar ieder's persoonlijke omstandigheden kijken.

In stedelijk gebied zijn warmtenetten een bruikbare oplossing. Hierbij wordt gebruik gemaakt van restwarmte van de industrie en/of geothermie, hoewel die laatste wel bron van zorg is vanwege mogelijke problemen zoals we die ook bij de aardgaswinning hebben.

In landelijke gebieden kunnen meer individuele oplossingen gebruikt worden zoals CV's op pellets of biomassa. Overlast van rookgassen en fijnstof kan worden beperkt door goed stoken en met filtering met bijvoorbeeld water en/of statische elektriciteit.

Mooi alternatief voor aardgas is biogas maar vooral ook waterstofgas. Dat kan 'schoon' geproduceerd worden uit (overtollige) groene stroom en kan met wat kleine aanpassingen prima via het bestaande gasnet worden getransporteerd. Er zijn al CV-ketels die het kunnen verstoken en het enige wezenlijke verschil met gasketels is de branderunit en natuurlijk de uitstoot. Die is namelijk alleen nog maar schoon water! Vlak achter mijn dorp wordt momenteel al hard gewerkt aan een proefproject van enkele MW bij Hystock, een spinoff van Energystock ofwel aardgasbuffer Zuidwending. Hier lees je er meer over.

Op de zeer lange termijn is kernfusie de oplossing. Op dezelfde manier als in de zon wordt hierbij waterstof omgezet in het onschadelijke heliumgas. Uitdaging is om dat zeer energierijke proces zodanig te laten verlopen dat het niet explosief wordt. Het is de heilige graal van de energie en ook daar wordt al wel aan gewerkt. Oneindige beschikbare hoeveelheid grondstof en totaal geen schadelijke restproducten. Ik vrees echter dat wij dat in ons leven niet meer gaan meemaken maar onze (klein)kinderen mogelijk wel!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door dormos »

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... rstof.html

De Sahara volzetten met zonnepanelen (brengen daar 2,5 keer zoveel op als hier), en het geproduceerde waterstof kan per schip (varend op waterstof) naar Europa.
Als dit goed aangepakt wordt levert dit ook nog geld en werkgelegenheid op in de landen waar deze zonnecentrales staan

Ik wordt ook wel blij van de klimaatspijbelaars. Eindelijk gaan jongeren weer eens de straat op voor iets wat ze bezighoudt.
Soms naief en soms meer om het spijbelen maar toch. Er wordt wel erg spastisch gedaan over het missen van een dagje school. Hoe vaak is er niet een leraar ziek met uitval als gevolg, en vergeet de "studiedagen" niet.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor de link Hans, wat een mooie uitzending! Veel bekenden trouwens, Groninger Gedeputeerde Nienke Homan heb ik zelfs al eens hier thuis een rondleiding mogen geven (en ze was behoorlijk onder de indruk). Ook Hystock en de gasopslag Zuidwending staan hier letterlijk op een steenworp afstand.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door fireblade »

En voorlopig zullen we wel onderaan blijven staan zolang de politici alleen maar besluiten nemen die gunstig uitpakken voor hun partijpolitieke carrière, kijk maar eens hoe snel de verhoging van de energiebelasting erdoorheen is, en hoelang het duurt voordat een subsidieregeling erdoor is. Het creëren van draagvlak voor een dergelijke omslag lukt op deze manier ook niet echt. Dacht je nu echt dat een subsidie voor elektrische auto's van 6000 euro zoden aan de dijk zet, voor het merendeel van de Nederlanders is dit onbetaalbaar. En dan kan het ook nog zomaar zijn dat als er teveel van die auto's rond gaan rijden deze weer meer belast gaan worden omdat den haag inkomsten verliest, dit is ook het geval met de salderingsrgeling voor zonnepanelen. Als we zo'n onbetrouwbare overheid blijven houden zal een zo gewenste omslag niet van de grond komen, wat is er gebeurd met het 'tijdelijke' kwartje van Kok op de brandstofaccijns???? Ook de subsidies die bedrijven ontvangen voor verduurzaming/vergroening staan in geen verhouding wat particulieren krijgen, alleen een schamele btw aftrek via een zeer omslachtige weg terug te ontvangen die dan ook nog eens verkort wordt, binnen een half jaar aan te vragen....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door JantjeV8 »

