CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
karelprior
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:53

CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door karelprior »

Dag forumleden, graag zou ik jullie om enig advies willen vragen over mijn plan om gasloos te gaan wonen. Al lezend kwam ik veel informatie tegen en heeft me al aardig op weg geholpen. Toch heb ik nog enkele witte vlekken in mijn plan, ook omdat -je zult het altijd zien- mijn situatie nergens precies te vinden is.

Hoe 'het' nu werkt:
Twee-onder-een-kap huis uit 1999, uitstekend geisoleerd aan alle kanten. Zes gezinsleden die vrijwel elke dag douchen en er graag warm bijzitten.
Ruimteverwarming door 1 L/L WP (Daikin Ururu Sarara 3.5 kW) in de woonkamer, en boven in het trapgat een iets oudere Daikin L/L WP van 3.5 kW (zit 30% te weinig koelmiddel in, dus bij temp. onder nul stopt ie ermee. (Was een leftovertje bij een verbouwing)
SWW alleen voor het douchen, met een Remeha Calenta 27c die achter een zonneboiler Agpo Zen 90 liter staat opgesteld.
Die Calenta voedde ook de vloerverwarming op de BG en een paar radiatoren op de 1e verdieping en zolder, en staat ingesteld op LTV (55 gr). Nu doet de WP het werk en alleen bij echte kou buiten mag de ketel even aan.

Mijn plan:
Ketel: eruit! -> gas afsluiten.
Centrale opslag van warmte-energie in een buffervat 600l op zolder (bv FKSS hygienevat met 2 wisselaars en hygienespiraal)
Voeding in 'stookseizoen' door een hout-CV-kachel (bv Justus Aqua Island of Nordic Fire Rosanna) in de woonkamer
Voeding daarbuiten door een L/W LT WP (bv Daikin Altherma LT 5kW Monobloc)

Ruimteverwarming primair door houtkachel en de L/L WP's maar ondersteund door energie uit het buffervat, als er gestookt wordt dan komt die wel op temperatuur.

Douchen uit het buffervat, en daar zit een witte vlek: Is een LT warmtepomp voldoende? Ik begrijp dat die over het algemeen een maximumtemperatuur van 55 gr.C. kunnen maken, het buffervat kan dan in een uur of 5 op die temperatuur zijn. Als 6 personen elk 10 minuten douchen met max(!) 7,5 l/pm (in de praktijk 5 of 6 l), is dan 55 gr. in dat buffervat voldoende? Is het verstandig om de hygiene spiraal te laten voorafgaan door de zonneboiler of kan ik die beter ook aansluiten op het buffervat?

Daarnaast is de schakeling uiteraard belangrijk. IF Houtkachel = ON Then WP = OFF. Die kan ik zelf bedenken maar zo simpel ligt het natuurlijk niet. Een controller die alles kan aansturen is dan wel handig. Schema's te over maar altijd net niet zoals ik het hebben wil. Na commentaar van jullie wil ik daar eens ernstig voor gaan zitten, wellicht met een professional.

Iemand die iets opbouwends wil zeggen?

bij voorbaat dank!
Vdweide
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2017, 17:19

Re: CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door Vdweide »

Mijn warmtepomp regelt op de temperatuur in het vat. Als de houtvergasser aanstaan en warmte in het vat stopt schakelt de warmtepomp zichzelf al uit. Zie het als een master/slave. Wat betreft regeling niet heel spannend en het werkt prima.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door ivob »

Ik begrijp je vraag niet goed ivm een LT WP. Ik neem aan dat je hiermee een Lage Temperatuur warmtepomp bedoelt?
LT WP werk normaal optimaal tussen 27-35°C. Hoe ga je hier dan SWW aan 55°C mee verwarmen?
Het zal dan ook al een LW of split LL/LW WP moeten zijn want met een mono L/L WP kan je geen SWW aanmaken.
Nu lijkt me het SWW verbruiksprofiel en het aantal gezinsleden ook al niet optimaal om met een LT WP je SWW verbruik economisch in te kunnen dekken.
Vergeet ook niet dat een buffervat stilstandsverliezen heeft. Hoe groter de inhoud en hoe hoger de bewaarrtmeperatuur hoe hoger de stilstandsverliezen. Als je een eenlagig buffervat hebt moet er ook nog eens bijkomend rekening mee houden dat het koude aanvoerwater rechtstreeks bij het warme water komt en de gemiddelde temp. in het vat (en dus ook de temp. van het tapwater) bij iedere afname daalt.
Reken bij deze buitentemperaturen (aanhouden minder dan 3°C) bij een WP voor de aanmaak van SWW ook maar op een praktisch haalbare temp. van 50°C. Alles hoger (en zelfs bij temp. beneden het vriespunt lagere SWW-vat temperaturen) wordt gewoon 1:1 aangemaakt door de elektrische weerstand.
De schakeling in ons SWW vat (dubbele spiraal 150+150 liter) gebeurt op dezelfde eenvoudige wijze als VdWeide hiervoor al aanhaalt. De aanvoer tussen kachel en onderste deel buffervat (300l) wordt geregeld door een Sanutal DeltaSol BX (die ook, indien gevraagd, een zonnecollector kan aansturen op een combi systeem).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door Sandman79 »

