Mediterrane fruit verbouwen?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MarioS
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2019, 15:33
Contacteer:

Mediterrane fruit verbouwen?

Bericht door MarioS »

Hebben jullie ervaring met mediterraan fruit die in Nederland zonder al teveel moeite kan groeien, dus op natuurlijke basis, zo ja welke van deze fruitsoorten zou ik het beste kunnen planten in de tuin?
pieter1
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2014, 22:24
Contacteer:

Re: Mediterrane fruit verbouwen?

Bericht door pieter1 »

Zelf heb ik staan:
Vijgen
Perziken
Abrikozen
Amandels
Kaki

Dit met wisselend succes, vorig jaar is 1 vijgenboom doodgevroren. En een aantal jaren terug is de kaki boom bij de grond afgevroren, deze is echter wel weer opnieuw uitgelopen.
Of je de bovengenoemde mediteraans kunt noemen valt te betwijfelen.
Kijk ook eens op mijn website: http://www.bessenkwekerij.com
Van onze bijenwas maak ik waxinelichtjes http://www.bijenwaskaarsen.nl
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Mediterrane fruit verbouwen?

Bericht door jwardenier »

Ik probeer ook wel eens wat ,maar vaak vriezen de boompjes/planten , hier stuk ,omdat we tegen een heuvel wonen hebben we vaal een koude val .
Vorig jaar voor het eerst perziken geoogst ,zo groot als tennisballen, zitten nu mooi achter glas .
Amandelen bloeien wel erg mooi maar vruchten heb ik nog nooit gehad .
Heb wel een pinda boom ,blad smaakt naar pinda,s en wat meerdere boompjes die geschikt zijn voor een bostuin .
Pinda,s heb ik eens gehad ,mooi zonnig plakje met goede waterafvoer ,er kwamen mini vruchtjes aan daarna niets geoogst ,wel leuk te zien hoe de groeiwijze was .
Ik hou het meestal bij oude rassen ,soms maak ik een uitstapje ,ik zou nog graag een citroen boompje in de serre willen .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Mediterrane fruit verbouwen?

Bericht door Paul Joosten »

Vijf jaar geleden heb ik hier een amandelboompje geplant, die doet het uitstekend. Het eerste jaar oogstte ik twee amandelen, toen vier, toen zestien, daarna ruim 200 en afgelopen oogst was teveel om te tellen maar na pellen en kraken had ik ruim een pond heerlijke amandelen.

Aan de pergola hebben we al een paar jaar aardig wat blauwe druiven, afgelopen jaar voldoende voor ruim 5 liter sap en de nodige toetjes.

Vorig jaar kreeg ik een heel jong vijgenboompje, die ik in een flinke bloempot op het terras heb gezet. Daar zijn in het najaar alle bladeren vanaf gevallen waarna ik hem in de serre heb binnen gezet. Er komen nu wel wat knoppen in dus nog even afwachten wat het wordt.

Eveneens in de serre hebben we een kumquat boompje. In april gaat die naar buiten en in september weer naar binnen. Daar hebben we al een paar jaar een variërende hoeveelheid vruchtjes van die goed van smaak zijn.

Bij mijn vorige huis in Zoetermeer hadden we ook een vijgenboom, die groeide goed en er kwamen ook heel wat vruchten aan. Helaas werden die nooit echt rijp. Hetzelfde gold voor een kiwi plant.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Mediterrane fruit verbouwen?

Bericht door remco d »

Paul Joosten schreef: 12 feb 2019, 13:24
Vorig jaar kreeg ik een heel jong vijgenboompje, die ik in een flinke bloempot op het terras heb gezet. Daar zijn in het najaar alle bladeren vanaf gevallen waarna ik hem in de serre heb binnen gezet. Er komen nu wel wat knoppen in dus nog even afwachten wat het wordt.

Eveneens in de serre hebben we een kumquat boompje. In april gaat die naar buiten en in september weer naar binnen. Daar hebben we al een paar jaar een variërende hoeveelheid vruchtjes van die goed van smaak zijn.

Bij mijn vorige huis in Zoetermeer hadden we ook een vijgenboom, die groeide goed en er kwamen ook heel wat vruchten aan. Helaas werden die nooit echt rijp. Hetzelfde gold voor een kiwi plant.
Een vijg heb ik ook ooit gekregen, 3 jaar in een grote bak gehad. Ieder jaar 2 x blad wat er ineens weer af viel. Boompje groeide ook niet. Toen in de volle grond gezet, ding werd in één jaar 2x zo groot en verschillende rijpe vruchten gehad.

Kiwi's teelt mijn buurman met wisselend succes buiten, het kan wel maar is niet makkelijk. Je moet er sowieso een mannelijke plant bij hebben maar dat zul je wel weten.

Mvg Remco
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Mediterrane fruit verbouwen?

Bericht door alefarendsen »

Ik ga dit jaar 2 kleine vijgjes neerzetten. Eentje in de kas, eentje in de volle grond. Brown Turkey, zou winterhard moeten zijn.

Voor de rest weinig exotisch / mediterraans hier op het moment. Wil dat wel meer...

Buurvrouw groeit abrikozen, met veel succes.
Plaats reactie