Praktisch ieder nieuwbouw project in NL begint met hoge mooie doelstellingen: Co2 neutrale footprint, circulair bouwen, energiezuinig gebouw, smart techniek er in etc etc. Daar worden zelfs vergunningen en onderzoekssubsidies op verleend.
In de uitvoeringsfase staat daar werkelijk niks meer van overeind, een enkeling daar gelaten. Alles wordt onder het mom van "financieel niet te verantwoorden" en onder het om van "als je het Bouwbesluit haalt is het toch voldoende" onderuit gehaald en terug gegrepen naar oude vertrouwde technieken en processen. De overheid laat dat toe. Mooi plaatjes en presentaties voor de buitenwacht, 0 resultaat in de praktijk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door kockie »

@JantjeV8: mooi om wat inside info te krijgen daarover. Het lijkt dus allemaal mooier dan het is...

ik ga volgende week naar een info-avond van de gemeente over waar de windmolens, zonnepanelenvelden en biomassacentrales moeten komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door pelletpower »

Mooi initiatief toch? Als we niet gaan minderen dan zal t zo moeten.

Bouwsector is idd consrvatief. Nieuwe lichting ingenieurs en constructeurs zal daar echt wel verandering in brengen. Duurt alleen effe.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door ready to burn »

Ik zie het zelf nog wat somberder in.
all forms of biomass (including biological waste and liquid biofuels)
Ruim 60% van hernieuwbare energie wordt momenteel opgewekt door biomassa volgens het CBS. De bijstook van biomassa(pellets) voor elektriciteitsproductie stopt in 2025. (Waarbij je vraagtekens kunt zetten of verbranden van Noord Amerikaanse bossen, hier in Nederlandsche energiecentrales uberhoud duurzaam is?)

Kom je dus uit op zo`n 3% duurzame energie gebruikte i.p.v. 6,6%!

Maar gelukkig komen we hier in Nederland nog aan 3% door de handel in GVO`s (Helaas vindt die handel achter gesloten deuren plaats, en zijn er geen cijfers van beschikbaar.) Daardoor lijkt het net of bijvoorbeeld ook de NS lekker groen bezig is. Terwijl die treinen dus gewoon op steenkool rijden.

Dus nog 11%, in 1 jaar tijd, te gaan.... :fff
Laatst gewijzigd door ready to burn op 15 feb 2019, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door Paul Joosten »

Je kunt dat allemaal op twee manieren benaderen. Lekker jeremiëren dat 'ze' er toch niks mee doen of gewoon zelf aan de slag gaan. Ik heb vol overtuiging voor het laatste gekozen en merk dat derden aan de hand van mijn voorbeeld ook in beweging komen. Voor de rest verwijs ik maar naar mijn onderschrift :D
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Beste jongetje van de klas?

Bericht door ready to burn »

Paul Joosten schreef: 15 feb 2019, 14:20 Lekker jeremiëren dat 'ze' er toch niks mee doen of gewoon zelf aan de slag gaan. :D
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Maar als ik nu de balans opmaak na 15 jaar "duurzaam-installateur" te hebben gespeeld :roll: , doormiddel van o.a. het plaatsen van zonneboilers, pelletketels, heb ik ondertussen hele andere inzichten gekregen, en zie ik het somber in..

Ik sluit me aan bij jouw openingspost;
We hebben nog een lange weg te gaan...
Ik denk alleen dat die weg nog wel eens stukkie langer zal kunnen zijn dan de meeste mensen beseffen.
Plaats reactie