kleine aanvulling: Sanutal is de Belgische invoerder van het Duitse merk Resol, ze rebranden de apparatuur van Resol, en plakken er meestal een duurdere prijs op , dan de adviesprijs van Resol zelf. :) Resol controllers zijn iig wel goed spul.
karelprior
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:53

Re: CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door karelprior »

Bedankt voor jullie reactie.
Laat ik proberen wat duidelijker te zijn:
In het stookseizoen (~ oktober tm ~april) wil ik het buffervat verwarmen met de houtkachel. De warmtepomp draait dan niet.
Daarbuiten, dus van eind voorjaar tot begin herfst, moet de warmtepomp wel aan de gang. In de specs van diverse soorten (ik heb o.a. specifiek de Daikin Altherma EDLQ05CV3 bekeken) staat expliciet dat de maximale watertemperatuur 55 gr.C. is. Dat de COP dan niet optimaal is begrijp ik, maar het kan wel.
Het stilstandsverlies van de vermelde FKSS is volgens de specs 50W (staat niet bij bij welke delta T dat is) en dat lijkt me op dat volume niet onoverkomelijk.
Het gaat mij om de vraag of ik met een lucht/water warmtepomp zonder verdere ondersteuning, voldoende warm douchewater kan maken voor 6 personen.
Van de split-warmtepompen kan ik alleen maar versies vinden die binnen ook een buffervat hebben, tot maximaal 300l. En dat lijkt mij (blond als ik ben) wat weinig. vandaar het noemen van een monobloc.
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door ivob »

Wat jij wenst is exact wat wij in de praktijk toepassen.
Alleen zijn onze verbruikscijfers anders (10L pp douche) en doen wij het met een buffervat met dubbele spiraal:
150 liter voor de aanvoer via WP (bovenste spiraal)
300 liter voor de aanvoer via kachel (onderste spiraal)
Het betreft een standaard SWW buffervat, geen intern vat. Het SWW dat standaard aan onze WP verbonden was (200 l met één spiraal) hebben we gewoon laten vervangen door een ander dat meer aan onze behoeften voldeed
Het stookseizoen loopt bij ons zelfs maar van half november tot ergens eind februari. Daarbuiten zijn de buitentemp. doorgaans hoog genoeg om de WP optimaal te laten renderen.
Maar dat is een ecologische/economische keuze. Niets houdt je technisch tegen om, bij een grotere afname, een groter buffervat te plaatsen en, indien nodig, een WP met een grote capaciteit.
Als je de WP alleen inzet bij buitentemp. boven de 5°C (wat jij wil want daaronder zet je de kachel in) is het geen enkel probleem, met een relatief beperkte kost, om SWW van 55°C aan te maken. Iedere L/W WP is trouwens standaard uitgerust met een elektrische back up voor het CV gedeelte en voor het SWW gedeelte (al was het maar, indien gewenst, om wekelijks +60°C SWW aan te maken voor legionella bestrijding). Wij hebben deze functie (maar dat is een persoonlijke keuze) softwarematig buiten dienst gesteld.
Technisch is er dus geen enkel probleem om aan je vraag te voldoen. Omdat onder de 5°C het rendement van een WP pijlsnel daalt maar jij dat kan counteren door gebruik te maken van een kachel (voor CV en SWW) is het ook economischer voordeliger.
Wij combineren dan, wat betreft de WP, nog eens A2W (Leefruimte en badkamer) met A2A (Slaapkamers). A2A heeft hier het voordeel dat het zeer flexibel en vlug kan ingezet worden, zowel voor (kortstondige/periodieke) verwarming als airco.
Wij werken met een Samsung EHS TDM met een buitenunit van 8Kw (RD080PHXEA 4.1 kW in/8kW out). Uiteraard is dat maar een keuze. Een ander merk kan even goed voldoen.
karelprior
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:53

Re: CV-ketel vervangen door WP en houtkachel

Bericht door karelprior »

ivob, dank voor de uiteenzetting. ik ga richting tekentafel...
Plaats reactie